Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber13
#396418
De poes (ong 1.5 jaar) van m'n vader verliest sinds een week af en toe wat bloed, soms een druppel, soms een klein plasje, en dan weer een dag niks. De poes is niet gesteriliseerd en gebruikt de pil. Ze kunnen niet precies zien uit welk gaatje (van achteren) het bloed komt. Hij eet, drinkt, poept en plast verder goed en komt niet ziek over. Wat zou dit kunnen zijn?
Door Loeka
#396469
Ik denk baarmoederonsteking, maar ja ben geen da. :-\Waarom is ze eigenlijk aan de pil. Kan ze niet geopereerd worden vanwege een verhoogd risico? Of fokplannen misschien?
Door amber13
#396491
Ze is nog niet gesteriliseerd omdat ze haar daar wat te jong voor vonden nog, verder geen bepaalde reden. Vandaag bellen ze de da even, misschien kunnen ze beter toch maar even heen gaan. Kan het ook zo zijn dat de poes drachtig is, ondanks de pil? Zoiets las ik op internet.
Door Borke
#396503
Ik zou direct naar de dierenarts gaan, ik snap niet dat mensen zoiets eerst een week aankijken.

Het kan een blaasontsteking zijn, als ze heel veel plast, maar daar moet je toch ok de dierenarts voor bellen.

Als het uit 'het andere gaatje' komt, dan lijkt me dat niet best!

Overigens kan de poes gewoon gesteriliseerd worden, daar hoeven ze niet oud voor te zijn hoor, dat kan met 6 maanden al gebeuren!
Kan eerder ook wel, maar daarover zijn de meningen zeer verdeeld.
Door Loeka
#396705
amber13 schreef: Ze is nog niet gesteriliseerd omdat ze haar daar wat te jong voor vonden nog, verder geen bepaalde reden.
Jemig dat dat nog voor komt ??? En dan ook nog te bedenken dat die pil echt enorme rotzooi is >:(
Door Borke
#396729
Loeka schreef: Jemig dat dat nog voor komt ??? En dan ook nog te bedenken dat die pil echt enorme rotzooi is >:(
Vroeger adviseerden dierenartsen om vanaf 12 maanden te steriliseren en gaven dan gewoon tot die tijd de pil mee om mee te starten als de poes 6 maanden was. Zo ging het 25 jaar geleden met onze huiskat.

Ik geloof dat ze daarvoor nog zeiden dat het goed was als de poes eerst een nestje kreeg, maar dat is van voor mijn tijd als katteneigenaar.

Onze tegenwoordige dierenarts adviseert met 6 maanden te castreren en wil eigenljik geen pil meegeven, alleen in speciale gevallen (fokkers).
Door amber13
#397123
Persoonlijk zal ik zelf ook meteen naar de da gaan als een dier bloed verliest, maarja, het is niet mijn poes :( Zelf wouden ze het nog even aankijken omdat ze verder geen zieke indruk maakt, maar er is inmiddels een afspraak bij de da gemaakt, dus nu gaan ze wel heen.

Wat betreft die pil, dat is idd geadviseerd door de da, hun vorige poes had vachtproblemen waarvan werd gezegt dat dit kwam doordat die te jong was gesteriliseerd (kende barfplaats nog niet toen, dus kon ze nog niet vertellen dat dit ook aan voer kon liggen :-\). Om dit bij deze poes te voorkomen hebben ze besloten eerst de pil te geven en haar binnenkort te laten steriliseren.
Waarom is zo'n pil trouwens zo slecht dan? Is het niet vergelijkbaar met de pil bij mensen?
Door Borke
#397365
amber13 schreef: Waarom is zo'n pil trouwens zo slecht dan?
Het onderstaande kopieerde ik van de site van dierenkliniek Westerhuis:

http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html

KROLSHEID PREVENTIE
We kunnen het optreden van krolsheid op twee manieren voorkomen: met behulp van medicijnen of door middel van een operatie.
Er bestaat voor poezen een zogenaamde “poezenpil’, die 1 maal per week moet worden gegeven. Dit is een synthetisch hormoon dat vergelijkbaar is met het natuurlijke progesteron. Het blokkeert de afgifte van het hormoon in de hersenen dat de groei van de follikel stimuleert (zie begin van de cyclus). We moeten ons realiseren dat de poezenpil wel bijwerkingen heeft! Het verhoogt de kans op het ontstaan van melkkliertumoren, baarmoederontsteking en suikerziekte en het kan een tijdelijke gewichtstoename veroorzaken. Om deze redenen is het niet verstandig om de poezenpil langdurig te geven.
Het risico op genoemde bijwerkingen is groter bij poezen die nog nooit krols geweest zijn en bij poezen die op het moment dat de pil gegeven wordt al krols zijn. Het gebruik van de poezenpil is in die gevallen dan ook af te raden, dit geldt zeker voor poezen die (mogelijk) een baarmoederontsteking hebben (uitvloeiing) en bij poezen die tumoren van de melkklieren hebben.
Bij de operatie worden zowel de eierstokken als de baarmoeder verwijderd. Dit heet een castratie, hoewel de meeste mensen het over een “sterilisatie” hebben. Als het zeker is dat een nestje kittens ongewenst is, dan geniet de castratie de voorkeur boven de poezenpil in verband met de genoemde bijwerkingen van de poezenpil



“MINIPIL” VOOR POEZEN
Er bestaan diverse merken poezenpillen. Je hebt ze met lekkere smaakjes, zodat het ingeven ervan makkelijker gaat en er is ook een zogenaamde “minipil” op de markt. Deze minipil zou minder hormonen bevatten en dus minder kans op bijwerkingen met zich meebrengen. Het is echter zo dat dat in de gewone “pil” 5 mg medroxyprogesteronacetaat zit en in de “minipil” 2 mg megesterolacetaat. Er is dus sprake van een ander type progesteronderivaat, zodat doseringen onderling eigenlijk niet vergeleken kunnen worden. De term “minipil” is dus enigszins misleidend en biedt in feite helemaal geen echte voordelen ten opzichte van de gewone “pil”.
Door Loeka
#397543
Hierboven worden de bijwerkingen genoemd alsof het zelden voorkomt. Terwijl het echt troep is die absoluut niet te vergelijken is met de pil bij mensen. De pil bij mensen bevat een hele lage dosis hormonen, bij de poezenpil niet. Dat is schieten met een kanon op een mug zeg maar.
Door amber13
#397633
Oke, nou goed dat ik dat nu weet dan, ik mail m'n vader dit artikel gelijk even door en bel vanavond even of ze nu al bij de da zijn geweest. Volgens mij zijn ze idd begonnen met de pil voordat de poes krols was... :-\
Bedankt voor de info, ik leer hier erg veel op BP! ;) :D
Door amber13
#398270
Nou, ze zijn met de poes bij de da geweest en ze heeft een baarmoederontsteking, morgen word ze gesteriliseerd. Gelukkig is ze verder nog niet ziek en hoeft ze die pil dus niet meer. :)
Door Nelly
#399268
amber13 schreef: Nou, ze zijn met de poes bij de da geweest en ze heeft een baarmoederontsteking, morgen word ze gesteriliseerd. Gelukkig is ze verder nog niet ziek en hoeft ze die pil dus niet meer. :)
Gelukkig is je vader zo wijs om raad aan te nemen van mensen die het weten kunnen. Hoe is het nu met de poes?
Door amber13
#400536
Het gaat al wer prima met de poes, ze moest wel even bijkomen na de sterilistatie, maar nu gaat het al weer goed. Ze is ook eigenlijk niet echt ziek geweest (wat betreft gedrag dan).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door