Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lantsoght
#399402
Help onze Berner heeft een hotspot op zijn wang zo onder het oor. Ik weet zeker als ik naar de DA ga hij zal zeggen dat hij allergisch is aan dierlijke eiwitten en hij zal me weer brokken aansmeren van royal canin. Onze berners eten alle 2 CB en soms barfen ze. Ik heb al tea tree olie aangedaan maar die kleinste gaat dat steeds aflikken. Wat doen jullie bij zo iets? :'(
Door Femke
#399441
lantsoght schreef: Help onze Berner heeft een hotspot op zijn wang zo onder het oor. Ik weet zeker als ik naar de DA ga hij zal zeggen dat hij allergisch is aan dierlijke eiwitten en hij zal me weer brokken aansmeren van royal canin. Onze berners eten alle 2 CB en soms barfen ze. Ik heb al tea tree olie aangedaan maar die kleinste gaat dat steeds aflikken. Wat doen jullie bij zo iets? :'(
vacht eromheen wegknippen, en zolang de hotspot nattig is zinkzalf erop smeren, daarna over gaan op calendula crème. Als het groter wordt kun je de DA bellen en vragen om hydrocortiderm. Dat is een zalfje dat als een speer helpt bij een hotspot.

Daarnaast nog even dit: jij bent klant bij de dierenarts, er gebeurt niets met je honden zonder dat jij het wil en jouw dieren krijgen te eten wat jij ze voorzet. Mocht je DA zich hier niet bij neer kunnen leggen, dan ga je naar een ander. Zo simpel is het.
Door Jojo
#399526
Die van mij had laatst door een vlooienallergie ook een aantal (!) op zn achterhoofd ontwikkeld. Heb het nog geprobeerd met teatree en calendula maar het werd alleen maar erger omdat hij bleef krabben.
In dat geval zit er niets anders op als hydrocortiderm gaan smeren, dat stilt ook de jeuk waardoor het wondje weer kans heeft te genezen.
Toen het na 3 dagen hydrocortiderm weer wat gestabiliseert was ben ik de plekjes gaan deppen met dode-zeezout oplossing en daarna smeren met calendulan-emulsie.
Toen was het gauw gedaan met die etterbakkies ;)
Door Femke
#399613
Jojo schreef: Die van mij had laatst door een vlooienallergie ook een aantal (!) op zn achterhoofd ontwikkeld. Heb het nog geprobeerd met teatree en calendula maar het werd alleen maar erger omdat hij bleef krabben.
In dat geval zit er niets anders op als hydrocortiderm gaan smeren, dat stilt ook de jeuk waardoor het wondje weer kans heeft te genezen.
Toen het na 3 dagen hydrocortiderm weer wat gestabiliseert was ben ik de plekjes gaan deppen met dode-zeezout oplossing en daarna smeren met calendulan-emulsie.
Toen was het gauw gedaan met die etterbakkies ;)
yep, een hotspot kan heel hardnekkig zijn, als ik na een dag of 2 dagen geen verbetering zie dan grijp ik ook naar de hydrocortiderm ;)
Door MarijeJoanne
#401197
Lantsoght, ik haak hier ook even op in als je het niet erg vind ;) .
Want ik zit op het moment met hetzelfde probleem, nouja, niet ik, maar mijn hond.

Ik ben er wel mee naar de dierenarts geweest (gister), want ik wist niet wat het was.
De dierenarts gelukkig wel, die zag het meteen.
Vroeg of hij daar een teek oid had gehad, dat was niet het geval, maar wel vlooien.
Daar had ik hem toevallig dinsdag nog voor behandeld, maar blijkbaar was het kwaad toen al geschied.
Vrijdag was hij een beetje van de wijs en voelden we een paar korstjes en zaterdag was het ineens een stinkende wond.
Van het weekeind schoongemaakt met betadine-shampoo en betadinezalf opgesmeerd en gister heb ik een antibiotica-kuurtje van de Da meegekregen en een flesje VETADERM, dat is een zalf die jeukstillend werkt (Hydrocortisonacetaat) en waar volgens mij ook nog een beetje AB bij inzit (Neomycinesulfaat??).

