Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door cholwyn
#403936
Klopt het dat rauwe groente slecht is voor een hond?
ik las op een mailgroep dat in rauwe groente koolhydraten zitten, die een hond niet goed kan verteren doordat de hond een kort darmkanaal heeft en dat koolhydraten de nieren teveel belasten.
Door karin2
#403942
ofdat koolhydraten de nieren belasten weet ik niet ,
maar het is wel zo dat honden rauwe groenten niet kunnen verteren (komt er in dezelfde vorm weer uit )
daarom moet je rauwe groenten ook altijd goed pureren zodat je de celwanden stukmaakt en het wel kan opgenomen en verteerd worden in het lichaam .
Gebruikersavatar
Door sylvia
#403944
Rauwe ongepureerde groenten kun je wel geven aan je hond maar hij kan er niets mee, de hond maakt namelijk geen enzym aan wat de plantaardige celwand kapot kan maken, dus dan zou je het of moeten koken of rauw pureren. Dan kun je het gewoon aan je hond geven het is zelfs gezond voor je hond.
Het bericht op die emaillijst klopt dus ook van geen kant dat is het verhaal dat bij graan thuis hoort niet bij groenten.
Door Lizzy
#403962
Voorbeeldje:

100 gram andijvie: bevat 2,05 gram koolhydraat.
100 gram wortel: bevat 7,27 gram koolhydraat.

100 gram rijst: bevat 78,7 gram koolhydraat.

Dus iets hbben ze op die lijst niet begrepen, denk ik.... of ze halen verschillende dingen door elkaar?
Door cholwyn
#404051
Bedankt voor de reacties, volgens mij heeft de persoon op die mailgroep bepaalde dingen doorelkaar gehaald, in groenten zitten toch vitamines en mineralen, wat heel gezond is voor een hond, er zitten wel wat koolhydraten in groente maar veel minder dan in granen. Zal toch maar even op het mailtje reageren om duidelijk te maken dat het verhaal niet klopt.
#406816
[quote="Marieke"]
Plantaardige eiwitten zijn toch slecht voor de nieren?
[/quote]

Nou, da's weer een nieuwe voor mij. En als vegetarier eet ik heel veel plantaardige eiwitten, en met m'n nieren gaat het prima, dank u ;D
Plantaardige eiwitten zitten in peulvruchten, noten en zaden. En peulvruchten voeren we niet, noten en zaden met mate. 'Gewone' groentes bevatten weinig eiwit. Dus zelfs als het waar zou zijn (en het is echt onzin hoor) dan hebben honden er nog geen last van.
Door conleeuw
#406819
[quote="Kruimel"]
Nou, da's weer een nieuwe voor mij. En als vegetarier eet ik heel veel plantaardige eiwitten, en met m'n nieren gaat het prima, dank u ;D
Plantaardige eiwitten zitten in peulvruchten, noten en zaden. En peulvruchten voeren we niet, noten en zaden met mate. 'Gewone' groentes bevatten weinig eiwit. Dus zelfs als het waar zou zijn (en het is echt onzin hoor) dan hebben honden er nog geen last van.

[/quote]
ik heb mij laten vertellen door een uroloog dat ik echt prachtige nieren heb, ene ook ik ben vega, dus geen beestje wordt hier naar binnen gewerkt, mischien hebben mijn nieren het gewoon nog niet door :D
Door Sofie
#406831
[quote="Marieke"]
Plantaardige eiwitten zijn toch slecht voor de nieren?
[/quote]

Voor een mens geldt dit niet, maar dacht voor honden juist wel. Dat deze belastend zijn voor hun nieren (en plantaardige eiwitten zitten dacht ik vooral ook in brokken)

Of ben ik nu mis?
Door Peet
#406893
Omdat brokken praktisch geen dierlijke eiwitten bevatten (er zit tenslotte praktisch geen echt vlees in) moeten de fabrikanten er iets in doen om toch aan een goede hoeveelheid eitwitten te komen. Hun antwoord: soja, mais, bietenpulp, granen, etc etc.

Deze eiwitten zijn van zeer slechte kwaliteit (restproducten van de voedingsfabrikant) en niet geschikt voor het verteringsstelsel van honden en katten. En ze zijn idd heel vaak de oorzaak van nierproblemen (zeker bij katten!).

Maar het is een lekker goedkope vuller en de dieren gaan er lekker hard op groeien (groeipijnen!). En als ze daarna nierproblemen krijgen....dan krijg je een dieetbrok :-X
Door macgirlie
#406922
Ik heb nu ook een groente/fruit/sardine/yoghurtmix voor de honden gemaakt. Wonderwel hebben ze het ook nog gegeten. Ik heb dat met de keukenmachine fijn gemalen. Is dat fijn genoeg of moet het echt puree zijn?, zeg maar zoiets als babyvoeding.
#406939
[quote="Peet"]
Omdat brokken praktisch geen dierlijke eiwitten bevatten (er zit tenslotte praktisch geen echt vlees in) moeten de fabrikanten er iets in doen om toch aan een goede hoeveelheid eitwitten te komen. Hun antwoord: soja, mais, bietenpulp, granen, etc etc.

Deze eiwitten zijn van zeer slechte kwaliteit (restproducten van de voedingsfabrikant) en niet geschikt voor het verteringsstelsel van honden en katten. En ze zijn idd heel vaak de oorzaak van nierproblemen (zeker bij katten!).

Maar het is een lekker goedkope vuller en de dieren gaan er lekker hard op groeien (groeipijnen!). En als ze daarna nierproblemen krijgen....dan krijg je een dieetbrok :-X
[/quote]

Slechte kwaliteit slaat hier op het niet compleet zijn van de eiwitten. Dat wil zeggen dat niet alle nodige aminozuren erin voorkomen waardoor de voedingswaarde laag is. Eiwitten uit soja zijn overigens wel degelijk hoogwaardig, in de zin dat ze alle benodigde aminozuren bevatten. Sojaprodukten kunnen heel goed vles vervangen. Eiwitten uit peulruchten zijn niet volwaardig, maar als je ze aanvult met eveneens niet volwaardige eiwitten uit granen krijg je weer wel volwaardig eiwit. Die vullen elkaar nl aan wat betreft aminozuursamenstelling.

In brokken in Nederland zit wel degelijk vlees, en wat dan heet dierlijke bijproducten (kippenklauwen, koppen en kammen bv, ingewanden, maar ook veren e.d.) Die bestaan ook uit eiwitten, maar dat zijn geen volwaardige verteerbare eiwitten. Hoeven en klauwen bv bestaan voor een groot deel uit keratine, da's een eiwit, maar niet goed verteerbaar en zeker onvolwaardig. Maar het is wel eiwit, en dierlijk.

Kwalijke zaken zijn bv sojaschroot, bietenpulp e.d. Maar dan gaat het niet over het eiwit, dat zit er niet in, maar over het feit dat het niet verteerbaar is, dus alleen maar vulling. En granen leveren weliswaar kleine hoeveelheden eiwit, maar die veroorzaken niet de nierproblemen bij katten, of honden. Dat zijn de koolhydraten uit de granen die de urine basisch maken en daardoor tot struvietvorming leiden.
Door 202spots
#406945
[quote="macgirlie"]
Ik heb nu ook een groente/fruit/sardine/yoghurtmix voor de honden gemaakt. Wonderwel hebben ze het ook nog gegeten. Ik heb dat met de keukenmachine fijn gemalen. Is dat fijn genoeg of moet het echt puree zijn?, zeg maar zoiets als babyvoeding.
[/quote]

Mijn groentemix ziet er meestal zo uit...

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door