Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Erna
#41361
Onze pups groeien op met vers vlees zoals de meeste van jullie wel weten maar omdat veel eigenaren toch brokken willen geven worden ze ook gewend aan brokken.

Wij vinden dit echter geen ideale situatie. Het overzetten naar brokken gaat niet echt makkelijk, de pups hebben veel en slappe ontlasting en het duurt ff voordat het weer ok is.

Nu hebben wij het plan opgevat om bij ons volgende nest het brokken verhaal helemaal te laten vallen en onze pups alleen vers vlees te geven. Eigenaren worden dan aangeraden om door te gaan met vers of als ze over willen stappen dit zelf te gaan doen.

Onze pups vinden vers veel lekkerder en ik kan me zo voorstellen dat ze al dat gepoep zelf ook niet prettig vinden.

Mijn vraag is dan ook: hoe gaan andere "vers" fokkers hiermee om? Wat is jullie ervaring met nieuwe eigenaren en vers?

Het is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen: onze pups krijgen vers en als je dat niet wilt dan koop je maar een pup ergens anders maar een beetje begrip van beide kanten is natuurlijk wel prettig.
Door ~anna~
#41374
Leuk onderwerp :) ben zelf nog geen fokker mijn teef is nog een pup.Maar de fokker van haar opa vader van haar pa geeft vers en de pupkopers krijgen ook kleine doosjes mee wat deze mensen er verder mee doen weet ik niet.Kan het deze fokker best eens vragen ze heeft al enige nesten gefokt en al jaren evaring met versvoer en ook al jaren het zelfde merk.
Zelf zou ik de pups gewoon vers geven met vier weken en er mee door gaan en dan maar hopen :D dat de pups dat de rest van hun leven gewoon krijgen. ;D
Door Natalie1
#41377
vind dit ook een intresand onderwerp .Ik ben nu aan het overgaan op versvooer en mijn teef wordt dit jaar ook gedekt vroeg me dit eigenlijk ook wel af hoe dit gedaan wordt dan met de pups.
Natalie
Door Lizzy
#41378
Hoi Erna, natuurlijk ben ik geen fokker, maar ik heb hier toch wel een mening over (gek he? ;D). Ik zou de pups op vers houden en niet op brokken overzetten.

Ik zou ook een totale beschrijving maken waarom vers en waarom vooral geen brokken. Ik denk dat geen enkele aankomend hondeneigenaar het erg vindt dat jij het beste wil voor jouw pups.

Inmiddels heb ik natuurlijk wel contact gehad met fokkers die zelf samenstellen en ook met de pupeigenaren. Diverse pupeigenaren zijn zelfs zo ver gegaan dat zichzelf helemaal hebben opgeleid en (met begeleiding van de fokker) zo zelf aan de slag konden gaan. Daar zaten mensen bij die nog nooit eerder een hond hadden gehad (en die zijn misschien het makkelijkst, want die pretenderen nog niet alles te weten...). Ik bedoel hier maar mee te zeggen dat er fokkers zijn die het hun toekomstige pup eigenaren nOg moeilijker maken! En nou blijkt dat veel pupeigenaren het allemaal geweldig vinden! Overigens geven een aantal van deze zelfsamenstellende fokkers versvlees mee voor de pups.

Ik zou de nieuwe eigenaren dus wel een klein voorraadje mee geven, maar ik zou de pups ook wel wennen aan versvlees van bijv. Rodi. Dat is toch wel een merk wat overal te krijgen is en het is natuurlijk wel zo handig wanneer de eigenaren tenminste een versvlees kunnen geven dat ze om de hoek kunnen kopen.

Je kunt ze daarnaast een beschrijving mee geven waarop je uitlegt hoe ze zelf eventueel over kunnen schakelen op brokken van een goed merk. Met een beetje mazzel stappen ze niet over. En doen ze het wel, dan hebben de pups tenminste 8 volle weken alleen maar gezonde voeding gehad (eerst melk en daarna vlees). Volgens mij kunnen zij zich een betere start niet wensen.

