Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#398755
Mijn honden krijgen nu ruim een jaar CB tot volle tevredenheid. Ook neem ik bij Corine regelmatig wat botten mee zoals koeienbot als recreatie en verders nekken, vleugels, karkassen e.d. zowel van eend als kip. Nu krijgen de honden van mijn ouders 2 keer in de week CB en van mij af en toe een bot zowel recreatie als 'zachte'botten. Nu het volgende, de oudste hond ruim 12 jaar gilde gister in ene keer de hele boel bij elkaar, hij moest poepen maar dat lukte niet. Wij zelf gevoeld, een obstructie, helaas kregen wij het er zelf niet uit en op naar de dierenarts. Die haalde er een bonk uit wat hij betitelde als botcegment. Volgens hem zou er nog meer kunnen zitten. Het arme beest heeft nog steeds niet gepoept en als dat niet gaat gebeuren moeten we straks terug. We hebben iso korrels meegekregen ter bevordering van, maar het heeft nog niet mogen baten. Nu is de hamvraag kan dit door de CB en of de botten komen en kunnen we er wat aan doen. Mijn ouders schreeuwen (uiteraard) al van de daken dat hij geen botten meer mag. :-\

Cindy
Door Ine
#398774
Je schrijft, dat de hond 2x in de week Carnibest krijgt?
Heb je hier in de Bib het bottendocument al gelezen?
Zelf zou ik een hond, die maar 2x in de week carnibest krijgt geen botten geven.
Sterkte met hem!
Door Cindy de Wolf
#398798
Ja, ik heb het document in de Bieb gelezen.

Ik vermoed zelf ook dat het koeienbot de boosdoener is aangezien hij een dag daarvoor zo een bot gehad heeft. Echter ook de honden van mijn ouders krijgen al een jaar lang 'zachte' botten en zo af en toe een koeienbot.

Cindy
Door Lizzy
#398814
Ik zou een hond die vooral brokken eet absoluut geen koeienbotten geven (ik vind koeienbotten sowieso 10 keer niks. Tandenslopers zijn het). Ergo, ik zou zelfs uitkijken met zachte botten. Ook daar zou ik hem niet te lang op laten kluiven.
Door Lizzy
#398815
Ze kunnen hem nu overigens wat rauwe lever (100 a 200 gram) en gedroogde pruimen geven om de boel wat op gang te brengen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 07 okt 2005, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#398827
Aangezien het al zo een tijd goed ging had ik niet verwacht dat dit nog zou komen. Afijn zo zie je maar weer. Maar goed Lizzy, jij raad dus ook af om hem de vleesbotten te geven (waar hij overigens wel dol op is)?

Is het raadzaam om domweg alle koeienbotten weg te gooien? Heb er nog een stuk of 12 liggen van Corine.

Mijn eigen honden krijgen 80% CB/vers en 20% brok.

Cindy
Door Lizzy
#398831
Cindy de Wolf schreef: Aangezien het al zo een tijd goed ging had ik niet verwacht dat dit nog zou komen. Afijn zo zie je maar weer. Maar goed Lizzy, jij raad dus ook af om hem de vleesbotten te geven (waar hij overigens wel dol op is)?

Is het raadzaam om domweg alle koeienbotten weg te gooien? Heb er nog een stuk of 12 liggen van Corine.

Mijn eigen honden krijgen 80% CB/vers en 20% brok.

Cindy
Koeienbotten zou ik hem nooit meer geven en die andere botten zou ik zeker alleen na een vleesmaaltijd geven en na een minuut of wat weghalen (als hij normaal gesproken zo'n bot in 20 minuten op eet, zou ik het na 10 minuten weghalen).

Ik kan niet voor jou bepalen of je die botten weg moet gooien, maar ik vind koeienbotten volstrekt ongeschikt. Weet je, het punt is dit: ze zijn te hard om op te eten. Maar in feite zijn ze ook te hard om op te kluiven. Als je ze met regelmaat geeft, slijten de tanden/kiezen ook bovenmatig. Daarnaast hebben knetterharde botten vrijwel geen tand/kiesreinigende werking. Puur omdat het bot te hard is om de tand/kies er iets in te laten 'verzakken' (lees meer daarover in het boek van Tom Lonsdale: Raw Meaty Bones). Daarnaast : als honden tanden of kiezen breken, dan is het eigenlijk altijd op te harde botten van rund....
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 07 okt 2005, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#398842
Sommige oudere honden kunnen ook problemen hebben met het verteren van zwaardere botten. Zeker als ze het grootste deel van hun leven op brokken hebben gestaan en pas de laatste tijd (zo nu en dan) vers krijgen.
Door Cindy de Wolf
#398844
De koeienbotten krijgen/kregen ze 1 keer per week. Voorzichtig mee zijn dus! En hij krijgt deze sowieso nooit meer. Ik maak dit op en misschien gooi ik ze ook nog wel weg, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

De zachte botten heeft hij meestal in 5 minuten op, maar dan praat je over vleugels/nekken e.d. Over strotten doet hij een minuut of 20. Maar die krijgen ze niet zo vaak domweg omdat ik er geen plek voor heb. Ik heb van de week bij Corine voor het eerst pens en hart meegenomen misschien is dat een leuk alternatief om op te kauwen, ik heb lamshart en 2 enorme runderharten meegenomen. Is dat wel ok?

Voorlopig is hij behoorlijk ziek, er komt nog niets uit en hij heeft net weer de hele boel onder gekotst :'(

Cindy
Door Lizzy
#398861
Ah hemel... dit klinkt allemaal niet zo goed. Misschien is het toch wel raadzaam als de DA een buikfoto maakt. Mogelijk dat er een obstructie zit die niet uit zichzelf weggaat!
Door conleeuw
#398869
oh jee wat zielig zeg. Ik ben het met Lizzy eens, ik denk gezien hij ook nog overgeef, dat ik een foto zouden willen om te kijken waar precies nou de obstructie zit.
Sterkte ermee. Ik duim wel.
Door Cindy de Wolf
#398875
Hij jankt in ieder geval niet meer als hij in de poephouding gaat zitten. Maar dat kotsen he.....hij is echt ziek. We gaan vanmiddag terug naar de dierenarts en mocht hij met niets zinnigs op de proppen komen dan rijden we naar Maarten Kappen in Eersel, hij heeft sowieso de apparatuur voor een echo en/of buikfoto.

Cindy
Door Audrina
#398878
Dat kotsen kan ook komen omdat ie zo zit te persen om de poep eruit te krijgen. Als er iets dwars zit gaan ze steeds harder persen en meer spieren aanspannen om het eruit te krijgen. Dit werkt ook door op de maag. Vaak hebben ze dan ook een beetje stress en die combinatie (te hard persen en stress) zorgt voor het kotsen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door