Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#393761
Kaio was mager op brok(scheet alles er uit hoeveel je ook gaf) tot 6 maanden. Daarna kvv gaan voeren. Op een gegeven moment iets te zwaar en nu goed op gewicht. Alhoewel hij is flink afgevallen (veel sport denk ik) dus gaat ie weer wat meer eten krijgen.
Hij heeft sterke bilspieren en achterpoten zijn ook keihard en sterk.
Denk wel dat uitgroei, gewicht en hoogte van een hond wel degelijk ook erfelijk bepaald zijn. Gewicht hangt nl ook sterk af van het bone dat een hond heeft. En ik kan zeggen dat ik binnen ons ras de nodige verschillen zie en daar is het gewicht zwaar afhankelijk van het bone en dat is weer te danken aan de ouderdieren, die hebben dan ook zwaar bone.
Kaio heeft nooit groeipijn gehad en is altijd gelijdelijk gegaan. Behave na de overgang van brok naar vers ging ie even heel snel maar wel zonder pijn. Geloof dat zijn lijn weinig last heeft van groeipijn, mama's leven ook hun hele leven op vers maar of dat er mee te maken heeft?
Volgens mij is groeipijn ook voor een gedeelte erfelijk, maar denk dat hier voeding ook iets uitmaakt.
maar van vlees krijg je sterke spieren dus denk wel degelijk dat honden of katten op vers naja hoe zeg je het massievere spieren hebben. Minder volume maar wel sterker.
Door Sofie
#393874
Toen Lady die vieze brokken nog at was ze iets te dik en nogal "slap" in haar vel...
Terwijl nu (nadat ik eerst de juiste porties moet uitzoeken) heeft ze echt een mooie slanke lijn en zit wat "strakker" in haar vel!
Door Anneke V
#393900
Ik hoop dat onze pup nu dat hij kvv eet & binnenkort toch rauw vlees zal voorgeschoteld krijgen ook wat steviger & groter wordt, want blijkbaar heeft hij in die 3 maanden dat hij ergens anders was te weinig voedingsstoffen opgenomen/gekregen & hij is zo klein & tenger...
Gisteren nog waren mijn ouders bij ons & die zeiden ook al dat hij zo klein was & dat het nooit een grote zou worden.....Wacht maar ;)
Door jeanne
#393942
Lizzy schreef: Ik kijk niet naar de kilo's (in geval van Brutus/Pinkel). Ik weet ook eerlijk gezegd niet of het in kilo's echt uitmaakt want volgens mij was Brutus op brokken 31 kilo en is hij dat nog steeds. Maar ik weet wel dat ik brokkenhonden 'slap' vind. Geen 'strak in het pak honden'. En ook al zijn ze nog zo netjes op gewicht (de brokkenhond): Ik vind het een slappe hap.
ja, dat viel mij laatst op de nestkeuring van Bes nog op. Bes sprong er echt uit, was veel steviger en strakker in het vel, en dat voor een basset ;) Daarbij was ze ook de kleinste van de 10 pups. Toeval???
Denk het niet, de rest van de honden eet hoogstwaarschijnlijk allemaal brok, liefst nog puppybrok en hebben een giga groeispurt gehad. Dat heeft Bes dus niet gehad, die groeispurt.
Laatst gewijzigd door jeanne op wo 28 sep 2005, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door avalon
#395357
Op de een of andere manier blijven de hondjes hier honger houden. ::). Ik vindt wel dat ze er nu echt goed uitzien al zeg ik het zelf (oke op wat uiterlijke verzorging na dan :-[ echte salon hondjes :-X
Door avalon
#395360
jeanne schreef: ja, dat viel mij laatst op de nestkeuring van Bes nog op. Bes sprong er echt uit, was veel steviger en strakker in het vel, en dat voor een basset ;) Daarbij was ze ook de kleinste van de 10 pups. Toeval???
Denk het niet, de rest van de honden eet hoogstwaarschijnlijk allemaal brok, liefst nog puppybrok en hebben een giga groeispurt gehad. Dat heeft Bes dus niet gehad, die groeispurt.