Een pup hoort gewoon tot en met de 13de week alleen melk (van de moeder) en daarna een verse voeding te krijgen zodat de darmen zich optimaal kunnen ontwikkelen (zie ook Dhont). Tot 13 weken geen steriele voeding! Het overschakelen op brokken gaat gewoon makkelijker vanaf 13 weken. De darmen hebben zich dan gewoon optimaal kunnen ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 jan 2004, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twister
#41379
Interessante vraag! Vooral omdat wij in het voorjaar/zomer ook weer een nestje hopen te hebben. Ze zijn hier net van de week overgegaan op vers voer van Carnibest en ik vroeg me inderdaad al af wat ik het beste kon doen straks met de pups.
Door Erna
#41404
Lizzy schreef: Hoi Erna, natuurlijk ben ik geen fokker, maar ik heb hier toch wel een mening over (gek he? ;D). Ik zou de pups op vers houden en niet op brokken overzetten.
Ik ben blij met alle reacties hoor. Dus ook van niet fokkers. ;D
Ik zou ook een totale beschrijving maken waarom vers en waarom vooral geen brokken. Ik denk dat geen enkele aankomend hondeneigenaar het erg vindt dat jij het beste wil voor jouw pups.
Hier moeten wij nog aan werken. De informatie gaat nu mondeling en dat is niet goed. Ik wil een hele informatiemap meegeven over het voeren van vers. Alle meningen, adviezen en informatie zijn dan ook meegenomen. We zijn in afwachting van de loopsheid van een van onze dalmaten en voor die tijd willen we alles af hebben. Nu met de basjes heb ik gemerkt dat ik achter de feiten aanhol en het daardoor extra druk heb.
En nou blijkt dat veel pupeigenaren het allemaal geweldig vinden! Overigens geven een aantal van deze zelfsamenstellende fokkers versvlees mee voor de pups.

Ik zou de nieuwe eigenaren dus wel een klein voorraadje mee geven, maar ik zou de pups ook wel wennen aan versvlees van bijv. Rodi.
Ik merk ook dat mensen geinteresseerd zijn en meer willen weten. Degene die het allemaal flauwekul vinden zijn toch wel de mensen die al meer honden hebben gehad en vastgeroest zitten in het brokkenverhaal. Juist de mensen die nog helemaal open minded zijn voor wat betreft honden zijn erg geinteresseerd.

Voer meegeven is het probleem ook niet. Zolang wij fokken kregen mensen toch al voer mee en of je nu een zak brokken de auto inslingert of een tas met vers vlees meegeeft maakt geen verschil. De mensen met hun nieuwe basje zijn weggegaan met een zak farmfood en enkele kilo's Bibi.
Je kunt ze daarnaast een beschrijving mee geven waarop je uitlegt hoe ze zelf eventueel over kunnen schakelen op brokken van een goed merk. Met een beetje mazzel stappen ze niet over. En doen ze het wel, dan hebben de pups tenminste 8 volle weken alleen maar gezonde voeding gehad (eerst melk en daarna vlees). Volgens mij kunnen zij zich een betere start niet wensen.
Dit is inderdaad een slimme waar ik nog niet aan gedacht had omdat de pups hier al overgezet zijn.
Een pup hoort gewoon tot en met de 13de week alleen melk (van de moeder) en daarna een verse voeding te krijgen zodat de darmen zich optimaal kunnen ontwikkelen (zie ook Dhont). Tot 13 weken geen steriele voeding! Het overschakelen op brokken gaat gewoon makkelijker vanaf 13 weken. De darmen hebben zich dan gewoon optimaal kunnen ontwikkelen.
Wil je dit ook ff aan mijn honden komen uitleggen? Die vertikken het na een week of 5 a 6 om te zogen en drogen gewoon op. Sebastiaan had er na 4,5 week al tabak van.

De voornaamste reden voor ons om vers te blijven geven en eigenlijk de pups niet meer willen wennen aan brokken is de gezondheid. Een betere start kunnen ze niet krijgen. Daarnaast ook een stukje eigen belang, als je eenmaal gewend bent aan poep opruimen van vers vlees weet je niet wat je overkomt als je overschakelt naar brokken. De poep vliegt je als het ware om de oren. We werden hier helemaal gestoord.
Laatst gewijzigd door Erna op za 17 jan 2004, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41410
Oeps sorry Erna, mijn laatste zinnen waren niet duidelijk!

Ik bedoel dat een pup tot een week of 4 fulltime gezoogd moet worden en na 4 a 5 weken over moet op versvlees. Dit versvlees moet hij dan tot zijn 13de week krijgen. In de eerste 13 weken dus GEEN steriele voeding dus geen brokken!

En als een moeder wil, dan kunnen de pups natuurlijk langer af en toe een slokkie nemen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 jan 2004, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#41436
ben dan wel geen echte fokker, maar heb wel 2 nesten gehad(nou ja Joepie de jack teef dan he), opgevoed, gevoerd en alles wta je maar behoort te doen als "goede" fokker.

