Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hondenliefhebster
#40303
Hoi hoi :) :),
jammer genoeg nog geen antwoord gehad op mijn laatste vragen :-[ , maar aangezien ik van de aanhoudende soort ben en ik helemaal ga voor ander voer voor mijn harige boys (mijn husbandje nu gelukkig ook) val ik jullie dus maar weer lastig. ;) ;) Hopelijk is dit de goede afdeling, dat merk ik dan wel weer.
De zak brokken is nu bijna leeg en er komt GEEN nieuwe. Inmiddels heb ik urenlang het forum door zitten spitten en mijn best gedaan niet in alle info om te komen ('t is veeeeel, hoor, voor een nieuwkomer :P :P).
1 Ik heb begrepen dat ik het beste kan beginnen met complete maaltijden uit een pakje en dan langzamerhand overstappen (af en toe) op 'helemaal vers'. Klopt dat?
2 Hier in de buurt is alleen Rodi te krijgen, maar gelukkig kan ik via iemand aan Energique van de groothandel komen. Zij komt me zaterdag 12 kilo brengen. Toch heeft ook Bibi (waar voor mij wat moeilijker aan te komen is) mijn belangstelling. Mijn man werkt in Hoogvliet waar het voor mij dichtstbijzijnde verkooppunt is. Hij is echter momenteel in de lappenmand. Omdat ik zelf (nog) niet kan autorijden, wil ik me dus niet helemaal op dit merk fixeren. Kan ik beide merken t.z.t. naast elkaar gebruiken?
3 Ik heb nog wat verpakkingen Runner vuile pens liggen (wist ik veel dat dat geen goed merk en bovendien incompleet voer is ....) Ik gooi uit principe geen voedsel - en zeker geen vlees - weg, dus ben ik het nu aan het opmaken, vermengd met Rodi (tja, ik heb immers nog even niets anders) Kan dat? Of maak ik er nu helemaal een potje van? ??? ??? ??? Of kan ik beter die Runner met de Energique opmaken?
4 Harde, staande botten (voor mij zijn dat dan mergpijpen en grove botten met knokkels), zo heb ik inmiddels begrepen, zijn slecht voor de gebitten :o :o :o. Jammer, want ze zijn er dol op, maar een goed stel tanden bij iedere hond is me ook wat waard. Bovendien heeft Frank de neiging stukjes naar binnen te werken. Niet goed dus.
Maar hij houdt heel erg van wat knauwen tussendoor. Wat zou ik hen/hem in plaats van die harde botten nu kunnen geven? En ik meende ergens iets over die leerachtige kauwbotten te hebben zien staan, maar kan het niet meer terugvinden. Zijn die slecht (ja, waarschijnlijk dus wel...) en wat is daar dan mee?
5 Na een aantal weken is kippennekken een goed iets om erbij te proberen. Klopt dat? Moeten daar nog groentes bij als ik toch ook dagelijks ('s ochtends zeker!) complete maaltijden geef? Mag ik ook eerder al ribben of iets dergelijks tussendoor geven? (Dus naast die complete maaltijden?) Of wordt dat te veel van het goede?
6 Het lijkt me wel wat af en toe verse pens te gaan geven, maar nu heb ik via via gehoord dat een dierenarts hier in de buurt dit zijn clienten sterk afraadt vanwege de 'troep' die dit zou bevatten. Dus geen stinkie stinkie, maar afvalstoffen uit het milieu die dit in hoge concentraties zou bevatten. Wat moet ik daar nu van denken?????? ??? ??? ??? ???
Alvast bedankt voor de antwoorden!!!!!!!!!!!!!
Groetjes van mij en poten van Frankie en Jaymz
Door Lizzy
#40318
hondenliefhebster schreef: Hoi hoi :) :),
jammer genoeg nog geen antwoord gehad op mijn laatste vragen :-[
Welke laatste vragen? Ik kan ze niet vinden hoor. Waar heb je deze geplaatst?
maar aangezien ik van de aanhoudende soort ben en ik helemaal ga voor ander voer voor mijn harige boys (mijn husbandje nu gelukkig ook) val ik jullie dus maar weer lastig. ;) ;) Hopelijk is dit de goede afdeling, dat merk ik dan wel weer.
