Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door wimk
#397799
Hallo daar,

Ik zit met het volgende dillema. Bumper is bij de fokker geent en daarna heeft hij alleen nog rabies gehad omdat dat moest voor de vakantie naar Spanje.

Ik ent liever niet maar zijn er niet entingen die je maar beter niet kan overslaan zoals weil voor bv een labrador of ander rassen die graag zwemmen.

Ik heb een dochter en die heeft ook alle entingen gekregen die ze moest hebben.
Als ik er soms over nadenk voel ik me net een jehova die de hond niet wil laten inenten.
Ik heb overigens niks tegen jehova's zolang ze me niet lastig vallen maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Waarom laat je je kind wel inenten en je dier niet.

en ik wil ook graag weten als je minder wil enten welke enting je dan het beste wel kan geven en welke je wel kan overslaan qua risico.

Dit was het weer.

Ps het gaat heel goed met Bumper, de hechtingen zijn er net uitgehaald.
Door wimk
#397868
Dat bedoel ik dus, ik denk dat ik dat ook ga doen, maar is dat de enige??.
Kan iemand mij vertellen welk risico ik loop per enting als Bumper die niet krijgt?

Ik heb alles voor Bump over, en als ik niet hoef te enten doe ik het liever niet, maar als hij later dood neervalt omdat ik een enting niet heb gegeven zou ik mezelf dat nooit vergeven.
Hoe denken jullie hierover?

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Gr Wim
Door Helen
#397871
Ik titer voor hondenziekte en parvo en ent jaarlijks voor Weil. Balou is al 3 jaar niet geent en vorig jaar was haar hondenziekte titer wat aan de lage kant. Dus dit jaar ent ik een deel van de cocktail weer. Ik denk dat dit de laatste keer is dat ik ent, al zal ik over drie jaar weer titeren.
Kuma heeft 2 van de 3 puppyentingen gehad en die wordt in december getitert en aan de hand daarvan wordt besloten of ze geent wordt of niet.
Door wimk
#397883
Ik denk dat je via titeren??? er achter kan komen hoe het niveau van de antistoffen bij de hond zijn.
Kan elke DA titeren??

Gr Wim
Door margreet
#397893
wimk schreef: Ik denk dat je via titeren??? er achter kan komen hoe het niveau van de antistoffen bij de hond zijn.
Kan elke DA titeren??

Gr Wim
Zover ik weet niet hoor,Tannetje alias Hitam doet het wel
Laatst gewijzigd door margreet op wo 05 okt 2005, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#397912
To ent or not to ent is indeed the question! En als ik het juiste antwoord wist, dan zou ik het je direct vertellen! Maar ik weet ook niet wat wijsheid is....

Mijn 2 volwassen honden (9 en 8 jaar) krijgen jaarlijks een Weil enting (en ik zit er aan te denken om ook daar weer mee te stoppen omdat ik wEEr ellende na de enting heb gehad. Ik denk dat ik daarmee wel een risico loop daar er ratten zitten in het park waar mijn honden zwemmen). De rest ent ik ze niet meer voor, al jaren niet meer. Ze hebben zoveel entingen gehad toen ze jonger waren dat ik geloof dat als ze nu niet immuun zijn, dan worden ze het nooit meer....

Mijn pup heeft haar 7 weken enting gehad. Op 9 weken is ze getiterd voor Parvo/Hondenziekte. Die waren beide heel hoog dus heeft ze geen 9 weken enting gehad. Op 12 weken is ze geent met de cocktail (helaas. Maar ik durfde het niet aan om niet/nooit voor HCC te vaccineren). Op 16 weken is ze geent voor Weil en deze wordt bij 19 weken herhaald (moet bij de 1ste enting, die herhaling).

Aangezien Nobivac cocktail entingen nu 3 jaar (officieel 2 jaar) bescherming bieden lijkt het me zinloos om volgend jaar wederom een titersbepaling te doen (enten doen we sowieso niet), hoewel er nog steeds wordt gezegd dat je bij het 1ste levensjaar moet boosteren met een enting (wie weet echt hoe dat zit, nu met de 2-jarige registratie van Nobivac???).

