Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#394804
Na 'n dikke 4 weken, gaat inmiddels alleen maar de goeie kant op met Cis.
Ze voeld zich prima en rent, speeld en vliegd zoals altijd.
Nadat ze de pancreatitis had gekregen ben ik op onderzoek ben gegaan, want ik kon niet zomaar van de DA aannemen dat het door 't eten kwam.
Ik ben lid geworden van 'n Yahoo list voor honden met Pancreas problemen, en heb uitgevonden dat maar 1/3 van de alvleesklier aanvallen door voedsel word veroorzaakt.
Meestal is dat ook maar eenmalig doordat de hond uit de vuilnisbak heeft zitten vreten of b.v 'n hele worst in z'n geheel heeft opgevreten of 'n doos met vette zoete broodjes of weet ik veel wat voor vettigheid in grote hoeveelheid naar binnen heeft gewerkt .
'n ander 1/3 word veroorzaakt als bij-verschijnsel van 'n andere ziekte (b.v cushings)
en dan de laatse 1/3 gedeelte van de pancreas problemen word veroorzaakt door het gebruik van cortisone/steroids (zoals b.v predneson/prednesolon.)

Volgens mijn DA was het in Cis d'r geval dus ook door voeding veroorzaakt, maar ik weet wat Cis te eten krijgt en geloofde dus niet dat de voeding de schuld is geweest.
Gelukkig heeft ze ook geen ander ziektes dus 't idee van bij-verschijnsel gaat ook niet op.
Helaas was Cis wel jeuk- pillen aan 't nemen omdat ze ze allergies is voor 'n vlooien bijt.
Ze heeft geen vlooi, maar 1 bijt is genoeg om wekenlang jeuk en bijten en krabbellen te veroorzaken.
Meestal is 'n kuurtje van 2 weken 'n anti jeuk-pil genoeg om het probleem op te lossen, maar om welke reden dan ook bleef ze de laatste keer maar aan de gang met bijten, ze kreeg gewoon kale plekken op d'r billen en heupen, en trok de vacht eruit waardoor er dan kleine wondjes kwamen, en om daar geen infectie in te krijgen werd ze dan ook weer op 'n AB kuur gezet.
Maar wanneer ik stopte met de Vetalog(steroid anti jeukpil) dan begon de hele film weer van voor af aan....Op aanraden van de DA moest ik toen maar door blijven gaan met om de dag de steroids geven en gewoon elke dag doorgaan met de AB kuur.
Alles bij elkaar was dat inmiddels zo'n 7-8 weken aan de gang, tot dat ze toen de pancreatitis kreeg....
Natuurlijk gelijk gestopt met de steroids, en nadat ze uit de hospital kwam moest ik wel 'n andere AB kuur voor 2 weken geven, en daarna heeft ze niks meer gehad.

In ieder geval ben ik inmiddels dus overtuigd dat Cissy's aanval door de steroid gebruik is veroorzaakt.
Ik wilde dit met jullie delen omdat ik ook niet wist dat langdurig gebruik van jeukpilletje zulke nadelige gevolgen kan hebben.
Ik zeg niet dat het bij elke hond zal gebeuren, maar ik weet nu dat het wel bij mijn Cis kan gebeuren, en ze zal van mij dus ook nooit geen steroids meer krijgen.
Wanneer jullie hond 'n kort termijn kuur zal krijgen, dan zal er waarschijnlijk geen schade van ondervinden, maar wees a.u.b voorzichtig met langdurig gebruik.

