Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#405564
Wat doen jullie met bijtwonden? Altijd behandelen of zelf laten genezen volgens de natuur zeg maar?!
Mijn te dappere bullosaurus is zondag het gevecht aangegaan met een duitse herder ::) die hem vervolgens even lekker in zn bek heen en weer heeft geschud :o
Nu leek het aanvankelijk dat hij er zonder kleerscheuren vanaf was gekomen (bullen scheinen nogal taaie huid te hebben) maar later thuis vond ik 2 krassen, denk dat dat van de hoektanden geweest is. Zag er niet verontrustend uit eigenlijk en heb het zo gelaten. We zijn nu 3 dagen verder en het zijn dikke pussige korsten geworden. Als ik dit zn gang laat gaan, komt het dan nog goed of moet ik nu echt ingrijpen?!
Mn kat had laatst een bijtwond van een gevecht waar we pas achter kwamen toen het een open gat was, waarscheinlijk heeft er een enorme pusontsteking gezeten die ze toen kapot heeft gelikt. We hebben het eigenlijk zo gelaten, zowel onze hond als de kat zelf hebben het schoon gelikt en het is heel snel weer prachtig genezen. In de natuur smeren ze natuurlijk ook niet met zalfjes dus het zou in princiepe ook gewoon vanzelf over moeten kúnnen gaan toch?!
Hoe denken jullie hierover?!
Door Peet
#405567
Als het vieze korsten zijn, zou ik ze schoonmaken met lauw water en wat calendula spray erop spuiten om te ontsmetten. Verder niet te veel smeren, wondjes helen het beste aan de lucht, mits ze schoongehouden zijn.

Als de plekken warm en rood worden, zou ik even bij de DA langsgaan, want dat is een teken van ontsteking.
Door SHIVA
#405569
Ik kijk eerst even of het gehecht moet worden
valt het mee dan spoel ik wel met soda en calendula zalf
bij een kat ga ik wel altijd even bij de da langs omdat daar toch meer infecties bij optreden
gr shiva
Door Ike
#405638
Zou idd goed opletten, lijkt mij als er pus uitkomt dat het wat ontstoken is, als je het niet vertrouwd toch maar effe langs de da!
Door tvs
#405643
Jojo schreef: Wat doen jullie met bijtwonden? Altijd behandelen of zelf laten genezen volgens de natuur zeg maar?!
Mijn te dappere bullosaurus is zondag het gevecht aangegaan met een duitse herder ::) die hem vervolgens even lekker in zn bek heen en weer heeft geschud :o
Nu leek het aanvankelijk dat hij er zonder kleerscheuren vanaf was gekomen (bullen scheinen nogal taaie huid te hebben) maar later thuis vond ik 2 krassen, denk dat dat van de hoektanden geweest is. Zag er niet verontrustend uit eigenlijk en heb het zo gelaten. We zijn nu 3 dagen verder en het zijn dikke pussige korsten geworden. Als ik dit zn gang laat gaan, komt het dan nog goed of moet ik nu echt ingrijpen?!
Mn kat had laatst een bijtwond van een gevecht waar we pas achter kwamen toen het een open gat was, waarscheinlijk heeft er een enorme pusontsteking gezeten die ze toen kapot heeft gelikt. We hebben het eigenlijk zo gelaten, zowel onze hond als de kat zelf hebben het schoon gelikt en het is heel snel weer prachtig genezen. In de natuur smeren ze natuurlijk ook niet met zalfjes dus het zou in princiepe ook gewoon vanzelf over moeten kúnnen gaan toch?!
Hoe denken jullie hierover?!
wanneer er een bijtwond is zit er meestal wat haar in de wond, als de wond vanzelf snel dichtgaat en dat gebeurd meestal kan doordat er haar inzit de wond erg gaan ontsteken.
wanneer je het zelf open kan maken moet je het niet laten, het kan echt verschrikkelijk gaan ontsteken zeker met hoektanden kunnen dit smalle diepe wonden zijn.
als het open is blijven spoelen en ontsmetten. bij twijfel gewoon naar de dierenarts,
ik weet uit ervaring dat een oogaanschijnlijk klein gaatje dat dicht is gegaan behoorlijk ontstekingen tot gevolg kan hebben , en omdat het maar een klein korstje is denk je dat het een klein wondje inplaats van een gat is, schrammen helen gewoon aan de lucht

trouwens in de natuur gaan ook heel veel dieren niet bepaald aan ouderdom dood, de meningen kunnen daarover verschillen, in hoeverre je de natuur z'n gang moet laten gaan. ik denk dat ik er zelf ook al niet meer was geweest (als we de natuur z'n gang hadden laten gaan)
Laatst gewijzigd door tvs op wo 19 okt 2005, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door