Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#41375
Wat zijn jullie meningen over maagtorsies en voeding?
Je leest zoveel verschillende dingen die elkaar vaak enorm tegenspreken. De ene zegt dat je de hond na het eten niet moet laten spelen, de ander dat dat niet uitmaakt, zelfde met drinken na activiteit. Nog zoiets is de hoogte van de voerbak. En in hoeverre maakt het uit dat je versvlees geeft?
Ik ben benieuwd wat iedereen hiervan denkt.
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#41388
mijn mening (en ik heb er dus niet voor gestudeerd en ben een leek) is dat een maagtorsie het meest waarschijnlijk ontstaat door gasvorming en niet zo zeer door een volle maag.

Een hele tijd geleden hield ik me ook nog aan de algemene "regel" dat Bas vooral niet druk mocht zijn als hij net gegeten had. Tegenwoordig (en Bas krijgt dus CB) krijgt ie de ene keer voor het uit gaan eten en de andere keer erna. Dit gaat gewoon goed. Ook drinken e.d. mag hij tegenwoordig gewoon doen wanneer hij maar wil (istie druk geweest en heeft hij dorst? prima, gewoon lekker een bakkie water geven.)

Ik denk dat een maagtorsie iets is wat je niet kunt voorkomen.

De voerbak van Bas staat idd op een standaard omdat ik gemerkt heb dat dit voor hem beter gaat (zoals je weet is Bas geen klein hondje ;D) en zeker sinds zijn twee operaties is dit fijner voor hem (het komt wel eens voor dat hij ergens eten krijgt waar ik de standaard niet bij me heb en dan zie je gewoon aan hem dat hij wat moeite heeft met op die manier eten).

Voor wat betreft brokken-vers vlees; sinds Bas CB krijgt laat ie eigenlijk geen scheetjes meer..... dit deed ie op brokken wel. Dus mijn boerenverstand denkt dan dat ie op de CB minder gasvorming heeft.

Ik denk, net zoals met veel van deze dingen, dat de wijsheid ergens in het midden ligt en dat je moet kijken wat voor jou hond het beste werkt.
Door Ordell
#41389
Citaat van Bertus, en ik vind dat hij hier gelijk in heeft;

"De oorzaak van [bloat] maagtorsies,darmkantelingen.Is alleen maar te zoeken,bij voedingen die niet de kans krijgen om in de maag voor te verteren,maar in de darmen,

Een lege maag, met nog een vol,langzaam verterende brei in de darmen,is de oorzaak van een kanteling,en door de slinger beweging van volle met een brei[inplaats vloeibare massa]gevuld darmkanaal doet de rest."
Door roger
#41398
<<De oorzaak van [bloat] maagtorsies,darmkantelingen.Is alleen maar te zoeken,bij voedingen die niet de kans krijgen om in de maag voor te verteren,maar in de darmen,<<


Ik heb ongeveer 25 jaar geleden een duitse dog zien sterven aan een maagtorsie, ik kwam erbij toen de hond al in shock was.

Is niet prettig een hond te zien zwellen als een ballon, die dan door de da. word lekgeprikt met een holle naald , waardoor de hond effe uit shock terug komt, en je de in de maag gevormde gassen sissend hoort ontsnappen.

Die da. gaf toen ook iets aan in de richting van brok die zwelt in de maag, die omwille van de verkeerde voeding niets anders is geworden dan een "patattenzak" waar de rek uit is.

Omwille van de volledig verkeerde brokvoeding, die vanzelf oplost als het ware verzwakken de maagspieren zodat die maag echt een grote slappe zak word, die bij opwinding heel makkelijk kan kantelen om haar as waardoor de gisting gewoon verder gaat maar de gassen niet kunnen ontsnappen, de maag zwelt en de organen platdrukt.

Dit leek mij toen een heel logische verklaring van die man.

Roger.
Laatst gewijzigd door roger op za 17 jan 2004, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41403
Goeie vraag Eva! Ik heb er mijn eigen theorieën over....

Het is in mijn ogen heel simpel. De meeste maagtorsies worden veroorzaakt door misselijkheid. De misselijkheid gaat gepaard met het naar binnen happen van veel lucht. De maag gaat daardoor zwellen (bloat) en kan daardoor roteren. Einde verhaal.

