Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Basje1983
#397020
Onze hond van ongeveer anderhalf jaar heeft eergisteren voor het eerst een soort aanval gehad. Onze hond is een kruising tussen een Engelse Bulldog en een Jack Russel. De aanval had de volgende symptonen: Haar kop trilt op en neer (een soort "Ja" knikken), alleen dan constant. Soms is het trillen hevig en soms merk je het nauwelijks. Verder is zij volledig bij bewust zijn. Als je haar naam roept dan reageert ze meteen en het gedrag is verder ook niet anders.

De eerste aanval gebeurde 's nachts. Natuurlijk schrokken we ons kapot toen het gebeurde. We zijn ook 's nachts naar de dierenarts geweest. De dierenarts raadde het ons aan om te controleren hoelang een aanval duurde en hoelang de tussen pauze was tussen deze aanvallen. De rest van de dag is alles goed gegaan. Zij was weer net zo druk als anders. Gisteravond was ze moe en lag ze te slapen en toen kreeg ze opnieuw een aanval. Ze begon weer lichtjes met haar hoofd "Ja" te knikken. Opnieuw was ze weer volledig bij bewust zijn, ook toen we riepen of ze mee uit wilde gaan sprong ze meteen op om mee te gaan. Alleen het trillen ging wel door.

We zijn toen weer naar dierenarts gegaan, alleen bij de dierenarts heeft ze er geen last van gehad. Voor de dierenarts is het dus moeilijk te constateren wat er nu precies aan de hand is. Voor de zekerheid hebben we vandaag bloed laten prikken bij de dierenarts. We weten nog niet wanneer de uitslag bekend is.

Ik vroeg me nu af of dit een soort epilepsie kan zijn of dat het misschien iets in de zenuwen kan zijn. Mensen hebben bijvoorbeeld ook bij stress dat hun ooglid of iets dergelijks kan gaan trillen. Misschien kan dat bij honden ook het geval zijn, ik zou het echt niet weten. Daarnaast vroeg ik me af hier mensen zijn die misschien al een keer eerder de symptonen hebben gehoord van onze hond?

p.s. Ik heb al gekeken op de site http://epilepsiebijhonden.nl. Ik kan de symptonen van onze hond niet zo goed plaatsen op die site.
Laatst gewijzigd door Basje1983 op di 04 okt 2005, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#397065
http://www.wagenrenk.com/vsc/epilepsie-mandigers.pdf

Hier op blz. 8/9 staan gedeeltelijke en/of onvolledige epileptische aanvallen beschreven.
Zo te lezen lijkt wat jouw hond heeft daar wel op.

Heel vervelend natuurlijk allemaal. Je kunt het beste nu meteen beginnen met een dagboekje waarin je bijhoud wanneer en hoelang zo'n aanval is geweest, wat je die dag gedaan hebt, wat de hond gegeten heeft enz.

Voorts zou ik als ik jou was even goed rondneuzen op deze site omdat veel honden met epileptische aanvallen zeer gebaat zijn bij zuivere voeding, in die zin, zonder geur/kleur/smaakstoffen, conserveermiddelen enz.

Lees in de bieb/medisch ook de scriptie enten& epilepsie. Heel interessant.

Gebruik liever geen chemische antivlooienrommel meer, die kunnen een aanval opwekken.
Door Marielle
#397094
Cisy heeft ook een paar maanden iets dergelijks gehad.
Ze ging er alleen op een gegeven moment ook nog bij klappertanden of zo.
Echt haar kaak die op en neer bewoog.
de dierenarts wist niet wat het was.
Het was altijd over als we bij de dierenarts waren.
Het heeft een paar maanden geduurd en toen was het over. Dat is alweer zo'n 2 jaar geleden en daarna heeft ze het nooit meer gehad.
Maar daar moet je natuurlijk niet zomaar vanuit gaan.

