Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lette
#401633
Ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn hond Dani reuma en autoimmuunziekte heeft. Dit uit zich in voor kreupel lopen.
Nu heb ik van mijn dierenarts allerlei adviezen gekregen hoe zij een zo goed mogelijk leven kan hebben. Ik moet vit. E en C , omega 3 + 6 + 9 geven. ik moet 1 keer in de week vis geven, volgens hem gekookt want rauwe vis breekt vit B af, weet iemand daar wat meer over?

Nu kreeg ik het verhaal van mijn eigen dierenarts dat autoimmuunziekte, een ziekte is waarbij het lichaam zijn eigen cellen afbreekt. en dat ze die ziekte misschien heeft gekregen doordat ze in het voorjaar verschrikkelijk ziek is geweest (braken, diarree en niets meer willen).

Weet iemand hier meer over of heeft iemand ervaring met een hond die dit heeft?
Door Lizzy
#401648
Oh jee, wat een ellende allemaal...

Nou ben ik een beetje in verwarring.... Want reuma + een autoimmuunziekte? Welke autoimuuunziekte heeft je hond dan, naast de reuma? Of heeft je hond "alleen" reuma? Bij mijn weten is reuma namelijk ook een autoimmuunziekte... Misschien kun je hier wat duidelijkheid over geven?

Geef je je hond rauwe/verse voeding? Zo niet: dan doe je er goed aan om alsnog direct over te stappen. Zo ja: omega 6 en 9 vetzuren kun je wel laten zitten. Die heeft een hond op rauw niet nodig. Het enige wat je toe kunt voegen is omega 3 vetzuren, middels visolie-capsules. Vitamine E en C is prima om te geven. Je kunt inderdaad ook heel goed 1 keer per week rauwe VETTE vis geven (dat bevat ook omega 3 dus je als je iedere dag capsules geeft, dan hoef je niet persee 1 keer per week vis te voeren). Je kunt rauwe/verse/hele sardientjes geven. De meeste honden vinden die erg lekker. En nee, die hoef je niet te koken. Want wat jouw DA niet weet (heeft zich nooit echt in voeding verdiept, dat is duidelijk) is dat een hele rauwe vis prima gevoerd kan worden omdat de kop en organen en ogen van de vis bol staan van de vitamine B (en andere vitamines). Je kunt de vis dus gewoon rauw geven, mits je hem ook in z'n geheel geeft. En nee, bij een sardientje hoef je niet bang te zijn voor graatjes).

Een autoimmuunziekte kan door allerlei oorzaken ontstaan en volgens mij is daar moeilijk wat over te zeggen. Een bekende en beruchte en genegeerde veroorzaker van autoimmuunziektes zijn entingen. Ik raad je dan ook aan niet meer te enten (alleen gezonde honden mogen geent worden, dus een hond met een autoimmuunziekte komt niet in aanmerking voor entingen).

Tja, verder durf ik niets te zeggen over de autoimmuunziekte omdat het me dus niet duidelijk is over welke ziekte je het hebt..... (Zie boven).
Door Lette
#401659
Oh ja sorry ;D
Dat is wel handig om te vertellen , het is een streptococcen infectie, de autoimmuunziekte.

Ik geef op dit moment drie dagen brok ( maar ik denk dat ik die bij haar vervang door kvv) en nu nog vier dagen kvv. Maar ik denk na het weekend dat ik twee dag rauw ga geven.
Ik heb afgelopen zaterdag al een keer sardientjes (rauw) gegeven, hoeveel zou ze daar van mogen hebben, ze is 15 kg. en toen heb ik savonds kvv gegeven.

in wat voor vlees zitten die omega 6 en 9 dan in, wat kan ik haar dan het beste rauw geven
Laatst gewijzigd door Lette op wo 12 okt 2005, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#401662
Lette schreef: Dat is wel handig om te vertellen , het is een streptococcen infectie, de autoimmuunziekte.

