Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#401590
Het heeft hier waarschijnlijk al eerder gestaan, maar ga maar eens zoeken op 'hop'. Dan krijg je een lijst met niet alleen hop, maar ook alle berichten waarin woorden als shop, hopelijk etc. etc. in staan en dat maakt het zoeken behoorlijk hopeloos. ;)
Het gaat even om het gebruik van hop bij reuen die wat last hebben van hun hormoontjes. Ik heb hier zelf veel hop in de tuin en ik vraag me af of ik die verse hop ook zou kunnen geven. Welk deel van de plant geef ik dan en hoeveel? Kun je hop voor dit doeleinde drogen?
Stan heeft er normaal gesproken niet zo heel veel last van als er hier een teef loops is, maar nu de dames voor het eerst hebben besloten om met z'n tweetjes tegelijk loops te worden is hij toch wel uit z'n doen. Normaal is hij op het moment dat de teef dekrijp is een paar dagen een beetje vervelend en hij heeft dan ook weinig eetlust, maar die periode duurt nu met twee teven ook twee keer zo lang. Wat ongetwijfeld ook mee zal spelen is dat hij nu apart is gezet, terwijl we voorheen de loopse teef apart zetten. Ik krijg de indruk dat hij zich ook een beetje eenzaam voelt, want zolang ik in zijn buurt ben gaat het allemaal wel. Ga ik echter weg, al is het maar de kamer uit, dan wordt hij pieperig en kwijlerig.
Nu hij al 4 dagen heel slecht heeft gegeten en ik vrees dat we er voorlopig nog niet zijn, is het misschien toch wel handig hem iets te geven.
Door Lizzy
#401631
;D ;D ;D ;D

Je moet wel de Humulus Lupulus hebben natuurlijk en als ik op Vitotaal kijk (die verkopen capsules - lekker makkelijk ;D), dan staat daar dat ze de bloemen gebruiken.

Als ik op de plantaardigheden-site kijk, dan staat er:

Gebruik
Vergaar de vrouwelijke vruchtkegels of hopbellen voor ze geheel rijp zijn in augustus-september. in de schaduw drogen. De gedroogde Hopbellen "Strobuli lupili" worden uitgeklopt, voor het stuifmeel, het is een goudgeel poeder met een kruidig aroma en een bittere smaak. Lupuline wordt verzameld door verse bellen te kneuzen en te zeven. Versterkt de werking van andere kruiden, gaat dus goed samen met andere middelen. Te gebruiken als thee of tinctuur.

Gebruik alleen vers gedroogde kegels of hopmeel, omdat oudere producten een chemische verandering hebben ondergaan en daardoor geen effect meer hebben.

(http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/hop.htm)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#401646
Lizzy schreef: ;D ;D ;D ;D

Je moet wel de Humulus Lupulus hebben natuurlijk en als ik op Vitotaal kijk (die verkopen capsules - lekker makkelijk ;D), dan staat daar dat ze de bloemen gebruiken.

Als ik op de plantaardigheden-site kijk, dan staat er:

Gebruik
Vergaar de vrouwelijke vruchtkegels of hopbellen voor ze geheel rijp zijn in augustus-september. in de schaduw drogen. De gedroogde Hopbellen "Strobuli lupili" worden uitgeklopt, voor het stuifmeel, het is een goudgeel poeder met een kruidig aroma en een bittere smaak. Lupuline wordt verzameld door verse bellen te kneuzen en te zeven. Versterkt de werking van andere kruiden, gaat dus goed samen met andere middelen. Te gebruiken als thee of tinctuur.

Gebruik alleen vers gedroogde kegels of hopmeel, omdat oudere producten een chemische verandering hebben ondergaan en daardoor geen effect meer hebben.

