Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Solange
#404518
Wanneer we het beeld voor ogen houden van een wolf die zijn prooi opeet, dan is het niet zo moeilijk om de verhoudingen vlees/ bot/ voorverteerde groenten of granen daaruit af te leiden.
Wanneer ik een maaltijd samenstel dan zorg ik ervoor dat vlees bovenaan staat . Daarna een kleine hoeveelheid ingewanden en wat bot. Verder voeg ik wat groentjes toe,gepureerd.
Een prooi bevat toch ook meer vlees dan bot en organen. Dus 1 hart en 1 lever en 1 maag.. tegenover al dat lijfelijk spiervlees. En daarbij van vleessoort afwisselen. Eens een andere prooi hé!
(Is er een manier om granen voorverteerd te laten lijken?)
Laatst gewijzigd door Solange op ma 17 okt 2005, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#404623
Solange schreef: (Is er een manier om granen voorverteerd te laten lijken?)
Een prooi bevat eigenlijk nooit graan dus groente en graan kun je gevoegelijk (als je volgens het prooidiermodel wenst te voeren) wel weglaten. Graan vind ik zowaar nog onnatuurlijker als groentes, maar als je persee graan zou willen voeren: dan is gespruite graan volgens mij nog het gezondst.
Door Lizzy
#405030
Solange schreef: Ik had dit ergens gelezen dat er in maag ook verteerde granen zaten. Dus daarom.
In welk prooidier zit graan? En hoeveel graan is dat? (als er al uberhaubt prooidieren zijn waar graan in de maag zit).
Door Lil
#405054
Ik vind vaker graankorreltjes in mijn kippennekken, zo'n korrel of vijf per nek. Ik heb lange nekken en volgens mij zit daar dus nog de krop aan. Sinds ze weten dat ik het voor de hond wil, geven ze mij dus "hele" nekken, voor de menselijke verkoop zit er geen krop meer bij.
Door Lizzy
#405060
Lil schreef: Ik vind vaker graankorreltjes in mijn kippennekken, zo'n korrel of vijf per nek. Ik heb lange nekken en volgens mij zit daar dus nog de krop aan. Sinds ze weten dat ik het voor de hond wil, geven ze mij dus "hele" nekken, voor de menselijke verkoop zit er geen krop meer bij.
Maar eet een wilde kip graan?
Door Lizzy
#405087
Solange schreef: Op de site van http://www.ducknatuurvoeding.com/Beginframe.htm
vond ik dat er voorverteerde granen in de maag zaten. Maar ja, als je er even bij stilstaat is dit waarschijnlijk niet correct. Grassen met eventueel zaadjes jaa.
Nee, ik denk inderdaad dat het niet correct is.

Ik heb dit even van Internet afgehaald:

"Het ontstaan van het brood is onlosmakelijk verbonden aan de beschikbaarheid van graan. De voornaamste graansoorten zijn tarwe, rogge, spelt, gerst, gierst, sorghum, haver, maïs en rijst. In Europa werden vooral de broodgranen geteeld, namelijk rogge en tarwe. In Azië, rijst. In Afrika, gierst en sorghum. In Centraal en Zuid-Amerika, maïs. Granen waren het belangrijkste voedingsmiddel van de mens omdat ze voedzaam zijn, lang houdbaar en vaak gemakkelijker te telen dan andere gewassen. Om brood te bereiden gebruikt men hoofdzakelijk tarwe en rogge.

In het begin verzamelde de mens de korrels van wilde graangewassen. Dat leverde telkens maar een kleine hoeveelheid op. Om aan voldoende graan te geraken om voorraden aan te leggen, moesten de wilde graansoorten "gedomesticeerd" worden. Dat wil zeggen dat de natuurlijke groeiwijze van de graangewassen werd aanpast om de opbrengst te verhogen. De mens ging het land verbouwen en ging zelf granen telen. De jager-verzamelaar werd boer. Dat gebeurde zo'n 12.000 jaar geleden min of meer gelijktijdig op drie verschillende plaatsen: in het Midden-Oosten, in China en in Midden-Amerika"

Wat ik hiermee aan wil geven is dat wilde prooidieren van de wolf eigenlijk geen graan eten. Gewoon, omdat het niet beschikbaar is. Niet in grote mate. Dus als ze het al eten, dan is het errrrgggg weinig. Stel, je neemt een muis en die eet drie wilde graankorrels en de wolf eet weer de muis (omdat hij die dag niks beters te pakken kon krijgen), dan eet de wolf dus 3 graankorrels. En dat gaat dus nergens over... Pakt een wolf een groter prooidier, dan is de kans dat deze graan heeft gegeten nihil. Mocht er al graan in zijn maag zitten: een wolf eet over het algemeen geen maaginhoud van grote prooidieren. Dus krijgt hij geen graan binnen.

Dat wij mensen ons vee (kippen, koeien, varkens) graan voeren, maakt graan geen natuurlijke voeding voor de hond.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 okt 2005, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door