Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Li@nne
#39478
Hallo barfers,
Na maandenlang hier rondgeneusd te hebben moet het er maar eens van komen en stel ik me voor.
Ik heb 3 labradors waar ik heel graag full time mee wil gaan barfen.
Ze krijgen nu voornamelijk Duck uitmuntend, af en toe Prins brokken en regelmatig barf ik al een dag voor hen. (dus volledig vers)
Nu gooi ik ook gelijk wat vragen neer voor jullie en wel het volgende:
zouden jullie varkensvlees en botten geven als jullie zeker weten dat het vlees goed is? dus geen aujeski?

Ook heb ik nog een vraagje over granen, ik lees overal dat honden/wolven dat niet nodig hebben, maar wij hebben zelf regelmatig tarwe en gerst op ons land staan, en al mijn honden 'ritsen' de korrels uit de aren als ze er langs lopen.
Waarom zouden ze dit doen denken jullie??
Ik heb nog veel meer vragen hoor, maar op veel vragen kan ik al wel een antwoord vinen op jullie geweldige barfplaats!!
Hartelijke groet van Li@nne
Door roger
#39483
<<Nu gooi ik ook gelijk wat vragen neer voor jullie en wel het volgende:
zouden jullie varkensvlees en botten geven als jullie zeker weten dat het vlees goed is? dus geen aujeski?<<

Das een goei vraag Li@nne, en ik zou het antwoord niet zo direkt 1,2, 3 kunnen geven omdat ik hier nog niet bij stil gestaan heb.

Ik denk het niet, omdat wat mij betreft , er zoveel alternatieven zijn dat ik het de moeite niet waard vind om het te doen, vermits je als leek nooit de 100 % zekerheid hebt dat het Aujeszki vrij is en er heel veel andere soorten vlees zijn.



<<Ook heb ik nog een vraagje over granen, ik lees overal dat honden/wolven dat niet nodig hebben, maar wij hebben zelf regelmatig tarwe en gerst op ons land staan, en al mijn honden 'ritsen' de korrels uit de aren als ze er langs lopen.Waarom zouden ze dit doen denken jullie??<<

De vraag is dan , eten ze die korrels wel degelijk op, of is dat een soort van spel, of gaat het hier om het plantaardige gedeelte, de stengels, die ze dan eten , net zoals ze bijvoorbeeld gras eten.
Als ik mijn honden komplete kippen of fazanten geef , met maag inhoud , dan vind ik gegarandeerd in hun uitwerpselen hele tarwekorresl of maiskorrels terug.

Mijn honden krijgen wel granen, onder de vorm van vlokken op vleesloze dagen.

Gr.
roger.
Door Lizzy
#39493
Hoi Li@nne, welkom op barfplaats! Hartstikke leuk dat je er bent! Nou, ik ga proberen antwoord te geven op jouw vragen.

Nee, ik zou geen varkensvlees geven, ook niet als ik 200% zeker van zou zijn dat het varken niet besmet zou zijn met Aujeszky (ik denk trouwens dat het onmogelijk is om dat 200% te garanderen want een volwassen varken sterft niet aan deze ziekte - maar dat ter zijde). Ik heb in het boek van Donath geleerd dat varkensvlees ook niet gezond is. Ik zoek dit vanavond of morgen nog even voor je op (de reden).

Hihihi, wat grappig dat jouw honden tarwe en gerst van opeten! Tja, ik denk dat ik het wel weet hoor, waarom ze dat doen. Naar mijn mening vinden honden koolhydraathoudende voeding wel erg lekker. Mijn honden kregen ook geweekte granen (ik ben daarmee gestopt want het beviel me niet) en ze vonden dat erg lekker (op 1 hond na dan). En ze vinden bijv. brood ook helemaal geweldig lekker! Ik vind zelf koolhydraten ook ongelofelijk lekker. Geef mij maar aardappel, brood, pasta enzovoorts! Mmmm, heerlijk! Maar of het nu werkelijk gezond is voor onze honden? Ik denk dat de gemiddelde wilde wolf niet snel in aanraking komt met tarwe of gerst (laat staan dit opeet). Ik denk dat ze de granen vooral binnen krijgen via hun prooidier. Maar dat percentage is natuurlijk zeer gering. Neemt niet weg dat een heel beetje graan geen kwaad kan (denk ik). Ze vinden het lekker, het biedt energie en het biedt ook iets vitamine E.

