Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#404801
Nu het eten wat makkelijker wordt ben ik van plan het volgende menu aan te houden:

Ma   geitenribben
Di   kipkarkas
Wo   pens & kale lamsribben
Do   lamsrib of -schouder of veulenribben of CB
Vr   runderstrot
Za   vis
Zo   kopvlees & orgaan (hart, testikels, lever)

De groentes (steeds mixen van verschillende groentes) verspreid ik over de diverse dagen en de hoeveelheden heb ik uitgerekend met de rekenhulp van The Dude.

Op dit moment eet Joris nog 1 dag meer CB, omdat zijn gebit nog niet helemaal volledig is (wisselt kiezen). Hij doet ook af en toe moeilijk met vis, maar dan geef ik hem visoliecapsules. Ook krijgen ze af en toe een ei. Tafelresten voer ik niet en ook geen granen; misschien 1x per maand een schepje zilvervliesrijst. Wel mogen ze zo nu en dan onze dessertschaaltjes (pudding of yoghurt) leeglikken.

Trouwens zoals het er nu uitziet kan ik straks ook beschikken over wild en hert, dus dan is er nog meer afwisseling.
De organen hiervan krijg ik al binnenkort dus dan krijgen ze op zondag afwisseling qua orgaanvlees. En ook de gedeeltes van de eend die niet verkocht kunnen worden, worden voor mij bewaard.

Is dit in jullie ogen een volwaardig menu? Hebben jullie nog op- of aanmerkingen?
Door Lizzy
#405007
Ik neem aan dat je bepaalde percentages hebt aangehouden (aangezien je de rekenhulp hebt gebruikt). Mag ik vragen hoeveel bot je geeft? Want zo op het oog lijkt het vrij veel bot en wat minder vlees?

Tja, verder ziet het er goed uit volgens mij. Je geeft 2 keer per week orgaan, waarvan 1 keer vuile? pens en 1 keer diverse. Geef je iedere week lever? Eten ze dat nu wel? Er zit behoorlijk wat afwisseling in, zeker als je zomteen ook nog aan wild + eend kunt komen!! Dus tja, ziet er goed uit! (mag ik vragen waarom de CB belangrijk voor je is om te voeren vanwege het wisselen?).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#405012
Ik voer Joris nog CB omdat hij op dit moment erg slecht botjes kan eten. Het lijkt erop dat hij ze niet goed kan kauwen. Kippennekken gaat prima en het kale lamsbotje dat ik hem gisteravond gaf lukte ook weer. (Hij had alleen vannacht giga diarree en ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige honden van lamsribben diarree kunnen krijgen???). Als het botten eten weer helemaal goed gaat stop ik met de CB. Dan houd ik het achter de hand voor de keren dat ik er b.v. niet ben en mijn ouders oppassen. Alhoewel die ook geen moeite hebben met b.v. kip voeren.
Ik voer ongeveer 20% kaal bot. Het lijkt idd of ik veel bot voer, maar de botten die ik geef hebben veel meer vlees dan bot.
Orgaanvlees moet volgens de rekenhulp 260 gram per week (voor Joep) zijn en ik geef hem dus 1 maaltijd (super) vuile pens zo'n 200 gram en dan op zondag ook nog 60 gram overig orgaanvlees.
Lever moet ik nog ff weer proberen, maar het menu is dus ook een opzet zoals ik het wil gaan doen vanaf volgende week.
Fijn dat ik al zo snel een reactie krijg, maar daar raak je ook wel aan gewend. Nogmaals: Fantastisch Forum!!! :-*
Door Lizzy
#405016
[quote="Pauline"]
Ik voer Joris nog CB omdat hij op dit moment erg slecht botjes kan eten. Het lijkt erop dat hij ze niet goed kan kauwen. Kippennekken gaat prima en het kale lamsbotje dat ik hem gisteravond gaf lukte ook weer. (Hij had alleen vannacht giga diarree en ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige honden van lamsribben diarree kunnen krijgen???). Als het botten eten weer helemaal goed gaat stop ik met de CB. Dan houd ik het achter de hand voor de keren dat ik er b.v. niet ben en mijn ouders oppassen. Alhoewel die ook geen moeite hebben met b.v. kip voeren.
Ik voer ongeveer 20% kaal bot. Het lijkt idd of ik veel bot voer, maar de botten die ik geef hebben veel meer vlees dan bot.
Orgaanvlees moet volgens de rekenhulp 260 gram per week (voor Joep) zijn en ik geef hem dus 1 maaltijd (super) vuile pens zo'n 200 gram en dan op zondag ook nog 60 gram overig orgaanvlees.
Lever moet ik nog ff weer proberen, maar het menu is dus ook een opzet zoals ik het wil gaan doen vanaf volgende week.
Fijn dat ik al zo snel een reactie krijg, maar daar raak je ook wel aan gewend. Nogmaals: Fantastisch Forum!!! :-*
[/quote]

:-* voor het compliment!

Aha, op die manier! Ik snap zeker wat je bedoeld hoor. Linga kan ook nog niet veel met harde botten. Beetje aan kluiven voor de fun. Ik geef haar kip, parelhoen, eend, konijn (met bot). Dat gaat allemaal goed, maar de hardere botten inderdaad nog niet.

20% bot kaal is prima. Ik dacht het ook al wel dat je vleesbotten vooral veel vlees bevatten! Prima! Begin ik weer over lever te zaniken, maar ja, het bevat ook wel vitamine A en D en dat is natuurlijk belangrijk.