(http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/hop.htm)
Bedankt voor de info en de link! Ja, ik heb de goeie hop in de tuin staan, maar ik zie dat ik eigenlijk al een beetje laat ben met oogsten, omdat dat eigenlijk moet in augustus/september voordat de bellen helemaal rijp zijn. Bovendien moet je het eerst drogen en dat duurt dan weer een paar dagen. Ik denk dat ik straks dus maar even capsules ga kopen. Maar wat misschien wel een goed idee is, is om flink wat hop te oogsten en te drogen en dat in een kussen te steken. Ik lees dat dat ook een gunstige werking kan hebben. Ik lees ook dat je verse gedroogde hop moet gebruiken omdat een oudere gedroogde plant geen werking meer heeft, maar hoe lang zou je gedroogde hop nog kunnen gebruiken? Je kunt het immers maar 1 x per jaar oogsten.
Laatst gewijzigd door Sonja op wo 12 okt 2005, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#401936
Ben op jacht geweest naar hopcapsules en dat viel nog niet mee, want de drogisterijen hier in de buurt hadden het niet. Gelukkig bleek mijn laatste optie, de apoteek, het wel te hebben. Dus hij heeft een uurtje geleden zijn eerste capsule naar binnen gewerkt en nu wacht ik af.....
Gebruikersavatar
Door Sonja
#402130
En ik geloof dat ik zelf allergisch ben voor hop, want mijn armen zijn sinds ik vanochtend die hopstruik heb gesnoeid vuurrood. :-\
Door Lizzy
#402218
Sonja schreef: En ik geloof dat ik zelf allergisch ben voor hop, want mijn armen zijn sinds ik vanochtend die hopstruik heb gesnoeid vuurrood. :-\
Oh jee..... Is het inmiddels al wat beter?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#402224
Ja, ik ben iets minder rood en ik heb goed geslapen want Stan was vannacht lekker rustig. Hij is nu wel weer aan het piepen omdat hij de teefjes in de tuin zag lopen en nu staat hij bij de deur want hij wil naar buiten.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#402260
Even een doseringsvraagje:
Als ik op de site van Vitotaal kijk dan zie ik dat hun capsules 150 mg bevatten en dat de humane dosering 3x daags 1 of 2 capsules is.
Ik heb capsules van Dolisos en die bevatten 200 mg. Dosering die wordt aangeraden is 1 x daags 2 capsules voor het slapen gaan.
Ik heb Stan gistermiddag gelijk 1 capsule gegeven omdat ik hem zo onrustig vond en ik geen zin had om tot 's avonds te wachten. Gisteravond heb ik hem een tweede capsule gegeven. Hij heeft de hele nacht rustig geslapen, maar nu is hij weer wat pieperig. Wat zou nou voor hem (hond van 40 kg) een handige dosering zijn?
Door Mevroi Kruim
#402390
Sonja schreef: En ik geloof dat ik zelf allergisch ben voor hop, want mijn armen zijn sinds ik vanochtend die hopstruik heb gesnoeid vuurrood. :-\
Ja, dat ken ik, als ik hier de hop te lijf moet (met hakbijl en machete ;D) dan gaan de lange mouwen en handschoenen aan. Rotplant >:( >:(
Gebruikersavatar
Door Sonja
#402855
Kruimel schreef: Ja, dat ken ik, als ik hier de hop te lijf moet (met hakbijl en machete ;D) dan gaan de lange mouwen en handschoenen aan. Rotplant >:( >:(
En groeien dat ie doet!
Door Lizzy
#402856
Sonja schreef: Even een doseringsvraagje:
Als ik op de site van Vitotaal kijk dan zie ik dat hun capsules 150 mg bevatten en dat de humane dosering 3x daags 1 of 2 capsules is.
Ik heb capsules van Dolisos en die bevatten 200 mg. Dosering die wordt aangeraden is 1 x daags 2 capsules voor het slapen gaan.
Ik heb Stan gistermiddag gelijk 1 capsule gegeven omdat ik hem zo onrustig vond en ik geen zin had om tot 's avonds te wachten. Gisteravond heb ik hem een tweede capsule gegeven. Hij heeft de hele nacht rustig geslapen, maar nu is hij weer wat pieperig. Wat zou nou voor hem (hond van 40 kg) een handige dosering zijn?
Je hebt dus de Dolisos capsules? Ik zou zelf eerder 2 keer per dag 1 capsule geven. Kun je het tenminste wat spreiden. Het is leuk als inslaapmiddel maar jij wil Stan natuurlijk ook overdag wat kalm hebben.....
Door Mevroi Kruim
#402939
Sonja schreef: En groeien dat ie doet!
Ja nou! Het lijkt hier soms wel een tropisch regenwoud met lianen en al (3x raaien wie de brulapen zijn ;D ;D ;D) en die rotwortels krijg je ook al niet uit de grond. Ik ga Kátur maar eens als tuinhulpje inschakelen, die heeft graven als hobby ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Sonja
#403067
Lizzy schreef: Je hebt dus de Dolisos capsules? Ik zou zelf eerder 2 keer per dag 1 capsule geven. Kun je het tenminste wat spreiden. Het is leuk als inslaapmiddel maar jij wil Stan natuurlijk ook overdag wat kalm hebben.....
Ja, zo heb ik het gisteren ook gedaan. Hij is nu stukken rustiger. Kan alleen niet zeggen of dat nu door de hop komt of doordat Nena over haar hoogtepunt heen is. Maar ik heb wel het idee dat het werkt, die hop.
Boef moet volgens mij nog in haar dekrijpe periode komen dus misschien is het nu een stilte voor de storm. Ik blijf 'm gewoon nog even een weekje hop geven, totdat ik zeker weet dat ook Boef door haar kritieke periode heen is.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#403068
Kruimel schreef: Ja nou! Het lijkt hier soms wel een tropisch regenwoud met lianen en al (3x raaien wie de brulapen zijn ;D ;D ;D) en die rotwortels krijg je ook al niet uit de grond. Ik ga Kátur maar eens als tuinhulpje inschakelen, die heeft graven als hobby ;D ;D ;D
Brulapen? Ik zou er toch het liefst een leuke Tarzan in rond zien slingeren!
Door Mevroi Kruim
#403170
Sonja schreef: Brulapen? Ik zou er toch het liefst een leuke Tarzan in rond zien slingeren!
Ik ook wel :'( :'( :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door