Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#414974
weet iemand een alternatieve manier om je hond te beschremen tegen teken ( ik weet dat het seizoen voorbij is...) en eventuele besmettingen die hieruit voortkomen?
Laatst gewijzigd door hiram op wo 02 nov 2005, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#415049
Nou, het ligt eraan. In landen waar teken zitten die heel ernstige ziektes overbrengen zou ik zelf kiezen voor een geregistreerd tekenmiddel. In Nederland kies ik ervoor mijn honden in te sprayen met een mengsel van tea tree, lavendel-olie, ceder-olie, geranium-olie, citronella-olie. En na het wandelen in een teek-rijke-omgeving controleer ik ze 2 dagen achter elkaar op teken.
Door Peet
#415056
Daarbij.....zolang het niet vriest, is het teken-seizoen nog aan de gang hoor...althans, ik vind er nog dagelijks :-X van die krengen.....dus dat het seizoen voorbij is, hebben ze de teken bij mij nog niet verteld... ;)
Door irmaa
#416125
Lizzy schreef: Nou, het ligt eraan. In landen waar teken zitten die heel ernstige ziektes overbrengen zou ik zelf kiezen voor een geregistreerd tekenmiddel. In Nederland kies ik ervoor mijn honden in te sprayen met een mengsel van tea tree, lavendel-olie, ceder-olie, geranium-olie, citronella-olie. En na het wandelen in een teek-rijke-omgeving controleer ik ze 2 dagen achter elkaar op teken.
helaas is het niet meer zo dat gevaarlijke teken alleen maar voorkomen in "verre" landen.
Babesioses canis komt hier ook voor, er sterven hier ook honden aan.. vaak omdat het niet onderkent werd /wordt.
Sinds een paar jaar is het wat bekender geworden.
Hier een artikel over een Nederlandse pup die stierf aan babesioses. http://www.chylandyk.nl/artikelen.html
groetjes Irma
Door Lizzy
#416327
irmavgog schreef: helaas is het niet meer zo dat gevaarlijke teken alleen maar voorkomen in "verre" landen.
Babesioses canis komt hier ook voor, er sterven hier ook honden aan.. vaak omdat het niet onderkent werd /wordt.
Sinds een paar jaar is het wat bekender geworden.
Hier een artikel over een Nederlandse pup die stierf aan babesioses. http://www.chylandyk.nl/artikelen.html
groetjes Irma
Ja, en ik vind dat dit hele buitenlandse tekenverhaal erg opgeblazen en ik ga niet het hele jaar door in NL aan het gif omdat er vorig jaar 20 van deze teken zijn aangetroffen. Maar goed, da's ieder z'n meug. Ik controleer mijn honden altijd op teken en mocht ik een afwijkende teek aan treffen, dat weet ik wat ik moet doen. Daarnaast ken ik de symptomen van babesiose. Ik vind dat meer als voldoende.
Door irmaa
#416407
Natuurlijk, Lizzy, maar ik weet niet of je mag zeggen opgeblazen...??
Hoe je het went of keert deze teken "rukken" steeds verder op... maar goed, ieder mag voor zich beslissen toch!? Of men ja dan nee het risico willen lopen.
O, ja ik ken toevallig deze pup die er aan overleden is.. en dan is zo iets niet "opgeblazen".
Heb je het verhaal eigenlijk wel gelezen??? http://www.chylandyk.nl/artikelen.html
groetjes irma
Door Lizzy
#416413
Ja ja, ik ken de artikelen omtrent babesiose en als het je eigen hond is, dan is dat vreselijk natuurlijk. Ik wil er alleen mee zeggen dat ik dit nog steeds geen reden vind om je hond te behangen met gif. Kijk, als je hond 2 jaar (ik noem maar wat) eerder dood gaat doordat je hem levenslang met allerlei gif hebt behangen, dan heb je jezelf dus in je voet geschoten, vind ik. En natuurlijk is deze oprukkende teek een probleem en kan het probleem groter worden. En het is ook een ernstige zaak! Maar de hond behangen met gif is een soort schijnveiligheid. Alle giffen werken niet 100%. Je zult toch zeer alert moeten blijven op teken... En ik denk dat de eigenaren + dierenartsen voorlichten over de symptomen een betere manier is dan het omhangen van gif. Maar goed, ieder zijn mening hierover natuurlijk!
Door Lizzy
#416418
Tis overigens wel heel goed dat je deze teek en ziekte in dit kader noemt! Ik ben wel met je eens dat er awareness gekweekt moet worden!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 nov 2005, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gaia0909