Dit kan gebeuren op de nuchtere maag, dit kan gebeuren na het eten, dit kan gebeuren na het spelen, dit kan in de nacht gebeuren. Dit kan ALTIJD gebeuren.

Het enige wat je kunt doen om maagtorsie te voorkomen is:

Voorkomen dat je hond misselijk wordt en dus lucht gaat happen. De ene hond heeft hier gewoon meer aanleg voor als de andere. En bij de ene hond zal een bloat ook sneller resulteren in een maagtorsie als bij de andere (grotere borstholte ofzo).

Hoe voorkom je dat je hond misselijk wordt? Tja.... ehhhh. Om te beginnen vind ik brokken gewoon de grootste veroorzaker van alle ellende. En waarom? Vanwege de grote hoeveelheid koolhydraat. Dit is de verkeerde voeding voor een carnivoor en een carnivoor wordt gewoon sneller ziek, zwak en misselijk op een dieet dat voor hem volkomen ongeschikt is. Brokken werken misselijkheid in de hand.

Maar, als je zo'n hond overzet op versvlees wil het niet zeggen dat hij niet misselijk kan worden (en dus een maagtorsie kan krijgen). Dit kan dus wel. Ik heb het levendige bewijs hier in huis lopen. Het enige wat bij haar helpt is een heel gelijkmatig leven. Op tijd eten. Op tijd uitlaten. Etc. En, homeopathische druppels.

Maar, een hond die aan het "Pavlov syndroom" lijdt is juist een gevaar voor zichzelf (een hond die weet hoelaat hij te eten krijgt en dus al maagzuur aan gaat zitten maken). De hond gaat maagzuur aan maken en als jij er geen eten in gooit op exact DAT moment, dan wordt de hond misselijk van zijn eigen maagzuur productie. Om te voorkomen dAt je een Pavlov-hond krijgt is het noodzakelijk (in mijn ogen) om een hond vanaf pup NIET aan te leren dat er op gezette tijden gegeten wordt!!! En, daarmee moet je natuurlijk doorgaan bij een volwassen hond.

Nogmaals, niet iedere hond is gevoelig voor misselijkheid, misselijkheid door maagzuur productie, bloat en maagtorsie. Maar als je een gevoelige hond hebt, weet dan waar je op moet letten. Vind ik dus.

Dus, wanneer men zegt: Geef je hond eten in een standaard op borsthoogte. Geef je hond geen eten op borsthoogte. Dan zegt men dat om te voorkomen dat de hond lucht naar binnen slikt tijdens het eten. Mijn theorie is gewoon dat een zeer schrokkerige hond eerder lucht binnen krijgt. Of hij nou wel of niet op borsthoogte te eten krijgt. Het maakt dus geen fluit uit. Het eten op borsthoogte vind ik wel een onnatuurlijke eet-houding en wie weet dat het naar binnen schrokken van voer hiermee wEl gestimuleerd wordt. Maar goed, een hond die schrokt maar zich verzadigd voelt na de maaltijd en gaat rusten heeft een grotere kans dat hij de lucht weer uit zijn maag boert dan een hond die niet verzadigd is en onrustig gaat lopen drentelen, op zoek naar meer voedsel....

Dus wanneer men zegt: Geef je hond altijd 2 of 3 keer per dag eten...., dan zeg ik: gel*l. Misschien is het juist wel beter om een hond 4 keer per week te eten te geven. En dan heel veel te eten te geven, zodat de hond eindelijk eens verzadigd is! Zie Mogens Eliasen! Het 2 of 3 keer per dag eten geven is gebaseerd op het onderdrukken van de maagzuur productie. En dat is geen goede zaak! De hond mag best maagzuur aan maken! Maar dan moet het ook wel noodzakelijk zijn en dus gebruikt worden. Dat kan alleen wanneer je er vers/rauw vlees in gooit. DAN heeft het lichaam niet voor niets maagzuur aangemaakt. Gooi je er brokken in, dan heeft dat maagzuur vervolgens niets te doen en loopt de hond dus meer risico om misselijk te worden van zijn eigen maagzuurproductie. En, geen Pavlov dus! Geef niet op gezette tijden eten. TENZIJ jouw hond (zoals die basset van mij) al volkomen verziekt is.... Dan moet je wel. Mijn basset zou dus ook inderdaad wel eens kunnen sterven aan een maagtorsie..... (hoewel rugproblemen nu aannemelijker is). Ik wil hier overigens ook bij opmerken dat volgens sommige artsen uitgerekte maagbanden de oorzaak zijn van de maagtorsie. Dat kan gebeuren wanneer de hond in 1 keer 2 kilo brokken eet bijvoorbeeld. Toch vind ik dat een broodje aap. De hond is een afstammeling van de wolf en de wolf een regelmatig hele grote maaltijden. Zo groot dat tie er een paar uur niet bijna niet van kan lopen. Dat is een normaal proces voor een carnivoor. Mijn theorie is dus dat een hond:

