Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tom
#413778
Wat geef je het best indien je katten (nog) niet barfen :
droge voeding of natte voeding uit blik ?

Bij mijn voorstelling in rubriek nieuwe leden waren 2 reacties dat katten op natte voeding beter af zijn owv nierfalen en blaasgruis bij brok voeding. Dit zou oa komen van granen in de brokvoeding & of ook owv het te weining drinken van katten op brok om vocht op te nemen.
Nogal een kromme zinsconstructie, even splitsen die hap:
- Nierfalen en blaasgruis door granen in brok => in natte voeding zitten toch ook een pak granen ?
- Te weinig wateropname bij brok => katten drinken toch als ze dorst hebben ? Bij brok drinken ze meer, bij natte voeding minder, maar het een compenseert het ander volgens mij.

Naar mijn gevoel is er geen significant verschil bij natte of droge voeding in relatie tot nierfalen en blaasgruis. Daarom koos ik the lesser of two evils, nm brok en wel om deze reden:
Tandbederf.
Het tandbederf bij katten op natte voeding ligt imho een stuk hoger dan bij brok. Nat blijft plakken hé. Brok is ook niet het wondermiddel tegen cariës gezien genoeg katten de brokjes 'binnen zuigen' of nauwelijks op kauwen. Dat wel, maar in vergelijking met natte voeding toch ietje beter.
En iedereen weet wat tandbederf kan teweeg brengen.

Graag -veel- reactie over het al dan niet juist zijn van deze redenering & mensen die hierover artikels / studies weten op internet, graag :)

En om alles nog mooi door elkaar te laten lopen : is bovenstaande redenering ook niet toepasbaar op honden ?
Door Mevroi Kruim
#413821
Hoi

Ik had bij Voorstellen al gereageerd, maar wil best nog wel een beetje toevoegen.
Granen zitten idd zowel in blik als in brok. In dat opzicht geen echt verschil.

Katten drinken als ze dorst hebben: ja, maar ze hebben zelden dorst. In ieder geval te weinig om hun nieren goed te laten functioneren. Katten zijn van oorsprong woestijndieren en in staat om hun urine sterk te concentreren om ingeval van droogte te kunnen overleven. In het wild, en als je ze blik of vers voert, bevat hun voedsel al voldoende vocht om het goed op te doen. Brokken echter beslist niet, en omdat katten niet de neiging hebben om veel te drinken komen ze dan te kort. Ze gaan dan als het ware in de 'woestijnstand', en da's voor even wel leuk maar niet voor lang. Als je dat dan combineert met de granen in de brokken die basische urine veroorzaken, terwijl zure urine struvietvorming tegengaat, dan heb je dus een goed recept voor ernstige blaas- en nierproblemen.

Schone tanden door brokken: klets. Brokken verweken in de bek en plakken aan het gebit, vergelijk het maar met liga of biskwies. Dat zijn weer de zetmelen uit de granen die dat doen. De brokkenboeren zouden graag willen dat je dat gelooft, en ik heb zelf ook mijn katten jarenlang brokken gevoerd omdat de da dit argument aanvoerde. Resultaat: smerige bruine tandjes, rotte kiezen en de oudste twee die de helft van hun gebit missen. Sinds ze barfen zijn de gebitten mooi schoon geworden, zelfs toen ze nog nauwelijks botjes aten. Alleen al het knippen en scheuren van vlees werkt 10x reinigender dan welke brok ook.

Zelfde redenering voor honden: klopt. Ook honden kunnen van brokken blaasgruis krijgen, al gaat dat lang zo snel niet als bij katten omdat honden wel veel drinken uit zichzelf. En ook honden krijgen van brokken gore rotte tanden.

Referenties: als je op 'kat' en 'blaasgruis' zoekt hier op het forum wordt je al een heel stuk wijzer.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 01 nov 2005, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#413840
Kruimel schreef: Hoi


Granen zitten idd zowel in blik als in brok. In dat opzicht geen echt verschil.