Wat dat betreft ben ik ook zeer benieuwd naar de keuring van Avalons nest. Zit er ook een bij die nog steeds kvv krijgt, alleen dan wel in combinatie met brok :-\
Door tvs
#395390
Lizzy schreef: Ik kijk niet naar de kilo's (in geval van Brutus/Pinkel). Ik weet ook eerlijk gezegd niet of het in kilo's echt uitmaakt want volgens mij was Brutus op brokken 31 kilo en is hij dat nog steeds. Maar ik weet wel dat ik brokkenhonden 'slap' vind. Geen 'strak in het pak honden'. En ook al zijn ze nog zo netjes op gewicht (de brokkenhond): Ik vind het een slappe hap.
slappe hap dat kun je vinden. ik snap ook dat veel mensen die rauw voeren het als een ontdekking en iets nieuws zien. m'n leven lang heb ik al honden en ze hebben van alles gegeten. m'n oudste hond is 18 jaar geworden op brokken tafelresten en alles wat ie kon vinden (inclusief de kippen van de buren).
Ik heb een door en door lieve en volledig afgetrainde dobberman gehad. iedereen verbaasde zich er altijd over hoe ontspannen die hond was, hij is 13 jaar geworden en het grootste deel van zijn leven in topconditie geweest. voornamenlijk op brokken.
Nu, een paar honden verder voer ik weer voornamenlijk rauw, en dat gaat prima voor deze hond en het past ook goed in onze manier van leven. en natuurlijk kom ik ook mensen tegen met hun hond waarvan ik denk dat die hond het mischien beter op rauwvoer zou doen, meestwaarschijnlijk wel. En dan deel je je ervaringen wel eens, maar het moet wel bij je passen en ik pas er wel voor om hun hond slappe hap te noemen. vaak vind ik dat ook niet.
Mijn hond hoeft er niet uit te zien als een afgetrainde bodybuilder met een minimaal vetpercentage, het zijn geen topsporters en het is geen wedstrijd. Iedereen moet misschien gewoon doen waar die zichzelf het prettigst bij voelt en dan gaat alles zijn ontspannen gangetje . dat geld voor mij en mijn gezin waar mijn hond onderdeel van uitmaakt niet anders dan voor iemand die daar een andere mening over heeft.
Ik heb een echte boerenhond, een friese wetterhoun, die in het nest (op een boerenbedrijf) alles vrat wat los en vast zat en daar ben ik al snel mee doorgegaan, (wel een beetje gezond dan)en daar vaart iedereen wel bij.
groet Trudi
Gebruikersavatar
Door sylvia
#395587
tvs schreef: slappe hap dat kun je vinden. ik snap ook dat veel mensen die rauw voeren het als een ontdekking en iets nieuws zien. m'n leven lang heb ik al honden en ze hebben van alles gegeten. m'n oudste hond is 18 jaar geworden op brokken tafelresten en alles wat ie kon vinden (inclusief de kippen van de buren).
Ik heb een door en door lieve en volledig afgetrainde dobberman gehad. iedereen verbaasde zich er altijd over hoe ontspannen die hond was, hij is 13 jaar geworden en het grootste deel van zijn leven in topconditie geweest. voornamenlijk op brokken.
Nu, een paar honden verder voer ik weer voornamenlijk rauw, en dat gaat prima voor deze hond en het past ook goed in onze manier van leven. en natuurlijk kom ik ook mensen tegen met hun hond waarvan ik denk dat die hond het mischien beter op rauwvoer zou doen, meestwaarschijnlijk wel. En dan deel je je ervaringen wel eens, maar het moet wel bij je passen en ik pas er wel voor om hun hond slappe hap te noemen. vaak vind ik dat ook niet.
Mijn hond hoeft er niet uit te zien als een afgetrainde bodybuilder met een minimaal vetpercentage, het zijn geen topsporters en het is geen wedstrijd. Iedereen moet misschien gewoon doen waar die zichzelf het prettigst bij voelt en dan gaat alles zijn ontspannen gangetje . dat geld voor mij en mijn gezin waar mijn hond onderdeel van uitmaakt niet anders dan voor iemand die daar een andere mening over heeft.
Ik heb een echte boerenhond, een friese wetterhoun, die in het nest (op een boerenbedrijf) alles vrat wat los en vast zat en daar ben ik al snel mee doorgegaan, (wel een beetje gezond dan)en daar vaart iedereen wel bij.
groet Trudi
Ik denk dat je een denkfoutje maakt met slappe hap en strak in het vel.
Mijn honden zijn ook geen afgetrainde bodybuilders, maar brokken honden en dan bedoel ik niet de afgetrainde honden maar de normale huishond die is musch van binnen, dat kan ook niet anders door de andere manier van opslaan van koolhydraten.

En brokken tja....er zijn zat honden die er aardig op overleven, er zijn ook wereldwijd zat honden die op de vuilnisbelt overleven, er zijn ook zat mensen die op een slechte ongezonde manier van leven oud worden maar ik wil meer voor mijn honden, die hoeven niet te overleven die wil ik op een optimale manier gezond oud laten worden. Ik heb mijn roedel en hun nageslacht als voorbeeld en ik kan rustig beweren dat de honden met dezelfde genetischepool gezonder zijn op vers dan die op brok. Aan het eind van de rit hebben die op vers praktisch hun gehele leven de DA niet gezien en hun nestbroeders en zusters die op brokken zitten hebben em toch iets vaker gezien en zijn uiteindelijk in een slechtere conditie dan de nestgenoten die op vers zitten.
Door tvs
#395837
sylvia schreef: Ik denk dat je een denkfoutje maakt met slappe hap en strak in het vel.
Mijn honden zijn ook geen afgetrainde bodybuilders, maar brokken honden en dan bedoel ik niet de afgetrainde honden maar de normale huishond die is musch van binnen, dat kan ook niet anders door de andere manier van opslaan van koolhydraten.