Cool hoor!
De zak brokken is nu bijna leeg en er komt GEEN nieuwe.
Heel goed!!!
Inmiddels heb ik urenlang het forum door zitten spitten en mijn best gedaan niet in alle info om te komen ('t is veeeeel, hoor, voor een nieuwkomer :P :P).
Jaaaa, het leven van een Barfplaatser is hard ;D!
1 Ik heb begrepen dat ik het beste kan beginnen met complete maaltijden uit een pakje en dan langzamerhand overstappen (af en toe) op 'helemaal vers'. Klopt dat?
Wat bedoel je precies met helemaal overstappen? Je kunt morgen overstappen van brokken naar versvlees (kant-en-klaar)! Sommige honden gaan daar wel even van aan de diarree, maar als je het versvlees 2 dagen overgiet met gekookt water, dan gaat dat meestal prima (tenzij jouw hond heel gevoelige darmen heeft, dan moet je het langzamer aanpakken). Of bedoel je onmiddellijk overstappen op het zelf klaarmaken van maaltijd? Dat kan ook, van brok op zelf samengestelde maaltijden, maar je moet wel eerst weten wat je moet doen. En, je moet weten of je aan alle ingredienten kunt komen. En, je moet het eten van botten wel goed aanpakken (die document in de bieb). Vertel me anders even wat je precies bedoelt, dan kan ik daar wat dieper op in gaan.
2 Hier in de buurt is alleen Rodi te krijgen, maar gelukkig kan ik via iemand aan Energique van de groothandel komen. Zij komt me zaterdag 12 kilo brengen.
Perfect!
Toch heeft ook Bibi (waar voor mij wat moeilijker aan te komen is) mijn belangstelling. Mijn man werkt in Hoogvliet waar het voor mij dichtstbijzijnde verkooppunt is. Hij is echter momenteel in de lappenmand. Omdat ik zelf (nog) niet kan autorijden, wil ik me dus niet helemaal op dit merk fixeren. Kan ik beide merken t.z.t. naast elkaar gebruiken?
Absoluut! Geen enkel probleem.
3 Ik heb nog wat verpakkingen Runner vuile pens liggen (wist ik veel dat dat geen goed merk en bovendien incompleet voer is ....) Ik gooi uit principe geen voedsel - en zeker geen vlees - weg, dus ben ik het nu aan het opmaken, vermengd met Rodi (tja, ik heb immers nog even niets anders) Kan dat? Of maak ik er nu helemaal een potje van? ??? ??? ??? Of kan ik beter die Runner met de Energique opmaken?
Persoonlijk zou ik die pens niet met Rodi of Energique mengen. Maar je hoeft het absoluut NIET weg te gooien!! ZONDE! Je kunt het als tussendoortje geven. Je kunt er ook, bijv. 1 keer per week, zelf een maaltijdje van maken. Je neemt de pens, doet er een rauw/heel eitje bij (ja, met schil) en voegt daar wat gepureerde rauwe of gestoomde of gekookte groentes aan toe. Klaar! Kijk, dit moet je zo niet vaker dan 1 keer per week geven, maar voor 1 keer per week kan het geen kwaad om "niet compleet" te geven hoor.
4 Harde, staande botten (voor mij zijn dat dan mergpijpen en grove botten met knokkels), zo heb ik inmiddels begrepen, zijn slecht voor de gebitten :o :o :o. Jammer, want ze zijn er dol op, maar een goed stel tanden bij iedere hond is me ook wat waard. Bovendien heeft Frank de neiging stukjes naar binnen te werken. Niet goed dus.
Nee, ze hebben niet mijn voorkeur. Botten van oudere dieren of dragende botten kun je wel geven, als je dit maar niet te vaak doet (1 keer per week of 1 keer per twee weken) en ze niet langer dan 30 minuten laten kluiven. En de tanden in de gaten houden. Ik ben er sowieso niet dol op. Waarom koop je geen kalfsbot? Dat vinden ze OOK heerlijk en waarschijnlijk nOg lekkerder! Geef ook zo'n bot niet vaker dan 1 maal per week. Bibi Hoogvliet verkoopt trouwens regelmatig zachte kalfsbotten.