Ik heb bij het eerste nest, mijn schoonvader (Joepie is van hem) niet zover kunnen krijgen dat ze alleen op vers mochten. dus dat was met mengeling van brokken( :-X ook nog zo'n goedkoop merk, maar goed dat ff terzijde). De pup kopers kregen van mij wel een pondje( vers vlees) mee, zodat ze in ieder geval 2 dagen konden voeren, wat ze ermee gedaan hebben, weet ik niet. :-\

Het 2de nest was een ongelukje >:( (binnen een half jaar) en omdat ik daarover zo pissig ben geworden ging schoonpa overstag, mocht ik alles regelen met de pups. Ik heb ze toen vanaf het moment dat Joepie geen zin meer had met zogen vers vlees gegeven. Pups waren super mooi, kregen goede complimenten van de Da, maar toen zij ze een brokje als beloneing van de enting wilde geven, namen ze die niet aan ::), ik zei nee dat krijgen ze bij ons niet, ze krijgen vers vlees, Je had er moeten zien kijken, dacht echt dat ik compleet gestoord was geworden. Ze zei , nou dan zou ik dat maar gauw gaan doen brokjes geven, ik zei nee, daar zit mij tevel rotzooi in. Toen was ze uitgepraat. :)
Alle pups kregen een pond vers vlees mee en van de 7 uit dat nest staat er 1 volledig op vers en 3 anderen half om half. Dus paar dagen vers paar dagen brokken. De ander 3 staan op brokken. Ik ben daar niet zo heel blij mee, maar goed kan ze niet dwingen. Ik heb laatst een pup die ook dus wel gewoon op brokken staat, een week in de dagopvang gehad en toen heeft tie vol smaak het vers vlees op gegeten. Aan het einde van de week kreeg hij voor de avond mee en de 2 dagen erna. Heb ze er niet meer over gehoord, dus misschien hebben ze het niet gedaan en ligt het wel in de prullenbak. Je weet het niet.
Door Erna
#41454
[quote="Jolly"]
Pups waren super mooi, kregen goede complimenten van de Da, maar toen zij ze een brokje als beloneing van de enting wilde geven, namen ze die niet aan ::), ik zei nee dat krijgen ze bij ons niet, ze krijgen vers vlees, Je had er moeten zien kijken, dacht echt dat ik compleet gestoord was geworden. Ze zei , nou dan zou ik dat maar gauw gaan doen brokjes geven, ik zei nee, daar zit mij tevel rotzooi in. Toen was ze uitgepraat. :)
Alle pups kregen een pond vers vlees mee en van de 7 uit dat nest staat er 1 volledig op vers en 3 anderen half om half.
[/quote]

Het gaat me ook niet om het overtuigen van een dierenarts. Dat is op dit moment toch nog even vechten tegen de bierkaai.......als de eigenaren maar om zijn.

Normaal gesproken krijgt iedere eigenaar hier een 15 kilo zak voer mee en dat zou dan 15 kilo vers vlees gaan worden. Nu maar hopen dat de mensen een vriezer hebben anders moet ik die ook nog gaan leveren ;D ;D

Ik denk dat voer voor een paar dagen tekort is om mensen te overtuigen. Hetzelfde werkt zo met brokjes. Wanneer je ze maar voor een paar dagen meegeeft dan stappen ze al snel over naar een ander (goedkoper) merk. Onze ervaring is anders wanneer je ze voor een maand eten meegeeft, ze blijven dan meestal merktrouw. Zo zou het ook moeten werken met vlees denk ik.
Door K@rin
#41502
Mijn pups krijgen vanaf 3-4 weken vers totdat ze ca. 7-8 weken zijn.
Daarna zet is ze geleidelijk over op brokken. Met 10 weken gaan ze weg en zijn dan gewend aan 5 dagen brok en 2 dagen vers week. Ik heb er geen problemen mee gehad. De brok die ze voorheen kregen was Farmfood, maar zal bij het volgende nest Canidae zijn, in ieder geval GEEN puppenbrokken. Beiden zijn brokken voor alle leeftijden en maken niet eens puppybrokken. Ik heb geen problemen gehad met de overgang.
Gelukkig krijgen alle pups (nu bijna 6 maanden) nog minimaal 2 dagen tot de hele week Vers :)
Zelf geef ik de pup, die ik aangehouden heb, de eerste maanden alleen Vers en nu krijgt ze 1-2 dagen Canidae in de week, omdat ik het prettig/makkelijk vind dat ze ook aan een brok gewend is .
Gebruikersavatar
Door sylvia
#41519
Hoi Erna,
Ik heb altijd mijn puppen vers en brokken gegeven,en ik ga dit in de toekomst ook niet wijzigen.
Ik heb altijd RC puppy brokken gegeven(van RC vindt ik alle produkten van melk tot puppy brok goed daarna niet meer),ik zou nu de nutro proberen.
Ik geef mijn puppen 3 maaltijden geweekte puppybrokken en 3 maaltijden vlees,om ze helemaal op vlees groot te brengen vindt ik niet realistich omdat een hoop eigenaren niet te overtuigen zijn om vers te voeren.Ja ze doen het allemaal in het begin ,of alleen dat wat je meegeeft,als het op is kopen ze geen nieuw vlees.Van alle puppen die ik verkocht is er nog 1 meestentijds op vers,de rest krijgt gewoon brokken.
Dus lijkt het me voor de pups fijn dat ze toch enigzins gewend zijn aan iets van brokken.
Door Erna
#41552
Inderdaad heb ik nu een slechte ervaring gehad met FF brokken volgens mij. Man man wat kwam er een poep uit die hondjes.

