Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Gina JRT
#38787
??? Hier gaat ie dan..... mijn 1e weekmenu op de site.

Ik wil graag weten of ik 'een beetje' in de richting zit. Dus jullie reacties zijn van harte welkom.

Dinsdagochtend 50 gr. sardines, 50 gr. tomaat en een
rauw eit (met schil)
Dinsdagavond 1 schijf lamshart 100 gr.
50 gr. groenteprut
Woensdagocht 50 gr. rundergehakt, 50 gr.
groenteprut en een mergpijpje
Woensdagav 2 schijven Rodi compleet rund/\
groente
Donderdagocht 1 schijf lamshart, 40 gr. groente en
10 gr. fruit
Donderdagav 2 schijven Rodi compleet hart/pens
Vrijdagochtend 130 gr. gehakt, 20 gr. groente
Vrijdagavond 2 schijven Rodi compleet rund/
groente
Zaterdagocht 1 schijf lamshart, 50 gr. groenteprut
Zaterdagav 50 gr. kippehart, 50 gr. kippemaag en
50 gr. groenteprut
Zondagocht 130 gr. rundvlees en 50 gr. groenteprut
Zondagavond 2 schijven Rodi compleet hart/pens
Maandagocht 1 schijf lamshart, 50 gr. groenteprut
Maandagavond 100 gr. kipfilet, 50 gr. fruitmix

Dat was 'm dan. Ik ben heeeeeel benieuwd, wat jullie ervan vinden.

Groetjes, Angela
Poot van, Gina
Gebruikersavatar
Door chooky
#38793
Als je hart tot het orgaanvlees rekent, geef je behoorlijk wat orgaanvlees. Kun je niet wat lamshartschijven vervangen door iets als kippenekjes of zo?
Hoe geef je het mergpijpje? Ikzelf geef liever geen mergpijpjes. Ben een beetje huiverig dat ze vast blijven zitten, of bij de kleintjes dat ze ze in een keer doorslikt.
groetjes Eva
Door Lizzy
#38794
Hoi Angela, OK, we gaan er ff naar kijken ;D. Wat ik schrijf is geen negatieve kritiek maar opbouwende kritiek!

OK, je geeft 14 maaltijden in totaal. Van die 14 maaltijden zijn er:
* 4 x compleet (Rodi)
* 1 vis
* 5 x orgaanvlees (diverse soorten)
* 1 x kip
* 3 x rund (ook gehakt, ik neem aan dat dat rund is?)
* Groente of fruit op de dagen dat je niet compleet hebt gevoerd.
* 1 x ei

Nou, het is al behoorlijk afwisselend en gezien dat je nu ook de Islamitische slager hebt ontdekt, verwacht ik zelf dat je de komende tijd zelfs nog wel meer gaat afwisselen. Dus dat is hartstikke goed! Hoe meer afwisseling, hoe beter.

OK, ik denk zelf dat je iets teveel orgaanvlees hebt gegeven. Dat is niet erg voor een keertje, maar ik denk dat je moet minderen. Ongeveer 10% -15% van de totale maaltijd mag bestaan uit orgaanvlees. Omdat er in Rodi ook al orgaanvlees zit, denk ik dat je daar ruim boven zit (ik heb het niet uitgerekend - dat zou je eventueel wel kunnen doen. Misschien zit ik er naast).

Ik denk dat je nu ook moet gaan uitkijken met je calcium. Want, van de 14 maaltijden heeft jouw hond eigenlijk maar 4 maaltijden genoeg calcium binnen gekregen en dat is met de Rodi compleet. Ik denk dus dat je kippennekken moet toe gaan voegen (om te beginnen - je kunt daarna kippenvleugels gaan geven en kippenkarkassen maar ook lamsribben, kalfsribben, lamsnekken, heupbotjes, etc. - langzaam opbouwen). Maar goed, je moet nu of gemalen eierschaal gaan toevoegen (1 theelepel op ongeveer 500 gram vlees) of kippennekkken (en later vleugels/karkassen en kalkoennekken of dijen, bijvoorkeur gemalen) gaan toevoegen, anders krijgt jouw hond een tekort aan calcium (en teveel aan fosfor).

Je zou iets van visolie mogen toevoegen, als supplement. Dat is wel goed voor de omega 3 vetzuren (ik heb gisteren gehoord dat zalm van gekweekte zalmen niet gezond is, dus op naar de visolie ipv zalmolie!).