Maar hij houdt heel erg van wat knauwen tussendoor. Wat zou ik hen/hem in plaats van die harde botten nu kunnen geven? En ik meende ergens iets over die leerachtige kauwbotten te hebben zien staan, maar kan het niet meer terugvinden. Zijn die slecht (ja, waarschijnlijk dus wel...) en wat is daar dan mee?
Zie boven. Geef 1 keer per week een kalfsbot.
5 Na een aantal weken is kippennekken een goed iets om erbij te proberen. Klopt dat?
Om zelf te gaan samenstellen? Ja, kan. Hoeft niet. Kijk, je kunt iedere dag versvlees (kant-en-klaar) blijven geven. Of je kunt parttime zelf gaan samenstellen of fulltime zelf gaan samenstellen. Wat wil jij?
Moeten daar nog groentes bij als ik toch ook dagelijks ('s ochtends zeker!) complete maaltijden geef?
Als je voor het meerendeel complete maaltijden geef, dan hoef je geen groentes erbij te geven.
Mag ik ook eerder al ribben of iets dergelijks tussendoor geven? (Dus naast die complete maaltijden?) Of wordt dat te veel van het goede?
Wen ze eerst maar aan rauw/vers vlees. Want, hun hele lichaam moet zich daarop aan gaan passen! Dat vergt wel even voldoende, vind ik (hoewel verse/rauwe voeding alleen maar positief is moet het hele lijf wennen aan de gezonde voeding). Ribben kun je over een paar weken/maanden wel gaan geven. Als je kale ribben gaat geven: geef ze dan na een vleesmaaltijd. Als je ribben met vlees gaat geven (meer dan 50% vlees) dan kun je deze ook als maaltijd geven.
6 Het lijkt me wel wat af en toe verse pens te gaan geven, maar nu heb ik via via gehoord dat een dierenarts hier in de buurt dit zijn clienten sterk afraadt vanwege de 'troep' die dit zou bevatten. Dus geen stinkie stinkie, maar afvalstoffen uit het milieu die dit in hoge concentraties zou bevatten. Wat moet ik daar nu van denken?????? ??? ??? ??? ???
Gel*l van een dronken aardbei!! Pens is gewoon vlees. Net als al het andere vlees van de koe of schaap. Het is niet gezonder of slechter als een biefstuk. Alleen lever van oude runderen zou ik niet geven. De levers slaan namelijk wel gifstoffen op (medicijnen enzo).
Alvast bedankt voor de antwoorden!!!!!!!!!!!!!
Groetjes van mij en poten van Frankie en Jaymz
Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#40369
nou hier valt dus weer eens weinig aan toe te voegen ;D Lizzy heeft het allemaal al gezegt.
Door Gaitkeeper
#40403
[quote="Lizzy"]
Gel*l van een dronken aardbei!! [/quote]

;D ;D Die kende ik nog niet ;D
Door sharpie
#40487
1 Ik heb begrepen dat ik het beste kan beginnen met complete maaltijden uit een pakje en dan langzamerhand overstappen (af en toe) op 'helemaal vers'. Klopt dat?
Ja, precies, dat is het beste, omdat jij zelf en je hond dan kunnen wennen aan de zelfbereide maaltijden (ik snap wat je bedoeld).
Maar je kan ook complete maaltijden blijven geven als je wilt.
Of beide blijven afwisselen.
Door hondenliefhebster
#40587
Hoi hoi,
wat betreft die vorige vragen, die stonden bij mijn eerste vraag. Maar het is hier zo druk en goedbezocht, dat ik me best kan voorstellen dat er eens iets aan je aandacht ontsnapt. En ik heb nu toch ook de antwoorden?