En brokken tja....er zijn zat honden die er aardig op overleven, er zijn ook wereldwijd zat honden die op de vuilnisbelt overleven, er zijn ook zat mensen die op een slechte ongezonde manier van leven oud worden maar ik wil meer voor mijn honden, die hoeven niet te overleven die wil ik op een optimale manier gezond oud laten worden. Ik heb mijn roedel en hun nageslacht als voorbeeld en ik kan rustig beweren dat de honden met dezelfde genetischepool gezonder zijn op vers dan die op brok. Aan het eind van de rit hebben die op vers praktisch hun gehele leven de DA niet gezien en hun nestbroeders en zusters die op brokken zitten hebben em toch iets vaker gezien en zijn uiteindelijk in een slechtere conditie dan de nestgenoten die op vers zitten.
over die brokken zijn we het helemaal eens, daarom geef ik ook vers, dat was het punt ook niet. Waar ik op reageerde was dat slappe hap verhaal, het zal wel niet zo bedoelt zijn , maar op mij komt dat wat aanmatigend over.
Stel je voor je zit met je hondje aan je voeten zo'n site te bekijken en je leest dat. Je kijkt naar die slappe hap aan je voeten en het enige wat je ziet is een hond die je naar eer en geweten goeie dingen te eten geeft, die nu geen klachten heeft en er atletisch uit ziet. Nou , dan kan je dat in het verkeerde keelgat schieten en dat is zonde want dat maakt het lastiger om de informatie waar je naar op zoek bent of die je gewoon tegen komt op te nemen, en loop je de kans om in een welles nietes spelletje te verzanden.
voor je het weet schiet je je doel voorbij en dat vind ik jammer.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#395849
tvs schreef: over die brokken zijn we het helemaal eens, daarom geef ik ook vers, dat was het punt ook niet. Waar ik op reageerde was dat slappe hap verhaal, het zal wel niet zo bedoelt zijn , maar op mij komt dat wat aanmatigend over.
Stel je voor je zit met je hondje aan je voeten zo'n site te bekijken en je leest dat. Je kijkt naar die slappe hap aan je voeten en het enige wat je ziet is een hond die je naar eer en geweten goeie dingen te eten geeft, die nu geen klachten heeft en er atletisch uit ziet. Nou , dan kan je dat in het verkeerde keelgat schieten en dat is zonde want dat maakt het lastiger om de informatie waar je naar op zoek bent of die je gewoon tegen komt op te nemen, en loop je de kans om in een welles nietes spelletje te verzanden.
voor je het weet schiet je je doel voorbij en dat vind ik jammer.
Ja dat kan wel, maar het is geen l*lverhaal en dat is ook het eerste wat mensen toegeven als ze een tijd over zijn dat de hond strakker in het pak zit. Dat kan namelijk ook niet anders brokken zijn koolhydraten en koolhydraten slaan anders op en zorgen voor de zachte binnenkant.
(ik dacht dat het kruimel is die je precies kan vertellen hoe dat opslaan gaat)

Als je volgens dit uitgangspunt gaat denken van ;ik zeg niks anders schiet ik mijn doel voorbij, dan moet je over alle voordelen van rauw je mond houden. Iedereen denkt namelijk heel goed te voeren met brokjes (de eigenmerkvoerders uitgesloten dan die willen alleen goedkoop voeren).
Door tvs
#395880
sylvia schreef: Ja dat kan wel, maar het is geen l*lverhaal en dat is ook het eerste wat mensen toegeven als ze een tijd over zijn dat de hond strakker in het pak zit. Dat kan namelijk ook niet anders brokken zijn koolhydraten en koolhydraten slaan anders op en zorgen voor de zachte binnenkant.
(ik dacht dat het kruimel is die je precies kan vertellen hoe dat opslaan gaat)

Als je volgens dit uitgangspunt gaat denken van ;ik zeg niks anders schiet ik mijn doel voorbij, dan moet je over alle voordelen van rauw je mond houden. Iedereen denkt namelijk heel goed te voeren met brokjes (de eigenmerkvoerders uitgesloten dan die willen alleen goedkoop voeren).
gaat er niet om dat je niks zegt. altijd alles zeggen natuurlijk, en vooral alle voordelen.
Alleen de vorm waarin,de manier waarop je dingen zegt,en wat dat voor effect kan hebben. Daar ging het me nu even om, en daarover kunnen we van mening verschillen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door