Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marielle
#400008
Even een vraagje.
Onze jongste hond is nu ruim 6 maanden.
Ze krijgt meer orgaanvlees dan de volwassen honden.
Qua hoeveelheid houden we het gewicht aan dat we denken dat ze gaat krijgen.

Maar wanneer is een pup geen pup meer en moeten de volwassen percentages (dus o.a. minder orgaanvlees) gehanteerd gaan worden?
Door pup
#400072
Mijn pup is nu 7 maanden, maar heb hem nooit meer orgaanvlees gevoerd. Ik ben ook benieuwd naar het antwoord.
Ik heb wel het idee dat mijn pup eerder verzadigd is en ben hem minder gaan voeren. Ging 2 weken goed en nu trekt ie weer zijn neus op. Hij komt niet aan en valt ook niet af. Ik zit dus eigenlijk met dezelfde vraag. Ben benieuwd. Mijn hond is een bull terrier reu trouwens.
Door Marielle
#400090
Ik heb o.a. in artikelen van Dr. Billinghurst gelezen dat opgroeiende honden meer orgaanvlees mogen hebben (zo'n 20-25 %)
Wij merkten dat Sage ook beter begon te groeien toen we de hoeveelheid orgaanvlees wat groter hebben gemaakt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#400094
En ook ik wil erg graag weten wanneer je over kunt gaan naar meer "volwassen" percentages. Joris is nu bijna 6 maand.
Door pup
#400096
Ooow? Dat is dan misschien een idee om mijn pup wat beter te laten groeien, ze zeggen nl dat ie niet zo fors is, maar slank. En een Bull terrier hoort volgens kenners fors te zijn. Ik persoonlijk vind dat nu niet nodig nu ie nog zo jong is, uitzwaren begint pas bij 1 tot 1,5 jaar.
Ik ga hem ook niet vet zitten voeren om een flink postuur te krijgen, dat is niet gezond.
Maar ik begin off topic te raken........sorry :-[
Door Doedels
#400350
pup schreef: Mijn pup is nu 7 maanden, maar heb hem nooit meer orgaanvlees gevoerd. Ik ben ook benieuwd naar het antwoord.
Ik heb wel het idee dat mijn pup eerder verzadigd is en ben hem minder gaan voeren. Ging 2 weken goed en nu trekt ie weer zijn neus op. Hij komt niet aan en valt ook niet af. Ik zit dus eigenlijk met dezelfde vraag. Ben benieuwd. Mijn hond is een bull terrier reu trouwens.
Ik doe het zelf altijd op het oog. Als de puber minder eetslust krijgt of dikker begint te worden, ga ik minder voeren. Bij elk ras, maar ook bij elk individu ligt het omslagpunt anders. Vaak hebben ze na de pubertijd ineens minder voer nodig.
Ik vind niet dat een pup anders moet worden gevoerd dan een volwassen hond (wel meer). Het mooie van vers is juist dat honden er veel gelijkmatiger op groeien dan op brok.
Door Sofie
#400410
pup schreef: Ooow? Dat is dan misschien een idee om mijn pup wat beter te laten groeien, ze zeggen nl dat ie niet zo fors is, maar slank. En een Bull terrier hoort volgens kenners fors te zijn. Ik persoonlijk vind dat nu niet nodig nu ie nog zo jong is, uitzwaren begint pas bij 1 tot 1,5 jaar.
Ik ga hem ook niet vet zitten voeren om een flink postuur te krijgen, dat is niet gezond.
Maar ik begin off topic te raken........sorry :-[
Idd, nu groeien pups vooral maar pas op latere leeftijd zullen ze in breedte groeien.
Door Lizzy
#400436
Als je het niet erg vindt, ik zie totaal geen enkele reden om een pup meer orgaanvlees te voeren...? Waarom zou je dat doen? En waarom zou je willen dat een pup snel groeit? We zijn toch blij als ze langzaam groeien! Dat is precies wat je wilt, toch?

Overigens spreekt hij zichzelf echt gigantisch tegen. Kijk op pagina 390 van zijn boek "Grow Your Pups with Bones". Daar staat:

*Pups need to be fed a diet based on raw meaty bones - about 60%.
*Pup need a diet based on raw crushed vegetables - about 30% (en de helft is groente en de andere helft is vlees 'raw lean meat' + supplementen).
*Pups need some offal (lees orgaanvlees) in their diet - about 5% - 10%. Dat is dus minder als het percentage voor volwassen honden, dat ligt rond de 15%. Heeft hij in de pattymix nog een stukkie lamslever verwerkt, kom je zeker niet hoger uit als 15%.

En dat lijkt me volstrekt redelijk.

