Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#415459
weet iemand of het zo is dat een vershond (doordat ie vers eet) een beter weerstand heeft in het algemeen en tegen ziektes dus een kleinere kans heeft om ziek te worden zelfs als ie niet wordt geent/vooral als ie niet wordt geent?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#415467
Wanneer ik naar mijn eigen honden kijk kan ik gerust JA zeggen. Hier geen darminfecties, kennelkuchen enz. meer gezien sinds ze op vers staan.
Een garantie dat je hond wel of niet ziek wordt als je 'm wel of niet ent kan niemand je geven.
Door Lizzy
#415502
Een hond die vers/rauw eet heeft in mijn ogen zeker een betere weerstand. Maar of je dat nou moet koppelen aan ziektes waarvoor geent wordt...? Ik weet niet of dat in alle gevallen verstandig is... Ik denk dat dat een ander hoofdstuk is. Overigens suggereert Ian Billinghurst dat honden die barfen beter tegen de vervelende bijwerkingen van entingen bestand zijn. Of het waar is...? Ik weet het niet....
Door jon
#415517
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet weet. Lhaki heeft in juli kennelhoest gehad en nu al weer. Hij kreeg voor wij hem kregen bij de vorige eigenaar vers, soms blik (!). Bij de fokker deels vers, deels prins brokken. Bij mij alleen maar vers en nu ook barf. Misschien was ie er nog zieker van geweest en minder snel hersteld als ie op brokken had gestaan? Wie zal het zeggen. ???
Door Peet
#415530
Hier een engu heddur met allerlei immunziektes achter de rug en dus ook een nierpatient. Ik ben overtuigd dat een hond op vers een betere, maar vooral een "rustiger" weerstand heeft. Juist bij immunstoornissen is het van belang dat de weerstand in balans is: sterk tegen "indringers" maar niet op hol slaan (wat kan resulteren in auto-immunziektes, peri anale fistels, en dergelijke). Beau is nog nooit zo goed geweest als sinds ik hem volledig op rauw heb gezet :D :D

(spring-in-de-lucht-en-dansje-in-de-rondte ;D)

Beau wordt verder niet geent. Ik weet dat hij ziek wordt van de enting alleen al.
Laatst gewijzigd door Peet op do 03 nov 2005, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#415531
Ik weet het niet, heb sinds de honden Barfen een paar keer de honden flink en hardnekkig aan de race gehad.
Ik denk dan dat ze iets hebben gehad wat gewoon niet goed is gevallen. Met KVV was dat niet zo, met BARF wel.

Barousse heeft al haar hele leven (8 jaar) een slechte huid en om de haverklap fikse huidontstekingen.
Ik had me daar bij neergelegd en behandelde de wonden als ze er waren zo goed en zo kwaad als dat ging maar preventief was ik echt uitgekakt. IK wist het domweg niet meer. Het is niet de reden dat ik overging op KVV en BARF maar tot mijn verbijstering en blijdschap realiseerde ik me een tijd geleden dat ze al een tijd geen huidontstekingen meer had gehad, tsja, sinds de brokken de deur uit zijn :D.

Rein heeft in zijn brokken periode (ca. 8/9 maanden) nooit goede ontlasting gehad, heeeeeeel veel en brijerig, stinken niet te zuinig. Hij heeft een behoorlijke broek en ik was steeds bezig de drap uit zijn broek te halen, goor! :-X
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 03 nov 2005, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#415545
volgens mij (en mijn DA in NL) heeft een hond die op vers staat een betere weerstand omdat hij/zij meer bacterien binnen krijgt. Je kan je voorstellen dat in rauw vlees meer beacterien zitten dan in gaar vlees, en die bacterien maken het zichzelf gemakkelijk en de hond kan daar in het begin wel op reageren maar later "hoort" het bij de hond/ De hond kan daardoor beter kunnen tegen bepaalde virussen omdat zijn/haar lichaam al bekend is met bacterien. Uiteraard geld dat niet voor alle ziektes. Sommige zaken zijn niet te voorkomen, ook met entingen niet, dus dat staat er los van denk ik :)
Het maagzuur wordt wel zuurder door rauw en bot, dus kan ook sneller bepaalde bacterien verwerken.
Ik heb meegemaakt in NL dat Dara en de buurthonden vergif teogedient kregen en wonder boven wonder had Dara niets (ja wat diaree) en de rest van de honden waren doodziek of overleden....
Door Lil
#415554
herder_lover schreef: Ik heb meegemaakt in NL dat Dara en de buurthonden vergif teogedient kregen en wonder boven wonder had Dara niets (ja wat diaree) en de rest van de honden waren doodziek of overleden....
He, jakkes zal je maar gebeuren! Gelukkig dat Dara ertegen bestand bleek te zijn! :)
Door hiram
#415580
hmm :)
bedankt allemaal voor de reacties.
ik snap dat niemand me een garantie kan geven, maakt ook niet uit.
ik wilde gewoon eens weten hoe jullie er over denken en wat jullie ervaringen zijn.
Door Sofie
#415627
Ik geloof best dat honden die vers vlees krijgen een beter weerstand hebben! Ze krijgen nl een voeding die bestemd is voor hun lichaam, het beste voor de organen,... dus automatisch gaat alles beter werken.

Ik heb met Lady in de tijd dat ze brokken at eigenlijk niet echt gezondheidsproblemen gehad. Waar ze wel vaal last van had waren vies ruikende oortjes die regelmatig licht ontstoken waren en dat heeft ze nu ze vers eet niet meer (enkel een vies geurtje, maar dat is door een slechte verluchting in de hangende oor).

Dat een vers vlees etende hond geen ziektes kan opraken waartegen met vaccineert...nee dat geloof ik niet. De uitwerking van de ziekte kan wel anders verlopen denk ik.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#415932
Als ik kijk naar mijn eigen honden en honden uit hun omgeving die blootstaan aan dezelfde ziektekiemen kan ik rustig JA zeggen, vers etende honden hebben een betere weerstand. Geld trouwens ook voor mensen, mensen die gezond en vers eten nuttigen hebben een betere weerstand.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#415965
hiram schreef: weet iemand of het zo is dat een vershond (doordat ie vers eet) een beter weerstand heeft in het algemeen en tegen ziektes dus een kleinere kans heeft om ziek te worden zelfs als ie niet wordt geent/vooral als ie niet wordt geent?
Ik vind dat moeilijk te zeggen. Mijn honden zijn nooit ziek, worden nooit ingeent en krijgen ook nooit anti-wormentabletten of vlooienbanden of what so ever. Maar of dat nu komt door het vers eten? In theorie zou dat natuurlijk zo moeten zijn maar ik weet niet hoe mijn honden nu zouden zijn als ze nog brokken zouden eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door