Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#408088
Lizzy heeft me de noodzaak van lever voeren in doen zien en gaf als tip om een schelvislever te proberen. Nou dat heb ik vanochtend gedaan en dat was een succes Alleen was het wel uit blik, weet iemand of dit een probleem is?
Kan ik schelvislever uit blik blijven geven en is dit uberhaupt wel vers te krijgen?
Door Lizzy
#408122
Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik reageer....

Ik was er al 'bang' voor dat ze dit wel zouden eten! De meeste hondjes vinden het heerlijk! Rauw is natuurlijk beter. Dat is gewoon een feit. Dus rauwe lever en ook rauwe schelvis (die is wel los te koop bij de betere viswinkel - de vis zelf is mager maar de lever is dus erg vet. Schelvis wordt veel minder ingevoerd als kabeljauw, maar het vlees van deze vis lijkt iets op kabeljauw maar is alleen lekkerder) is beter.

Maar ja, als ik moest kiezen tussen gebakken kippen of lamslever (of gekookt) of gekookte schelvislever of geen lever: dan koos ik toch voor dat eerste.... Je hond moet tenslotte ergens de vitamine A en D vandaan halen. Zeker voor een jonge hond is vitamine A en D belangrijk.

Overigens, het enige wat ze met ingeblikte schelvislever hebben gedaan is verhitten. Verder niks.

Dus ik zou zelf niet schromen om 1 keer per week of 1 keer per 2 weken 1 blikje schelvislever over 2 hondjes te verdelen. Ik geloof niet dat ik alle lever die ze zouden mogen hebben zou vervangen door schelvislever. Dat is misschien een beetje teveel van het goede...

Je kunt dus ook nog gebakken/gekookte kippen/lamslever proberen (of had je dat al gedaan?)

Overigens, ik weet niet of jij dat ook had gezien maar ik heb 1 keer biologische lams-lever gekregen. Pinkel vindt lever dus niet te vreten, maar wonderwel vond ze de biologische lever wel direct lekker! Misschien ook nog het proberen waard?
Door Peet
#408129
Ehm...je moet toch oppassen met schelvislever, in verband met de hoge concentratie kwik die er in zit?

Of heb ik het fout?

(ben zelf dol op schelvislever, maar heb altijd gehoord dat je het niet vaker dan 1 x per maand mag eten... :-\)...bakerpraatje ???
Gebruikersavatar
Door Pauline
#408131
Nee natuurlijk vind ik het niet erg dat jij reageert, had er zelf op gehoopt.
Okay, ik ga deze week kippenlever proberen. Begin gewoon met een heel klein beetje en meng het door iets wat ze heel erg lekker vinden.
Verwacht trouwens met Joep geen problemen, die eet op dit moment echt alles. Joris wil nog wel eens klungelen, maar dan ben ik ook heel radicaal. Niet direct opeten, jammer dan geen eten.
Heb ik gisteren ook gedaan en dat heeft (voor hem) geresulteerd in slechts 1 maaltijd. Die heeft hij echter wel opgeschrokt.
Door conleeuw
#408139
Pauline schreef: Nee natuurlijk vind ik het niet erg dat jij reageert, had er zelf op gehoopt.
Okay, ik ga deze week kippenlever proberen. Begin gewoon met een heel klein beetje en meng het door iets wat ze heel erg lekker vinden.
Verwacht trouwens met Joep geen problemen, die eet op dit moment echt alles. Joris wil nog wel eens klungelen, maar dan ben ik ook heel radicaal. Niet direct opeten, jammer dan geen eten.
Heb ik gisteren ook gedaan en dat heeft (voor hem) geresulteerd in slechts 1 maaltijd. Die heeft hij echter wel opgeschrokt.
Als je nou de kippen lever ook verhit, en in de loop der tijd hoe langer hoe minder, meestal wennen ze dan wel aan de smaak, ook hier gaat het redelijk, het is niet een favoriet, maar het gaat er in. Gaar lusten ze er wel pap van ;D
Door Lizzy
#408143
Peet schreef: Ehm...je moet toch oppassen met schelvislever, in verband met de hoge concentratie kwik die er in zit?

Of heb ik het fout?

(ben zelf dol op schelvislever, maar heb altijd gehoord dat je het niet vaker dan 1 x per maand mag eten... :-\)...bakerpraatje ???
De hoeveelheid vervuiling in schelvislever is aanwezig maar dat geldt in feite niet voor iedere lever? De lever is de opslagplaats voor alle gifstoffen waarmee het dier in aanraking is gekomen. Dus in feite voer je het beste alleen biologische lever... Maar ja, dat is ook voor de meeste mensen weer tamelijk ondoenlijk.... Schelvislever wordt trouwens ook afgeraden om vaak te eten omdat het veel cholesterol bevat. Maar daar heeft een hond gelukkig geen last van.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 24 okt 2005, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#408156
Pauline schreef: Lizzy, hoe kom ik aan biologische lever?
Bij de Groene Weg slagerijen bijvoorbeeld: http://www.degroeneweg.nl/ (ze hebben daar ook adressen). Wat ook een idee is is om op google te zoeken naar een biologische boer die bij jou in de buurt zit!
Door hiram
#409298
Lizzy schreef: Je kunt dus ook nog gebakken/gekookte kippen/lamslever proberen
waarom zo je t bakken?
rauw is veel beter verteerbaar.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#409304
hiram schreef: waarom zo je t bakken?
rauw is veel beter verteerbaar.
Lizzy stelt dat voor omdat mijn honden erg moeilijk lever eten. Het is om te beginnen, het eindresultaat (hoop ik) moet worden dat ze het wel rauw gaan eten.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#410667
Hee Pauline,

Bij Groenlo zit een slachthuis van De Groene Weg (zag ik van de week). Misschien kunnen we daar ons licht eens opsteken?? ;).

Groeten, Judith
Door Elvira
#410674
waar zijn die verse schelvislevertjes te koop ? Mijn moeder is er gek op. En hier bij de visboer keken ze of ze iets vroeg wat al eeuwen niet meer te koop was ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#411024
Judith van Sam schreef: Hee Pauline,

Bij Groenlo zit een slachthuis van De Groene Weg (zag ik van de week). Misschien kunnen we daar ons licht eens opsteken?? ;).

Groeten, Judith
Ja graag Judith, ik ga wel mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door