Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#406025
Sinds maandag is mijn hond zo ziek en zielig. Het is niet om aan te zien. Zaterdag begon ze wat te krabben en werd ze onrustig en nukkig. Ik dacht aan vlooien en gaf haar een pipetje frontline. Zondagavond begon ze wat met haar kop te schudden en maandagochtend deed ze niet anders. Schudden, krabben aan haar rechteroor en over de grond schuren. Ze is helemaal van slag, hartstikke onrustig en loopt constant met haar staart tussen de benen op een drafje klapperend van het ene naar het andere hoekje. Ze eet wel, maar stopt na iedere hap om te klapperen en heen en weer te rennen. Wat een ellende!
Maandag ben ik naar een dierenarts in de buurt geweest. Mijn hond is mishandeld, kreeg stress op de tafel en wilde happen, waardoor het niet lukte om goed in haar oor te kijken. Hij dacht aan een oorontsteking en gaf me zalf mee. Als het na een paar dagen niet zou verbeteren, moest ze maar onder narcose om haar oor goed te bekijken. Ik twijfelde, omdat ik weet dat een oorontsteking ernstig kan worden en besloot te overleggen met mijn vaste da. Hij wilde dat ik langs zou komen, omdat je nooit zomaar zalf voor kan schrijven als je het oor niet goed bekeken hebt. Daar ben ik dinsdag geweest. Met snuitje/muilkorf en op de grond, lukte het om in haar oor te kijken. Haar linkeroor is perfect gezond en de gehoorgang van haar rechteroor is helemaal dik, alleen gezwollen. Ik vertelde dat ik haar sinds zaterdag Energique geef en hij dacht aan een acute voedselallergie, omdat het eenzijdig is. Hij heeft de grondstoffen van Energique bekeken (kip en rund) en heeft mij brokken gegeven op basis van vis en ei eiwitten. Hij staat absoluut niet afwijzend tegenover versvlees, integendeel. Hij heeft me aangeraden eerst dit te geven, tot de klachten over zijn en dan beurtelings kip en rund te geven om te kijken waar zo zo heftig op reageert. Dan kan ik alsnog een ander versvlees product geven. Daarbij heb ik oorreiniger gekregen als de jeuk heel heftig is, omdat er niets inzit dat irriteert, maar wel stoffen die wat versoepelen. Het zalfje dat ik van de eerste da kreeg bleek juist irriterende stoffen te bevatten.
Ik vind het maar raar. Ze heeft vaker energique gegeten, zonder problemen. Het is een straathondje uit Turkije en nu is ze ineens allergisch voor vlees? ;D Typisch.. als ze maar snel opknapt, want dit is geen doen. Iemand advies, ideeën.. iets?
Laatst gewijzigd door Mare op do 20 okt 2005, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#406041
Oorproblemen van voedselallergie?Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit van gehoord.Als ze bij mij wel eens vuile oren hebben maak ik ze schoon met oorreiniger van bogena.En nu moet je weer brokken geven,ik weet niet hoor.

Tineke
#406053
Ik hoefde niet persé brokken te geven, maar voeding op basis van andere eiwitten dan die van rund- en kippenvlees. Ik had geen tijd om eerst op zoek te gaan naar versvlees zonder, dus heb ik zelf de da gevraagd om een brok.
#406056
Tja, allergieen zijn rare dingen, ze kunnen zo maar ineens opkomen. Ik vind het voorstel van je DA niet zo gek hoor. Kijk maar eerst tot die oorontsteking beter is, en probeer kan voorzichtig een lam-rijst versie van Cb of zo..... Of voorzichtig de kip / rund weer introduceren en kijken waar het misgaat. Zielig hoor voor je hond, oorontsteking is echt naar (weet er alles van :-X).
#406061
Peet schreef: probeer kan voorzichtig een lam-rijst versie van Cb of zo..... Of voorzichtig de kip / rund weer introduceren en kijken waar het misgaat.
CB lam rijst is niet enkel en alleen lamsvlees, maar er zit ook een deel kip in. Dus als je hond daar niet goed op reageert, weet je niet of het nu aan de lam of aan de kip ligt.
Door Timmy
#406070
Als je hond ouder is dan een jaar, lijkt mij een voedingsallergie onwaarschijnlijk, temeer omdat ze het al eerder gegeten heeft zonder problemen. Een allergie is een immuungemedieerde aandoening; dat hebben ze dus veelal al vanaf de geboorte. Een voedingsallergie treedt derhalve dus meestal op voor de leeftijd van 6 maanden, met uitloop naar een jaar.
Het zou wel een intolerantie kunnen zijn, waarbij een abnormale reactie optreedt op iets in het voer. Als je ontdekt wat dat "iets" is, kun je het weglaten. Ik denk hierbij niet zozeer aan een soort "vlees" in z'n algemeenheid, maar meer aan iets wat er bij in zit. Als het überhaupt een intolerantie is.
Hoe zag dat oor er van binnen eigenlijk uit?

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op do 20 okt 2005, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#406084
Ze is 4 jaar. Ik vind het ook onwaarschijnlijk klinken, omdat ze een straathond is geweest, maar volgens de da kan dat acuut ontstaan. Het oor is alleen erg opgezwollen, geen pus, roodheid, korstjes of iets dergelijks. En aan één kant.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door