Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Semr@
#41042
Hallo,

Wij hebben dus een Turks zwerfhondje, wat de hele dag aan eten denkt. Ze was brood mager, toen we haar kregen en waarschijnlijk heeft ze haar hele leven gezworfen. Het is dus logisch, dat eten heel belangrijk voor haar is, want ze weet immers niet of er morgen nog steeds genoeg eten is, dat is ze zo gewend in Turkije. Nou was mijn vraag eigenlijk, of jullie weten of je Semra door haar bijv een periode meer vlees te geven (Nu CB straks ga ik over op Energiqeu) van haar drang naar eten af kunt helpen. Zelf denk ik van niet, is de intuitie van het dier, maar ben toch benieuwd naar jullie reacties. Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zo is ze ook vreselijk fel als ze een kluif heeft. Die kan je dan bijna niet afpakken, want dan trekt ze echt haar lip op. Ik ben niet bang voor haar, dus ik pak haar dan wel aan, door haar aan de kant te duwen en de kluif weg te nemen. Geen kluifen meer geven vind ik ook geen optie. Ben benieuwd.


Groetjes Mariska.
Door sharpie
#41079
Wat goed dat je haar gered hebt zeg. :)

Ik weet niet of ze daar vanaf komt door een tijd lang meer eten te geven. ???
Maar als ze nu goed op gewicht is zou ik haar niet meer geven, anders wordt ze straks nog te dik.
Als ze nog steeds mager is kan je het natuurlijk wel proberen en dan stoppen zodra je ziet dat ze goed op gewicht is.

Ik denk dat het heel moeilijk is om zoiets er nog uit te krijgen, maar wie weet?
Door Semr@
#41086
Ze is nu 6.6 kilo en zwaarder moet ze niet worden. Dan wordt het echt een frikandel. Ze is wat vreemd van bouw, een beetje lang en laag op de pootjes. w.s. zal ze bij teveel voer wel dik worden, maar ik lees hier ook, dat honden die op vers over gaan eerst dikker worden en dat het vet zich omzet in spieren?
Trouwens, kijk eens op www.stichtingaai.nl. Daar staan allemaal buitenlandse zwerfhondjes op de site, hebben wij onze twee honden ook vandaan.

Groetjes Mariska.
Door Paul_Barte
#41089
[quote="Semr@"]
Ze is nu 6.6 kilo en zwaarder moet ze niet worden. Dan wordt het echt een frikandel. Ze is wat vreemd van bouw, een beetje lang en laag op de pootjes. w.s. zal ze bij teveel voer wel dik worden, maar ik lees hier ook, dat honden die op vers over gaan eerst dikker worden en dat het vet zich omzet in spieren?
Trouwens, kijk eens op www.stichtingaai.nl. Daar staan allemaal buitenlandse zwerfhondjes op de site, hebben wij onze twee honden ook vandaan.

Groetjes Mariska.
[/quote]

Mariska, jonden die overgezet worden op versvoer worden NIET eerst dikker maar juist magerder.
Door Semr@
#41093
O, dan heb ik het dus verkeerd, maar hoe kan vetweefsel nou spierweefsel worden? Normaal moet een hond daar toch voor in beweging zijn? Zou ook makkelijk voor ons zijn, veel vlees eten en dan spierweefsel krijgen ipv vet ribbels ;) Ik vrees alleen, dat een rauwe biefstuk toch niet zo lekker smaakt.
Door Paul_Barte
#41104
[quote="Semr@"]
O, dan heb ik het dus verkeerd, maar hoe kan vetweefsel nou spierweefsel worden? Normaal moet een hond daar toch voor in beweging zijn? Zou ook makkelijk voor ons zijn, veel vlees eten en dan spierweefsel krijgen ipv vet ribbels ;) Ik vrees alleen, dat een rauwe biefstuk toch niet zo lekker smaakt.
[/quote]