Diarree van ribben: dat kan zeker wel hoor, maar mijn ervaring is dat zulke diarree er niet midden in de nacht uit spuit, maar dat de ontlasting gewoon heel dun is op de eerste uitlaatbeurten. Dus het kan ook een virusje zijn of iets dat hij van straat heeft gegeten misschien?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#405021
Lizzy, ik ga vanmiddag direct kippenlevertjes kopen en dan probeer ik hoe dat gaat. Desnoods vermaal ik het en doe het door wat rundertartaar ofzoiets. Als het echt zo belangrijk voor de honden is, zal ik alles proberen om het ze te laten eten. Bovendien aten ze destijds in het algemeen een beetje moeilijk, dus wie weet.
Joris' ontlasting is in het begin hard, maar vervolgens spuit het eruit. Ik ben al begonnen met hem okugest te geven (dat eet hij alsof het beloninkjes zijn) en het kan heel goed zijn dat hij wat van straat heeft gegeten. Hij eet al net als Joep eikels, die eikels!!! >:( >:( Joep heeft daar ook vreselijke diarree van gehad, maar die heb ik nu redelijk onder controle vwb het eikeleten.
Door Lizzy
#405023
[quote="Pauline"]
Lizzy, ik ga vanmiddag direct kippenlevertjes kopen en dan probeer ik hoe dat gaat. Desnoods vermaal ik het en doe het door wat rundertartaar ofzoiets. Als het echt zo belangrijk voor de honden is, zal ik alles proberen om het ze te laten eten. Bovendien aten ze destijds in het algemeen een beetje moeilijk, dus wie weet.
Joris' ontlasting is in het begin hard, maar vervolgens spuit het eruit. Ik ben al begonnen met hem okugest te geven (dat eet hij alsof het beloninkjes zijn) en het kan heel goed zijn dat hij wat van straat heeft gegeten. Hij eet al net als Joep eikels, die eikels!!! >:( >:( Joep heeft daar ook vreselijke diarree van gehad, maar die heb ik nu redelijk onder controle vwb het eikeleten.
[/quote]

Ja, ik vind het wel belangrijk, lever. Overigens heb ik kippenkarkassen waar nog stukjes lever aan vast zitten. Zelfs Pinkel (die toch een schurfthekel heeft aan lever) eet deze karkassen graag. Misschien is dat ook wel aardig voor jouw twee rakkers! En als ze echt geen lever eten, dan zul je dingen als niertjes, vette vis, eieren, schellevislever (dat vinden de meeste honden wel lekker) en in de winter misschien zelfs af en toe wat levertraanolie?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#405035
Ohhh aan mijn kipkarkassen zit ook nog lever, maar dat heb ik me nooit gerealiseerd. En dat eten ze dus idd wel (er zitten ook nog nekken aan). Ik begin gewoon met een klein beetje.
Ik ben zo'n muts die ze dan ineens 200 gram lever wil laten eten, maar een klein beetje per keer is natuurlijk ook goed.
Waar koop ik schelvislever? Bij de visboer op de markt?
Door Lizzy
#405037
[quote="Pauline"]
Ohhh aan mijn kipkarkassen zit ook nog lever, maar dat heb ik me nooit gerealiseerd. En dat eten ze dus idd wel (er zitten ook nog nekken aan). Ik begin gewoon met een klein beetje.
Ik ben zo'n muts die ze dan ineens 200 gram lever wil laten eten, maar een klein beetje per keer is natuurlijk ook goed.
Waar koop ik schelvislever? Bij de visboer op de markt?
[/quote]

Hihihi, zie je nou wel, ze krijgen al lever ;D! Bij de rawfeeding lijst voeren ze rustig 5% van het totaal aan voer aan lever. Voor mijn honden zou dat neerkomen op 200 a 300 gram per hond per week. Daar kom ik echt niet aan maar ja, ik heb dan ook Dalmaten (en die mogen niet teveel orgaanvlees/lever vanwege het purine-gehalte). Maar goed, ik weet niet hoeveel jouw honden per week eten (in totaal), maar vast veel minder als de mijne! Dus 200 gram lever voor jouw honden, per week, is wel teveel, denk ik.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 okt 2005, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#405089
[quote="Pauline"]
Joep eet per dag gemiddeld 250 gram en Joris op dit moment 300-350 gram per dag.
[/quote]

Kom ik voor Joep op 1750 gram per week. Dus 1% = 17,5 x 5% = 87,5 gram lever, afgerond: 90 gram per week. En dat vind ik best ruim genomen!

Voor Joris kom ik op 2275 gram per week (ongeveer). Dus 1% = 22,7 x 5% = 113 gram lever, afgerond: 110 gram per week.

Ik reken het even voor je uit, niet omdat je nu strikt iedere week 90 resp. 110 gram lever bij ze naar binnen moet werken, maar gewoon om je een beetje een idee te geven waar je over praat als je over ongeveer 5% lever praat.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#405109
Is het dan geen probleem om daarnaast ook nog een vuile pensdag (zo'n 200 gram) te doen en af en toe hartjes of maagjes?
Door Lizzy
#405111
[quote="Pauline"]
Is het dan geen probleem om daarnaast ook nog een vuile pensdag (zo'n 200 gram) te doen en af en toe hartjes of maagjes?
[/quote]

Nee hoor, zeker niet want gemiddeld voer je een hond zo'n 15% orgaanvlees. Dus je hebt nog zo'n 10% om andere orgaandingetjes zoals pens en hart en niertjes en maagjes, etc. te voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door