Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door maupie
#403651
hallo allemaal,

ik heb sinds een aantal weken een golden retriever, die ik heb overgenomen van een opvangadres. hij werd bij zijn oude baasje geslagen en geschopt. maar goed, dat vertel ik nog eens een andere keer.

nou heeft hij bij zijn oude baas, altijd het goedkoopste voer van de digros gekregen, en ik gaf hem hier vanaf het moment dat hij kwam, lam en rijst brok.

maar omdat hij nogal mager is, wil ik hem Duck gaan geven, ook omdat ik hoor dat dit veel beter is voor de hond.

nou heb ik het van de week al eens geprobeerd, maar hij ging aan de diarree. nou kan dit ook te maken hebben met de wormenkuur die hij dat weekend heeft gehad.

ik gaf hem savonds 300/400gram duck, en smorgens kreeg hij dan zijn lam en rijst brok.

maar zijn brok eet hij helemaal niet. het is een slechte eeter... maar goed, het duck vond hij heerlijk. dus ik was erg blij, want wil hem toch wel iets zwaarder laten worden. maar omdat hij aan de diarree ging ben ik met het duck geven toch even gestopt.

nou is zijn ontlasting opzich wel weer redelijk, maar ik vind het vrij weinig, en erg donker. dus ik wil toch wel weer vanaf vanavond duck gaan geven.

wat raden jullie mij aan, om het op welke manier te doen.
kan ik duck ontdooien in de magnetron?
en hoeveel moet ik hem geven?

hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen....

veel liefs maupie
Door Ine
#403697
Ben het helemaal met Lupa eens en daarnaast zul je even moeten kijken, wat het ideale gewicht zou zijn, van je hond ;)
Geef hem dan 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus stel het is 30 kilo, geef dan 30x20gram= 600gram per dag.
Geef je toch nog een maaltje brokken, geef dan de helft van de 600gram.
Door Tineke *
#403763
Ja hoor ik denk ook dat je even moet volhouden.
Die goldens van mij kregen ook 's morgens soepogen van vers,met een weekje was dat ook over.
Trouwens goed van je dat je die hond een tweede kans geeft
;) ;) ;) Tineke
Door maupie
#403781
bedankt voor jullie reacties. ja ik ben er ook erg trots op, dat ik deze hond een 2de kans kan geven...en het is zo'n onwijze kanjer joh!!

vanavond heeft hij weer heerlijk 400gram duck (pens) gekregen, en ik kijk het gewoon even aan. dan maar even door die diarree heen... dan zal alle troep er vanzelf uitgaan. neem ik aan?

en als dat allemaal goed gaat, dan zal ik jullie eens om tips komen vragen over het zelf bereiden. want daar heb ik echt nog geen kaas van gegeten.

doeggggggg
Door Sofie
#404079
Hey!

De diarree kan door vanalles zijn:
- combi brokken-KVV
- wormen
- door overschakeling op KVV

Ik zou zowiezo stoppen met brokken en enkel Duck geven. In het begin kunnen ze diarree krijgen maar dat is door de overschakeling. Je kan de duck eventueel met wat warm water overgieten.
Normaal moet het na een weekje voorbij zijn.
Door Borke
#404107
Goed van je dat je deze hond helpt!
Is hij recent bij de dierenarts geweest, want het kan natuurljk ook zijn dat hji iets onder de leden heeft en dat de diaree niets met de Duck te maken heeft.

Ontwormen is misschien een goed idee en ik sluit me aan bij de rest, gewoon stoppen met brokken en volledig overschakeln op Duck.
Door Femke
#404130
hoihoi!

