Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Door Lizzy
#399877
Sommige mensen vinden het prettig om kant en klaar versvlees af te wisselen met zelf samengestelde maaltijden. Dat kan prima! Ik schrijf altijd wel op Barfplaats: geef niet teveel orgaanvlees en voer vooral die dingen die niet in het versvlees zitten.

Bij deze wil ik graag uitleggen waarom ik dat vind:

Er is geen enkel kvv dat een normaal/laag percentage orgaanvlees en een hoog percentage spiervlees bevat. Exacte verhoudingen orgaanvlees, spiervlees en gemalen bot weten we van vrijwel geen enkel merk. Dat is erg jammer, maar de meeste versvleesvoer fabrikanten zijn niet bereid deze informatie prijs te geven. Maar terug naar de verhoudingen: je kunt er vanuit gaan dat ieder versvleesvoer-merk vooral orgaanvlees bevat. De reden daarvoor? Kosten. Het voer zou onbetaalbaar worden wanneer versvleesvoer fabrikanten vooral spiervlees zouden verwerken.

Waarom is orgaanvlees goedkoper? Wij in NL eten weinig orgaanvlees en orgaanvlees is goedkoper als spiervlees. Om je een voorbeeldje te geven: mijn slager is weer dolletjes blij als ik alle longen, milt en strotten meeneem want hij krijgt er niks meer voor, ergo: hij moet betalen om deze organen af te laten voeren. Dus hij heeft wel graag dat ik het mee neem. Nou, als je nou long, pens, milt en kippenbotten voor weinig of niks op kan komen halen, dan ben je als versvleesvoer producent al een heel end, voor weinig. Moet er nog hart en lever en spiervlees bij natuurlijk en dat kost weer veel geld en zo kom je op de prijzen uit die ze er voor vragen (en laten we niet vergeten dat deze bedrijven wel winst maken ;)).

OK, Bibi diervoeding is de enige fabrikant die inzicht heeft gegeven in de verhoudingen van, ik denk de natuurmix. Hier komen ze:

-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels, graan, ed.); 15%

Nou, orgaanvlees 30% - 35% is niet misselijk. En dan doet Bibi er nog niet eens echt veel orgaanvlees in, er zijn kvv producten die voor 85% uit orgaavlees bestaan! Maar goed, ook 30% a 35% is vrij veel, als je bedenkt dat een gemiddeld prooidier voor zo'n 15% uit orgaanvlees bestaat. De gemiddelde zelf samensteller houdt ook zo'n beetje dit percentage aan, 15%.

Wanneer je nu ook er zelf bij gaat samenstellen zou het dus jammer zijn als je in je eigengemaakte maaltijden ook nog eens veel long, pens en milt (maar ook andere organen) verwerkt. Daarmee verhoog je het percentage op het totaal alleen maar en dat lijkt mij niet de bedoeling. Als je nou versvlees geeft in de smaken natuurvoer of natuurmix of pens/hart, dan voer je dus kip en rund of zelfs alleen rund. Kippenbotten en runderorganen/vlees. Is het dan een goed idee om op je zelf samengestelde dagen ook nog eens alleen maar kip en rund te voeren? Ja, handig is het wel want er is goedkoop aan te komen. Maar is het een goed idee? Ik vind zelf van niet. Ik vind het wel erg weinig afwisseling.... Vandaar dat ik zeg: geef dan vooral eens wat anders. Geef eens vette vis. Geef eens kalkoen of konijn of eend of geit.

Dan even over de percentages. Wanneer je vooral versvlees voert, hoef je je niet druk te maken om de percentages/verhoudingen in je zelf samengestelde maaltijden. Maar, hoe meer je zelf gaat samenstellen, des te beter het zelf samengestelde gedeelte moet kloppen. Maar, ook dat is niet zo moelijk.

Het hangt natuurlijk allereerst af van welke manier van zelf samenstellen jij kiest. Wil je kiezen voor een "prooi-dier-model-methode"/Tom Lonsdale-methode of wil je gaan voor een methode ala Ian Billinghurst, Kymythy Schultze of Mogens Eliasen. Of weet je het niet? In dat laatste geval doe je er goed aan om er eens over na te denken en boeken over te lezen.

Als je dus volgens de prooidiermodel methode wilt gaan samenstellen, dan neem je een denkbeeldig prooidier. Die bestaat voor zo'n 15% uit botten (kaal). En voor zo'n 15% uit organen. En voor een % uit haar, veren en huid en hoornen en hoeven/klauwen. De rest is spiervlees. Je kunt ook hele prooidieren nemen en je honden dus bijv. ieder een halve eend geven (met organen). Of een heel konijn of parelhoen of fazant. Je hoeft natuurlijk niet iedere dag 15% orgaan en 15% bot en spiervlees te geven. Je kunt gewoon een maaltijd spiervlees of een maaltijd vleesbotten geven (veel vlees en relatief weinig bot). Als je op deze manier wilt voeren, vind ik het zelf wel erg belangrijk dat je vooral op de afwisseling van diersoorten let. Dus geen kip kip rund en kip.

Als je volgens de percentages van Ian B. werkt, dan neem je:

60% vleesbotten die voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan. Maar, dat moet je niet te krap nemen. Je neemt gewoon een geschikt bot (zie "honden en het eten van botten in de bibliotheek) met veel vlees. Ik vind 60% vleesbotten zelf erg veel en voer zelf liever 40% a 50% vleesbotten (dat is dus 20% a 25% kaal bot).

15% orgaanvlees (en als je dus veel kvv geeft, dan zou ik zelf eerder maximaal 10% aanhouden. Als je een Dalmaat hebt: neem dan nog minder orgaanvlees).

15% groente/fruit-mix

5% tafelrestjes

Houd je ongeveer 20% over voor spiervlees.

Je kunt natuurlijk prima de percentages uitrekenen (eenmalig) voor de 50% dat je barft. Je neemt de barfrekenhulp van The Dude (of doet het met 'de hand' : http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670), je voert daar het gewicht van je hond in + het percentage voedsel dat je hem wilt geven (ongeveer 2% a 3% van het lichaamsgewicht bij een volwassen hond). Dan voer je de bovenstaande percentages in (of de percentages zoals jij wilt voeren). En van de uitkomt neem je bijv. de helft als je voor de helft zelf wilt samenstellen - de andere helft is dan dus versvlees). Als je de rekenhulp nog niet hebt en je wilt deze wel hebben: stuur me dan een PB met je email adres, dan stuur ik 'm je door.

Je kunt ook wat meer natte vingerwerk doen en gewoon kiezen voor maaltijden die voornamelijk bestaan uit spiervlees met wat groentemix, vleesbotten, vleesbotten met wat groentemix, vis met of zonder groentemix, orgaanvleesmaaltijdje met wat groentemix en een botje erna en wat tafelrestjes en een keer een rauw eitje (heel), af en toe een schepje zuivel, een keertje een heel 'prooidier zoals parelhoen, eend of konijn, etc. Dan ben je er al wel. Het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik zelf vond het in het begin prettig om de boel uit te rekenen. Ik heb dat 1 keer gedaan en daarna nooit weer. En ik voer dus "ongeveer" die percentages (je krijgt ook steeds mer handigheid in het inschatten). Overigens geldt ook hier: wissel zoveel mogelijk vleessoorten af en gebruik niet alleen kip kip kip pens en kip.

Pjieuw. Het is een heel verhaal geworden.... Maar misschien voor sommige mensen handig...?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 09 okt 2005, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Barfplaats wordt gesponsord door