Persoonlijk vind ik dat je de kant op gaat van hondenvoerfabrikanten als je moet menen dat puppies ander voer/verhoudingen nodig hebben als volwassen honden. Want waarom zou dat? Eet een wolvenpup meer orgaanvlees? (volgens mij is het tegendeel eerder waar).

(ik heb trouwens gezocht en gezocht in de boeken van Ian B maar ik kan werkelijk niks vinden over een verhoogd orgaanvlees gehalte. In geen van de 3 boeken. Kun je me aangeven in welk boek dit was?).
Door Marielle
#400480
Ik heb het ergens in een vertaald artikel gelezen.
Ik zal later nog eens zoeken.

Mijn pup hoeft niet snel te groeien, maar ze stond al een hele tijd helemaal stil in gewicht en grootte en dat vond ik ook niet gezond.
Nu groeit ze tenminste weer. :)

Ze krijgt nu ong. 20% orgaanvlees
Door Lizzy
#400484
Marielle schreef: Ik heb het ergens in een vertaald artikel gelezen.
Ik zal later nog eens zoeken.

Mijn pup hoeft niet snel te groeien, maar ze stond al een hele tijd helemaal stil in gewicht en grootte en dat vond ik ook niet gezond.
Nu groeit ze tenminste weer. :)

Ze krijgt nu ong. 20% orgaanvlees
Maar je kunt dan toch ook in z'n totaal meer voeding gaan geven?

Want geef je nu meer orgaanvlees en minder van de rest, dus voer je nu in totaal nog even veel als toen ze qua groei stil stond of voer je nu hetgeen je voerde + extra orgaanvlees?
Door Marielle
#400498
Ze krijgt het orgaanvlees er nu bovenop.

Ik gaf haar eerst over het algemeen meer eten, maar dat hielp niet.
Nu ben ik dus weer terug naar 4% van haar uiteindelijke gewicht + een beetje extra orgaanvlees
Door Nelly
#400510
Ik vind het niet zo'n goed plan om je pup meer orgaanvlees te geven. Bovendien is het niet zo uitzonderlijk hoor, als ze eens even wat minder groeien of zelfs even helemaal stilstaan. Dat kan bijv. gebeuren bij ( of eigenlijk voor) het tandenwisselen, dan moeten ze alles bijzetten voor die tanden. Persoonlijk zie ik niet graag dat een hond erg snel groeit, zeker niet als het een groot ras betreft, laat het maar lekker geleidelijk gaan. De grootte ligt voornamelijk genetisch vast en zal uiteindelijk toch wel bereikt worden, tenzij het dier echt tekorten heeft of krijgt. En dat risico loopt jouw hond nu juist als je - verhoudingsgewijs - teveel organen geeft. Spiervlees is belangrijker en verder - maar ook weer niet teveel - bot en evt. kraakbeen, en als je er aan kunt komen, maar dat zal wel niet: vers bloed, dat barst van de voedingdsstoffen! Dit laatste heb ik niet zelf verzonnen, maar gevonden in m'n "hondenbijbel" van wijlen P.C. Toepoel.
Door Lizzy
#400516
Ik denk dat deze pup al wel uitgewisseld is (ik constateer trouwens wel het zelfde hoor Nelly! Ik zie Linga ook in gewicht heeeeel langzaam aankomen omdat ze volop aan het wisselen is. Waarschijnlijk komt er daarna een groeispurt?)? Maar ik zou zelf ook niet hebben gekozen voor meer orgaanvlees.

Ik zou gekozen hebben voor meer voedsel in het algemeen en inderdaad, vooral spiervlees. Bij pups kun je in hoeveelheid ook juist flexibel zijn. Want neem even een pup van 10 kilo (zoals hij nu weegt, niet het gewicht als hij volwassen is). Je mag tussen de 5% en 10% van het lichaamsgewicht voeren. In geval je 5% van het lichaamsgewicht neemt kom je op 500 gram per dag. Neem je 7%, kom je op 700 gram per dag en neem je 10%, kom je op 1000 gram per dag. Dus als een pup op (een voorbeeldje he) te mager wordt, niet goed groeit op 500 gram, ga je hem 600 gram geven. Als dat niet werkt, ga je over naar 650. Als dat nog steeds niet genoeg is, geef je 700.

Maar goed, als dit voor jou werkt en je bent er zelf tevreden over/blij mee: prima toch.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 10 okt 2005, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marielle
#400518
Ik kan nu natuurlijk niet zien wat het over een jaar doet, dat ik nu meer orgaanvlees geef.
Dus als de algemene opinie is, dat dat niet verstandig is, ben ik niet zo stijfkoppig om het gewoon te blijven geven hoor. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door