Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#397600
Ik zat net weer even van alles te lezen hier op het forum en ben al een paar keer tegen gekomen bij een voedingsadvies dat je beter helemaal nooit iets van pasta of brood kunt geven, vanwege de enorme hoeveelheid koolhydraten. Maar waaróm is dat precies?
Ik weet dat het een goedkope energieleverancier is, en dat je beter voor hoogwaardigere ingrediënten kunt gaan, maar wat kunnen de gevolgen dan zijn als je het wèl geeft? Wat is er precies zo slecht aan? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Alvast bedankt. ;)
Door Peet
#397605
Een hond is een carnivoor, en heeft het daarbij behorende korte darmstelsel.

Om granen (=koolhydraten) goed te kunnen verteren, is een lang darmstelsel nodig, zoals bijv een koe of een paard dat heeft.

Een hond verteert de granen dus niet volledig. Het lichaam wordt dan snel overbelast door de grote hoeveelheden granen in brok- en blikvoeding (want het is er niet voor gemaakt om dit te verteren), wat zich weer uit in allergieen, jeuk, schilfers, vieze ogen, etc etc.

Daarbij komt dat een teveel aan koolhydraten, het maagzuur van de hond minder zuur wordt. De hond is dan vatbaarder voor bacterien, wat weer snel tot diarree kan leiden.

Tenslotte zorgen de grote hoeveelheden koolhydraten ook vaak voor tandplak (het "Liga koek effect").
Door Lizzy
#397635
Granen bevatten trouwens ook veel fosfor en weinig calcium. Ergo, granen zorgen er zelfs voor dat calcium minder goed opgenomen kan worden (ik moet even heel diep in mijn geheugen graven maar volgens mij komt dat weer omdat er een specifiek eiwit ontbreekt en omdat er een specifiek fosfor-component in zit dat calcium weer aan zich bindt). Niet handig om veel van te voeren dus. Ook niet handig om met louter vlees te voeren (waar ook al nauwelijks calcium maar wel fosfor in zit). Daar komt bij dat graan + vlees sowieso een rot combinatie is omdat ze in de maag samen vaak niet goed gaan (rotten).

Want zoals Peet al zo prachtig uitlegt: graan is geen hondenvoer. Ergo, graan wordt er zelfs van verdacht (en niet zomaar een verdenking-je) ziektes als diabetes, artrtis en zelfs kanker te veroorzaken. Nou hebben we het in deze gevallen wel over een dieet wat voor een groot deel bestaat uit graan (brokken, blikvoeding, maar ook sommige zelfgemaakte dieten bestaan voor grote delen uit rijst/brood/pasta). De reactie van het lichaam op graan is trouwens hetzelfde als hoe het op suiker reageert.... Rijst valt trouwens in dezelfde categorie hoor (ook al doen sommige hondenvoerfabrikanten daar heel interessant over "bevat geen graan" terwijl er wel rijst in zit ::) en meer van dat soort flauwekul). Rijst is graan en net zo slecht voor een hond als brood of pasta. Mogelijk dat de meeste honden die ontzettend allergisch zijn voor granen (en dat zijn er veel! Graan is echt allergie-veroorzaker nummer 1!) niet allergisch zijn voor witte rijst, maar witte rijst is ook puur zetmeel nergens goed voor.

Als je nou veel koolhydraten (graan) voert, dan gaat dat dus ten koste van iets anders. Want je kunt niet en veel granen en veel vlees voeren (dan heb je binnen no-time een hond die je kunt rondrollen - graan is dik/slapmaker nummer 1). Maar als je dus veel graan voert, voer je te weinig vlees. En granen bevatten gewoon niet die eiwitten die de hond nodig heeft.

