Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tineke *
#400976
Ik heb een vraag voor Kruimel.Hoe werkt dat met die vastendagen,en waar is dat goed voor?

gr.Tineke
Door Mevroi Kruim
#401242
Hoi Tineke

De meeste schrijvers over barf bevelen aan de hond zoveel mogelijk als een wolf te laten eten. Honden en wolven zijn helemaal gebouwd op een prooi vangen, zich helemaal klem vreten, dan een paar dagen uitbuiken, dan weer eens iets kleins (muisje, konijn) of iets in die geest, dan weer flinke inspanning -> grote prooi enz. enz. Dus volvreten en vasten in afwisseling. Honden hebben een zeer elastische maag die erop gebouwd is tot 20% van het lichaamsgewicht van de hond te kunnen bevatten.
Het idee is dus dat het voedingsschema van de wolf volgen betekent dat je het doet zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft, en dat dan de vertering en alle spijsverteringsorganen optimaal werken.
Honden zijn dus fysiologisch geen harige mensjes ;D Mensen zijn erop gebouwd om meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden te eten, dus voor ons is zo'n voedingsschema slecht. En voor honden is een mensenvoedingsschema slecht. Is althans het idee.
Ik vind dat een logisch idee en probeer het met mijn honden zo te doen. Ze aten al 1x per dag met af en toe een vastendag en dat ben ik geleidelijk aan het uitbreiden naar minder, maar grote, maaltijden en meer dagen vasten. BV op zomdag een volle bak, op maandag niks, op dinsdag en woensdag kleinere porties, op donderdag weer veel, op vrijdag niks, op zaterdag klein beetje, op zondag veel ... enz.
Door 202spots
#401256
Ik geloof niet dat bijna alle schrijvers aan bevelen om te vasten hoor. :-\
Ik geloof wel dat voeren op verschillende tijden van de dag belangrijk is, en ik doe ook verschillende hoeveelheid geven, maar ik geloof dus niet in vasten dagen omdat het voor MIJN honden niet goed is.
Hier krijgen ze heeeel af en toe 1 grote maaltijd en dan de rest van de dag niks meer, maar meestal toch echt wel 2 maaltijden per dag.
Door Tineke *
#401324
Ik kan me eigen er wel wat bij voorstellen bij die redenatie.Maar kan je onze tegenwoordige honden nog wel vergelijken met de wolf?Ze zijn zo gefokt naar onze idéeen en maatstaven dat je jezelf af vraagt is het wel goed terug naar de natuur.En dat vasten kan je dat ook op latere leeftijd nog doen of moet dat gelijk als pup al ingevoerd worden?Ik denk dat mijn honden spontaan m'n huisraad opvreten als ze 1 dag niet te eten krijgen.
Aan de ene kant weet ik dat de hond van de wolf afstamt maar als ik dan naar mijn maltezer kijk heb ik toch moeite om daar een wolf in te zien.Kan ik het ergens op internet opzoeken?

Bedankt voor u reactie.

gr.Tineke
Door Doedels
#401497
[quote="Wanda"]
Ik kan me eigen er wel wat bij voorstellen bij die redenatie.Maar kan je onze tegenwoordige honden nog wel vergelijken met de wolf?Ze zijn zo gefokt naar onze idéeen en maatstaven dat je jezelf af vraagt is het wel goed terug naar de natuur.En dat vasten kan je dat ook op latere leeftijd nog doen of moet dat gelijk als pup al ingevoerd worden?Ik denk dat mijn honden spontaan m'n huisraad opvreten als ze 1 dag niet te eten krijgen.
Aan de ene kant weet ik dat de hond van de wolf afstamt maar als ik dan naar mijn maltezer kijk heb ik toch moeite om daar een wolf in te zien.Kan ik het ergens op internet opzoeken?

Bedankt voor u reactie.

