Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#4103
Hihihihihihi!! Roger, wat ben je toch een schat!

Maar, die drie sterren krijgen we allemaal, als we maar genoeg reageren en plaatsen! Dus, binnenkort krijg jij er ook drie! We kunnen, geloof ik, tot vier of vijf sterren... Dus: OP NAAR DE 5 Roger!! We gaan fanatiek reageren hier, OK?

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#4105
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je ruime toelichting :-)

In de eerste plaats wil ik even reageren op het feit dat jij aangeeft dat jouw basset de slootrand afstruint naar oud brood voor de eendjes......
In principe struinen ALLE bassets ALLES af op zoek naar vreten  :D Dat jouw basset graag brood eet kan kloppen want volgens mij eten die beesten alles wat je maar kunt eten LOL.

Op mijn vraag wat er dan wel in granen zit en niet in vlees m.b.t. mineralen en vitamines noem je heel veel op waaronder choline!
Choline is een stof die in alle dieren en planten voorkomt als een onderdeel van de celwand. Het is een onderdeel van lecithine, de fractie van de celwand die er voor zorgt dat de celwand niet te stug wordt. Ook is het een voorloper/uitgangsstof voor acetylcholine, een zogenaamde neurotransmitter (stof die een rol speelt bij de signaaloverdracht bij zenuwcellen). Deze stof is een vitamine-achtige stof. Het is geen vitamine, omdat ons lichaam ze zelf ook kan maken, en we kunnen geen vitamines maken. Het  fungeert als co-enzym in diverse stofwisselingsprocessen

Dus die kunnen we wegtrepen!!

Gaan we naar het vitamine B-verhaal.
Zoals je zelf al aangeeft zit in vlees of orgaanvlees de volgende B-vitamen.
B1, B2, B3, B5, B6, B8 en B 12.
Blijft over B9 en B15!! Automatisch blijft dan over de vraag of een hond afhankelijk is van zijn dagelijks portie B9 en B12 om goed en gezond door het leven te kunnen gaan. Wisten ze uberhaupt in de tijd van het boek al af van het bestaan van B9 en B15??

Ik kom hier nog op terug want moet nu weg.

Grtz
Paul
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op di 08 apr 2003, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#4106
En daar was ie weer ;D

Viamine B9 is eigenlijk vitamine B11 (foliumzuur of folinezuur). B9 is eigenlijk de Belgische benaming (speciaal voor Roger??) LOL.
Het is een wateroplosbare vitamine die..en daar komt ie..ook voorkomt in dierlijk voedsel!!!

Vitamine B15 is een vitamine waar eigenlijk nooit over wordt gesproken. Zelfs in de duurste vitamine-B complex is deze vitamine niet aanwezig.
Het is pangaanzuur of pangaminezuur en eveneens in water oplosbaar. Komt inderdaad voor in eieren maar...en daar komt ie weer....ook in lever!!!

Dat de koolhydraten ergens vandaan moeten komen heb ik reeds uitgelegd en ik heb ook geen bezwaar tegen een paar procent graan in een voeding (alhoewel??) maar om het extra te geven????

Lizzy, het spijt me, ik ben nog steeds niet overtuigd!!

Grtz
Paul
Door Lizzy
#4107
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je ruime toelichting :-)

In de eerste plaats wil ik even reageren op het feit dat jij aangeeft dat jouw basset de slootrand afstruint naar oud brood voor de eendjes......
In principe struinen ALLE bassets ALLES af op zoek naar vreten  :D Dat jouw basset graag brood eet kan kloppen want volgens mij eten die beesten alles wat je maar kunt eten LOL.

Op mijn vraag wat er dan wel in granen zit en niet in vlees m.b.t. mineralen en vitamines noem je heel veel op waaronder choline!
Choline is een stof die in alle dieren en planten voorkomt als een onderdeel van de celwand. Het is een onderdeel van lecithine, de fractie van de celwand die er voor zorgt dat de celwand niet te stug wordt. Ook is het een voorloper/uitgangsstof voor acetylcholine, een zogenaamde neurotransmitter (stof die een rol speelt bij de signaaloverdracht bij zenuwcellen). Deze stof is een vitamine-achtige stof. Het is geen vitamine, omdat ons lichaam ze zelf ook kan maken, en we kunnen geen vitamines maken. Het  fungeert als co-enzym in diverse stofwisselingsprocessen

Dus die kunnen we wegtrepen!!

Gaan we naar het vitamine B-verhaal.
Zoals je zelf al aangeeft zit in vlees of orgaanvlees de volgende B-vitamen.
B1, B2, B3, B5, B6, B8 en B 12.
Blijft over B9 en B15!! Automatisch blijft dan over de vraag of een hond afhankelijk is van zijn dagelijks portie B9 en B12 om goed en gezond door het leven te kunnen gaan. Wisten ze uberhaupt in de tijd van het boek al af van het bestaan van B9 en B15??

Ik kom hier nog op terug want moet nu weg.