a)Toch kapot gefokt is en niet meer op een wolf lijkt
b)Dit maagbanden verhaal echt een broodje aap is

Ik vind b aannemelijker. Hoewel a ook aannemelijk is. Wie heeft ooit het idee gekregen om een hond te fokken met een schofhoogte van 1 meter?! En een gewicht van 100 kilo....?! Sorry. Ik wil hier niemand mee aanvallen of beledigen....

Wanneer mensen zeggen: Laat je hond niet spelen na het eten.... tja, daar heb ik ook mijn eigen theorie over... Als de hond een maaltijd krijgt waarbij hij zich lekker voldaan voelt, dan gAAt hij dus nIEt spelen na een maaltijd.... Geef je hem een lullig beetje brokken (die pas later in de maag gaan uitzetten) dan heeft een hond geen bevredigend gevoel van binnen en zal dus inderdaad de behoefte hebben om iets te gaan doen.... Een hond hoort een maaltijd te krijgen waarbij hij voldaan is. En daarna gaat een hond (van nature) rusten. En je lAAt de hond dus ook rusten. Je volgt de hond z'n natuur en gaat dus niet sporten na het eten!

Wanneer mensen zeggen: je moet een hond geen liter water laten drinken na een wandeling. Dan heb ik daar ook een theorie over.... welke malloot gaat zijn hond zodanig afrossen dat de hond (als ie terug komt van de wandeling) zin heeft om 1 emmer leeg te drinken! Dat is volkome onnatuurlijk! Dus, gewoon wandelen, cooling down en daarna mag ie best een slokkie drinken. Doet een wolf ook. Maar ik ben er van overtuigt dat een brokkenhond zich super uitgedroogd kan voelen na een zoute, droge meuk-maaltijd. Ik schat in dat zo'n hond na een fikse wandeling eerder zin heeft in een emmer water dan een hond die vers eet.

Maar, ik blijf er toch nog steeds bij dat de gemiddelde hond een maagtorsie zal krijgen door misselijkheid. dus:

Misselijk --> bloat --> maagtorsie

Die gevallen waarbij de hond een maagtorsie krijgt door teveel drinken of spelen na de maaltijd: die gevallen zijn (volgens mij) op 1 hand te tellen. En 1 ding. De meeste maagtorsies vinden plaats ergens midden in de nacht/vroege ochtend. Mijn theorie sluit hier naadloos op aan. Misselijkheid. Veroorzaakt door.... Helaas, er kunnen vele oorzaken zijn..... Soms is de oorzaak gewoon misselijkheid. Het kan dus iedere hond gebeuren. Ondanks alle voorgenomen maatregelen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#41414
Lizzy, dat van die maagbanden of spieren bij de hond vind ik helemaal geen broodje aap verhaal, en het zou best eens kunnen .

Ja honden en wolven kunnen grote hoeveelheden soortgeschikt voer naar binnen werken want de maag heeft een grote kapaciteit, maar de maag is een sterk gespierde orgaan , die volgens die dierenarts toendertijd gemakkelijk kan rekken en krimpen als die spieren goed geoefend blijven bij een geschikt voer.

Brok lost op in water, dus daar hoeven de maag of de maagspieren niet voor te werken , dat gaat vanzelf, en die maagspieren verzwakken zodat bij opwinding, inderdaad wanneer de maag half leeg is die niet meer voldoende weerstand kan bieden wanneer de hond opgewonden raakt en bijvoorbeeld op zijn achterste benen een paar keer opspringt van opwinding.

Dat was 25 jaar geleden die da. zijn verklaring en ik denk dat daar een heel stuk waarheid in kan zitten, ik meen dat ook JdBL iets in die richting aangeeft.

een maagkanteling is toch een draaing van de maag om haar lengte-as , dan zie ik ook niet goed in hoe ze nog kan draaien wanneer ze vastgepind zou zijn, tenzij ze losscheurd.

