Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#415057
Nog maar een puppyvraagje. Op internet ben ik al een paar keer tegengekomen dat je een pup tot 8 maanden niet te veel moet laten rennen en springen en spelen met andere honden, dit zou slecht zijn voor zijn gewrichten en er zouden botsplinters los kunnen raken ???. Verder zou een gladde ondergrond zoals plavuizen ook slecht kunnen zijn vanwege glij en valgevaar. Nu maak ik me toch wel wat zorgen, Jamie is nu 12 weken en hij rent, speelt en valt er vrolijk op los. Buiten lekker rennen en springen met Tara, binnen hard rondrennen met speeltjes en vervolgens grandioos uit de bocht te vliegen en tegen de bank tot stilstand te komen. Verder probeerde hij vanmorgen in een dolle bui op de bank te springen, maar kwam maar tot halverwege en stuiterde terug en kwam op z'n rug terecht. Hij stond op en huppelde vrolijk verder, maar gezond lijkt het me toch niet. Maar hoe kan ik anders voorkomen dat hij zo wild doet, het is tenslotte een puppy die genoeg energie heeft en spelen geweldig vindt. Dat wil ik toch ook niet de hele tijd verbieden.

Een tijdje terug heeft Lizzy ook al eens een vraag gesteld over spelen van de pup, maar dat ben ik even kwijt. En maakt het dan nog uit dat Linga al wat ouder is als Jamie?
Door Helen
#415063
Wij hebben een hardhouten vloer, niet super glad, maar wel een beetje glad. Wij hebben in het midden van de woonkamer een groot kleed neergelegd toen Kuma een klein pupje was en in op sommige plekken anti-slip matten. Verder wordt er binnen niet gerend en alleen rustig gespeeld. Kuma mocht pas tegen ons op springen of op de bank springen vanaf 10 maanden.
Ook spelen met andere honden alleen onder supervisie en nooit te lang. Al helemaal nooit langer dan een paar minuten met grote honden. De belasting is dan al helemaal groot nl.
Door Lizzy
#415071
Helen schreef: Wij hebben een hardhouten vloer, niet super glad, maar wel een beetje glad. Wij hebben in het midden van de woonkamer een groot kleed neergelegd toen Kuma een klein pupje was en in op sommige plekken anti-slip matten. Verder wordt er binnen niet gerend en alleen rustig gespeeld. Kuma mocht pas tegen ons op springen of op de bank springen vanaf 10 maanden.
Ook spelen met andere honden alleen onder supervisie en nooit te lang. Al helemaal nooit langer dan een paar minuten met grote honden. De belasting is dan al helemaal groot nl.
Linga had tegen de muren opgevlogen als ik haar zo kort zou hebben gehouden.....

Ik heb ook plavuizen en ook anti-speel-matten maar ik heb niet kunnen voorkomen dat ze af en toe niet eens uit de bocht is gevlogen. En nog steeds gebeurd dat wel eens. Onze plavuizen zijn niet echt heel erg glad, dat niet, maar glad genoeg dat ze soms op haar snuit gaat dus.
Door Tineke *
#415115
Bij mij ook plavuizen en Lady de pup eindigt wel eens in de keuken.Ik heb het idee dat als een hond zelf uitgleidt het soepeler gaat als wanneer ze omgelopen worden
En ik hou ook dat binnenstuiven niet altijd tegen,ze zou de boel verbouwen.En mijn oudere honden hebben er van geleerd.

Tineke
Door Helen
#415176
Lizzy schreef: Linga had tegen de muren opgevlogen als ik haar zo kort zou hebben gehouden.....