Ik ben benieuwd of je erachter komt wat het is.
Door Basje1983
#397136
Bedankt alvast voor de reacties.
Ik ga de site van Angelique doornemen. Daarnaast moet ik natuurlijk ook nog afwachten wat het bloedonderzoek oplevert.
Op dit moment houden wij wel bij wanneer de aanval was, hoelang de aanval duurde en hoelang de tussen pauze duurde tussen de aanvallen.
Door Basje1983
#398699
We hebben gisteren het boedonderzoek binnen gehad. De toevallen, zoals deze aanvallen werden genoemd, blijken te ontstaan door een tekort aan suiker. Een lichte vorm van suikerziekte dus. We hebben nu speciaal voer voor haar gekocht.

Ben toch wel blij dat het geen epilepsie is.
Door Timmy
#398854
Bij suikerziekte is de glucose in het bloed te hoog en niet te laag. Waar jij over spreekt is hypoglycemie. Lijkt me sterk dat je daarbij voeding moet geven voor diabetes... Of is het andere voeding van Eukanuba?
Bovendien moet de suiker wel heel erg laag zijn als er neurologische problemen optreden en uit je bericht begrijp ik dat dat niet het geval is.
Het klinkt me allemaal wat vaag toe. Misschien toch een idee om eens een second opinion te gaan halen bij een andere dierenarts en dan bijvoorbeeld eens de insulinespiegel te laten bepalen, naast een paar herhalingstesten van de glucose, want één keertje lage glucose zegt nog niks, eigenlijk.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op vr 07 okt 2005, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Basje1983
#398930
Sorry Linda,
Je hebt helemaal gelijk. De glucose in het bloed was te hoog. Maar niet heel ernstig te hoog. Het is echt een lichte vorm van suikerziekte.
Laatst gewijzigd door Basje1983 op vr 07 okt 2005, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#399288
Ook een klein beetje verhoogde bloedsuiker wil helemaal niet zeggen dat er meteen iets aan de hand is, hoor. Er kunnen diverse oorzaken zijn. Stress, voeding, noem maar op.
Mijn advies van een herhalingsonderzoek blijft dus ook voor een lichte verhoging van de glucose van kracht. Bovendien... het lijkt mij sterk dat een lichte verhoging van de glucose voor zo'n effect bij jouw hondje kan zorgen... Er zouden dan echt meer symptomen moeten zijn. Weet je misschien de waarde van de glucose? Of kun je dat bij je dierenarts opvragen? Is je hond al loops geweest?

Gr.
Linda
Door Basje1983
#401103
Linda,

De hond is al loops geweest. Wij vinden het niet nodig om een herhalingsonderzoek te doen. Op dit moment gaat het weer erg goed met haar en heeft ze al speciale voeding gehad van de dierenarts.

Daarnaast denken wij dat het onderzoek dat wij gedaan hebben, bleodonderzoek, juist is geweest. De waarden die daaruit zijn gekomen zijn volgens ons waar en hoeven voor ons niet nog een keer gecontroleerd worden. Na een paar maandan kunnen wij als nog een bloedonderzoek laten doen, om te controleren of alles goed met haar is. Maar op dit moment denken wij daar nog niet aan.

In ieder geval wel bedankt voor de tips die je gegeven hebt.

Met vriendelijke groet,

Bas
Door Timmy
#401107
Basje1983 schreef:Daarnaast denken wij dat het onderzoek dat wij gedaan hebben, bleodonderzoek, juist is geweest. De waarden die daaruit zijn gekomen zijn volgens ons waar en hoeven voor ons niet nog een keer gecontroleerd worden.
Bas, het gaat niet om het feit of de waarden GOED zijn. Die zullen ongetwijfeld goed zijn. Het gaat erom dat die waarden door zeer veel verschillende oorzaken kunnen varieren. Een eenmalige "iets hoge uitkomst" is helemaal geen bewijs dat er ook daadwerkelijk sprake is van hyperglycemie (voor zover je daarvan kan spreken bij een "lichte verhoging").
Het komt erop neer dat jij je hond dus volstopt met ongezonde brokken, met toevoegingen waar gezonde honden al doodziek van kunnen worden, terwijl dat misschien niet nodig is, als uit hertesten blijkt dat je hond helemaal geen hyperglycemie heeft.

