Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elvira
#414384
Ik kreeg dit berichtje via een golden mailing-list van iemand die onderzoek doet naar maagtorsies bij goldens.

Searching the web one often finds discussions extolling the virtue of one
diet or another to reduce the risk of GDV (bloat), and I appreciate there are
many who favour a BARF diet in this respect.

I have just spent over an hour on the phone talking to a lady whose young
GSD experienced a GDV three weeks ago. It has always been fed a BARF diet, yet
bloated about 15 minutes after a meal. Fortunately the owner recognised the
symptoms and had the dog at a vet's within 20 minutes (her own vet lived 40
minutes away). Her prompt action saved the dog; although he lost his spleen
he is now filly recovered.

The moral of this story is that the condition can occur with any diet, so
don't be lulled into a false sense of security - and learn what the symptoms
are.
Door Mevroi Kruim
#414742
En stond er ook bij hoe vaak de hond gevoerd werd? Eliasen en ook vlgs mij Billinghurst zeggen dat vaak voeren van kleine hoeveelheden ook bij barf de kans op bloat doet toenemen als de hond een keer wel meer eet. De theorie is dat de maag van de hond ingericht is op af en toe grote hoeveelheden afgewisseld met dagen van (bijna) niks, en dat je de maagspieren en vertering moet trainen om dit te bereiken. Als je vaker per dag kleine beetjes voert is de maag ongetraind en kan grotere hoeveelheden niet aan.
Door conleeuw
#414753
Kruimel schreef: En stond er ook bij hoe vaak de hond gevoerd werd? Eliasen en ook vlgs mij Billinghurst zeggen dat vaak voeren van kleine hoeveelheden ook bij barf de kans op bloat doet toenemen als de hond een keer wel meer eet. De theorie is dat de maag van de hond ingericht is op af en toe grote hoeveelheden afgewisseld met dagen van (bijna) niks, en dat je de maagspieren en vertering moet trainen om dit te bereiken. Als je vaker per dag kleine beetjes voert is de maag ongetraind en kan grotere hoeveelheden niet aan.
Ik denk dat soort voer en hoeveelheid voer en positie van voerbak allemaal niet zooo veel met torsie te maken heeft, er zijn zat grote rassen eigenaren, die keurig twee grote maaltijden per dag doen, voerbak verhoogd geven, en rust na de maaltijd, en dan nog kan het mis gaan. Trouwens waarom ik ook zo denk is omdat rassen waar torsie vaak gebeurt kunnen ook torsie krijgen van andere organen, milt en longen. Vriendin van mij haar Deense Dog had pas een milt torsie. Ook Deerhounds zijn wat dat betreft gevoellig, niet alleen maag torsie, maar ze kunnen ook een long torsie krijgen. Ik denk dat bouw van de hond veel meer met torsie te maken heeft dan hoeveelheid eten. Tuurlijk lijkt het mij ook niet handig, dat als er al zoveel ruimte in het lichaam is voor de maag om te draaien, om dan kort nadat er gegeten is te laten hollen en dollen, dat zou inderdaad de kans vergroten dat er iets gebeurt, maar het stikt van de brokken honden die torsie krijg, dus waarom zou het dan niet ook in een vers vlees hond kunnen gebeuren ???
Door Mevroi Kruim
#414754
Ja zeker geloof ik best dat ook barf-honden een torsie kunnen krijgen. Het ging mij er juist om dat keurig 2x daags voeren volgens Eliasen en Billinghurst torsie-bevorderend zou werken.
Door conleeuw
#414759
Kruimel schreef: Ja zeker geloof ik best dat ook barf-honden een torsie kunnen krijgen. Het ging mij er juist om dat keurig 2x daags voeren volgens Eliasen en Billinghurst torsie-bevorderend zou werken.
Ik ben er niet echt uit, ik moet wel twee keer per dag voeren, want Jazz krijgt per sessie maximaal 500 gram weggewerkt (als ik geluk heb) , en ze moet 38 - 40 kg wegen en weegt ongeveer 35, dus dat wordt twee keer per dag vreten. Ik voer wel verhoogd waar nodig, maar vooral rust minimaal 2 - 3 uur na eten niet rennen, en minimaal 1 uur na rennen niet voeren. Geef dat mij een garantie dat zij het niet krijg, zeker niet, maar het geef mij het gevoel dat ik alles wat ik weet eraan doe ;D
Door Mevroi Kruim
#414767
Ja, en da's dus typisch een apen-reactie ;D ;D ;D te dun = vaker eten. Als een dier te dun is moet het meer eten, da's waar, maar niet noodzakelijk vaker. Bij honden werkt het juist anders, minder vaak meer eten is beter voor de spijsvertering, dan verteren ze het voedsel beter en worden dus dikker.
Waarschijnlijk kan Jazz geen grote hoeveelheden wegwerken omdt bij 2x per dag eten haar maag nooit leeg is. Die wordt dan ook niet getraind in het uitrekken en weer krimpen. En volgens Mogens Eliasen werkt de elver dan ook niet goed, die schijnt pas aan het werk te gaan als de maag in rust, dus leeg is.
Door Lizzy
#414785
Volgens mij voert Billinhurst 2 keer per dag. En ik vraag me ook af of het 1 of 2 of 10 keer voeren per dag werkelijk van belang is.... Veel maagtorsies vinden plaats op lege maag. Tja, wat zegt dat dan?

