Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ike
#408272
Elke keer als ik op een ander merk kvv ben overgestapt gaat het de eerste drie of vier weken heel goed met de ontlasting van Ike (soms, zoals op energieque zelfs een week of vijf), daarna wordt het toch weer wat slapper (beslist geen diarree hoor), hij krijgt af en toe kippenek/lamsbotje (dan is het dus wel harder, logisch)
Geef Ike nog zo'n drie - vier keer in de week probiotica(tot voorheen elke dag) , weet niet wat ik hier aan kan doen, het zou toch gewoon stevig moeten kunnen zijn?
Als hij iets (voor hem) 'vreemds'heeft gehad dan kan ik het me voorstellen want hij heeft altijd gevoelige darmen gehad!Iemand een idee? :-\
Laatst gewijzigd door Ike op ma 24 okt 2005, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#408361
[quote="Ike"]
Elke keer als ik op een ander merk kvv ben overgestapt gaat het de eerste drie of vier weken heel goed met de ontlasting van Ike (soms, zoals op energieque zelfs een week of vijf), daarna wordt het toch weer wat slapper (beslist geen diarree hoor), hij krijgt af en toe kippenek/lamsbotje (dan is het dus wel harder, logisch)
Geef Ike nog zo'n drie - vier keer in de week probiotica(tot voorheen elke dag) , weet niet wat ik hier aan kan doen, het zou toch gewoon stevig moeten kunnen zijn?
Als hij iets (voor hem) 'vreemds'heeft gehad dan kan ik het me voorstellen want hij heeft altijd gevoelige darmen gehad!Iemand een idee? :-\
[/quote]

Vreemd.... vooral vreemd omdat het een aantal weken wel goed gaat.... Misschien is zelf samenstellen een optie!
Door Ike
#408394
[quote="Lizzy"]
Vreemd.... vooral vreemd omdat het een aantal weken wel goed gaat.... Misschien is zelf samenstellen een optie!
[/quote] Ja, vind het ook vreemd, voel mezelf af en toe een zeur maar dan denk ik weer het is toch steeds een aantal weken wel normaal dus... :-\, misschien een domme vraag maar wat is het verschil voor zijn darmen om Ike zelf samengesteld te geven ipv kvv?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#409029
[quote="Ike"]
Elke keer als ik op een ander merk kvv ben overgestapt gaat het de eerste drie of vier weken heel goed met de ontlasting van Ike (soms, zoals op energieque zelfs een week of vijf), daarna wordt het toch weer wat slapper (beslist geen diarree hoor), hij krijgt af en toe kippenek/lamsbotje (dan is het dus wel harder, logisch)
Geef Ike nog zo'n drie - vier keer in de week probiotica(tot voorheen elke dag) , weet niet wat ik hier aan kan doen, het zou toch gewoon stevig moeten kunnen zijn?
Als hij iets (voor hem) 'vreemds'heeft gehad dan kan ik het me voorstellen want hij heeft altijd gevoelige darmen gehad!Iemand een idee? :-\
[/quote]

Heb je al eens een verteringsonderzoek laten doen? Ik moet met zulke klachten nl altijd meteen denken aan een niet goed functionerende alvleesklier. :-\
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#409185
[quote="Lizzy"]
Vreemd.... vooral vreemd omdat het een aantal weken wel goed gaat.... Misschien is zelf samenstellen een optie!
[/quote]

Nou eerlijk gezegd vind ik het niet zo vreemd want ik heb hetzelfde ondervonden met mijn honden. Sinds ik zelf samenstel, is de ontlasting natuurlijk wel dagelijks anders maar wel stabiel.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#409190
Ik zie het hier ook. Twee honden die hetzelfde eten en die zo verschillend poepen. Het is gewoon niet te geloven. Joris heeft altijd keurige harde drolletjes en Joep... da's altijd afwachten. Joep heeft gewoon heel vaak zachte ontlasting wat ik hem ook geef. Nu had ie weer 2 dagen dat hij er helemaal niet af kon komen en vervolgens heeft ie vandaag heel erg diarree. Ik vind het ook altijd moeilijk hoor en ik zit wel eens met de handen in mijn haar. Maar goed, aan de voeding ligt het niet want Joris doet het er prima op.
Waar het dan wel aan ligt ??? Ik heb geen idee.
Door Lizzy
#409219
[quote="Rovanna"]
Nou eerlijk gezegd vind ik het niet zo vreemd want ik heb hetzelfde ondervonden met mijn honden. Sinds ik zelf samenstel, is de ontlasting natuurlijk wel dagelijks anders maar wel stabiel.
[/quote]

Maar jij wisselde toch niet zo vaak van merk waarbij het dan eerst een paar weken goed en daarna toch weer mis ging?
Door Lizzy
#409220
[quote="Ike"]
Ja, vind het ook vreemd, voel mezelf af en toe een zeur maar dan denk ik weer het is toch steeds een aantal weken wel normaal dus... :-\, misschien een domme vraag maar wat is het verschil voor zijn darmen om Ike zelf samengesteld te geven ipv kvv?
[/quote]

