Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
#407942
Storm heeft wat last van zijn anaalklieren. Hij gaat geen sleetje rijden, maar likt soms wel wat weg en laat soms ook een vies plekje achter waar hij heeft gezeten. En dat meurt!!!!!!

Nu heb ik vroeger een schnauzer gehad die er veel last van had en is mij uitgelegd hoe je zoiets wat kan legen. Dus dat heb ik ook bij Storm gedaan. Het zal nu niet leeg zijn, maar wel wat druk van de ketel zodat er geen plekken op de bank, mand en bed komen :-X

Wat kan ik nu het beste doen. Afspraak maken bij de DA om ze goed uit te laten drukken?
Of kan ik iets geven aan voeding (botten ofzo) om de ontlasting harder te maken en zo de anaalklieren meer te stimuleren?

Graag advies!
Door Lizzy
#407954
Is zijn ontlasting zacht dan? (dat je de ontlasting harder wilt maken). Of heeft hij misschien af en toe dunne ontlasting door het tandenwisselen?
Door EstherVanPuck
#407955
Lizzy schreef: Is zijn ontlasting zacht dan? (dat je de ontlasting harder wilt maken). Of heeft hij misschien af en toe dunne ontlasting door het tandenwisselen?
Zijn ontlasting is niet superhard, laat ik het zo zeggen. Hij heeft geen diarree, maar ik denk toch wel dat de ontlasting te zacht is om even lekker langs die klieren te schuren.....
Door Lizzy
#407962
EstherVanPuck schreef: Zijn ontlasting is niet superhard, laat ik het zo zeggen. Hij heeft geen diarree, maar ik denk toch wel dat de ontlasting te zacht is om even lekker langs die klieren te schuren.....
Ontlasting hoeft ook weer niet superhard te zijn, maar moet gewoon een lekkere stevige keutel zijn die je met 1 tissue-tje op kan pakken. Voldoet zijn ontlasting daar niet aan?
Door EstherVanPuck
#408111
Lizzy schreef: Ontlasting hoeft ook weer niet superhard te zijn, maar moet gewoon een lekkere stevige keutel zijn die je met 1 tissue-tje op kan pakken. Voldoet zijn ontlasting daar niet aan?
Nee, vind ik niet.
Door Lizzy
#408132
EstherVanPuck schreef: Nee, vind ik niet.
OK. Ja lastig... Ik weet namelijk niet of het een goed idee is om de ontlasting steviger te maken door botten te gaan voeren... Want sec gezien zit er in versvlees voldoende gemalen bot en de ontlasting zou eigenlijk gelijkmatig stevig moeten zijn (hier hebben ze ook wel eens een dagje slappe ontlasting, als ze veel orgaanvlees of veel vette vis hebben gegeten, maar dat is niet structureel). Aan een paar dagen goed stevige ontlasting heb je in mijn ogen niet zoveel en om alle dagen botten extra te gaan voeren vind ik ook teveel (gezien er in grote botten behoorlijk wat calcium EN fosfor zit).

Ik weet niet of de ontlasting bij Storm alleen momenteel dunner is omdat hij aan het wisselen is? Was de ontlasting ooit wel stevig? Zo niet: dan moet je misschien toch naar zijn voer gaan kijken....

Overigens wilde het bij Whoofer nog wel eens goed helpen om een warme compres op d'r kont te houden. Ik nam dan gewoon een hele zachte washand, deze maakte ik nat met gekookt water, dat liet ik afkoelen totdat de washand lekker warm was en die hield ik er dan een tijdje tegen aan.

Je kunt de anaalklieren natuurlijk wel laten legen, maar in feite los je het probleem daar niet mee op.... De ontlasting moet gewoon stevig. En ik ben misschien een eigenwijs, maar ik ben helemaal niet zo dol op het uitknijpen van anaalklieren.... Want het moet niet nodig zijn en ik heb soms wel eens het gevoel dat de anaalklieren 'verpest' worden met het uitknijpen (en nee, dat kan ik niet op iets wetenschappelijks baseren ;D).
Door EstherVanPuck
#408152
Ik knijp ze nu uit omdat het wel moet. Maar ook ik vind dat je de oorzaak moet oplossen. Daarom zat ik aan botten te denken....

Ik kijk het nog wel even aan tot de tandenwisseltijd voorbij is. Eens zien hoe zijn ontlasting dan is en zijn anaalkliertjes.

Dat warme washandje zal ik ook eens proberen!
Door fritz
#409322
Anaalklieren moet je alleen uitknijpen als het nodig is, als je ze steeds uitknijpt dan stimuleer je juist de aanmaak van anaalvocht, toen ik 22 jaar geleden begon met trimmen werd altijd standaard de anaalklier uitgedrukt, ik ben daar jaren geleden mee gestopt en leeg ze alleen maar als ze vol zitten en de hond er last van heeft, sindsdien opvallend minder honden die last hebben van hun anaalklier
Door conleeuw
#409741
fritz schreef: Anaalklieren moet je alleen uitknijpen als het nodig is, als je ze steeds uitknijpt dan stimuleer je juist de aanmaak van anaalvocht, toen ik 22 jaar geleden begon met trimmen werd altijd standaard de anaalklier uitgedrukt, ik ben daar jaren geleden mee gestopt en leeg ze alleen maar als ze vol zitten en de hond er last van heeft, sindsdien opvallend minder honden die last hebben van hun anaalklier
Is dit probleem ook een beetje rasgebonden? Ik heb namelijk nog nooit een hond gehad die last had van anaalklieren ;D Of ik heb gewoon heel veel geluk gehad, kan natuurlijk ook ;)
Door Doedels
#410016
conleeuw schreef: Is dit probleem ook een beetje rasgebonden? Ik heb namelijk nog nooit een hond gehad die last had van anaalklieren ;D Of ik heb gewoon heel veel geluk gehad, kan natuurlijk ook ;)
Ik heb zelf wel het idee dat het ook met de bouw van een hond te maken heeft. Voorheen had ik nooit honden met anaalklier problemen. Mijn beide poedels (vierkant, hoge staartinplant) hebben als pup last van verstopte anaalklieren gehad en zijn er overheen gegroeid.
Door Femke
#410468
Lizzy schreef: en ik heb soms wel eens het gevoel dat de anaalklieren 'verpest' worden met het uitknijpen (en nee, dat kan ik niet op iets wetenschappelijks baseren ;D).
nou dat ben ik wel met je eens, het lijkt wel als je ermee begint dat ze dan om de haverklap vol zitten :-\
Door Sofie
#410492
Mogens Eliasen schrijft in zijn boek dat het goed is regelmatig 1 dag (of meer) botten te voeren. Hierdoor wordt de ontlasting harder wat goed is voor de anaalklieren.

Klopt dat?
Door Lizzy
#410546
Sofie schreef: Mogens Eliasen schrijft in zijn boek dat het goed is regelmatig 1 dag (of meer) botten te voeren. Hierdoor wordt de ontlasting harder wat goed is voor de anaalklieren.

Klopt dat?
Ja. Maar Mogens praat over een geheel zelf samengesteld dieet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door