Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mexje
#399302
Hallo mensen, ik ben nieuw hier maar heb mij al voorgesteld hoor.
Ik weet sinds gisteren dat onze Mex pancreatitis heeft en heb pancreapoeder meegekregen.
Er waren ook capsules maar die had de D.A niet op voorraad.
Heeft iemand ervaring met deze ziekte ?
Ik vraag mij af hoelang het duurt voordat de ontlasting weer normaal is en wat voor medicijnen Mex het beste kan gebruiken.
Ook zou ik graag willen weten wat hij mag eten en wat voor hondensnacks ik kan geven.
Ik ben erg bezorgd omdat hij natuurlijk steeds magerder word en ik niet weet hoelang een hond dit vol kan houden.
Alvast heel erg bedankt en de groetjes van Hetty en Mex ???
Door Lizzy
#399306
Hallo! Jeetje, wat vervelend allemaal zeg.... Heb je enig idee wat de pancreatitis veroorzaakt heeft? Wat at jouw hond (voordat hij dit kreeg)? En wat eet hij nu?

Onlangs heeft 202Spots hetzelfde gehad met haar hond. Achteraf denken we dat de pancreatitis veroorzaakt is doordat Cis prednison kreeg voor iets anders. Misschien is het topic wel interessant voor je:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=15131
Door mexje
#399343
Hallo Lizzy,

bedankt voor je reactie en deze site, echt een fijne site om naar toe te gaan.
Wij weten niet wat de oorzaak is want hij heeft het al vanaf de dag dat wij hem uit het asiel gehaald hebben.
eerst denk je aan stress de eerste 1½ week en dan aan een virus en ga zo maar door.
Maar een week geleden was voor ons de maat vol en hebben zijn ontlasting goed laten onderzoeken.
Wij weten niets van z`n achtergrond verder, gelukkig maar voor die mensen want het is echt een lieverd.
misschien werd hij te duur?????
Wij hebben net andere brokken gehaald met rijst en lam, en hij heeft er al van gegeten, gelukkig vind hij de poeder ook lekker.
Nu maar afwachten en bidden op een goede afloop.
Groetjes Hetty en Mex
Door 202spots
#399659
Hi Hetty
Hoe weet je dat 't pancreatitis is?
Is er bloedtest gedaan?
Je kan niet aan de ontlasting onderzoek zien dat ie 't heeft.
Wanneer Mex echt pancreatitis heeft dan zou ik liever net als ik nu (nog) voor Cissy doe, gewoon rijst koken met gekookte kippenvlees er doorheen.
Ook is 't beter om zo min mogelijk vet te geven, en liever 3 of 4 keer 'n kleine maaltijd voeren inplaats van 1 of 2 keer veel.
Door mexje
#399700
hoi,

mex heeft een volledig bloed/ontlastingsonderzoek gehad, vandaar dat wij het weten.
Mex krijgt inderdaad nu 4x per dag rijst/lam voer maar ik ga over op duck pancreas die ik volgende week thuis zal krijgen.
Hij heeft al poeder voor over zijn eten heen, maar dat schiet niet echt op natuurlijk.
wij zien nu een hond die iedere dag weer magerder word en daar worden wij wanhopig van.
en mex zal het beste krijgen wat ik hem maar kan geven want hij moet gewoon oud worden bij ons mits het niet anders kan natuurlijk.
ik hoop jullie volgende week al wat beter nieuws over mex te brengen.
bedankt voor je reactie en fijn weekend.
groetjes hetty en mex
Door mexje
#399708
hoi, hier ben ik nog even.
ik heb net je hele verhaal gelezen over je hondje en ben blij voor je dat het zo goed gaat zeg.
Alleen werkt bij mex de alvleesklier bijna helemaal niet meer en zal het volgens de D.A ook nooit meer goed komen, maar de reden is voor ons onbekend helaas.
alleen dat zijn alvleesklier nooit meer in orde zal komen.
wij weten alleen dat hij flink is aangepakt bij zijn vorige eigenaar maar dat merken wij alleen aan mex zelf hoor.
gelukkig ken ik die mensen niet maar hij zal wel met harde hand opgevoed zijn en kende ook geen warm thuis.
hij is zo dankbaar en komt helemaal bij, geen angst meer als je op je benen klapt en roept mex kom dan.
ja, daar schok hij echt van zielig gewoon.
dus wat hij te eten kreeg ???
dus nog meer reden om hem al het goeds te geven wat hij zo verdiend.
maar ik kan natuurlijk ook proberen om zelf wat te maken voor hem, goede tip van je hoor.
ik heb liever alles op natuurlijke basis dan al die gemische troep.
je hoort het wel of het werkt.
bedankt voor je verhaal waar ik ook wat aan heb en de groetjes van hetty en mex ;)
Door 202spots
#399728
Ohw wat naar allemaal he?
Die lam en rijst is toch brok?Zijn het de Hills i/d brokken van de DA? of gewoon uit de winkel?
Ik zou liever alle brokken op de vuilnishoop gooien, en toch liever zelf wat gaan koken.
De rijst met kip is veel makkelijker verteerbaar dan die brokken.
Wanneer Mex de Duck pancreas krijgt, dat is de rauwe kant en klaar toch? Ik denk dat ie daar dan ook de enzyme poeder doorheen moet hebben om alles te kunnen verteren.
En wat bedoel je met de ontlasting goed komen?
Is ie nu aan de diaree?Wanneer ie aan de diaree is dan zou ik niet die enzymes geven...of misschien geef je teveel? Ik geef Cis maar 'n half tabletje want ik denk dat ze anders ook te dunne ontlasting krijgt.
Ik zou liever helemaal geen snacks als tussendoor geven, liever 'n kleine maaltijd van rijst en kip
Mex kan ook 'n fijngeprakte gekookte eiwit eten(geen ei geel) Of 'n beetje cottage cheese of yoghurt.