Helemaal met Kruimel eens, op een kleine uitzondering na: het is wel mogelijk om blik zonder granen te vinden, zowel bij de gangbare merken (goed lezen) als bij het 'betere' blikspul zoals Almo. Brok zonder graan is ondenkbaar.
Door 202spots
#414164
Nadat mijn jeweetwel kater nierprobleem kreeg toen hij 10 jaar was ,rade de DA aan om GEEN brokken meer te geven, 'n kat drinkt niet genoeg vocht om de droge brokken te verwerken, en ontrekt dan teveel van z'n lichaamsvocht.
Ik heb van toen af aan alleen maar blikvoer gegeven en af en toe gekookte kippen lever/hartje ,met de kookwater erdoorheen geprakt.
Als 't nodig is dan kan je bij 'n kat OOK tanden poetsten trouwens.
Mijn Bram is 17 jaar geworden.
Door tom
#414395
Wel, bedankt mensen :)
Dat zijn 2 belangrijke zaken dat ik hier heb verkregen:
- liever nat
- katten hoeven niet ctu voer te zien.

Thanks,

Tom.
Door Jojo
#414396
Kefraya schreef: Helemaal met Kruimel eens, op een kleine uitzondering na: het is wel mogelijk om blik zonder granen te vinden, zowel bij de gangbare merken (goed lezen) als bij het 'betere' blikspul zoals Almo. Brok zonder graan is ondenkbaar.
Meestal, ik durf niet te zeggen altijd omdat ik nog niet alle kuipjes heb omgedraait, zitten er in die alu kuipjes geen granen verwerkt, in blik vaak wel. Raar maar waar ::)
Door Mevroi Kruim
#414752
Jojo schreef: Meestal, ik durf niet te zeggen altijd omdat ik nog niet alle kuipjes heb omgedraait, zitten er in die alu kuipjes geen granen verwerkt, in blik vaak wel. Raar maar waar ::)
*naar kelder ren* *toevallig net gekocht alu-kuipje grijp* *omdraai* *leesbril opzet* *leesbril weer afzet* *vergrootglas haal* Inderdaad! Er zitten volgens de analyse geen koolhydraten in. Maar wel weer suiker.... da's toch koolhydraat, of ben ik toch nog plont? Maar geen graan iig.
Door Kefraya
#414891
Kruimel schreef: *naar kelder ren* *toevallig net gekocht alu-kuipje grijp* *omdraai* *leesbril opzet* *leesbril weer afzet* *vergrootglas haal* Inderdaad! Er zitten volgens de analyse geen koolhydraten in. Maar wel weer suiker.... da's toch koolhydraat, of ben ik toch nog plont? Maar geen graan iig.
Dat schiet lekker op he, die mini-print! Mijn leesbril is daar helaas ook niet meer toereikend voor ;)
Veel kuipjes hebben suiker (idd: koolhydraten!, dus je net niet blond) en dat is in mijn visie ook niet best (het is niet voor niks dat er nu steeds meer katten met diabetes komen), maar er zijn blikken zonder graan en zonder suiker.. Wel je leesbril weer te voorschijn halen. en wat tijd uittrekken in de supermarkt!
Door Jojo
#414895
hmm, volgens mij die alukuipjes van de Lidl en/of Aldi niet hoor. Alleen het vlees is ver te zoeken ::)
Door Mevroi Kruim
#415068
Jojo schreef: hmm, volgens mij die alukuipjes van de Lidl en/of Aldi niet hoor. Alleen het vlees is ver te zoeken ::)
Wat zit er dan in? Toch op z'n minst wel dierlijke bijproducten ofzo?

Enne, dat kuipje had ik alleen voor nood gekocht hoor, omdat poesje Kruimel met haar zielige pootje niet wilde eten en blikvoer dan nog wel eens helpt. Dat deed het ook, ze werd helemaal gek van de lucht en at vervolgens haar barf keurig op; blikmeuk bleef liggen ;D ;D ;D
Ik heb al jaren geen brok/blik meer gekocht en had eerlijk gezegd geen idee wat er nou inzit. Die suiker zit iig in alle AH blikken voor katten en honden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door