Nou ja, afhankelijk dus van bovenstaande vraag laat ik volgend jaar of het jaar erop die kleine titeren. Als dat goed is, krijgt ze alleen een Weil enting. Als dat niet goed is, krijgt ze nog 1 enting (en dat zal dan wel de Nobivac puppy DP worden, dus wordt ze alleen voor Parvo en Hondenziekte geent). En dan houd ik het voorlopig wel voor gezien (misschien dat ik na een paar jaar nog eens wat titer hier en daar hoewel een titersbepaling ook niet zaligmakend is natuurlijk).
Door Laura2004
#398493
wimk schreef: Hallo daar,


Ik heb een dochter en die heeft ook alle entingen gekregen die ze moest hebben.
Waarom laat je je kind wel inenten en je dier niet.
Volgens mij worden kinderen, maar 1 of 2 keer in hun leven geent, niet ieder jaar toch?
Ik heb geen kinderen, maar ik meen me te herinneren dat ik niet vaker dan 2 of max 3 keer ben geent.
Door conleeuw
#398505
Laura2004 schreef: Volgens mij worden kinderen, maar 1 of 2 keer in hun leven geent, niet ieder jaar toch?
Ik heb geen kinderen, maar ik meen me te herinneren dat ik niet vaker dan 2 of max 3 keer ben geent.
Kinderen worden herhaaldelijk geent, en dan nog afhangende waar ze geboren zijn. Zo ben ik en mijn zoon ook BCG geent (enting tegen Tuberculose)
DTKP (Diptheria, Tetanus, Whooping cough/Kinkhoest, Polio) wordt herhaaldelijk volgens mij 4 of 5 keer gegeven, ook hier is er verschil naar gelang waar je woont. Zo wordt in sommige delen van Africa, Polio apart gegeven, soms alleen voor de eerste enting, soms wordt Kinkhoest apart gegeven.
Mijn zoon is 5 keer in totaat geent met DTK(P).
MMR (in nederland BMR) wordt ook meerdere malen gegeven. Ik meen eerste keer als ze twee zijn en dan weer als ze 4 zijn en als ze 10 zijn, maar ook dat is verschillend. Dus ook hier zit verschil in.
Er zijn landen waar de MMR/BMR apart gegeven kan worden ook omdat er controversie is aangaande de gevolgen van de MMR enting.
Dus ook bij kinderen ligt het niet even simpel.

???
Want waarom nu een land 3 keer en een ander 4 keer, waarom aparten entingen en andere landen weer een coctail enting geef. ?
Ook hier geld dat ik de voordeel van enten inzie, maar zou ook liever aparte entingen hebben.
:-[
Door Mevroi Kruim
#398890
Maar geen van die kinder-entingen wordt de rest van je leven jaar in jaar uit herhaald. Alleen voor tetanus moet je af en toe een booster gaan halen, wordt althans aanbevolen.
Mijn kinderen zijn tegen DKTP geënt maar niet als baby tegen BMR. Bof en rode hond zijn nou niet bepaald levensbedreigende ziektes, de enige reden dat daartegen geënt wordt is dat rode hond voor ongeboren babies gevaarlijk is en bof voor jongens vanaf de puberteit onvruchtbaarheid kan veroorzaken. Mazelen is af en toe (maar echt heel zelden) wel link, maar dermate zelden dat wij dat toch niet zinvol vonden. Ook hebben de entingen nare bijwerkingen en wij vonden de risico's van enten groter dan van niet-enten.
Onze kinders hebben dus tot hun 12de de kans gehad om BMR zelf te krijgen en fatsoenlijke immuniteit op te bouwen, en daarna zijn de jongens op bof getitered (hadden ze gehad) en dochter op rode hond (had ze gehad). Mazelen-enting hebben we toen wel laten doen omdat ze dat niet gehad hadden.
Door conleeuw
#399006
Kruimel schreef: Maar geen van die kinder-entingen wordt de rest van je leven jaar in jaar uit herhaald. Alleen voor tetanus moet je af en toe een booster gaan halen, wordt althans aanbevolen.