Bij aquariumvissen , vooral Tanganyka of Malawi chicliden heb je ook regelmating "bloat" en dat is volgens de experts wel voeding gerelateerd.

Gr.
roger.
Laatst gewijzigd door roger op za 17 jan 2004, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41417
Hoi Roger, OK, daar zou wat in kunnen zitten...

Maar, ik denk dat je dan de maagbanden ook naar de bliksem te helpen wanneer je te kleine porties vers geeft. Of niet?

Ik denk dus dat wel of geen slappe maagbanden de issue niet zijn.... ik denk zelf dat de hond misselijk is geweest, lucht is gaan happen, een bloat heeft gekregen en deze geresulteerd heeft in een maagtorsie.

OK, het zou theoretisch mogelijk zijn dat een hond met goede maagbanden wel de bloat had gekregen maar niet de torsie. Maar bewijs dat maar eens.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 jan 2004, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41421
En dan is het natuurlijk ook nog mogelijk dat de hond ook gEEn bloat had gekregen als hij geen brokken had gegeten... moeilijke materie, niet?!
Door roger
#41428
<<Maar, ik denk dat je dan de maagbanden ook naar de bliksem te helpen wanneer je te kleine porties vers geeft. Of niet?<<

kleine porties vlees lossen niet op in water, zelfs kleine porties gemalen gehakt lost zo maar niet op in water.
brok wel, gooi eens een handvol brokken in een glas en kijk wat er gebeurd.
Zelfs bij kleine porties vlees moet de maag werken volgens mij, bij brok gebeurd het vanzelf.

Ik snap niet goed hoe een maag zou kunnen zwellen van lucht happen , tenzij je die lucht er onder druk inpomp, net zoals je een kikker kan opblazen door een rietje in zijn achterwerk te steken , je kan hem namelijk zo hard opblazen dat ie uit mekaar springt, probeer maar als je me niet geloofd. ;D ;D

Maar goed , stel dat je er lucht in krijgt, door gewoon te happen, daar kan volgens mij de maag niet van zwellen , en de lucht kan eruit langs achter of zelfs langs voor.

De maag begint pas te zwellen nadat ze getourneerd is, nadat de in en uitgang afgesloten zijn, de gisting in de maag verder gaat en de gassen niet kunnen ontsnappen, nog langs voor via boeren, noch langs achter via winden.

Door het feit dat ze tot een uitgerokken , slappe , weerloze spier gedegradeerd is kan ze bij een opwinding, en dan inzonderheid bij een ras dat er gevoelig voor is omwille van de extreme bouw, niet meer terugkomen in een normale positie, ze kanteld en dan gaan de poppen aan het dansen.
De gasvorming doet de maag zwellen , drukt de organen plat en je hond is eraan.



Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op za 17 jan 2004, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41451
roger schreef: <<Maar, ik denk dat je dan de maagbanden ook naar de bliksem te helpen wanneer je te kleine porties vers geeft. Of niet?<<

kleine porties vlees lossen niet op in water, zelfs kleine porties gemalen gehakt lost zo maar niet op in water.
brok wel, gooi eens een handvol brokken in een glas en kijk wat er gebeurd.
Zelfs bij kleine porties vlees moet de maag werken volgens mij, bij brok gebeurd het vanzelf.

Ik snap niet goed hoe een maag zou kunnen zwellen van lucht happen , tenzij je die lucht er onder druk inpomp, net zoals je een kikker kan opblazen door een rietje in zijn achterwerk te steken , je kan hem namelijk zo hard opblazen dat ie uit mekaar springt, probeer maar als je me niet geloofd. ;D ;D

Maar goed , stel dat je er lucht in krijgt, door gewoon te happen, daar kan volgens mij de maag niet van zwellen , en de lucht kan eruit langs achter of zelfs langs voor.

De maag begint pas te zwellen nadat ze getourneerd is, nadat de in en uitgang afgesloten zijn, de gisting in de maag verder gaat en de gassen niet kunnen ontsnappen, nog langs voor via boeren, noch langs achter via winden.