Verder zie ik geen zuivel en graan op het menu staan. Daar heb ik niks op tegen! Een hond kan heel goed zonder! Eventueel een tweede eitje zou wel mogen.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes, Lizzy
Door Kris
#38798
Hoi Angela,

Ik sluit me helemaal bij Lizzy aan met wat opbouwende kritiek.
Minstens 40% van een hondendieet moet uit vlezige botten bestaan: kippennekken, lamsribben, karkassjes enz. Daarnaast moet je ongeveer 20% spiervlees en 10 tot 15% orgaanvlees serveren.

Zoals Lizzy al opmerkte, bevat je menu behoorlijk wat orgaanvlees en niet genoeg RMB's.

Als voorbeeld: Ginger eet 8 RMB-maaltijden, 3 spiervleesmaaltijden, 2 orgaanvleesmaaltijden en een vismaaltijd per week. Ik doe groenten en/of eieren bij de orgaan- speir- en vismaaltijden.

Veel succes,

Kris en Ginger
Door Gina JRT
#38829
G E W E L D I G !

Ik heb alles gelijk uitgeprint en ga morgen een nieuw weekmenu in elkaar flanzen. Ik begin het echt steeds leuker te vinden. Volgende week ga ik in de herkansing oke!? :D

O ja, wat ik nog wilde vragen:Is de hoeveelheid genoeg bij een JRT van 5 maanden? Meestal blijft er nog een restje in d'r bakkie plakken. Dus ging/ga ik ervan uit dat de hoeveelheid voldoende zou zijn.

Voor Kris: Tuurlijk, ik hou je op de hoogte. Te beginnen met dit bericht! ;D ;D ;D

Angela
Door Lizzy
#38858
Gina JRT schreef: G E W E L D I G !

Ik heb alles gelijk uitgeprint en ga morgen een nieuw weekmenu in elkaar flanzen. Ik begin het echt steeds leuker te vinden. Volgende week ga ik in de herkansing oke!? :D
Hihihi, bedankt voor je spontane positieve reactie! Enne, gaaf dat je het zo leuk vindt! Natuurlijk willen we graag zien wat je volgende week gaat geven!
O ja, wat ik nog wilde vragen:Is de hoeveelheid genoeg bij een JRT van 5 maanden? Meestal blijft er nog een restje in d'r bakkie plakken. Dus ging/ga ik ervan uit dat de hoeveelheid voldoende zou zijn.
Owww, ik ben zo slecht in hoeveelheden....! Iemand anders? (vooral voeren met de ogen trouwens).
Voor Kris: Tuurlijk, ik hou je op de hoogte. Te beginnen met dit bericht! ;D ;D ;D

Angela
Groetjes, Lizzy
Door Gina JRT
#40557
[quote author=Lizzy ik denk dus dat je kippennekken moet toe gaan voegen (om te beginnen - je kunt daarna kippenvleugels gaan geven en kippenkarkassen maar ook lamsribben, kalfsribben, lamsnekken, heupbotjes, etc. - langzaam opbouwen).

hallo Lizzy en Kris, ik heb jullie WIJZE RAAD opgevolgd en heb kippenvleugels en kalfsnek toegevoegd aan het menu (ff uitproberen he!) en wat denken jullie: bakkie met kippevleugels (wel gemalen, lang leve de keukenmachines) en het kalfsvlees binnen no time helemaal leeg. Het bot van de kalfsnek sleepte ze de hele kamer door en maar piepen......(waar zal ik dat ding nou eens op mijn gemak nuttigen :P ;D ;D)

Het is een feest om naar te kijken !! :D ;D

Groetjes,
Angela
Door Kris
#40701
Hoi Angela,

Ja hoor, ze vinden die vlezige botten over het algemeen erg lekker. En het is zo leuk om te zien hoe je hond werkelijk geniet van haar eten. Dat maakt Barfen zo leuk, vind ik zelf tenminste.

Succes en houd ons alsjeblieft op de hoogte.

Kris en Ginger
Door Gina JRT
#41003
[quote="Kris"]
Succes en houd ons alsjeblieft op de hoogte.

Kris en Ginger
[/quote]

Doe ik !!!

groetjes Angela
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door