Maar goed, graan is dus pas eetbaar als het gekookt is (want ook granen die je makkelijk kunt weken zijn eerst plat gerold met een hete-pers-rol (warmte behandeling, noemen ze dat netjes). En gekookt voedsel is een no-no ;D. Als je al op graan zou willen voeren, dan zou je het beste gespruite granen kunnen voeren. Die hebben nog wel wat waarde en die bevatten nog wel wat nuttige vitamines (die de hond gewoon uit botten, vlees en orgaanvlees haalt, dus ook in dat opzicht hebben ze helemaal geen gespruite graantjes nodig).
Door Yari
#397641
Onwijs bedankt!!
Het is me nu volkomen duidelijk!! ;)
Heb net op een ander forum toevallig ook een discussie met een fokker die zweert bij het voeden van de pups met veel pasta, ben benieuwd wat ze hierop terug te zeggen heeft! ;D
#397668
Yari schreef: Onwijs bedankt!!
Het is me nu volkomen duidelijk!! ;)
Heb net op een ander forum toevallig ook een discussie met een fokker die zweert bij het voeden van de pups met veel pasta, ben benieuwd wat ze hierop terug te zeggen heeft! ;D
Nou, ik heb wel een paar ideetjes :-X
'dat doen we al jaaaren zo en dat gaat altijd goed'
de da heeft gezegd ...'
Door Yari
#397672
Kruimel schreef: Nou, ik heb wel een paar ideetjes :-X
'dat doen we al jaaaren zo en dat gaat altijd goed'
de da heeft gezegd ...'
Haha, nee ze zegt dat ik me maar eens moet gaan verdiepen in het fenomeen macaroni, haha, ze denkt blijkbaar dat macaroni geen graan is!! Wat een domme doos joh!! ;D
Die gaat af als een stekker... :D
Door Peet
#397674
Yari schreef: Haha, nee ze zegt dat ik me maar eens moet gaan verdiepen in het fenomeen macaroni, haha, ze denkt blijkbaar dat macaroni geen graan is!! Wat een domme doos joh!! ;D
Die gaat af als een stekker... :D
Ik zie bij God niet in wat er in macaronie te 'verdiepen' is.... ::)...maar ja, wie ben ik... ;D
Door Lizzy
#397675
Yari schreef: Haha, nee ze zegt dat ik me maar eens moet gaan verdiepen in het fenomeen macaroni, haha, ze denkt blijkbaar dat macaroni geen graan is!! Wat een domme doos joh!! ;D
Die gaat af als een stekker... :D
Nou ja, misschien weet zij iets over macaroni dat wij niet weten of begrijpen? Bij mijn weten is macaroni namelijk gewoon tarwemeel? Dus ik ben heel benieuwd wat daar dan zo goed aan zou zijn! Misschien dat ze dat even uit kan leggen?
#397746
Lizzy schreef: Nou ja, misschien weet zij iets over macaroni dat wij niet weten of begrijpen? Bij mijn weten is macaroni namelijk gewoon tarwemeel? Dus ik ben heel benieuwd wat daar dan zo goed aan zou zijn! Misschien dat ze dat even uit kan leggen?
Dat zie je dus fout, kennelijk is macaroni een fenomeen ;D ;D ;D
Hebben wij toch al die jaren gedacht dat het gewoon meelknoedel is als onderlaagje voor lekker sausjes en/of kaas ;D ;D
Door Lizzy
#397747
Kruimel schreef: Dat zie je dus fout, kennelijk is macaroni een fenomeen ;D ;D ;D
Hebben wij toch al die jaren gedacht dat het gewoon meelknoedel is als onderlaagje voor lekker sausjes en/of kaas ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D

Moeten we allemaal weer macaroni gaan voeren dus? Wel lekker goeikoop ;D!
Door Doedels
#397827
Lupa schreef: heb jullie iets tegen maccheroni???? >:(
Nee hoor, ik ben dol op maccheroni. Zeker nu ik weet dat het een fenomeen is. Maareeh, mijn hond wordt ziek van dat fenomeen. Sinds hij fenomeenloos eet is hij enorm opgeknapt.
Door margreet
#397896
Yari schreef: Onwijs bedankt!!
Het is me nu volkomen duidelijk!! ;)
Heb net op een ander forum toevallig ook een discussie met een fokker die zweert bij het voeden van de pups met veel pasta, ben benieuwd wat ze hierop terug te zeggen heeft! ;D
Heb het gelezen en zo te zien is deze discussie daar echt onbegonnen werk hoor,je krijgt geen gelijk van haar ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door