Maar... ik wens je in ieder geval veel succes.

Gr.
Linda
Door Basje1983
#401276
Timmy schreef: Bas, het gaat niet om het feit of de waarden GOED zijn. Die zullen ongetwijfeld goed zijn. Het gaat erom dat die waarden door zeer veel verschillende oorzaken kunnen varieren. Een eenmalige "iets hoge uitkomst" is helemaal geen bewijs dat er ook daadwerkelijk sprake is van hyperglycemie (voor zover je daarvan kan spreken bij een "lichte verhoging").
Het komt erop neer dat jij je hond dus volstopt met ongezonde brokken, met toevoegingen waar gezonde honden al doodziek van kunnen worden, terwijl dat misschien niet nodig is, als uit hertesten blijkt dat je hond helemaal geen hyperglycemie heeft.
Linda, ik heb niet gezegd dat de waarden GOED zijn. De waarden waren niet goed (niet drastisch slecht) en de dierenarts raden het ons aan om die Eukanuba brokken te gebruiken. Deze brokken zouden namelijk helpen bij haar ziektebeeld. Ik denk dat deze dierenarts heus wel weet waar hij over praat. Wij hebben al een hele tijd deze dierenarts en die controleert altijd alles heel zorgvuldig.

Nu constateer jij een ander ziektebeeld (hyperglycemie), terwijl dat helemaal niet is geconstateerd. De dierenarts heeft alleen gezegd dat de waarde van de gluscose in haar bloed te hoog was en dat er meer witte bloedlichaampjes in haar bloed zijn aangetroffen (wat duid op een ontsteking).

De dierenarts heeft het voer voorgeschreven om het ziektebeeld en de toevallen te verhelpen. Natuurlijk houden wij haar conditie in de gaten. Maar tot op heden gaat alles weer heel goed.

Het bovenstaande is niet aanvallend bedoeld, maar ik denk dat onze meningen verdeeld zijn. Daarnaast denk ik dat ik het woord "Suikerziekte" niet had mogen gebruiken. Ik denk dat ik daardoor jou een verkeerd ziektebeeld heb gegeven van onze hond, mijn excuses daarvoor.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Wij gaan er vanuit dat de dierenarts de juiste diagnose heeft gesteld.
Door Lizzy
#401280
Basje1983 schreef: en de dierenarts raden het ons aan om die Eukanuba brokken te gebruiken. Deze brokken zouden namelijk helpen bij haar ziektebeeld. Ik denk dat deze dierenarts heus wel weet waar hij over praat.
Beste Bas, brokken die helpen bij een ziektebeeld?? Brokken maken ziek. Vandaar dit rauw/vers forum! Om mensen te leren dat het beter en gezonder kan. Het zou een gemiste kans voor jou en je hond zijn als je geen notie neemt van waar dit forum voor staat......
Groetjes, Lizzy
Door Timmy
#401887
Basje1983 schreef:Nu constateer jij een ander ziektebeeld (hyperglycemie), terwijl dat helemaal niet is geconstateerd. De dierenarts heeft alleen gezegd dat de waarde van de gluscose in haar bloed te hoog was en dat er meer witte bloedlichaampjes in haar bloed zijn aangetroffen (wat duid op een ontsteking).
Hyperglycemie is verhoogde bloedsuiker, dat was dus geconstateerd ;)
Enne... in je vorige berichten heb je niet gesproken over die witte bloedlichaampjes... het zou dus best kunnen dat die verhoogde bloedsuiker door een ontsteking komt.
Ik begrijp alleen niet waarom jouw hond daarom op andere brokken moet, want dat lijkt mij toch niet noodzakelijk. Als zo meteen de ontsteking weg is, is de bloedsuiker waarschijnlijk ook weer normaal.
Ik begrijp dus best wat jij bedoeld; echter ik begrijp dus niks van wat jouw dierenarts hiermee bedoeld, want persoonlijk zie ik de link niet tussen die speciale brokken, die toevallen en die hyperglycemie...

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door