Ik weet niet zeker of er echt medicijn voor alvleesklier is...alleen dat je enzymes supplement kan geven zodat ie niet TEhard hoeft te werken....

ps.hoe oud is Mex en wat voor merk is 't?
Laat maar...zag net dat ie 3 jaar Herder is ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op za 08 okt 2005, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mexje
#399736
hoi, ja mex is alleen maar aan de diaree, en wij hebben nog geen normale ontlasting gezien, vandaar dat uitgebreide onderzoek.
en die poeder moet hij zijn hele leven bij iedere maaltijd gebruiken of een capsule maar die waren niet voorradig dus hij zal nooit meer normaal kunnen eten.
en via vrienden van ons die ook een hond hebben met ontlastingsproblemen zijn wij gewoon naar de lidlle gestuurd voor een grote zak brokken die volgens hun d.a goed en goedkoop zijn.
gewoon lam met rijst met weinig vet die hij lekker vind en zijn ontlasting was net al iets dikker pffff.
maar hij krijgt volgende week toch dat andere voer hoor en ik bewaar deze zak gewoon, blijf hopen dat hij die weer gewoon kan eten.
maar ik zal ook eens lekker gaan koken voor hem maar ik heb zelf nu pfeiffer dus weinig puf en nog een logehond nog even wachten dus.
zitten we saampjes even in de lappenmand.
groetjes Hetty
Door 202spots
#399748
mexje schreef: en via vrienden van ons die ook een hond hebben met ontlastingsproblemen zijn wij gewoon naar de lidlle gestuurd voor een grote zak brokken die volgens hun d.a goed en goedkoop zijn.
gewoon lam met rijst met weinig vet die hij lekker vind
Al je zin hebt....schrijf dan even welk merk, en de lijst met ingredients en hoeveel eiwit/vet e.d die op de zak staat????
Als je pumpkin (pompoen) kan vinden, en die stoomt en pureerd,en daar dan 2 eetlepels door 't eten doet, dat helpt tegen diaree en ook tegen constipatie...
Laatst gewijzigd door mahuni op za 08 okt 2005, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#399919
als je graag tussendoortjes wil geven, dan kan dat met kip en rijst ook goed hoor. Gekookte kip, kippenvocht gebruiken om rijst te koken, liefs tot plakkerig.
Kip door de blender, rijst en kip mengen, balletjes draaien, in een doosje in de ijskast of vriezer, dan heb jij kippen/rijst balletjes voor snaks. Vindt je hond heerlijk en is qua vertering ook te doen. ;D
Door mexje
#399927
hoi conleeuw,

bedankt voor je lekkere tip, klinkt goed en ga ik zeker doen.
heb ik eindelijk een lekkere en gezonde snack want wij zitten op cursus met mex en daar moet hij ook beloond worden maar wij wisten niet meer met wat dus ik zal lekker voor hem gaan koken en ook hele kleine platte snacks daarvan maken als beloning.
het is goed en goedkoop, BEDANKT.
groetjes hetty en mex :)
Door 202spots
#400036
mexje schreef: en via vrienden van ons die ook een hond hebben met ontlastingsproblemen zijn wij gewoon naar de lidlle gestuurd voor een grote zak brokken die volgens hun d.a goed en goedkoop zijn.
Ik wil hier toch nog even bij zetten dat ik 't niet verstandig vind om aan te nemen dat Mex makkelijk dezelfde brokken kan eten omdat die andere hond toevallig ook last van z'n ontlasting heeft....
pancreatitis is wat anders dan diaree en moet andere voeding hebben.....
Je schrijft ook dat Mex al de tijd al last heeft....kan het soms dat ie ook IBD heeft?(Inflammatory Bowel Disease
Hier zijn wat articles, misschien heb je er wat aan.

http://www.peteducation.com/article.cfm ... icleid=305

http://www.belfield.com/article1.html

http://www.pressenter.com/~dvmvis/canInflammbowel.htm
Door mexje
#400059
mex is uitgebreid onderzocht op vanalles en nog wat en er kwam alleen dit uit en dat hij het al lang heeft komt omdat hij te laat is onderzocht en toch gewoon voer heeft gehad die nog van onze andere hond was die wel alles kon eten maar mex helaas niet.
en nu hij dit voer krijgt met poeder met enzymen gaat het redelijk.
ook een paar keer per dag beetjes voer geven zal helpen maar dit voer hadden wij gekocht voordat de uitslag binnen was.
en omdat het nu weekend is moeten we nog even dit geven.
enzymen zal hij altijd blijven houden maar als hij daar oud mee kan worden is het oke.
hij is gelukkig nog steeds actief en speels dus wij zijn er optijd bij geweest denk ik.
groetjes Hetty en mex
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door