Ik heb aan mijn voorgangers niets meer toe te voegen, behalve dat je Duck niet in de magnetron mag ontdooien.
Haal gewoon 's ochtends al de portie voor 's avonds uit de vriezer en doe het in de koelkast. Het kan daar dan langzaam ontdooien.
Een uurtje voordat je het geeft zet je het uit de koelkast zodat het op kamertemp kan komen.
(overigens geef ik mijn honden gewoon uit de koelkast maar als je hond wat zwak op de maag is dan spuugt hij het waarschijnlijk zo weer uit, om het direct daarna weer op te eten. Dan was het eten dus te koud ;))
Gebruikersavatar
Door Kaio
#404163
De hond van mijn schoonmoeder krijgt sinds kort ook Kvv. (slimme hond wou nooit brok eten) In het begin even lastig. Overgeven, diarree spuitpoep. Maar trek had ie toch nog.
Wel heb ik gezegd dat ze wat warm water erover kon gieten en wat rijstwater kon geven als het naar haar idee te erg was met de diaree en dat ze ook geen tussendoortjes ed moest geven. Eerst maar es wennen aan de kvv. Heeft net een week geduurd en toen was het in een keer prima allemaal weer.
Door maupie
#404260
nogmaals bedankt voor jullie reacties!!! ik heb 1 fout gemaakt en dat is dat ik vandaag te laat was met het vlees eruit halen, en dat ik het toch in de magnetron had ontdooit ??? :-[ :-\

hopelijk is dat voor 1 keer niet erg. ik ben pas nog bij de dierenarts met hem geweest, om hem helemaal te laten controleren, toen we hem net hadden. dus hij heeft toen een wormenkuur en een enting gehad. dus in de tijd dat ik de wormenkuur gaf, en begonnen was met kvv kwam ook de diarree. de diarree was niet heftig, maar wel een paar dagen. toen ik dus stopte met kvv geven, en weer alleen op brok zette...was het ook na zo'n dag over. maar mijn vriend zei al dat de diarree ook kon komen door de wormenkuur. want dat hebben wij wel vaker meegemaakt met de hond van mijn ouders vroeger.

maar goed, sinds gisteren weer kvv gegeven, en vanmorgen en vanmiddag had hij nog redelijke ontlasting, dik maar flink donker groen/zwart. en toen we vandaag van het strand af kwamen had hij toch weer wat diarree.

vammorgen kreeg hij brok, waar hij aardig wat van had gegeten.

en vanavond dan dus lekker kvv rijst en lam. hoeveel gram mag je hem eigenlijk per keer geven???? is daar een standaard lijst voor. ik hoorde wel eens van iemand dat je per keer 400gram mag geven.
dus dan zou het niet zo zijn, dat als hij smorgens slecht heeft gegeten dat hij niet wat meer savonds mag???

groetjes
Door Doedels
#404319
[quote="maupie"]
nogmaals bedankt voor jullie reacties!!! ik heb 1 fout gemaakt en dat is dat ik vandaag te laat was met het vlees eruit halen, en dat ik het toch in de magnetron had ontdooit ??? :-[ :-\

en vanavond dan dus lekker kvv rijst en lam. hoeveel gram mag je hem eigenlijk per keer geven???? is daar een standaard lijst voor. ik hoorde wel eens van iemand dat je per keer 400gram mag geven.
dus dan zou het niet zo zijn, dat als hij smorgens slecht heeft gegeten dat hij niet wat meer savonds mag???

groetjes
[/quote]Ontdooien in de magnetron is niet handig want de magnetron doodt alle enzymen. En dat is jammer. Voortaan kun je nog niet ontdooit vlees in een plastic zak in koud water leggen. Dat ontdooit vrij snel.
Gemiddeld heeft een hond 20 gr vlees per Kg gewenst lichaamsgewicht nodig. Dus als je hond 28 kg weegt, maar je zou willen dat hij aankomt tot 30 Kg dan mag hij 20 gr x 30 = 600 gr per dag eten. Vervolgens kijk je hoe hij het er op doet en of hij meer of minder nodig heeft. Je hoeft niet elke maaltijd het zelfde te geven. Als je gemiddeld maar uitkomt op de juiste hoeveelheid.
De ontlasting van vers honden is altijd donkerder dan van brokkenhonden. Vooral in het begin is het vaak groen/zwart omdat het nog niet optimaal verteerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door