Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yalla
#4025
Mijn honden zijn een complot tegen mij begonnen ik zweer het je ;)
Ze willen alleen maar vreten uit een potje (of in mijn geval uit een wit plastic zakje met een geel etiketje erop). Zo niet, dan barfen ze letterlijk alles weer uit.
Vorige week wilde ik ze eens verwennen met een lekker stukje meloen en wat sperciebonen die over waren. Dus alles in de blender geflikkerd en een heerlijke cocktail voor ze geshaked. Eén van mijn honden kotste alles een paar uur later weer uit en de volgende dag ook alles. Toen toch maar even bij de DA langs die mij dan altijd plaagt met het feit dat ik vers vlees geef. Nee hoor, er was niets met mij Rover aan de hand. Alleen gingen zijn darmen en maag nogal tekeer.
Vanmiddag even met hem getraind en hem daarbij getrakteerd op heerlijke stukjes wortel. Ook dat kwam een paar uur later weer naar buiten. Mijn andere hond ruimt dat dan netjes op, zodat ik dat niet hoef te doen.... dus meteen maar weer een Fytomixje naar binnen gepropt.
Maar toch - het valt hier niet mee om de kinders iets van groente of fruit bij te brengen. Frolic en Pringles (die krijgen ze weleens 'per ongeluk' van mijn vriend) gaan er trouwens makkelijk in en blijven ook binnen. O met sokken hebben ze hier trouwens ook geen moeite.

Wie weet raad?
Door Ink
#4026
Sperziebonen met meloen ..... wat zou je zelf doen ;D?
Sommigen doen over die bonen even licht de kook omdat er anders iets niet helemaal in het snorretje zou zitten. Geen flauw idee, hier nog nooit een boon gekookt.
Door het voer een klein beetje i.p.v. los? Andere mixen?En misschien vinden ze het wel gewoon niet te kanen. Toen Sam een pupje was vrat hij rustig een bak vol groente en/of fruit leeg. Nu met moeite een onsje door ander (moet wel erg lekker zijn) eten. De sokken laat hij inmiddels liggen. Frolic en Pringles hebben we eigenlijk nooit in huis. Maar dadels met monchou gaan er daarentegen wél weer in als gods woord in een ouderling.
Als je het écht wilt geven denk ik dat er niks anders opzit dan het te 'verstoppen' in iets lekkers. En anders na jou de zondvloed. Dan maar niet, want iedere keer kotsen is natuurlijk ook geen doen.
Door Paul_Barte
#4027
Monique, sperziebonen inderdaad eerst lichtjes koken en niet te veel.
Meloen...geen idee, voor de vezels zal het wel goed zitten maar of het verteert???
Wortels worden in een ander vleesvoer gestopt als onderdeel voor de natuurlijke vezels en komen er aan de ACHTERKANT weer uit.......wortels verteren allerbelabbertst ;)
Door Ink
#4028
Volgens mij ging dit over de vóórkant ...
Koken van die bonen ... het zal wel. Gisteren meloen met Parmaham gegeten en uitstekend verteerd. Niet hond, wel ik.
En weet je dat geraspte i.p.v. gepureerde wortels soms geadviseerd worden in het kader van de wormenbeheersing? Eitjes en ander tuig (b)lijken te blijven hangen en met dezelfde rotgang eruit te komen.
Dus ... worteltjes (soms) niet pureren maar raspen!
Door Anna
#4029
Hoi Yalla,

Mijn hond kreeg een tijd geleden ook soms hier en daar een snackje (brood, brokjes yarrah enz.) toegestopt, maar dat soort "ongelukjes" tolereer ik nu niet meer. Wie haar tussendoor wat wil geven, kan momenteel kiezen tussen hazelnoten en dadels... en heeft "meldingsplicht"... om een "overdosis" te voorkomen. Ik vind het te belangrijk.

Groetjes,

Anna.

PS: Als je wortels wil geven, kan je ze misschien beter net als de andere groenten gewoon pureren in de blender? Maar dan moet je wel een andere snack bedenken...
Door Paul_Barte
#4031
>>Gisteren meloen met Parmaham gegeten en uitstekend verteerd. Niet hond, wel ik. <<

Perfect toch Ink.....jij bent namelijk WEL ingesteld op het verteren van dit soort dingen en een vleeseter niet echt...toch?
Door Ink
#4033
:D :D :D

Wat ben je toch een lekker type ...

Maar waarom zou een hond geen meloen kunnen verteren?

Ik denk eerder aan andere dingen. Te veel, te koud, te ongewend, te ... noem maar op.
Door oebaya
#4034
Over het waarom je hond meloen en sperciebonen uitkotst, kan ik niets zinnigs bijdragen, alhoewel vanuit menselijk oogpunt is de combinatie toch wel erg anti-peristaltische bewegingen opwekkend.
Maar waar ik op wilde reageren is die sokken die je hond eet. Eet hij ze echt op. Kijk dan a.u.b. uit. Ik heb zo een hond verloren, toen de zoveelste kous niet meer werd uitgekotst en in de darmen bleef steken. Aangezien de hond om te kunnen overgeven zich te goed had gedaan aan kerstster (giftig) is hij voor vergiftiging behandeld. Het bleek te laat om hem nog te helpen toen we eenmaal wisten wat er aan de hand was. Een operatie bij de dierenarts leek gelukt, de hond knapte op at weer, maar de volgende morgen was het helemaal mis. Het was zondag, maar toch naar Utrecht en daar hebben ze weer gekeken. De darm bleek te ver afgestorven. Als er nog meer werd weggehaald, dan zou de hond nooit meer genoeg voedingsstoffen uit zijn eten kunnen halen en als een mager wrak door het leven moeten. We hebben toen dus moeten besluiten de hond in te laten slapen.
Sedertdien heb ik een fobie van het eten van vreemde voorwerpen.
Door Lizzy
#4035
Mijn honden weten ook wel raad met meloen! Geen probleem. Maar, als het te koud is, willen ze het inderdaad nog wel eens uitkotsen om vervolgens weer op te eten.

Misschien dat sperziebonen nog een beetje te zwaar liggen. Eerst wat koken is een goed plan. En, ik denk dat de combi meloen en sperzieboon ook niet ideaal is... Fruit en groente vind ik zelf drie keer niks...

Hele wortelen spugen ze hier ook uit, dus, eerst pureren.... Maak anders eens een puree van een paar sperziebonen (niet te veel), twee worteltjes, plukje andijvie, 1 teentje knoflook en gooi dat door het vlees of door yoghurt en kijk eens wat er dan gebeurd!

Groetjes, Lizzy
Door Nelly
#4036
Persoonlijk combineer ik de g/fmixjes voor de honden altijd met wat biogarde en een beetje vlees, en evt. een eitje, of soms een blikje vis. En alles op kamertemperatuur. Er is nog nooit iets 'teruggekomen!"
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door