Volgens mij kun je ook zeker niet zeggen dat barf de kans op maagtorsie uitsluit. Volgens mij zijn er zoveel oorzaken voor maagtorsie dat er geen 'geheim van de smit' bestaat.

Overigens zijn er nieuwe studies die aantonen dat de voerbak op hoogte de maagtorsie juist bevorderd. Er zijn ook studies gedaan bij Duitse Doggen waaruit blijkt dat voedsel in brokken van 3 cm en groter de kans van maagtorsie verkleind. Ook meen ik mij studies te kunnen herinneren (moet bron zoeken) waaruit blijkt dat grote hoeveelheden koolhydraten de kans vergroot.

Maar ja, volgens mij is de bouw van de hond een kansvergroter/verkleiner maar ook zaken als stress schijnen de kans op maagtorsie te vergroten. En ik blijf zeggen dat een misselijkheidsaanval (waar dan ook door veroorzaakt) waarbij de hond lucht gaat happen/slikken de kans op maagtorsie vergroot. Mijn hond Whoofer lag op een buffelhuid te kluiven, werd daar misselijk van, ging lucht slikken en over de grond likken en takken, bladeren en gras eten (van de misselijkheid) en kreeg een maagtorsie....
Door conleeuw
#414904
Kruimel schreef: Ja, en da's dus typisch een apen-reactie ;D ;D ;D te dun = vaker eten. Als een dier te dun is moet het meer eten, da's waar, maar niet noodzakelijk vaker. Bij honden werkt het juist anders, minder vaak meer eten is beter voor de spijsvertering, dan verteren ze het voedsel beter en worden dus dikker.
Waarschijnlijk kan Jazz geen grote hoeveelheden wegwerken omdt bij 2x per dag eten haar maag nooit leeg is. Die wordt dan ook niet getraind in het uitrekken en weer krimpen. En volgens Mogens Eliasen werkt de elver dan ook niet goed, die schijnt pas aan het werk te gaan als de maag in rust, dus leeg is.
Nou da werkt dus niet, als ik haar laat honger lijden, dan wil ze helemaal niets meer eten en wordt echt ziek, ik spot wel eens dat zij anorexia heb, maar op een of ander manier kan ik haar niet goed uithongeren, werkt wel met de Border Collies, maar deze dame verliest dan "levenslust", dus dat gaan we niet weer proberen, want ik ben al erg blij met haar 35 kg gezien dat ze nog magerder was. Een keer per dag, hebben we ook naartoe proberen te werken, en ook dat wordt een beetje rampen plan, ze krijgt dan mischien hooguit 600 gram naar binnen, maar dan kotst ze het er gewoon in een grote blup eruit, volgens mij uit ongemak, omdat ze ook niet tot rust komt. Verder vertikt ze om haar so juist uitgekotste maal weer te consumeren, laat je haar nou, en je geef haar morgen weer, is ze of honger genoeg dat ze morgen weer ongeveer 600 gr wegwerk, en uitkots, of ze voelt zich niet lekker en wil niet meer eten. Ik heb het al herhaaldelijk geprobeerd, en het wil gewoon niet.