gr.Tineke
[/quote]Het spijsverteringskanaal van een hond lijkt nog erg veel op dat van de wolf. Het is eenvoudiger om de uiterlijke kenmerken van de hond te veranderen dan de binnenkant. Kijk maar naar honden met een korte snuit. Daarbij zie je toch vaak traanbuizen van een normale lengte waardoor die opgepropt in het hoofd liggen en gemakkelijk verstoppen. Zoiets is het ook met het maag/darm kanaal. Eigenlijk is daar nog weinig aan veranderd.
Je kunt een hond niet zomaar van de een op de andere dag laten vasten. Eerst zul je hem moeten wennen aan onregelmatige voedertijden. Als hij daar helemaal aan gewend is, kun je ook een maaltijd overslaan. Als je je hond een hele grote maaltijd geeft, zul je ook rekening moeten houden met zijn bewegingspatroon. Een wolf wil ook een dag uitbuiken na een hele grote maaltijd. Voor honden waar dagelijks mee wordt gewerkt is dat dus best lastig.
Door tieneke
#401529
Ik geloof dus ook niet in vasten,heb zelf sapkuren gedaan etc en mocht daarbij niets eten,nou je sterft het af van de honger hoor ;)je valt hierna van je graat en gaat volgens mij nog meer eten dan voorheen....
Om dat mijn honden aan te doen waarvoor eigenlijk?
Het zijn 2 Leonbergers en zeker Tinus is maatje xxl.
Ik blijf ze maar gewoon 2 maaltijden per dag geven hoor!
Vanavond hebben ze alletwee een mega grote runderstrot maaltijd achter de kiezen,zeker een kilo heeft Tinus naar binnen gewerkt.
Doe ik niet iedere dag maar vandaag kwam het zo uit,vondt ie ook niet erg,Tara heeft haast net zoveel op.
Ze liggen nu nog uit te puffen ;D
Zou ze graag 1 keer per dag eten willen geven maar de kans op een maagkanteling bij (zeer) grote rassen is toch best aanwezig.
Door sonia
#401657
Ik ben tegen vasten,1 maal per eten tot daar toe!
Mijn honden krijgen 2 keer per dag eten.
Mijn dierenarts haar hond heeft een maagtorsie gehad en ze denk dat dit dus kwam doordat hij op een feestje te veel heeft gegeten,maag overvuld.

En waarom zouden we ons honden dit aandoen,men gaat ze behandelen als wolven door het voedsysteem van de wolf op te dringen,maar verder moeten ze zich gedragen als een huishond,want ze mogen niets stukmaken,niet jagen en doden,moeten aan een lijntje enz,nochtans mag de wolf wel jagen,doden,hoeven niet te luisteren naar bevelen als zit en af en mogen altijd vrij rondlopen(behalve dan in gevangenschap)

Sonja
Door Tineke *
#401668
Moeilijk hoor,ik denk dat ik het nog maar even op 2 maal per dag hou.Weet ik tenminste dat het goed gaat.

Tineke
Door Nelly
#401686
Ooit was ik ook voorstander van minimaal 1 dag vasten per week, totdat mijn D.H. Berry een maagkanteling kreeg, die hij gelukkig heeft overleefd. Op aanraden van de D.A. voer ik sindsdien dagelijks, en ook nog 2x per dag. Ik heb (witte) Herders en volgens de DA hebben deze, toch vrij grote honden dermate veel voedsel nodig dat het riskant is om dat in 1x per dag te geven en dan ook nog eens 1 dag te laten vasten. Ik probeer wel om niet altijd op dezelfde tijd te voeren.
Door Tineke *
#401697
Daar ben ik ook bang voor ik heb 2 goldens en 1 flat en die hebben ook een vrij diepe borstkas.En best wel veel voer nodig.Na de maagkanteling bij de hond van mijn buurvrouw ben ik helemaal pagis.
Dus toch maar 2 x p.d.

Tineke
Door Daisy75
#401817
Ik doe daar niet aan hoor aan vasten, ik wil ook gewoon mijn eten elke dag dus mijn dieren ook.
Wel heb ik soms dat ze de ene dag wat meer eten krijgen dan de andere...
Door Laura2004
#401998
Kai die vast al drie dagen vrijwillig, omdat ziggy loops is en hij heeft nergens last van. Ik laat Kai en Sarah wel 1 dag in de week vasten, maar Ziggy niet, omdat zij heel erg dun is, dus als zij een dag niet eet dan is ze echt een gratenbaal.
Door Sofie
#402184
Ik ga ook niet met vasten beginnen...
Ik zie haar zielige blik zo al op me afstormen....eeeeeeeeeeetttttttttteeeeeeeennnnnnnnn......... ;D

Nu ik denk eigenlijk aan iets andres: in het wild eten en vasten de wolven met de hele roedel samen. Dus het zou toch zielig zijn als wij (de roedel van de hond) op zulke vastendagen mogen eten en de hond zelf niet...
Dus eigenlijk zou (op zulke vastendagen) de hele roedel (dus wij ook :P) toch moeten vasten niet?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#402242
Ik zie geen enkele noodzaak tot vasten. Een hond is geen wolf dus waarom zou je hem zo voeren? Een wolf gaat pas jagen als hij honger heeft en loopt dan zo'n 40 km met een lege maag. Gaat zich dan volvreten en loopt nog eenzelfde afstand terug naar het centrum van het territorium om de pups te voeren (als die er zijn). Vervolgens ligt hij drie dagen voor pampus. Dit is met onze honden niet te realiseren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door