Streptococcen zijn een bepaald soort bacterieen, dat heeft volgens mij niets met een auto-immuunziekte te maken.
Laatst gewijzigd door Sanyo op wo 12 okt 2005, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#401693
Lette schreef: Oh ja sorry ;D
Dat is wel handig om te vertellen , het is een streptococcen infectie, de autoimmuunziekte.
Een streptococcen infectie autoimmuunziekte? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.... Streptococcen zijn bacterieen....
Ik geef op dit moment drie dagen brok ( maar ik denk dat ik die bij haar vervang door kvv) en nu nog vier dagen kvv. Maar ik denk na het weekend dat ik twee dag rauw ga geven.
Ik heb afgelopen zaterdag al een keer sardientjes (rauw) gegeven, hoeveel zou ze daar van mogen hebben, ze is 15 kg. en toen heb ik savonds kvv gegeven.

in wat voor vlees zitten die omega 6 en 9 dan in, wat kan ik haar dan het beste rauw geven
Ik denk dat je er verstandig aan doet om brokken helemaal weg te laten ja. Je kunt net zoveel sardientjes geven als dat je normaal in 1 maaltijd geeft. Dus stel je geeft 300 gram versvlees per maaltijd, kun je 300 gram sardientjes geven. Of 250 gram sardientjes en 50 gram gepureerde groentes. In alle vleessoorten zit omega 6 vetzuur. En omdat een teveel aan omega 6 niet gezond is, moet je geen supplementen geven die omega 6 bevatten. Omega 9 zit in olijfolie. Er is geen enkele aanwijzing dat een hond profijt heeft van olijfolie. Dus die moeite zou ik mezelf, als ik jou was, besparen.
Door Peet
#401702
Mijn Beau heeft ook met een auto-immuun aandoeningen te maken gehad: peri-anale fistels (hierbij wordt het weefsel van de darmen en anus aangetast). Met homeopatische middelen (silicea) kan ik dit geheel (knock-on-wood) onder controle houden.

Het is dus van groot belang wélke auto immuun aandoening je hond heeft. Wat wordt er aangetast in het lichaam? Bindweefsel? Huid? enz enz.

Uit ervaring kan ik zelf zeggen dat de dingen die je absoluut moet vermijden zijn alles wat het immuunsysteem 'pest': dit zijn dus entingen (nummer 1 in veroorzaken van auto immun problemen!), gifstoffen tegen parasieten (antivlo en teken druppels) en verkeerde voeding (oa brokken / blikvoeding die bol staan van de chemische toevoegingen).

Ik denk eerder dat die streptococcen een bijverschijnsel zijn, en de auto immuunziekte de oorzaak. Dus eerst uitzoeken wat er wordt aangetast (waar het probleem zit), dan kan je homeopatisch een plan maken.

O ja, en van die 3 omega vetzuren, is alleen de 3 (uit visolie) echt van belang, zoals Lizzy als zegt.
Laatst gewijzigd door Peet op wo 12 okt 2005, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lette
#401712
Ik heb net met mijn eigen dierenarts gesproken, en ik heb het verkeerd begrepen, die streptococcen is niet de autoimmuunziekte. Maar gisteren had de orthopeet het over IGC / IGM , zou dat de autoimmuun kunnen zijn? Ik kan hem pas over een uurtje kunnen bellen om het vragen
Door Peet
#401754
Je zou wat kunnen supplementeren met Duivelsklauw (ontstekingsremmend), Solidago (zuiverend op de nieren) en Mariadistel (zuiverend op de lever, wordt vaak toegepast bij reuma klachten).....Als pijnstiller kan je Salisprin geven (een natuurlijke vorm van aspirine). Balen joh.....
Door Lette
#401774
Dank je wel, en kan ik dat gewoon halen bij een natuurwinkel. En weet je ook wat voor een dosis zij zou mogen hebben.

De prognose is volgens mij redelijk slecht
Door Peet
#401781
Ja, te koop bij drogist of reformhuis. De meeste Drogisten verkopen Duivelksklauw en Salisprin van het merk Vitelle (VitaToytaal), maar andere merken zijn ook oke. Solidago is van VSM of van Dr Vogel te koop.

Voor de bordercollie zou ik starten met 2xdaags 1 capsule Duivelsklauw en 1 x daags Salisprin (in de ochtend, werkt trouwens naast pijnstillend ook ontstekingsremmend). Solidago zou ik 3 x daags 15 tot 20 druppels toedienen met een spuitje zonder naald, in een schone bek (dus een half uur voor of na het eten, niet door het eten mengen). De capsules kan je door het eten mengen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door