Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door arielleke
#398063
hallo,

ik heb een vraag ik heb een berner sennen hond en die is zoveel afgevallen, en was paar weken geleden aan het braken dat ik naar de dokter ben geweest.
Na een bloedonderzoek blijkt dat haar nieren niet meer werken.
Ze heeft nu fortekor 20 mg gekregen daarvan een 1/2 per dag en ipakitine 2x 4 afgestreken maatjes poeder per dag.
Dan even een tube extra force chien dat is een vitamine preparaat voor haar er bovenop te krijgen.
Nu heb ik een zak voer mee gekregen van de veearts die hij nog had staan hills nierdieet.

Ze at dus niets meer, nu moest ik normaal gezien alleen die brokken geven maar als ze niet at dan kon ik nog melkproducten, en pasta en biefstuk geven.

Mijn hond houd dus niet zo van brokken en is nooit geen grote eter geweest. Maar die brokken eet ze dus zo goed als niet. Wel gekookte macaroni met een biefstuk gekookt eronder door. En dan kook ik vanille pudding wat ze ook een bakje eet.
De hond zit vol leven zijn vacht blinkt maar ze is heel snel uitgeput en als ze wandelt heeft ze schuim op haar mond.

Nu mijn vraag wat mag je een hond allemaal geven met nierproblemen, want internetsite's spreken elkaar tegen ivm melkproducten.
Welk vlees of mag die vis, of ander voer. versvlees of iets anders.
Ik moet zorgen dat ze terug op gewicht komt want nu weegt ze nog maar 28 kilo en is echt te mager.

Wie heeft er ervaring in en kan mijn op weg helpen.

ge ariel en senna
Gebruikersavatar
Door Sonja
#398094
Er is hier op het forum al best veel geschreven over dit onderwerp. Als je bovenin op 'zoeken' klikt en dan nierinsufficiëntie of nierfalen intypt, dan krijg je de nodige info te zien.
Die dieetbrokken zijn in ieder geval niet nodig, een zelf samengestelde voeding of een complete versvleesvoeding is prima. Het best geef je dat rauw, macaroni zou ik persoonlijk niet geven en er zijn ook goedkopere oplossingen dan biefstuk! ;)
Door arielleke
#398267
Ja ik weet het niet de arts zegt pasta's, maar zoals ik al zei ik heb hier ook zitten lezen maar de een zegt dit en de ander zegt dat. je weet het gewoon niet meer.
Dan hebben ze het over kvv wat is dat en vers vlees bedoelen ze daar rauw vlees mee??

En biefstuk was beste omdat de .... waarde hoog was zodat er niet teveel giftige stoffen in haar lichaam komen.

Daar moet ook die ipakitine voor zijn.
Door 202spots
#398280
Hoe is je Engels?
Hier is heel veel over nierziekte te vinden
http://www.dogaware.com/kidney.html

hier 'n list met commercieel voer.
Misschien is er wat beters te vinden dan Hills :-\
http://www.dogaware.com/kidney.html#commercial

kvv is kant en klaar versvlees of compleet vers vlees.
Vuile pens word ook aanbevolen voor nier patienten
Ik zou gewoon rundergehakt gaan geven inplaats van biefstuk, ook word er wel gezegd dat nieren geven goed is voor nierproblemen
(hart voor hart probleem, lever voor leverprobleem e.d)
Op de site staan ook verschillende voorbeels menu's wanneer je zelf wil samenstellen.
Door Lizzy
#398339
Ik vind "nieren blijken niet meer te werken" een beetje algemeen. Mag ik vragen wat er precies aan de hand is, hoe ze tot die conclusie zijn gekomen en hoe het nu staat met de nieren?
Door arielleke
#398538
De dierenarts heeft bloed afgenomen en daaruit bleek dat haar nier bijna niet meer werken 75 % uitval al.
De waardes heb ik niet want ik heb gebelt voor de uitslag, maar dat was vorige week en toen ging het erg slecht met haar. Ik heb op dat moment niet veel verder gevraagd want zag zelf dat het zo geen week meer ging duren. Ben zelf verpleegkundige en zoals ze toen was zou je ze geen week meer geven. En ik was zo aangedaan dan ik dagen nadien niets heb gedaan als zitten huilen. Nu een week verder heb ik haar met melk en macaroni gekookt en biefstuk er boven op gekregen; Ze heeft ook brokken gegeten maar ze eet liever macaroni.
Nu zit er weer leven in en haar vacht blinkt mooi.