Grtz
Paul
Hoi Paul, het is waar dat een basset een veelvraat is. Maar, opvallend blijft dat brood, na vlees en botten, tot het favoriete voedsel behoord van alle drie mijn honden! Whoofer is daarin zeer uitzonderlijk. Ze laat de appel liggen, eet het brood op. Ze laat chocolade repen (die in de slootrand liggen) liggen en vreet het brood op. Ligt er geen brood (dat ruikt zij op meters afstand - wanneer zij ook sneller gaat lopen, dan weet je dat er ergens brood ligt), dan neemt ze wel genoegen met chocoladerepen en appels ;D

OK, wat ik over Choline (en de andere vitamines B) gevonden heb, komt uit het boek "100 vitamine kuren voor een betere gezondheid" van Jean Louis Pasteur. Over Choline schreef hij het volgende:

"Choline: het betreft hier een lid van de grote B-familie, met lipotrope eigenschappen (het is een vet-emulgator). Choline voorkomt de opeenhoping van vetten in de lever en speelt dus een belangrijke rol bij de preventie van lever ontsteking. Ook heeft het invloed op de vorming van het cholesterol en voorkomt het de verkalking en het dichtslibben van de aderen als gevolg van vetafzetting.
Choline wordt gedeeltelijk door het lichaam geproduceerd in de vorm van acetylcholine, een belangrijke neurotransmitter. Choline is een van de weinige stoffen die door de bloed-hersen barriere kunnen dringen. In de VS wordt choline gebruikt bij de behandeling van de ziekte van Altzheimer, het bevordert namelijk de afgifte door de hersenen van een chemische stof die het geheugen verbetert.

Natuurlijke bronnen: groene bladgroente, tarwekiemen, lecithine".

Ik weet dus niet of we deze moeten wegstrepen....

Goed, ik heb nog geen juist beeld van de vitamine B behoeftes van de hond, dus dat ga ik nu ff uitzoeken :)
Door Paul_Barte
#4108
Lizzy,

Ik schrijf:
Het is geen vitamine, omdat ons lichaam ze zelf ook kan maken, en we kunnen geen vitamines maken.

Jij schrijft:
Choline wordt gedeeltelijk door het lichaam geproduceerd in de vorm van acetylcholine

Blijf erbij...wegstrepen!! ;)
Door ducktails
#4109
Ik heb in het begin Famke ook geheel graanloos gevoerd.
Toch krijgt ze de laatste tijd brood, pasta, rijst en vooral havermouth.
Het gaat goed, haar oren zijn mooi roze.
De honden vinden het heerlijk!!
Ik doe het vooral om ze op gewicht te houden.
Heb zelf zoiets van, alles met mate, is nooit verkeerd.
Zodra er 1 pukkeltje komt, is het brood het eerste wat wegblijft uit haar voeding.
Omdat de geleerden er nog lang niet over eens zijn wat goed is voor een hond , geef ik veel voedingstoffen met mate en kijk goed naar de honden.
De honden krijgen zo van alles aangeboden en halen eruit wat ze nodig hebben.
Ik denk dat ze er toch wel behoefte aan hebben omdat ze het inderdaad heerlijk vinden.

Alhoewel, mijn boxers hebben nooit genoeg , eten echt alles wat los en vast zit.................
gr. Ria
Door Paul_Barte
#4110
Alhoewel, mijn boxers hebben nooit genoeg , eten echt alles wat los en vast zit.................

Is toch geen familie van een basset hè Ria LOL
Door roger
#4111
<<quote author=Paul_Barte link=board=250;num=1049661536;start=15#19 date=04/08/03 om 17:52:37]En daar was ie weer  ;D

Viamine B9 is eigenlijk vitamine B11 (foliumzuur of folinezuur). B9 is eigenlijk de Belgische benaming (speciaal voor Roger??) LOL.<<
<<

Tja, staan wij dan voor of achter? (LOL)
Door Lizzy
#4113
Hoi Paul, zit me gek te lezen in allerlei boeken maar kom tot nu toe niet veel echt goede redenen tegen om graan te voeren (buiten wat ik al geschreven had, vitamine E en B leverancier). Verder ken je het wel: als koolhydraat (energie leverancier die lekker goedkoop is).

Met andere woorden: Misschien krijg je toch wel gelijk ;D. Ik houd je op de hoogte!

Groetjes, Lizzy

oh, p.s., graan als vitamine E leverancier: wat vind je daar van?
Door Paul_Barte
#4114
Over het nut van vitamine E hebben we het natuurlijk al eerder gehad.....

Vitamine E is wel aanwezig in graan maar dan in de kiem van de korrel.
De kiem is ongeveer 2% van de korrel ;)

Daarnaast neemt de hoeveelheid E sterk af tijdens het bewaren van graan.
Dat graan erg vatbaar is voor allerlei schimmels en wat dat met vitamine E doet bewaren we nog even hè.
Door Lupa
#4115
Tjetje jonges, :o ik zit me suf te lezen probeer wat van te begrijpen ???ik wil het begrijpen :-/ik begrijp het niet,hoe weten jullie dit allemaal ??? ???
soms denk ik ik wou dat ik geen honden had dan hoef ik dit allemaal niet te begrijpen ;D ;D
Door roger
#4116
<<[quote]Hoi Paul, zit me gek te lezen in allerlei boeken maar kom tot nu toe niet veel echt goede redenen tegen om graan te voeren (buiten wat ik al geschreven had, vitamine E en B leverancier). Verder ken je het wel: als koolhydraat (energie leverancier die lekker goedkoop is). <<

Lizzy,

Welke reden heb je om geen cerealen of tarwekiemen te voeren als het beperkt blijft tot een lepel per dag over het vlees of een maaltijd per 7 dagen ivm. een vleesloze dag , daar waar de hoeveelheid beperkt blijft to een paar procenten in de voeding?

Allergisch voor granen ?

Kan zijn ivm de grote hoeveelheden in brok maar ik denk dat het eerder een allergie is die voortkomt uit de totale kombinatie van die vele afval-granen met al de rest van troep die in de brok verwerkt word.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door