Zoals het nu gaat, krijgt ze net over 1 kg naar binnen in een dag, en ze kan aardig haar gewicht handhaven, en gezien ik ook gestopt ben met het geven van Satin Balls, moeten we nu maar zien of ze haar gewicht zo kan vast houden, ze is echt mager, graatje dun, nu is het een ras die aardig mager is, maar er kan echt geen kilotje van af. Dus Ik wil niet al te veel en vaak meer gaan modderen.
Door conleeuw
#414905
Kruimel schreef: Ja, en da's dus typisch een apen-reactie ;D ;D ;D
Trouwens, noem jij mij nou een aap ???, ik weet niet of ik moet lachen ;D ;D of echt beledigd moet zijn, :P nou ik kies maar voor de eerste
;D ;D ;D
Door fritz
#414927
Een maag kantelt niet zomaar, als hij kantelt dan is er wel wat aan de hand, een vriendin van mij heeft van de week voor de tweede keer een maagtorsie gehad bij haar bleu 4 maanden terug ook al en zij voert vers, 4 maanden terug is de maag vast gezet en ze kwamen vorige week thuis van vakantie de hond loopt naar de waterbak en drinkt wat en de mag kantelt wederom.
Door conleeuw
#414932
fritz schreef: Een maag kantelt niet zomaar, als hij kantelt dan is er wel wat aan de hand, een vriendin van mij heeft van de week voor de tweede keer een maagtorsie gehad bij haar bleu 4 maanden terug ook al en zij voert vers, 4 maanden terug is de maag vast gezet en ze kwamen vorige week thuis van vakantie de hond loopt naar de waterbak en drinkt wat en de mag kantelt wederom.
:o als de maag is vastgezet kan die toch niet weer kantelen? :o :o
Door Sofie
#415002
Is het ook niet dat zat op vaste tijdstippen ook maagtorsie kan veroorzaken. Dit omdat de hond zijn maag tegen etenstijd al begint te werken ofzo iets...?
Door Lizzy
#415047
conleeuw schreef: :o als de maag is vastgezet kan die toch niet weer kantelen? :o :o
Helaas geeft een vastgezette maag geen enkele garantie...... :'(
Door Mevroi Kruim
#415061
conleeuw schreef: Trouwens, noem jij mij nou een aap ???, ik weet niet of ik moet lachen ;D ;D of echt beledigd moet zijn, :P nou ik kies maar voor de eerste
;D ;D ;D
::) ::) beetje teveel Eliasen gelezen/gehoord ;D hij zegt dat mensen (apen dus) honden teveel als mede-aapjes behandelen ipv als wolven.
Door conleeuw
#415125
Lizzy schreef: Helaas geeft een vastgezette maag geen enkele garantie...... :'(
nou ik hoop het echt nooit mee te maken, maar ik dacht dus echt als de maag eenmaal vastgezet was dat hij niet meer een torsie kon krijgen, en ik moet bekennen dat ik niet begrijp als de maag vast zit hoe hij dan nog om zijn "eigen as" kan draaien? weet jij dat mischien wel? Zou het wel erg graag weten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door