Daarnaast hebben we op zolder de dozen met babykleding opgezocht ;D , want hij moest een of ander shirtje aan waardoor hij de boel niet kapot kan krabben.
Daarbij komt het bloed en pus dan in dat shirtje terecht en niet op onze kleren, vloerbedekking of meubels ;) .
Ook heb ik het gevoel dat hij sinds hij een shirtje aanheeft, minder wil krabben.
Daarvoor vloog hij om de paar minuten op en wist zich geen raad en dat is nu dus minder.

Maargoed, het ziet er vrij naar uit, had het ook nog nooit eerder gezien, dus weet er verder vrij weinig vanaf.
Ik hoop dat het binnen afzienbare tijd over is, want het zalfje mag je maar een paar keer per dag opdoen en dat maximaal 2 weken lang (door de hydrocortiderm).
Wat kun je nog meer doen of geven?

Daarnaast wil ik als de AB-kuur over is, hem een pro-biotica kuur geven, want dit is niet de 1e AB kuur die hij heeft gehad in korte tijd.
Door conleeuw
#401214
een van mijn honden heeft vroeger ook wel eens hot spots gehad, de grootste probleem was het feit dat zij er continu aan zet te krabbelen en of likken. Als zij er af bleef geneesden het vrij snel.
Ik heb een niet regulieren oplossing ervoor gevonden, nou hoor jij mij niet zeggen dat iedereen dit moet doen, maar voor mij was dit een goude oplossing, zij bleef ervan af en de genezing was snel. Ik wilden niet als maar hydro cortisone zalf en of ab kuurtjes geven.
Ik deed op de hot spot een klein druppeltje otalgan, dat is een oordruppel voor menselijke gebruik waarvan de samenstelling Lidocaine hydrochloride en glycerol is. Lidocaine is een locale verdoving, waardoor zij niet meer jeuk had en ook geen pijn, dus bleef ze ervan af. Twee a drie keer per dag deed ik dat, dan was met een paar dagen de hot spot weg. Wel moet ik erbij zeggen dat zij a.g.v vlooien allergie deze hotspot achtige plekjes kreeg, dus waren het vrij kleine plekjes.
Maar ik kwam op dit idee omdat ik van een dierenarts een anti jeuk middel had gekregen met allerhande kruiden erin en ook lidocaine, en dat werkten als een speer. Dus dacht ik toen ik deze zelfde anti jeuk middel niet meer kon krijgen, laat ik eens iets anders proberen. En hey presto, het werkten.
Gelukkig heb ik momenteel niet meer dit soort problemen, geen van mijn honden hebben nu nog last van iets soortgelijks, maar ik zou het zo weer gebruiken.
Door Mevroi Kruim
#401215
Op zich klinkt dat als een goed idee, maar als de hotspot ontstoken is, dus bacterie-infectie, heb je kans dat het daarmee niet weggaat.
Mijn eervorige hond had van die hotspots als gevolg van vlooien-allergie, die raakten geinfecteerd met een hele nare staphylococ die de huid wegvrat en zeer beslist niet vanzelf wegging ook als ze er keurig afbleef. De plekken stonken als rottend vlees :-X en werden steeds groter. Toen was een AB kuur toch echt nodig.
Door conleeuw
#401225
Kruimel schreef: Op zich klinkt dat als een goed idee, maar als de hotspot ontstoken is, dus bacterie-infectie, heb je kans dat het daarmee niet weggaat.
Mijn eervorige hond had van die hotspots als gevolg van vlooien-allergie, die raakten geinfecteerd met een hele nare staphylococ die de huid wegvrat en zeer beslist niet vanzelf wegging ook als ze er keurig afbleef. De plekken stonken als rottend vlees :-X en werden steeds groter. Toen was een AB kuur toch echt nodig.