Het vorige dalmaten nest is van vers overgegaan op prins brokken en dat ging stukken beter. Dalmaten zouden van mij ook geen FF krijgen overigens vanwege het te hoge purinegehalte.

Aan de andere kant denk ik ook: toen ik mijn eerste hond kocht voegde ik mij als koper ook naar wat de fokker de pups te eten gaf. In dit geval waren het brokken maar in ons geval zou het dan vers zijn. Vers vlees is tegenwoordig bijna overal makkelijk te verkrijgen dus wat zou de mensen tegenhouden?

Met 8 basjes was de brokken poep al een vieze bende die goddank wel in de hand te houden was maar met dalmaten heb ik nog nooit een nest onder de 10 gehad met een uitschieter naar 17. 17 pups die van die grote hopen poepen....aaarrgghhhh Ik kijk daar niet echt naar uit moet ik zeggen. En de pups volgens mij ook niet.

Van de bassen die nu naar hun nieuwe baas zijn blijven er 5 op vers staan als ik de eigenaren nu mag geloven. Vandaar ook het idee om de brokken bij een volgend nest helemaal te laten vallen.

Nutro ken ik verder niet maar kan me daar altijd even in verdiepen.
Door Truus
#41558
Hoi Erna,
Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet wel dat ik het jammer vindt dat de fokkers van onze hondjes geen vers gaven want wat doe je als nieuwe eigenaar...
Je neemt het voer wat de fokker geeft.
Ik had dan niet die brokken gegeven maar vers en nu ben ik er te laat achter gekomen dat vers veel beter is.
Nou ja TE LAAT? Het is nooit te laat Natuurlijk maar de fokkers kunnen de eigenaren een heel stuk op weg helpen volgens mij. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#41666
Mijn ervaring na dertien jaar fokken en versvoer is dat mensen de voeding geven die de fokker gaf zeker als het brokken betreft,bij brokken blijven mensen ook langer hangen op het zelfde merk als wat de fokker gaf ,hoewel ook niet altijd.Maar waar je je niet in moet vergissen is dit,Brokken zijn overal beschikbaar,het is maatschappelijk aanvaardbaar voer (waarmee ik bedoel dat vers vaak ook door de da bedenkelijk wordt bekeken en er dan brokken geadviseerd worden) en brokken zijn makkelijker,je schept wat uit een zak en klaar.De meeste redenen die ik hoor van mijn puppymensen is op een gegeven moment toch...het is lastig ze vinden het vies ,het stinkt, en ze hebben geen ruimte in hun vriezer,die brokken kan je overal neerzetten waar je wilt.Het is heel nobel om mensen te attenderen dat dat vers beter is maar raakt niet teleurgesteld als later blijk dat 80% (en das laag geschat) gewoon brokken voert en dat hoeven ze jou nog niet eens te vertellen,ik ben er ooit ook eens achter gekomen toen ik een hondje aan de vriendin van een andere pupkoper verkocht,en zei heel onwetend vertelde dat die andere brokjes voerde (top winner geloof ik ook nog :-X ) Terwijl die vrouw tegen mij deed voorkomen of die hond nog steeds rodi at.
Ik zelf heb het andersom,de fokkers van Donna denken dat Donna keurig aan de euk zit,terwijl die al op de dag van aankomst in 1 keer op de CB is overgezet,en de nog dichte zak euk is naar een goldenpup hier achter gegaan. (die kreeg al euk dus ik heb ze er niet aan geholpen ;D )
Door Lizzy
#41674
Ik begrijp wel dat de meeste mensen toch brokjes makkelijker vinden, maar dan zetten deze mensen hun pup toch lekker zelf over op brokken? Als je een beschrijving mee geeft hoe ze dat moeten doen, dan heeft de pup toch 8 weken maximaal kunnen profiteren van de verse voeding. Of mis ik nu iets?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door