Ik wil in principe verse kant en klare maaltijden (dus uit een pakje) geven. Dat vanwege het feit dat ik parttime werk en soms 's ochtends voor dag en dauw de deur uit moet. Dan leef ik nog niet echt en heb ik geen tijd en fut om verantwoorde maaltijden samen te stellen. Die keuze is dus puur praktisch.
Het lijkt me echter wel ontzettend leuk om af en toe zelf dingen klaar te maken (om maar te zwijgen over het (be)zoeken van de juiste adresjes - beschouw ik als een echte uitdaging) Op dat laatste wil ik daarom in de loop der weken zeker overgaan.
Frankie en Jaymz hebben tot nu toe al regelmatig wat toegestopt gekregen aan vers spul, gewoon als extraatje. Ik heb daarna nooit veel bijzonders aan hun drollen ontdekt (zijn mooi stevig!), dus eigenlijk verwacht ik weinig problemen met de overgang op volledig vers (uit verpakkingen dan).

Nog drie vragen (ja, 't mens houdt niet op ...):
1 kunnen eendagskuikens ook gegeven worden? (Gaf ik vroeger aan mijn katten - maar dan wel gekookt vanwege het eigeel - en die deden het goed erop)
2 is die dierenwinkel in Hoogvliet waar Bibi verkrijgbaar is, op Zalmplaat? Zo niet, waar dan?
3 over welke bieb heb je het? Waar kan ik die vinden?

Alvast hartstikke bedankt!
Groetjes van mij en poten van het harige tuig
Door Lizzy
#40601
hondenliefhebster schreef: Hoi hoi,
wat betreft die vorige vragen, die stonden bij mijn eerste vraag. Maar het is hier zo druk en goedbezocht, dat ik me best kan voorstellen dat er eens iets aan je aandacht ontsnapt. En ik heb nu toch ook de antwoorden?
Toch sorry..... :-[
Ik wil in principe verse kant en klare maaltijden (dus uit een pakje) geven. Dat vanwege het feit dat ik parttime werk en soms 's ochtends voor dag en dauw de deur uit moet. Dan leef ik nog niet echt en heb ik geen tijd en fut om verantwoorde maaltijden samen te stellen. Die keuze is dus puur praktisch.
Nou, perfect toch! De verse voeding uit een pakje is wel erg gezond, in tegenstelling tot sommige kant-en-klare voeding voor mensen...! Het is dus een puur goede keuze!
Het lijkt me echter wel ontzettend leuk om af en toe zelf dingen klaar te maken (om maar te zwijgen over het (be)zoeken van de juiste adresjes - beschouw ik als een echte uitdaging) Op dat laatste wil ik daarom in de loop der weken zeker overgaan.
Nou, doe vooral rustig aan, want nogmaals, met een versvleesvoeding heb je al super-goeie voeding te pakken! En, het is misschien wel heel leuk om te beginnen met bijv. in het weekend zelf wat samen te stellen! Dan kun je het langzaam opbouwen en op je gemak kennis vergaren over het zelf samenstellen.
Frankie en Jaymz hebben tot nu toe al regelmatig wat toegestopt gekregen aan vers spul, gewoon als extraatje. Ik heb daarna nooit veel bijzonders aan hun drollen ontdekt (zijn mooi stevig!), dus eigenlijk verwacht ik weinig problemen met de overgang op volledig vers (uit verpakkingen dan).
Ik denk ook dat je dan weinig problemen hoeft te verwachten. Veel honden kunnen "Cold Turkey" overstappen!
Nog drie vragen (ja, 't mens houdt niet op ...):
1 kunnen eendagskuikens ook gegeven worden? (Gaf ik vroeger aan mijn katten - maar dan wel gekookt vanwege het eigeel - en die deden het goed erop)
Ja hoor, als tussendoortje of af en toe maaltijdje kun je die wel geven. Ik vraag me persoonlijk altijd af hoeveel voedingsstoffen er nou helemaal in zo'n 1-dags kuiken zitten...., want gevoelsmatig kan dat niet veel zijn bij zo'n jong diertje, maar zo af en toe kun je ze gerust geven!