Nee, ik vind je zeker geen zeur. Maar misschien is het handig om een dagboekje bij te houden "dit heeft hij gegeten en zijn ontlasting was de volgende dag ...xxxx...". Het mooiste zou het zijn wanneer je dat doet als je zelf samenstelt want dan kun je veel makkelijker slechte ontlasting relateren aan bijv kip. Of rund. Of pens.
Door Ike
#409613
[quote="Nitus"]
Heb je al eens een verteringsonderzoek laten doen? Ik moet met zulke klachten nl altijd meteen denken aan een niet goed functionerende alvleesklier. :-\
[/quote] Er is idd een onderzoek van de ontlasting gedaan op van alles en ook verteringsonderzoek, was volgens de da geen probleem mee (want idd ik heb daar ook even aan gedacht), is een niet goed werkende alvleesklier op een andere manier aan het licht te krijgen of kan je wat voeding betreft iets uitproberen op dit gebied?
Door Ike
#409619
[quote="Lizzy"]
Maar jij wisselde toch niet zo vaak van merk waarbij het dan eerst een paar weken goed en daarna toch weer mis ging?
[/quote] Even voor de duidelijkheid lizzy, ben ergens begin april overgestapt van brok op Bibi (natuur) en later lam/rijst, zijn ontlasting was wel beter maar na een aantal weken toch weer slapper, in de zomervakantie (half julie) heeft hij van alles gegeten van kip tot gehakt tot lapje rund tot duck (een paar dagen) en een aantal dagen smuldier, wat ik kon kopen kreeg hij gedurende drie weken en zijn ontlasting was wisselend, na de zomervak. energieque lam/rijst en zo'n week of vier/vijf ging het goed met zijn ontlasting, de laatste drie weken Rodi (pens/hart) en zijn ontlasting is soms ok/soms weer slap, verder krijgt hij af en toe kippenek/lamsbotje/ biogarde yogurtt / een stukje hard geworden bruin brood (een enkel keertje), op de energieque werd hij uiteindelijk wat 'steviger' (was altijd erg dunnetjes), hoop dat je met deze info wat 'kan' :-\
Door Lizzy
#409645
[quote="Ike"]
Even voor de duidelijkheid lizzy, ben ergens begin april overgestapt van brok op Bibi (natuur) en later lam/rijst, zijn ontlasting was wel beter maar na een aantal weken toch weer slapper, in de zomervakantie (half julie) heeft hij van alles gegeten van kip tot gehakt tot lapje rund tot duck (een paar dagen) en een aantal dagen smuldier, wat ik kon kopen kreeg hij gedurende drie weken en zijn ontlasting was wisselend, na de zomervak. energieque lam/rijst en zo'n week of vier/vijf ging het goed met zijn ontlasting, de laatste drie weken Rodi (pens/hart) en zijn ontlasting is soms ok/soms weer slap, verder krijgt hij af en toe kippenek/lamsbotje/ biogarde yogurtt / een stukje hard geworden bruin brood (een enkel keertje), op de energieque werd hij uiteindelijk wat 'steviger' (was altijd erg dunnetjes), hoop dat je met deze info wat 'kan' :-\
[/quote]

Mijn opmerking was tegen Rovanna ;)

Maar, ik denk toch dat ik bij mijn vorige idee blijf en dat is dat je misschien het beste over kan stappen naar volledig zelf samengesteld waarbij je een dagboekje bij houdt. Mocht je dat geen inzicht geven, dan denk ik dat je zeker een verteringsonderzoek moet laten doen zoals Anne Marie aangaf.
Door Ike
#409705
[quote="Lizzy"]
Mijn opmerking was tegen Rovanna ;)

Maar, ik denk toch dat ik bij mijn vorige idee blijf en dat is dat je misschien het beste over kan stappen naar volledig zelf samengesteld waarbij je een dagboekje bij houdt. Mocht je dat geen inzicht geven, dan denk ik dat je zeker een verteringsonderzoek moet laten doen zoals Anne Marie aangaf.
[/quote] Begin dit jaar is de ontlasting onderzocht en er was niets bijzonders of afwijkends te zien volgens de da, ook de spijsvertering was ok, zie ook mijn antwoord aan Anne Marie ;)
Door Doedels
#409972
Hoe was de ontlasting van Ike toen je nog brokken gaf? Petr zijn darmen waren behoorlijk van slag toen ik aan de kvv begon en het heeft maanden geduurd voordat het goed was.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#410170
[quote="Ike"]
Er is idd een onderzoek van de ontlasting gedaan op van alles en ook verteringsonderzoek, was volgens de da geen probleem mee (want idd ik heb daar ook even aan gedacht), is een niet goed werkende alvleesklier op een andere manier aan het licht te krijgen of kan je wat voeding betreft iets uitproberen op dit gebied?
[/quote]

Volgens mij is er met een verteringsonderzoek van de ontlasting een minder goed werkende alvleesklier wel enigszins aan te tonen. Meestal wordt er eerst een verteringsonderzoek gedaan en daarna een TLI-test om er zeker van te zijn:

Trypsine-like Immunoreactivity (TLI): dit is een test die de functie van de exocriene pancreas meet. Het meet de activiteit van het enzym trypsine in het bloed. Bij normale honden wordt een zekere activiteit van dit enzym gemeten. Bij honden met EPI is er geen activiteit, want er wordt geen trypsine geproduceerd.
bron: http://www.uwdierenkliniek.nl/bib_epi.html

Qua kant-en klare voeding zou je nog Duck-pancreas kunnen proberen of helemaal zelf gaan samenstellen en alles bij houden in een dagboekje zoals Lizzy al voorstelde.
Door Ike
#410218
[quote="Doedels"]
Hoe was de ontlasting van Ike toen je nog brokken gaf? Petr zijn darmen waren behoorlijk van slag toen ik aan de kvv begon en het heeft maanden geduurd voordat het goed was.
[/quote]In z'n brokken tijd was het ook regelmatig 'mis',
en daarbij heeft hij altijd 'slecht'brokken gegeten, hij vond practisch niets lekker van brokken (trouwens ook de meest ehondenkoejes en kluiven vond hij niets ).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door