Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#412780
Het valt mij op dat Ziggy heel erg kraakt (botten). Als ze gaat zitten dan kraken haar botten en als ze zich uitrekt ook. Wat kan dit zijn? En zijn er meer honden die dit hebben?
Door Audrina
#412784
Bedoel je een beetje zo'n knikkend / knakkend geluid, wat je zelf misschien ook wel eens hebt als je je vingers een beetje uitrekt?
Door Laura2004
#412798
Ik heb dat bv. als ik heel lang op mijn hurken heb gezeten en ik sta op. En oude mensen hebben het vaak erg als ze gaan zitten of als ze gaan staan. Dat bedoel ik. Een soort knikkend geluid.
Door Audrina
#412803
Niet iets om je zorgen over te maken, mijn reu heeft dat al sinds ie een jaar of 5/6 is en die is nu toch ook 13 en loopt nog steeds. ;) Het zijn pezen of kraakbeen wat je hoort, kan niet echt kwaad maar je zou evt. iets van visolie of glucosamine kunnen geven, uit voorzorg. Niet dat het daar minder van wordt hoor.
Door Laura2004
#412807
Ik maak me er ook geen zorgen over hoor ;) Ik was gewoon benieuwd of er meer honden zijn die dat hebben, aangezien Kai (3 jaar) en Sarah (7 jaar) dat niet hebben. Ziggy is gewoon een beetje krakkemikkig (weet niet of ik het goed schrijf). ???
Door Laura2004
#412818
Audrina schreef: Ach, krakende karren lopen het langst zeggen ze toch? ;)
Ik hoop dat dat waar is ;)
Door Truus
#412821
Audrina schreef: Ach, krakende karren lopen het langst zeggen ze toch? ;)
Dat wilde ik ook zeggen, das toevallig ;D
Door Lizzy
#413013
Pinkel hier heeft dat ook. Ik ben toch wel benieuwd naar wat het is, dat geluid....
Door Audrina
#413024
Lizzy schreef: Pinkel hier heeft dat ook. Ik ben toch wel benieuwd naar wat het is, dat geluid....
Op een belgische site over reuma vond ik dit:
Krakende gewrichten duiden er meestal op dat pezen of banden over botuitsteeksels afschuiven.

Er stond helaas alleen niet bij of dit ook geldt voor "gezonde" gewrichten of alleen voor gewrichten van mensen / dieren met reuma. Maar ik neem aan dat het ook voor gezonde gewrichten geldt.
Door Cathelijn
#413157
ik kraak de hele dag door... nek, vingers, polsen, ellebogen, schouders, heupen, knieen, enkels en tenen.
Volgens de reumatoloog (geen reuma trouwens), is het kraken geen teken van iets fouts, gewoon een gezond gewricht. Maar wat precies het geluid geeft weet ik ook niet. Volgens mij had het iets met gas/lucht te maken.

De kleine kraakjes doen overigens geen pijn, de hardere vaak wel :-\
Door pup
#413246
Buck (8 maanden) knakt en knikt ook. Toen hij 3 maanden was ben ik daarmee naar de dierenarts geweest. Die kon niks vinden, ook geen pijnlijke grewrichten o.i.d. Zijn diagnose: banden en/of pezen zie over de botten of gewrichten schuiven bij het opstaan.
Kan absoluut geen kwaad en is niet pijnlijk, zei hij.
Het is een tijdje weggeweest, maar nu begint het weer. Misschien heeft het ook iets te maken met het groeien van het skelet en de pezen die zich ook een weg moeten banen. Of zoiets dan... :-\ denk ik :-\
Maar jouw hond is al uitgegroeid toch?
Ik denk niet dat het iets is om je ongerust over te maken.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#413444
Stan heeft ook van jongs af aan af en toe een kraakje in zijn spronggewrichten. Hij lijkt er absoluut geen last van te hebben. Mijn rug kraakt trouwens ook als ik me uitrek en dat vind ik eigenlijk wel lekker. :-\
Door Breezer
#413537
Breezer kraakt en knakt ook, gezellig samen met het vrouwtje als we wakker worden. Ik knak ook alleen komt het bij mij door reuma, bij hem hoop ik niet. Hij doet dat trouwens al van pups af aan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door