#416496
ben zelf een hond "verloren"aan babesiosis,wist de symptomen,helaas geloofden ze me niet in utrecht,dus dood en een paar dagen later de positieve uitslag!!!! shift!! had alles gedaan om teken te voorkomen,toch niet afdoende. hoe herken je een afwijkende teek ???
Door herder_lover
#416540
Lizzy schreef: Maar de hond behangen met gif is een soort schijnveiligheid. Alle giffen werken niet 100%.
en dat is idd zo. Helaas, maar waar. Ik moet hier de honden (ik praat nog steeds in meervoud merk ik :'() goed tegen hartworm behandelen, en ook tegen vlooien en teken. Nu heeft Dara nog een tekenband van Bayer om uit NL, en dat werkt perfect. Nog geen teek of vlo gezien. Toen Nitro zo slecht lag, moest de band af omdat het zijn weerstand af zou doen nemen (hoezo troep!!!). Meteen zagen we de teken van de OK-tafel lopen. Ongelooflijk dus. Maar hierna wil ik de band af doen, vind het niet prettig met kinderen. Dan moet ik aan de druppels. In NL gebruikte ik Exel Spot On en dat werkte perfect bij mijn honden. Hier schijnt alleen Frontline te koop en ook is dat de enige dat schijnt te werken tegen vlooien en teken. Maar niets en dan ook helemaal niets werkt 100%.
Vaak zwemmen in de zee werkt wel, Iedere dag in zout water zwemmen werkt dus wel 100%!!! Ook tegen de gevaarlijke teken (die van hier dus ;D)
Door Yari
#416934
Lizzy schreef: Ja ja, ik ken de artikelen omtrent babesiose en als het je eigen hond is, dan is dat vreselijk natuurlijk. Ik wil er alleen mee zeggen dat ik dit nog steeds geen reden vind om je hond te behangen met gif. Kijk, als je hond 2 jaar (ik noem maar wat) eerder dood gaat doordat je hem levenslang met allerlei gif hebt behangen, dan heb je jezelf dus in je voet geschoten, vind ik. En natuurlijk is deze oprukkende teek een probleem en kan het probleem groter worden. En het is ook een ernstige zaak! Maar de hond behangen met gif is een soort schijnveiligheid. Alle giffen werken niet 100%. Je zult toch zeer alert moeten blijven op teken... En ik denk dat de eigenaren + dierenartsen voorlichten over de symptomen een betere manier is dan het omhangen van gif. Maar goed, ieder zijn mening hierover natuurlijk!
Ik ga hier volkomen in mee.
Door Yari
#416943
gaia0909 schreef: ben zelf een hond "verloren"aan babesiosis,wist de symptomen,helaas geloofden ze me niet in utrecht,dus dood en een paar dagen later de positieve uitslag!!!! shift!! had alles gedaan om teken te voorkomen,toch niet afdoende. hoe herken je een afwijkende teek ???
Tegenwoordig zijn goede DA's (en ook de UKG) er juist enorm alert op.
Er is ook vanuit de UKG een grootschalig onderzoek gestart in Nederland naar welke teken er hier voorkomen en welke ziektes ze evt. bij zich dragen.
Toevallig hadden wij een paar wkn geleden een hond op de praktijk met symptomen passende bij Babesia...
Plus dat hij 1.5 week voordat de klachten begonnen waren in Parijs was geweest...èn een teek had opgelopen die wij verwijderd hadden. De teek zag er echt wel anders uit dan de normale teek die je in Nederland ziet ( Ixodes ricinus).
De teek is meteen opgestuurd voor onderzoek en ook is meteen bloed opgestuurd dus voor een algeheel onderzoek èn check op Babesia en ja hoor positief dus!!! En het bleek idd de Dermacentor teek te zijn (die dus Babesia over had gebracht).

De hond heeft een injectie Imizol gekregen en binnen enkele dgn waren de symptomen verdwenen. Na 2 wkn voor de zekerheid een herhalingsinjectie gegeven en het gaat nog steeds harstikke goed met hem!!

Hier trouwens afbeeldingen van Dermacentorteken (links) en Ixodes teken (rechts):

Afbeelding

Vooral de tekening is typerend voor de Dermacentor teek.
Door Lil
#417462
Iek die linker heb ik vorig jaar een keer van mijn hond geplukt, zat gelukkig niet vast, hij liep nog :-X

bij ons op de vereniging loopt een hond behendigheid. Die heeft ook babesiose gehad. Ik moet zeggen heeft want ik geloof dat je hond er nooit helemaal vanaf komt, maar hij kan alles en heeft nergens last van, gelukkig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door