Groetjes, Lizzy
Door SHIVA
#39494
hoi lianne welkom hier op de barfplaats
wij hebben afgelopen paar dagen onze honden rodi gegeven met groenten
normaal geef ik ze bibi of vers van de slager of poelier
maar in zo vakantei huisje hebje geen grote vriezer vandaar de rodie
nu bij de ontlasting van een van mijn honden zag je de hele erwten nog zitten die kwamen er uit zoals ze er zijn ingegaan
een beter bewijs kon ik niet krijgen
dat groenten en granen er onverteerd er weer uitkomen mits je ze op een andere manier bereid
ik ben ook nog maar een half jaarte bezig
vandaar mijn reactie
gr shiva
Gebruikersavatar
Door chooky
#39497
Hoi Lianne, welkom hier :D
Ik zu zelf ook geen varkensvlees geven. Ik heb ook vaker gelezen dat varkensvlees niet echt goed is voor zowel mensen als dieren. Ik zal nog eens zoeken of ik het nog terug kan vinden. Ik heb ook wel het omgekeerde gelezen. Volgens mij zelfs in het boek van Billinghurst (weet ik niet zeker, kan het ook niet nakijken, ik heb het uitgeleend en nog niet terug >:( ). Maar ik zou wel minder in de stress schieten als dat monster weer eens de ontdooiende karbonades van het aanrecht heeft gegrist >:( ;D
Granen gaf ik eerst wel, toen weer niet, maar ik heb sinds een paar dagen de boekjes van Juliette de Bairacly Levy ("gezonde jonge honden" en "uw hond ziek en gezond") en nu begin ik toch wel weer wat te twijfelen. Misschien dat ik toch een vleesloze graan- en peulvruchtendag ga invoeren. Volgens mij halen wolven hun plantaardige voedsel (groente en granen) voor het grootste gedellte uit de maaginhoud van prooien, als ze die al opeten. Maar van kleine prooien eten ze hem wel op en soms ook van grotere prooien. Bovendien zijn graanvlokken een redelijke vervanging van de huid en haar van de prooi.
Ik denk dat ik dus regelmatig graanvlokken over het eten van chooky zal gaan doen en dat ik weer graandagen in ga proberen te voeren. Maar dat moet ik dus even met Chooky bespreken. Ik moet maar eens gaan uitzoeken wat ze precies lekker vindt, want wat ik de vorige keer dat ik graan-maaltijd klaarmaakte aan haar voorschotelde, dat viel niet echt in de smaak :-\ ;D ;D ;D
groetjes Eva
Door avalon
#39537
Hoi Lianne,

Welkom hier op de barfplaats. Ik zou ook geen rauw varkensvlees geven, omdat ik altijd blijf twijfelen of het misschien besmet zou zijn. En bij twijfel doe ik het niet. Mijn honden hebben vandaag een hele goede groentemix op deze was bijna vloeibaar. (had iets te lang in de blender gezeten en er zat een perssinaasappel bij ipv een vleessinaasappel). Vorige keer zaten er ook nog hele erwten bij die er ook weer heel uitkwamen net zoals de maiskorrels. Dud daar hebben ze toen niets aan gehad.

Groetjes Renate
Door sharpie
#39649
Hoi Lianne,

Volgens Pat McKay: Moet je geen varkensvlees aan je dieren geven omdat het trichinose kan bevatten, een organisme wat alleen door het koken/bakken vernietigd wordt en aangezien een carnivoor alleen rauwvlees goed kan verwerken, is varkensvlees geen goede keus.
Varkensvlees is ook de meest moeilijk verteerbare soort vlees.

Pat Mckay heeft ook een Barf boek geschreven en je kan een gratis e-book van haar downloaden (Engelstalig) op: http://www.patmckay.com/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door