Door het feit dat ze tot een uitgerokken , slappe , weerloze spier gedegradeerd is kan ze bij een opwinding, en dan inzonderheid bij een ras dat er gevoelig voor is omwille van de extreme bouw, niet meer terugkomen in een normale positie, ze kanteld en dan gaan de poppen aan het dansen.
De gasvorming doet de maag zwellen , drukt de organen plat en je hond is eraan.



Gr.
Roger.
Hoi Roger, nou, kom jij hier dan maar eens kijken als Whoofer weer eens een keer een bloat heeft! Dan kun je getuigen zijn van lucht happen waarvan de maag wel zeker opzwelt! Als ik niet mijn maatregelen neemt, krijgt zij dus gemakkelijk voor de 2de keer een maagtorsie. Daarom geloof ik dus ook niet dat vers/rauw vlees altijd een maagtorsie voorkomt...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 jan 2004, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#41457
<< nou, kom jij hier dan maar eens kijken als Whoofer weer eens een keer een bloat heeft! Dan kun je getuigen zijn van lucht happen waarvan de maag wel zeker opzwelt! Als ik niet mijn maatregelen neemt, krijgt zij dus gemakkelijk voor de 2de keer een maagtorsie. Daarom geloof ik dus ook niet dat vers/rauw vlees altijd een maagtorsie voorkomt... <<

Lizzy, daar moet ik niet voor komen kijken, ik geloof je zo ook wel dat Whoofer lucht hapt en dat ie dan opzwelt , maar ik snap niet hoe er zonder druk uit te oefenen zoveel lucht in de maag kan komen tenzij er ergens een vernauwing of een soort van "terugslagklep" is, net zomin ik begrijp waarom een volle maag of gespannen kan kantelen, volgens mij draait ze veel makkelijker om op een lege of half lege maag.


gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op za 17 jan 2004, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41471
Hoi Roger, nee, snappen doe ik het (helaas) ook niet. Ik weet niet of een volle maag kan kantelen wanneer de borstholte zodanig ruim is dat de maag kan gaan slingeren?
Groetjes, Liz
Door oebaya
#41474
Er zijn rassen, de Duitse dog is er daar één van, die van nature al slappere banden aan de maag hebben. Dat maakt ze samen met hun grootte extra gevoelig voor maagtorsies. Men schijnt ook vaker maagtorsies te zien bij honden die ruim vel hebben, die schijnen ook van binnen slapper weefsel te hebben.
Maar wat de oorzaak is dat de maag gaat draaien: meestal gasvorming door verkeerde voeding, maar ook schrokken kan wel degelijk een maagtorsie veroorzaken. Bakken hoog of bakken laag, ik denk, dat je naar je hond moet kijken en naar zijn bouw en zeker een oudere, grote hond, die al wat strammer wordt, kan baat hebben bij hoger geplaatste bakken.
Heel actief zijn na het eten kan nooit goed zijn, of het nu maagtorsie veroorzaakt of niet, wij mensen kunnen met een volle maag ook niet meteen gaan hard lopen of een sport bedrijven.
gr.
Nicolette
Door richard
#41484
Interessant onderwerp, maar een ding weet ik uit eigen ervaringen: Bizar grote hoeveelheden droge brokken veroorzaken absoluut een maagkanteling! Broodje aap of niet.

Op een of andere wijze was onze vorige dalmatier "Lynneth" er in geslaagd om een afgesloten kastje te openen en vele kilo's droge brokken naar binnen te werken met als gevolg een maagtorsie. Haar maagbanden waren losgescheurd en je kon echt zien dat de volle maag gedraaid was. Wij waren er bij toeval toen snel bij waardoor zij, na een zeer pittige operatie, dit avontuur 'kantje boord' heeft overleefd. Alle maagbanden zijn door de arts weer 'aangestikt', nadat de maag terug gedraaid was. Wel was het een zeer angstige ervaring.

richard
Laatst gewijzigd door richard op za 17 jan 2004, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#41511
Hoi Richard, gatver! Jij hebt het dus wEl mee gemaakt. OK, dan is het definitief geen broodje aap.....! Maar zijn het dan toch de brokken? Want nogmaals, een wolf eet ook grote hoeveelheden! Maar dan wel vers/rauw....

Met andere woorden? Kunnen we misschien tot de voorzichtige conclusie komen dat brokken wel zeker een veroorzaker zouden kUnnen zijn?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 jan 2004, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door