2 is die dierenwinkel in Hoogvliet waar Bibi verkrijgbaar is, op Zalmplaat? Zo niet, waar dan?
Yep. Bibi is op de Zalmplaat te krijgen. En ook bij de verkooppunten die op de bibi website staan (www.bibidiervoeding.nl).
3 over welke bieb heb je het? Waar kan ik die vinden?
Ik bedoelde de informatie categorie op Barfplaats. Wij noemen deze inmiddels "de bieb" maar ik snap dat dat niet voor iedereen even duidelijk is! Wederom mijn excuses! In de categorie INFORMATIE BARF kun je dus een document vinden over het geven van botten.
Alvast hartstikke bedankt!
Groetjes van mij en poten van het harige tuig
Graag gedaan en groetjes terug van mij (Lizzy)!
Door roger
#40711
<<[quote="Gaitkeeper"]
[quote="Lizzy"]
Gel*l van een dronken aardbei!! [/quote]<<

<<;D ;D Die kende ik nog niet ;D
[/quote]<<


ja ik wel, is trouwens heel lekker !
Door Truus
#40718
[quote="roger"]
<<[quote="Gaitkeeper"]
[quote="Lizzy"]
Gel*l van een dronken aardbei!! [/quote]<<

<<;D ;D Die kende ik nog niet ;D
[/quote]<<


ja ik wel, is trouwens heel lekker !
[/quote]

Met een laagje gesmolten chocolade :P :P :P
Door hondenliefhebster
#41046
Hartstikke bedankt voor het meedenken en beantwoorden! ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Ik houd jullie op de hoogte van het wel en wee rond de nieuwe voeding (maar ik verwacht/hoop meer van het eerste dan het laatste!)
Groetjes! :) :) :)
Door sharpie
#41058
Mooie foto trouwens, die twee stoeiende honden. :)
Laatst gewijzigd door sharpie op vr 16 jan 2004, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#41143
Dank je, Sharpie. Ik vind het zelf ook zo'n lollige foto. En het is nooit meer gelukt nog eens zo'n actiefoto van een stoeipartij te maken. Meestal is er al weer een uit beeld gerend als je afdrukt.
Het lijken zo wel twee vreselijke monsters, he, maar in werkelijkheid vormen ze een onafscheidelijk span, dat, zoals de foto misschien wel doet vermoeden, enorm aan elkaar gewaagd is. Haha, en sommige flapdrollen raken helemaal in paniek als ze zo bezigzijn. ,,O mevrouw, uw honden vechten, doet u nu niks?" klinkt het dan heel paniekerig. ,,Nee hoor mevrouw, ze spelen alleen maar!" ,,??????" (lol)
Groetjes!
Door Jolly
#41152
hihi ja dat ken ik, Joepie de jack russel teef en Chasey zijn ook aan elkaar gewqagd als we dan eens op het strand lopen en Joepie of Chasey heeft een touw gevonden, dan wel het touw wat we hebben meegenomen, dan hangen ze er allebei aan. Joepie maakt dan een geluid daar kan een rotwiler jaloers op zijn, heel veel mensen denken dan meteen dat die zwarte Chasey dat geluid maakt omdat hij meerdere malen groter is dan Joepie. Ook heeft 1 vrouw(had een yorkie bij der op der arm ::)) ooit geroepen dat Chasey vals was omdat hij zo gromde naar Joepie en dat hij die kleine wat aan zou doen. Ik heb toen maar gezegt:" mevrouw hij heeft al gegeten hoor, en daarbij ze horen bij elkaar."
Kon zij niet om lachen, haar man wel die had wel door dat het Joepie was die dat geluid maakte.
Joepie's Zoon Bumper doet dit precies eender zo bij chasey. KIJK maar
AfbeeldingAfbeelding
Door sharpie
#41180
Ja, dat ken ik.
Mijn honden stoeien ook altijd zo wild met elkaar en met veel gegrom en gebrul.
Dan zie je die mensen kijken van wat zijn dat voor monsters :o :o
Ik heb ook nog wel een paar leuke foto's, ik zal ze eens gaan zoeken. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door