Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door danou2004
#411405
Vanmiddag was ik even bij mn broertje op bezoek en mijn moeder was daar en die komt ineens met het verhaal dat ze denkt te weten waarom haar hond steeds zoveel jeuk heeft.We dachten eerst dat het aan het eten lag dus hij zit half op cb en gaat straks helemaal over.Prima natuurlijk.Maar nu blijkt hij over zijn hele rug rondom de wervels totaan de staart en bij zijn borstkas allemaal korstjes te hebben en ook schilfers.Vorige week ben ik erachter gekomen dat mijn cavia schurft heeft en die behandel ik daar nu tegen maar dat blijkt hij al heel lang te hebben.Kan het zo zijn dat de hond besmet is door de cavia?de kooi stond altijd vlak bij zijn mand maar ben al een hele tijd het huis uit.Weet iemand dit want dat schept een hoop duidelijkheid
Gebruikersavatar
Door Hitam
#411447
Nee, caviaschurft is een ander beestje dan die van de hond.
Ik denk dat het niet 100% onmogelijk is, maar het is erg onwaarschijnlijk.
Kwestie van afkrabsels laten maken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#411452
Hitam schreef: Nee, caviaschurft is een ander beestje dan die van de hond.
Ik denk dat het niet 100% onmogelijk is, maar het is erg onwaarschijnlijk.
Kwestie van afkrabsels laten maken.
Zou het niet te hard zeggen onze katten hebben ook eens schurft opgelopen van de caafjes, dus ik neem geen risico
Door MariekeLost2
#412018
Schurft is schurft. Of de cavia het nu heeft of een ander beest. Het is zelfs zo dat cavia's met schurft niet door kinderen met de blote handen mogen worden aangeraakt, omdat het zeer besmettelijk is! Dus ook voor mensen. Als je zelf je cavia regelmatig aanraakt, was daarna direct je handen met een anti-bacteriele zeep. En raak daarna pas weer de hond aan. Beter is om latex handschoentjes aan te trekken bij beesten die schurft hebben. Direct met je hond naar de dierenarts dus!
Door Jolly
#412027
Hitam schreef: Nee, caviaschurft is een ander beestje dan die van de hond.
Ik denk dat het niet 100% onmogelijk is, maar het is erg onwaarschijnlijk.
Kwestie van afkrabsels laten maken.
Sorry Tan, maar hoe kan het dan, dat toen de caafjes op de kibo schurft hadden, zeer rap de katten, de honden ( van 2 collega's ik had chasey nog niet), de geiten en de koe dit ook hadden.
We weten zeker dat dit gewoon komt, doordat alle kids aan elke dier zitten, dus besmetting is zo gebeurd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#412062
Je hebt verschillende soorten schurft. Scabies is de enige die besmettelijk is voor alle mensen en dieren. Die komt meestal voor bij landbouwhuisdieren en een enkele keer bij de hond.

Als het begonnen is bij de cavia is het caviaschurft en dat is niet besmettelijk voor andere dieren.het kan zijn dat er wel wat schurftmijtjes op je huid komen of op die van katten die in het caviahok slapen bijvoorbeeld, maar die vermenigvuldigen zich niet en als de cavia behandeld is gaat dat vanzelf over.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#412064
MariekeLost2 schreef: Schurft is schurft.
Nee hoor, elke soort schurft is weer anders. Jonge hondenschurft bijvoorbeeld, daarvan weet iedereen inmiddels dat dat niet echt besmettelijk is. En scabies "echte schurft" is wel heel besmettelijk, ook voor mensen, en volgens mij ook aangifteplichtig. Je ziet het alleen maar heel zelden bij onze huisdieren.

Cavia's met schurft mogen best opgepakt worden, gebeurt helemaal niets.
Anders is het met schimmel, dat komt ook vrij veel voorbij cavia's en dat is wel hardstikke besmettelijk, voor iedereen. Een goede diagnose is dus heel belangrijk!
Door conleeuw
#412088
ik zou denken dat je in ieder geval met zo'n hond naar de da ga en een afkrabsel laat nemen om te checken of het inderdaad schurft is. Is er ook van de cavia een afkrabsel gemaakt zodat je weet om welke mijt het gaat? Als het inderdaad een besmetting met Sarcoptes scabei mijt is kunnen cavia's en honden beiden besmet zijn, je ga er nu van uit dat het bij de cavia begonnen is, maar dat weet jij natuurlijk niet helemaal zeker. Ik heb zelf ooit "sarcotptic mange" gehad, heb ik waarschijnlijk van de paarden gekregen, en ook hoogst waarschijnlijk persoonlijk aan de cavia's en konijnen over gedragen alvorens ik zelf sympotomen had. gelukkig hadden geen van onze honden het of katten het. Ik vindt het wel van belang dat je een diagnose laat stellen welke schurft het wel is, omdat Sarcoptes scabei erg besmettelijk is. Maar ik moet wel zeggen dat ik in Nederland nog niet zoveel over deze mijt heb gehoord, mischien komt het hier bijna nooit voor ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door