Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door git
#40832
Hallo iedereen,

Wij hebben een pyreneese herder reu van zes maand en een half. Een schatje, maar een dominant schatje: Als er op de hondenschool een nieuw hondje bijkomt bvb heeft hij geen oren meer naar commando's, maar kan hij niet wachten tot hij eens fijn de kans heeft gezien de nieuwkomer te berijden (reu of teef, maakt niet uit) om duidelijk te tonen dat hij daar eerst was en alles dus al zo'n beetje zijn eigendom, neem ik aan.
Na de les krijgen de honden ook de kans om niet aangelijnd met elkaar te spelen. Wat doet hij dan? Ja natuurlijk, niet spelen dus maar zoveel mogelijk rijden, reu of teef, 10, 20, 30, 40 kg maakt niet uit!!
Als ik met hem ga wandelen, laat ik hem meestal loslopen waar het niet erg druk is. Komen we dan al eens een andere hond tegen, dan is hij zeker geinteresseerd maar niet uit sociale overwegingen!!
Een maand geleden legde hij vaak zijn kussen dubbel om er op te kunnen rijden of deed hij het op de kinderen. Hij werd er steeds voor berispt en doet dit nu niet meer, overigens: op alle momenten hij aanstalten maakt op honden te gaan rijden wordt hij ook berispt.
Nu is mijn vraag: kan castratie een oplossing bieden? Hoe reageert een Pyr Shep reu op castratie??
Door Helen
#40861
Oh Oh Oh, wat leuk een pyr shep. Ik krijg er over enkele maanden een. Pas op, nou ga ik je bombarderen met vragen ;D Van welke fokker heb je hem, en is het je eerste pyr en wat voer je enwat voor sport ga je met hem doen en hoe is die in huis en zucht, dat was het voor nu :D

groetjes Helen
Door oebaya
#40903
Castratie kan helpen, maar lees in de bibliotheek eens goed over de gevolgen van castratie. Ik zou veel liever kiezen voor doorgaan met opvoeden. Probeer ander gedrag erin te krijgen in plaats van het rijden. De hond is jong en bezig zijn positie te bepalen. Maar het beste is om hem voorlopig aan de lijn te houden en heb b.v. zit te leren als er andere honden aankomen. Beloon hem uitbundig als hij het doet en ga dit steeds dichter bij andere honden oefenen, ook met steeds meer honden in de buurt. Misschien ken je iemand met een hond waarop hij niet (meer) rijdt, dan kan je vragen of die persoon je wil helpen en begin je de oefeningen met die hond in de buurt.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Sonja
#40929
Hoi Git,

Ik sluit me aan bij Nicolette: Mijn voorkeur zou uitgaan naar opvoeding en niet naar castratie. Castratie kan helpen, maar het hoeft niet! Je hond is nog hartstikke jong en dit gedrag hoeft zeker niet blijvend te zijn. Je hebt al progressie gemaakt door hem het rijden op kussens en kinderen af te leren, dus waarom zou de rest ook niet lukken?
Pas op met dat onaangelijnd spelen. Dat is heel leuk en veel honden doen er sociale ervaringen mee op, maar als een dominante hond zoals de jouwe daar er in slaagt om de leiding te nemen zonder dat er een andere hond is die hem eens even op z'n plaats zet, kan hij op die manier in z'n gedrag bevestigd worden.
Succes!
Door K@rin
#41014
Helen schreef: Oh Oh Oh, wat leuk een pyr shep. Ik krijg er over enkele maanden een. Pas op, nou ga ik je bombarderen met vragen ;D Van welke fokker heb je hem, en is het je eerste pyr en wat voer je enwat voor sport ga je met hem doen en hoe is die in huis en zucht, dat was het voor nu :D

groetjes Helen
Oh wat leuk :)
Dan ga ik jullie ALLEBEI bombarderen met vragen, want ik ken ook een paar fokkers van de Herdertjes :)
Bij welke fokkers komen jullie hondjes vandaan ?
Mij lijkt het ook beter, eerst door juiste opvoeding proberen te corrigeren.
Misschien in combinatie met homeopathische druppeltjes om de drift wat te temperen ...
Wat zegt de fokker ervan ?
Door margreet
#41190
Paul_Barte schreef: Bij mij helpt het OOK ;D ;D ;D ;D ;D ;D :P
En toch vind ik je niet echt op een Mastino lijken hoor,dus waar baseer jij het op dat het bij hem ook zal helpen omdat het jou helpt ??? ;D ;D ;D
Door Ordell
#41337
Heeft volgens mij eerder met dominantie te maken dan met geslachtdrift. Castreren helpt hier dan ook niet echt denk ik. Je moet de hond duidelijk maken dat dit gedrag door de roedelleider, wat jij behoort te zijn, niet wordt getollereerd. Meestal is bij dit type hond een draai voor zijn oren al voldoende om beteuterd dit gedrag achterwege te laten.
Door oebaya
#41345
Ordell schreef: Heeft volgens mij eerder met dominantie te maken dan met geslachtdrift. Castreren helpt hier dan ook niet echt denk ik. Je moet de hond duidelijk maken dat dit gedrag door de roedelleider, wat jij behoort te zijn, niet wordt getollereerd. Meestal is bij dit type hond een draai voor zijn oren al voldoende om beteuterd dit gedrag achterwege te laten.
Die draai om zijn oren bedoel je toch hopelijk wel figuurlijk he Ordell ???
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door