Nee....zo simpel is het niet LOL LOL.
Honden zijn meestal te dik van de koolhydraten welke omgezet worden in vet wat opgeslagen is. Ze moeten wennen aan de vleesvoeding en dat ze de energie moeten halen uit vet zoals het hoort te gaan bij een hond....vandaar dat ze afvallen.
Aangezien vers een perfecte basis is voor de 'bouwstoffen' in combinatie met het feit dat de hond veel meer energie krijgt van een goede voeding komt deze wat strakker in de bespiering te zitten.
Door Semr@
#41109
Zou niet verkeerd zijn, ietsje afvallen. Onze honden hebben naar mijn mening een paar milimetertjes teveel vet op de ribben.
Grappig trouwens, hebben we straks een gespierde frikandel door het huis lopen ;D ;D ;D
Door tieneke
#41110
[quote="Semr@"]
Zou niet verkeerd zijn, ietsje afvallen. Onze honden hebben naar mijn mening een paar milimetertjes teveel vet op de ribben.
Grappig trouwens, hebben we straks een gespierde frikandel door het huis lopen ;D ;D ;D
[/quote]
Voor je het weet doen ze mee met de triatlon ;) :D
Door Lupa
#41313
[quote="Semr@"]
O, dan heb ik het dus verkeerd, maar hoe kan vetweefsel nou spierweefsel worden? Normaal moet een hond daar toch voor in beweging zijn? Zou ook makkelijk voor ons zijn, veel vlees eten en dan spierweefsel krijgen ipv vet ribbels ;) Ik vrees alleen, dat een rauwe biefstuk toch niet zo lekker smaakt.
[/quote]

mijn man ging naar de sport school voor het eerts ;D ;D
daar werd hem vertelt dat de training gebasseerd is op eerst het verbruiken van het vet en dan pas het opbouwen van de spieren.
Het licham heeft energie nodig, als je vet hebt dan is dat een soor extra buffertje die wordt eerst verbruikt en verbrand door de licham(als je traint) daarna door een speciale voeding, veel eiwitten, komen de spierballen,(nou ik zie nog niks bij mijn man hoor ???)
dus ik denk dat het zelfde werkt bij honden
Door oebaya
#41334
Als je voorlopig je hondje op geregelde tijden voert en hem er meteen iets voor laat doen, al is het maar een zit, dan raakt hij eraan gewend, dat er altijd voldoende voer is en dan zal zijn fixatie op voer waarschijnlijk wel afnemen. Weggaan zal het nooit helemaal, maar verminderen kan het wel.
Met dit hondje dus voorlopig nog geen vastendagen inlassen of zo, maar gewoon regelmatig voeren.
Heb hetzelfde ooit met een asielhond meegemaakt, die bij zijn vorige baas (herkomst was onbekend) duidelijk heel slecht gevoerd was. Eenmaal bij mij was hij in het begin vreselijk met voer, grauwen en verdedigen, niet te weinig. Tot hij eraan gewend raakte, dat hij gewoon regelmatig voer kreeg en niemand hem dat betwiste. Maar een gulzige schrokker is het altijd gebleven, met als gevolg dat hij aan een maagtorsie overleed.
gr.
Nicolette
Door Helen
#41510
Balou is overvoert geweest. Haar eerst zes maanden. En ik kan je verzekeren dat die ook een fikse fixatie op voer heeft. Ongelooflijk. Ik denk dat honden die de beiden uitersten hebben gekent dat houden ofzo? Trouwens ze zou het niet moeten wagen om haar lip naar me op te trekken want dan heeft ze daarna indoor vliegles...

groetjes Helen
Door Semr@
#41557
Ik accepteer dat lip optrekken ook niet van haar, maar hoe krijg je dat er snel even uit. Ik trek haar dan aan haar halsband omhoog ( lijkt me ook geen fijn gevoel) en haal dat bot weg. Ergens is het ook wel weer begrijpelijk, ze verdedigt het bot, in haar ogen misschien wel eten, dat heeft ze tot voor kort haar hele leven moeten doen. Ik ben bang, als ik haar te hard aanpak, door haar pijn te doen of angstig te maken je een erg appatisch hondje gaat krijgen. Want echt het is een vreselijke knuffelkont en dat wil ik ook wel weer graag zo laten.
Dus als jullie hier tips voor hebben, zijn die ook van harte welkom.

Groetjes Mariska.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door