En ik wil nu gewoon weten wat ik allemaal mag geven bijv ook van ons eten, mag ze een stukje brood met vlees erop en zo van die dingen.
Mag ze melkproducten ??? want alle site's spreken elkaar tegen.

gr helma

Afbeelding
Door Doedels
#398602
Bij mensen geef je vanaf een creatinineklaring van 30 % een eiwitbeperking. Die gaat per kg spiermassa. De beperking mag niet te streng zijn want dan gaat het lichaam de spiereiwitten opmaken en daardoor hollen de nieren achteruit. Dus eiwitbeperking OK, maar niet zomaar in de wilde weg. Kan jouw da je ook vertellen hoeveel eiwit je hond per kg lichaamsgewicht mag hebben? Dan kan je een zinnig dieet samenstellen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een da meegemaakt die er op deze manier mee omgaat. De meesten roepen iets over eiwitbeperking en geven de zelfde dieetbrokken aan een Chihuahua als aan een Duitse Dog. Jouw hond heeft baat bij een hoge E kwaliteit zolang je de juiste hoeveelheid geeft. Eiwitten van een slechte kwaliteit zoals die uit granen voegen niets toe aan de toch al slechte nierwerking. Ik weet niet of internisten hier beter mee omgaan dan gewone da's, maar ik vind het eigenlijk tijd worden dat da's zich bijscholen op dit gebied. Nierproblemen komen tenslotte best vaak voor bij honden en katten.
Om toch nog een beetje je vraag te beantwoorden: Als koolhydraat zou ik geen macaroni of brood geven, maar rijst. Verder vette vis en vet vlees. Evt. gepureerde groente. Bij melkproducten heb ik vraagtekens. De verhouding kan ik helaas niet aangeven zonder dat je met getallen komt.
Door arielleke
#399231
Ben gaan zien in de bib maar het weer allemaal engels en ben daar niet goed in, maar bedankt ???

Ik zal wel zien ik weet wel dat ze flink opgeknapt is tegenover vorige week, en rijst krijg ik er niet in dus het is macaroni of niks want ze hongerd zich gewoon uit, het is altijd al een pietje sekuur geweest.

ik zal ze eerst terug op gewicht moeten krijgen en als dat dan is met biefstuk met macaroni dan moet het maar.

En audrina nee solidaris ken ik niet ze heeft fortekor en ipakitine en vitamine, is dat geen plant zal het eens opzoeken, geloof dat ik het ken van bloemschikken,

bedankt voor de reactie
Laatst gewijzigd door arielleke op vr 07 okt 2005, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#399236
Lust ze vuile pens?
Gekookte ei is ook goed, 't eiwit is beter dan 't geel. geef 2 eiwitten en 1 eigeel.
Lust ze kaas? cottage cheese? ricotta cheese?
Door Doedels
#399246
arielleke schreef: Ben gaan zien in de bib maar het weer allemaal engels en ben daar niet goed in, maar bedankt ???

Ik zal wel zien ik weet wel dat ze flink opgeknapt is tegenover vorige week, en rijst krijg ik er niet in dus het is macaroni of niks want ze hongerd zich gewoon uit, het is altijd al een pietje sekuur geweest.

ik zal ze eerst terug op gewicht moeten krijgen en als dat dan is met biefstuk met macaroni dan moet het maar.
Belangrijk bij nierfalen is om het fosfor gehalte in de voeding te beperken. Granen bevatten vrij veel fosfor. Witte rijst vrij weinig. En geef je bot? Op dit moment eet jouw hond vrij fosfor rijk en daar staat geen kalk tegenover. Ik kan me voorstellen dat jouw hond het beter doet op dit dieet dan op brokken. Maar je wilt natuurlijk dat hij nog een tijd meegaat. In dat geval is het zaak om vooral eiwitten van een hoge kwaliteit te geven en een laag fosforgehalte. Pens is ook geschikt om te geven. En natuurlijk veel laten drinken. Om hem te laten aankomen mag je ook wat meer vet toevoegen. Alleen macaroni en biefstuk is fosforrijk en echt te eenzijdig om lang vol te houden.
Door arielleke
#399266
vuile pens zal ze wel lusten en kaas ook.
Dus ik moet ze meer vet geven, maar mag ik dan haar vlees bakken in boter of moet ik dan ongezoute boter kopen, en mag ze kip hebben ???
Heb vandaag rijst gegeven het gaat erin maar niet zo als de macaroni dus zal maar afwisselen.

Vroeger kreeg ze diner ( waar dat warm water bij moet ) en daar deed ik wat blikvoer bij ( pate van vlees) maar dat mag schijnbaar allemaal niet meer of wel ???
Door 202spots
#399273
arielleke schreef: vuile pens zal ze wel lusten en kaas ook.
Dus ik moet ze meer vet geven, maar mag ik dan haar vlees bakken in boter of moet ik dan ongezoute boter kopen, en mag ze kip hebben ???
Heb vandaag rijst gegeven het gaat erin maar niet zo als de macaroni dus zal maar afwisselen.
Lust ze wanneer 't rauw is?
Wanneer je geen rauw kan geven dan zou ik liever de vlees en de kip koken dan in boter bakken.
Inplaats van biefstuk kan je mischien soepvlees koken?
Gekookte kip wel zonder gekookte bot geven
Lust ze havermout? misschien 'n keer voor de verandering...
Vroeger kreeg ze diner ( waar dat warm water bij moet ) en daar deed ik wat blikvoer bij ( pate van vlees) maar dat mag schijnbaar allemaal niet meer of wel ???
sorry...Ik weet niet wat er in zit....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door