Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#400700
Pffff, vandaag heeft ons kleine Engels Staffie voor de derde maal in één maand een aanval gehad van epilepsie. De dierenarts wil nog even wachten met medicatie, waar ik het mee eens ben. Toch legt dit alles wel een grote druk op je, hoor. Ik wilde gewoon mijn hart eens luchten :-\
Door conleeuw
#400718
ag gosie, wat was dat weer schrikken zeker?
Is de hond wel weer goed hersteld?
Waarom wil je dierenarts eigenlijk wachten, is er ook nog wat verandert aan de frequentie van de aanvallen?
Door chrisje
#400755
Nadien is ze altijd was suf, maar na een dutje is ze weer terug de oude. Ze heeft nu drie aanvallen gehad: 13/29/10 oktober. Steeds tussen 06.30u. en 07.00u. 's morgens als ik opsta om met een vroege dienst te gaan werken. De eerste keer had ze nog niet gegeten, de andere keren was het direct na haar eten (ze schrokt haar CB op). Vandaag liet ze ook urine lopen, de andere keren niet. Ik moet wel zeggen dat ze nu nog niet was gaan plassen. Ze was gefixeerd op haar eten.
De DA wacht nog graag eventjes met medicatie als het niet erger wordt. Hij zegt dat als men eens met medicijnen start, men moet blijven doorgeven, of dat het in ieder geval niet is aangewezen om dan nog te stoppen. Hij is ook niet te vinden voor de bijwerkingen. Moest het nu erger worden, dan wel natuurlijk. Zijn er misschien homeopatische medicijnen te proberen? Ik heb eens contact gehad met een homeopaat, en die zei dat ze misschien ook met homeopathie te helpen was.
Eén ding kan ik je wel vertellen, het heeft toch een hele grote invloed op je doen en laten, hoor. :-\ :'(
Door 202spots
#400758
Onze vorige hond Boef had ook epilepsy, en ik voel met je mee, maar wanneer dit 3 keer in 1 maand is gebeurd dan zou ik echt niet op de volgende aanval wachten...
Ik zou dus WEL met meds beginnen.
In de medische bieb staat ook aardig wat info over epilepsy, heb je daar al wat gelezen?
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 10 okt 2005, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#400768
Homeopathie is te proberen. Voor het juiste homeopathisch middel moet je wel echt naar een goede homeopathisch-werkend dierenarts. Ik heb 1 hond gekend die het op homeopathische middelen fantastisch deed. Ik heb er ook een gekend waarbj geen middel hielp....
Gebruikersavatar
Door Cherry
#400780
pfff dat is niet niks, wat erg voor jullie en Dimpke en ik hoop dat jullie snel de goeie medicijnen hebben om de aanvallen te onderdrukken, geef haar maar een dikke :-* van mij
Door chrisje
#400811
Ik heb gehoord dat medicatie voor epilepsie ook de lever aantast. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik ga me vanavond toch weer op de zetel leggen, voor het geval dat ... . Ben echt niet meer gerust. :'(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#400815
chrisje schreef: Ik heb gehoord dat medicatie voor epilepsie ook de lever aantast. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik ga me vanavond toch weer op de zetel leggen, voor het geval dat ... . Ben echt niet meer gerust. :'(
Het is kiezen uit 2 kwaden. Of een hond met regelmatig aanvallen en dan is 3 in de maand (die je meegekregen hebt) om mee te beginnen best veel. Of minder of geen aanvallen met een medicijn wat helaas net als alle andere medicijnen zijn bijwerkingen heeft. Leverschade KAN onstaan bij langdurige gebruik van hoge doseringen. Je moet dit ook niet zien dat die volgende maand geelzucht heeft oid. Meestal begin je met een bepaalde dosis en als dit goed gaat probeer je iets minder en zo probeer je een balans te vinden.
Persoonlijk vind ik 3 aanvallen in de maand al veel om zonder medicijnen te doen, zo'n aanval heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de hond.
Probeer het leven zo normaal mogelijk te houden. Oftewel....ga gewoon naar bed.
Veel sterkte ermee.
Door essie
#400818
Het hondje van mijn moeder heeft ook epilepsie, na 2 aanvallen begonnen met medicatie.
Dat ging prima, ze mocht afbouwen tot een halve tablet per dag, maar na een hele tijd zonder aanvallen is mijn moeder zelf gestopt met de medicatie. En dit gaat uitstekend, ze is nu zonder medicatie en heeft geen enkele aanval meer gehad.

Ik vind 3 aanvallen in 1 maand ook erg veel, zou dan toch met medicatie beginnen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#400882
chrisje schreef: En spreken we hier dan over fenobarbitol? ???
Ik wel. En de anderen waarschijnlijk ook omdat dat het meest gebruikte medicijn is.
Door 202spots
#400885
Hier kan je meer lezen over de verschillende medicijnen die nu worden gebruikt.
Epitard en Kaliumbromide (KBr) hebben minder lever bijwerkingen dan fenobarbital.
http://www.epilepsiebijhonden.nl/behandeling.htm

btw. wanneer 'n hond eenmaal op meds is dan zou ik nooit aanbevelen om ZELF te minderen of helemaal te stoppen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#400902
202Spots schreef: Hier kan je meer lezen over de verschillende medicijnen die nu worden gebruikt.
Epitard en Kaliumbromide (KBr) hebben minder lever bijwerkingen dan fenobarbital.
http://www.epilepsiebijhonden.nl/behandeling.htm

btw. wanneer 'n hond eenmaal op meds is dan zou ik nooit aanbevelen om ZELF te minderen of helemaal te stoppen.

Nee, dat minderen (en ook meerderen) zou ik ook alleen in overleg met je behandelend arts doen.
Ik weet niet hoe het bij jullie (in de US) is, maar hier wordt de KB meestal in combi gegeven met de fenobarbital. In sommige gevallen kan men dan minderen met de fenobarbital, maar dat schijnt maar weinig te zijn.
De epitard hebben wij hier net een poosje gebruikt en die viel qua bijwerkingen erg tegen. Algehele malaise en doordat het letterlijk een bittere pil is een totale pillenaversie. Geen medicijn in ieder geval om mee te beginnen, maar daar is het in beginsel ook niet voor gemaakt.
Klein detail is dat de epitard behoorlijk duur is.
Door 202spots
#400908
Angelique schreef: Ik weet niet hoe het bij jullie (in de US) is, maar hier wordt de KB meestal in combi gegeven met de fenobarbital. In sommige gevallen kan men dan minderen met de fenobarbital, maar dat schijnt maar weinig te zijn.
Met Boef had ik eerst feno en later ook de KBr erbij.
Nu word er ook wel ALLEEN de Kbr gegeven, en ook meteen als 1ste med.
Epitard heb ik nooit gehad is hier geloof ik niet eens, en Primidon noemen we PrimiDON'T!!! :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door