Tuurlijk als het echt ontstoken is moet er wat mee, dan natuurlijk AB kuurtje, maar dat heb je volgens mij snel genoeg door.

Wat ik al zij, een van mijn honden heeft vroeger ook wel eens hot spots gehad, de grootste probleem was het feit dat zij er continu aan zet te krabbelen en of likken. Als zij er af bleef geneesden het vrij snel.

Daarom werkten het lidocaine ook in deze situatie, nogmaals, ik wil niet voorstellen dat iedereen dit zomaar klakkeloos overneem, maar indien een soortgelijke situatie...... is dit een overweging waardt ;)
Door MarijeJoanne
#401295
Max kan er niet aan likken, want het zit op de schouder/rug richting nek waar hij niet bij kan met zijn hoofd.
Helaas wel met zijn achterpoot.
We proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar we kunnen er niet altijd bij zijn.

Alles wijst erop dat het door een vlooienbeet komt, aangezien hij vd (vorige) week last had van vlooien (waarop ik dinsdag dus hem heb gewassen met vlooienshampoo).
Het rare ervan is dat hij wel eens eerder last van vlooien gehad moet hebben (en ook toen met dezelfde shampoo gewassen is, effectief spul, vlooien vallen er met een paar minuten morsdood vanaf) en dat ik toen geen enkele reactie heb gezien.
Wat is er dan nu zo anders?
Waarom toen niet en nu wel?
En straks als het over is, en hij krijgt bijvoorbeeld weer last van vlooien, krijgt hij dan weer een hotspot?
Of heb je grote kans dat dit eenmalig is en je het niet weer ziet?

Wij behandelen nl niet regelmatig tegen teken, vlooien en wormen (alleen als ze er last van hebben, behalve dan teken, daar doen we niks bijzonders voor behalve dan het eruit halen), maar als Max van een klein vlooienbeetje zo'n reactie iedere keer terug zal krijgen, verandert dat natuurlijk wel de zaak.
Dan liever de hele rataplan vlooienbestrijding, dan iedere keer weer met zo'n hotspot te kampen hebben.

Hij is nl het hele weekeind niet zichzelf geweest (bang, niet wetend waar de pijn vandaan komt en daardoor angstreactie), vloog om de paar minuten op van de pijn/jeuk.
Nu nog steeds, maar al wel iets minder.
En het ziet er heel naar uit, dat deed het al met haar en al erop nog, maar nu de plek geschoren is, zie je pas echt hoe groot de plek is (en dat is behoorlijk groot voor een klein hondje).
Heel erg rood, bloed en pus komt er vanaf, warm, dik en stinken dat het doet.
Ik ging naar de Da wetend dat ik met een AB kuur thuis kwam, maar dat het zo erg was, hadden wij niet verwacht.

Oja, hij heeft trouwens ook nog een injectie gehad (Albipen L.A.??), maar of dat nou AB was of jeukstillend??
Door Jojo
#401392
MarijeJoanne schreef: Max kan er niet aan likken, want het zit op de schouder/rug richting nek waar hij niet bij kan met zijn hoofd.
Helaas wel met zijn achterpoot.
We proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar we kunnen er niet altijd bij zijn.

Alles wijst erop dat het door een vlooienbeet komt, aangezien hij vd (vorige) week last had van vlooien (waarop ik dinsdag dus hem heb gewassen met vlooienshampoo).
Het rare ervan is dat hij wel eens eerder last van vlooien gehad moet hebben (en ook toen met dezelfde shampoo gewassen is, effectief spul, vlooien vallen er met een paar minuten morsdood vanaf) en dat ik toen geen enkele reactie heb gezien.
Wat is er dan nu zo anders?
Waarom toen niet en nu wel?
En straks als het over is, en hij krijgt bijvoorbeeld weer last van vlooien, krijgt hij dan weer een hotspot?
Of heb je grote kans dat dit eenmalig is en je het niet weer ziet?