Ik heb ook plavuizen en ook anti-speel-matten maar ik heb niet kunnen voorkomen dat ze af en toe niet eens uit de bocht is gevlogen. En nog steeds gebeurd dat wel eens. Onze plavuizen zijn niet echt heel erg glad, dat niet, maar glad genoeg dat ze soms op haar snuit gaat dus.
Hoezo? Kuma kreeg buitenshuis voldoende beweging en genoeg te doen. Dus ging ze binnenshuis niet uit haar dak. Verder ben ik erg duidelijk mbt de regels. Ik wil geen rauzende honden in huis. Doen ze het wel dan leg ik ze vast. Ze hebben al heel snel door waar de grens ligt.
Opspringen wil ik gewoon niet hebben bij zo'n grote hond, dus het heeft nooit gemogen. Recent hebben we haar op commando op leren springen. En op de bank idem.
Door danou2004
#415200
Wij hadden in ons andere huis ook plavuizen maar ze speelde er lekker op los en vloog ook wel eens uit de bocht maar dat heeft ze maar 1 keer gedaan omdat ze daarvan geschrokken is.Nu vliegt ze er ook nog wel eens uit maar niet meer zo als vroeger.ze heeft nooit wat gehad maar kan me voorstellen dat het niet goed voor ze is heb er ook eens iets over gelezen maar dat is al een hele tijd terug
Door Lizzy
#415207
Helen schreef: Hoezo? Kuma kreeg buitenshuis voldoende beweging en genoeg te doen. Dus ging ze binnenshuis niet uit haar dak. Verder ben ik erg duidelijk mbt de regels. Ik wil geen rauzende honden in huis. Doen ze het wel dan leg ik ze vast. Ze hebben al heel snel door waar de grens ligt.
Opspringen wil ik gewoon niet hebben bij zo'n grote hond, dus het heeft nooit gemogen. Recent hebben we haar op commando op leren springen. En op de bank idem.
Precies zoals ik het zeg. Wij wandelen voldoende (waarschijnlijk veel langer als jij want jij wandelde toch ook meer volgens de regels die er voor staan? Wij doen dat ook niet), maar Linga gaat regelmatig uit haar dak. Denk dat een Dalmaat (of eigenlijk: 3 Dalmaten) niet echt te vergelijken zijn met een heddur.... En ja, we proberen haar te beteugelen, maar ik ben daarin niet zo strikt als jij.... heb ik ook geen zin in hoor, dat moet ik er eerlijk bij zeggen. En op de bank springen doet ze dus ook.
#415240
Ik denk dat de meeste puppen erg omstuimig en wild kunnen zijn, gladde vloer of niet, lang uitgelaten of niet. Als ik vroeger met Dara uren had gelopen (niet toen ze 4 maanden was hoor :D) dan nog had ze energie over.. En nu met 3 jaar jong, nog steeds ;D Hypertje dus.

Ja het kan schadelijk zijn, maar een hond die een keer hard uitglijdt en wat bezeert (al dan niet opgemertk door de baas) kijkt echt een volgende keer wel uit. Hij of zij is direct gestraft voor het gedrag. Wat betreft het springen op banken enzo: dat kan al vrij vroeg geen kwaad meer, maar eraf springen zou je tot 1 jaar moeten verbieden (door de klap op de gewrichten, dat is met ergens op springen niet zo) 8)
Door Helen
#415342
Lizzy schreef: Precies zoals ik het zeg. Wij wandelen voldoende (waarschijnlijk veel langer als jij want jij wandelde toch ook meer volgens de regels die er voor staan? Wij doen dat ook niet), maar Linga gaat regelmatig uit haar dak. Denk dat een Dalmaat (of eigenlijk: 3 Dalmaten) niet echt te vergelijken zijn met een heddur.... En ja, we proberen haar te beteugelen, maar ik ben daarin niet zo strikt als jij.... heb ik ook geen zin in hoor, dat moet ik er eerlijk bij zeggen. En op de bank springen doet ze dus ook.
Klopt ik was daar heel precies in. Ik heb het gewoon nodig om te weten dat ik er alles aan gedaan heb om problemen te voorkomen. Kuma is ook qua bouw een zwaardere hond dan een dalmaat en zeker weten niet zo'n stuiterbal als dalmaten kunnen zijn ;D
Door amber13
#415444
Bedankt voor de reacties, ik heb gisteren even contact gehad met iemand van de Collieclub, die zei ook dat je soms niet kan voorkomen dat je pup een keer uit de bocht vliegt, maar als het er echt te wild aan toe gaat, moet je ze toch wat afremmen. Buiten lopen we 4 keer per dag een kwartiertje, hierin mag Jamie rennen en spelen, en na dat kwartier mag hij mee op de arm voor een langere wandeling voor Tara. Het springen op de bank en tegen de keukenkastjes ::) proberen we te voorkomen. Wanneer ik op de belangrijkste glijpunten in huis anti slipmatten neerleg, gaat Jamie er mee aan de sleep, een erg leuk gezicht, maar zo helpt het natuurlijk weinig.
Toch best spannend allemaal, je pupsel laten opgroeien tot en grote sociale gezonde hond......
Door gonny
#415448
hier ook plavuizen, ik moet zeggen dat ik met Boris super voorzichtig ben geweest....... :-X ;D binnen spelen mocht wel, maar zodra hij heel erg wild ging doen, toch maar even naar buiten! nu nóg zeg ik als hij naar binnen loopt met natte poten: voorzichtig lopen hé, natte voetjes.... ;) hahahaha en dan loopt hij nog langzamer ook! ;D
#415453
Wij hebben ook een houten vloer, dus aardig glad. Storm gaat lekker zijn gang en het enige wat we hebben gedaan is een kleed gekocht voor bij de banken. Zo glijd hij niet uit als hij van de bank afspringt of kruipt....

Verder redden ze zichzelf vaak wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door