. Mazelen is af en toe (maar echt heel zelden) wel link, maar dermate zelden dat wij dat toch niet zinvol vonden. . Mazelen-enting hebben we toen wel laten doen omdat ze dat niet gehad hadden.
Inderdaad worden kinderen niet jaarlijks voor de rest van hun leven ingeent, maar als je naar africa op vakantie ga wordt er wel weer een aantal entingen aanbevolen (doe ik voor mezelf en mijn zoon dus niet) maar goed, er zijn genoeg die het wel doen.
Tetanus om de zoveel tijd..... meestal als er een ongeval is geweest.
Mazelen is wel degelijk een rot ziekte, ik zelf ben doof geworden door heb hebben van mazelen en vrienden van mij hebben een zwaar gehandicapte kind door mazelen, dus de enting daarvan zie ik we wat nut van in, maar ook daar geld, dat deze enting niet jaarlijks herhaald wordt.
Ook met de BMR enting is het moeilijk om ze apart te krijgen, gezondheidzorg is hier niet al te happig op. BMR geven en niet zeuren blijkt de gangbare idee hierachter. Ik had ook liever aparte enting voor Mazelen en Bof gehad, en voor hem helemaal niet voor rodehond (german measels)
Moeilijk hoor om de keuze te maken van wat wel wat niet, je wil vooral niet schade veroorzaken, nog met enten en ook niet met deze ziekten, dezelfde geld voor onze beesten.
Zo met alle preventieve middelen. ;D
Door Mevroi Kruim
#399033
Nou, hier deden de ha en de GGD niet echt moeilijk over afzonderlijke entingen, we hadden vantevoren gevraagd of we bof en rode hond konden laten enten en dat kon. Maar da's inmiddels ook al weer 14 en 10 jaar geleden >:(
EN onze kinders zaten op de Vrije School, daar is men iha niet zo enterig en de kinderziektes doen daar de ronde dus je kunt er vrij zeker van zijn dat je kinderen ze gehad hebben tegen de tijd dat het link wordt.
En er zijn hier ook nog de zwarte-kousenkerk mensen, daar worden de kinderen helemaal niet geënt (totdat er weer een polio-epidemie is, dan wel).
Door wimk
#399105
Ik wil toch graag nog wat advies.

Bumper is nu bijna 1 jaar.

Welke entingen zou ik moeten geven en welke kan ik eventueel overslaan.

Ik moet dus zowiezo Weil geven, en ook parvo denk ik.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

PS, Ik hou niet van risico's

Gr Wim & Bump
Door Doedels
#399143
wimk schreef: Ik wil toch graag nog wat advies.

Bumper is nu bijna 1 jaar.

Welke entingen zou ik moeten geven en welke kan ik eventueel overslaan.

Ik moet dus zowiezo Weil geven, en ook parvo denk ik.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

PS, Ik hou niet van risico's

Gr Wim & Bump
Voor Parvo en hondenziekte kun je titeren bij Tannetje. Ik zou parvo niet zomaar geven als hij voldoende antistoffen heeft. Zelf heb ik dit jaar ook voor Weil laten enten. De rest doe ik niet meer. Ik hou ook niet van risico's met mijn honden. Maar op deze manier heb ik zelf niet het gevoel dat ze risico lopen. Ik weet niet hoe dat voor jou is :-\
Door Jolly
#399153
Wim, ik zou ook een titer laten doen bij Tannetje, dat gaat bij Pim ook gebeuren als hij dalijk 1 jaar is, zeer waarschijnlijk is de pavo dan nog megahoog en ook de hondenziekte zal goed wezen.
Vooral omdat Pim in zijn nu 7 maanden levendje al (bijna nog een paar dagen) 2 keer onderzeil is geweest met een nasrcose en dus daarna AB gekregen heeft, wil ik niet nog meer onnodige troep erin spuiten.
Eind maart/ begin April krijgen beide mannen van mij wel een Weil enting, omdat ze echt in elke baggersloot duiken die je maar kan bedenken.
Door wimk
#399217
Wat is TITEREN??

wordt er dan bloed afgenomen???

Sorry for being blond?

Ik denk dat er bloed afgenomen wordt en dat er dan door een lab gekeken wordt naar de waarden.

Klopt dit??

Gr wim
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door