Wij behandelen nl niet regelmatig tegen teken, vlooien en wormen (alleen als ze er last van hebben, behalve dan teken, daar doen we niks bijzonders voor behalve dan het eruit halen), maar als Max van een klein vlooienbeetje zo'n reactie iedere keer terug zal krijgen, verandert dat natuurlijk wel de zaak.
Dan liever de hele rataplan vlooienbestrijding, dan iedere keer weer met zo'n hotspot te kampen hebben.
Hoi!
Helaas ken ik het probleem, mijn hondje heeft ook een vlooienallergie :(
Een allergie krijgen ze op den duur, pas als ze een paar keer met een bepaalde stof in aanraking zijn gewwest. Bij een vlooienallergie is dat het eiwit in het speeksel van de vlooien. Het is dus niet raar dat je hond het bij de eerste vlooienbesmetting nog niet had en vanaf nu wel :-\
Voor die vreselijke jeukreactie hebben ze maar 1 beet van een vlo nodig dus een vlooienbestrijding in de vorm van een pipetje in de nek bied geen garantie, daardoor bijt een vlo nl. nog wel.
Ik geloof zelfs dat 1 vlo in de 7 weken genoeg is om de jeuk van een vlooienallergie in stand te houden >:(
Je zou eens iets homeopatisch kunnen gaan gebruiken, als Ctenovetsum van VSM.
Door conleeuw
#401412
mijn hond met vlooien allergie heb ik ook uiteindelijk met chemische middelen vlo vrij gehouden. Ook is het zo dat een vlo bestrijdings middel die dit jaar werkt, niet per se volgend jaar ook werkt, ik vermoed dat die kleine bliksems bestand raken tegen de vlooien middel.
Zij is er na een aantal jaren lijkt wel overheen gegroeid. Wat wel duidelijk was, is het feit dat toen ze eenmaal onder de hotspots zat het heel moeilijk was om haar vlo vrij te krijgen. Het leek wel of heel haar huid vette afscheiding had (stonk ook) , waardoor de vlooienmiddelen niet bleven "hangen"of waardoor ze nog aantrekkelijker werd voor vlooien, wij hebben toen een aantal maanden lopen tobben vlooien middel en AB kuurtje om haar vlo vrij te krijgen, maar uiteindelijk hadden wij het voor elkaar. Daarna was het snel hot spots behandelen zodat zij er zo min mogelijk schaden aan kon richten.
Gewoon blijven proberen, het lukt uiteindelijk wel.
Wel vervelend. :(
Door MarijeJoanne
#402487
Oh, dat stemt mij positief :'( :'( :'( .
Niet dus, ik had gehoopt op een 'wonder' antwoord, maar eigenlijk ook al niet verwacht ::).

Waar ik een beetje mee zit, is het volgende.
Het komt dus waarschijnlijk door een vlooienbeet, maar op dit moment tegen de vlooien behandelen zie ik niet zo zitten.
Het zit ter hoogte van de schouder/rug/nek en om daar nou spul tegen de vlooien overheen te doen...?

Als het weer geheeld is, lijkt het mij geen probleem, maar zolang het nog niet geheeld is, wel dus.
Maar ondertussen? Houdt het nu niet zichzelf in stand? Al zie ik geen vlo (op een korte witte vacht)...
Door Mevroi Kruim
#402632
De vlo hoeft er ook maar 10 seconden op te zitten, voldoende om te bijten en de jeukende stof in de huid te spuiten en bingo! Hotspot.
Hij hoeft er dus buiten maar eentje tegen te komen en het kan al raak zijn.
De reden om de vlooiendruppels achter in de nek te doen is dat ze er dan zelf niet bijkunnen om te likken. Dus als je een plek zou kunnen vinden waar hij zelf niet bij kan, bv achtehoofd ofzo, dan zou het wel kunnen. Ik zou het zelf ook niet bij een open ontstoken wond in de buurt doen :-X

Maar het is een heel nare allergie en vlooien zijn lastig te bestrijden helaas. Mijn toenmalige hond was er voor de rest van haar leven vanaf toen de Tiguvon op de markt kwam, maar daar zijn vlooien inmiddels ook al aan gewend. Zij kreeg trouwens 6 jaar lang prednison tegen de jeuk en had dan iig minder vaak last van hotspots.
Wel heb ik gemerkt dat mijn allergische kat veel minder last heeft sinds hij barft. En mijn huidige honden en de andere katten hebben minder vlooien dan voor de barftijd.
Door MarijeJoanne
#402755
Helaas gaat die vlieger bij ons niet op, want Max barft al geruime tijd en dit is de 1e keer dat ik het meegemaakt heb bij hem (uberhaupt in het algemeen).
Vermoedelijk heeft hij er 1 keer eerder last van gehad bij ons, maar toen geen hotspot oid.
En als dat telkens terug komt bij een beet en hij bij de vorige eigenaresse daar ook al last van had, zou hij er bij ons dus ook al eerder last van moeten hebben gehad. Dus ik ga er vanuit dat dit voor Max ook de 1e keer is.

Ik heb vorige week met vlooienshampoo gewassen (toen er dus nog vrij weinig aan de hand was, behalve dat ik een vlo had gesignaleerd), maar dat durf ik nu dus niet aan.
Daarbij heb ik bij de dierenarts spray (van frontline) meegenomen, maar ook dat durf ik dus niet aan, bang dat er ook wat in de wond komt (denk aan grote plek, klein hondje).
Ook omdat hij er bijvoorbeeld aan kan gaan krabben en even later met hetzelfde pootje aan de wond kan gaan krabben (dit proberen we zoveel mogelijk te voorkomen hoor, maar zijn pyamaatje 8) wil nog wel eens verschuiven en dan kan hij er dus wel bij).

De vieze korst die op de grote wond zat is er trouwens vanmiddag af gegaan tijdens het zalf opsmeren, dat was vooral opgedroogd bloed en pus wat niet echt een korstje op de wond vormde maar aan het haar dat er nog zat plakte.
Dat was en is dus nog open, de kleine plekjes eromheen zijn vrij rustig (wat je rustig kan noemen).

Ik heb voor 5 dagen AB meegekregen, maar als het dan niet over is (wat de verwachting ook is als je het nu ziet en ik zit op de 3e dag van de AB-kuur) moet ik dan nieuwe halen?
De zalf mag je maximaal 2 weken achter elkaar gebruiken (door de hydrocortiderm neem ik aan), vermoedelijk is de zalf ook wel eerder op, maar wat als hij er dan nog last van heeft?
Daarbij bedenk ik dat die zalf de huid natuurlijk dun maakt en of dat de wondgenezing helpt???
Hoelang duurt het trouwens gemiddeld voor zoiets over is? Is dat meestal met een week of 2 wel over of kan dat ook een veel langer durende bezigheid zijn?

Pfff, ben nog maar een leek op hotspot-gebied.
Aan de ene kant heel fijn natuurlijk 8) , maar het roept ook zoveel vragen op.
Ik vind dit trouwens nog veel sneuer dan die tumor die hij toen had, daar was hij aan op het likken en likken, maar verder merkte we er weinig van dat hij er last van had oid en nu dus absoluut wel en we kunnen zo weinig doen behalve afwachten tot het over is en 2 maal daags smeren met een zalfje (je zou zelf maar zoiets hebben, voor je gevoel zou je het dan echt niet redden met maar 2 maal smeren).
Door MarijeJoanne
#405892
Bij Max ziet het er gelukkig nu redelijk uit, komt natuurlijk ook omdat het haar weer aangroeit.
De wond is dicht, er zitten nog wel enkele korstjes op.
AB-kuur is op, merk ook niet dat hij er nog jeuk aan heeft, dus pyamaatje is uit en de zalf opgeborgen (voor de volgende keer...? :'( ).

Hoe is het trouwens met de hond van TS?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door