Omdat Cis volgens mij dus ook geen permanente schade aan haar alvleesklier heeft opgelopen, hoop ik echt dat ze met verloop van tijd toch in staat zal zijn om weer volledig op barf over te gaan.
Nadat ze thuis kwam hebben weer eerst alleen de Hills i/d blik voer gegeven, toen ben ik zelf rijst met kalkoen gaan koken en dat met 'n klein beetje tegelijk door de blikvoer gaan mengen.
Nu eet ze 50% blikvoer en 50% home cooked rijst, met kalkoen of kip en beetje groentes.
Zo ga ik steeds meer home cooked voeren en steeds minder blik erbij.
Ik was al niet zo blij dat Cis de Hills blikvoer moest hebben, maar ik had toch maar 'n andere doos opgehaald, en gelijk maar 'n zak met droge brokken erbij voor tussendoor of voor de verandering....
Maar vandaag las ik pas wat er allemaal voor troep in zit!!!!!!
Als ik dat geweten had dan had ik 't nooit in huis gehaald!!
De blikkies rotzooi is erg genoeg, maar ik had 't niet meer toen il las wat er in de "supergezonde Hills i/d zit!!!!
Gatverdegatverdegatver....
Hills i/d dry kibble.. Ingredients
Corn meal, brewers rice, dried egg product, chicken by-product meal, corn gluten meal, pork fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), soy fiber, chicken liver flavor, vegetable oil, taurine, ethoxyquin (a preservative), minerals (dicalcium phosphate, salt, potassium citrate, potassium chloride, calcium carbonate, ferrous sulfate, zinc oxide, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite), vitamins (choline chloride, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement,, vitamin E supplement, niacin, thiamine mononitrate, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, folic acid, biotin, vitamin B12 supplement

Canned Hills i/d ...Ingredients
Water, egg product, turkey, rice, corn meal, pork liver, soy fiber, taurine, minerals (dicalcium phosphate, potassium chloride, salt, calcium carbonate, zinc oxide, ferrous sulfate, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite), vitamins (choline chloride, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement, thiamine mononitrate, niacin, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, folic acid, biotin, vitamin B12 supplement

Dus hopelijk ben ik gauw van die rotzooi af, en kan ze alleen eigengekookte voer in d'r bak vinden.....en wie weet.... daarna 'd fijngemalen RAUWE kippetje!!!
Door Timmy
#394856
Cortico's werken op zoveel systemen, dat het me niks verbaasd dat het zoiets kan veroorzaken. Wel denk ik dat het per hond verschillend is, dus dat de ene er gevoeliger voor is dan de andere. Er zijn toch ook zat honden die jaren op een (lage) dosis cortico's staat en er niets aan overhoud.
Nou moet ik er wel bij vermelden dat we hier in Nederland, voor zover ik weet, niet echt bekend zijn met orale triamcinolon, maar in principe verschilt dat niet veel met de andere middelen die we wel gebruiken.

Enne... van die Hills zei ik al... Is Nutro geen optie?

Gr.
Linda
Door Lizzy
#394860
Hi Dory, bedankt voor het delen van je ervaringen! Ik denk dat het heel goed is om dit in ons achterhoofd te houden..... En als je het mij vraagt zit er niks in die Hill's troep wat Cis nou helpt om beter te worden.... Volgens mij is ze beter af als je versnelt over gaat op 100% home coocked, desnoods aangevuld met een goed multivitamine poeder!
#394876
En wat te denken van de chicken by-product meal (gekookte gemalen koppen, poten, veren etc) en dried egg product ??? ??? ???
Alsof je de inhoud van een vuilniszak in de ketel gooit, goed koken, beetje mineralen/vitaminen erbij en klaar!
Kopersulfaat en ijzersulfaat zijn trouwens behoorlijk giftig, ik neem aan dat dat mini-beetjes zijn om aan de voorgeschreven hoeveelheden ijzer en koper te komen? Is dat überhaupt nopneembaar?

Maar (had ik natuurlijk gelijk moeten zeggen) wat fantastisch dat het zo goed gaat met Cissy! Zet hem op meid! Go Cis! En volgens mij heb je de oorzaak ook te pakken.
Door 202spots
#395215
Timmy schreef: Nou moet ik er wel bij vermelden dat we hier in Nederland, voor zover ik weet, niet echt bekend zijn met orale triamcinolon, maar in principe verschilt dat niet veel met de andere middelen die we wel gebruiken.
En wat betekend dat in 't engels of hollands Linda??? ;D
Ik zal wel op onderzoek gaan wat 'n "betere" brok is, maar de blikvoer ga ik in ieder geval vervangen door zelfgekookte eten.
Door Timmy
#395503
202Spots schreef: En wat betekend dat in 't engels of hollands Linda??? ;D
Ik zal wel op onderzoek gaan wat 'n "betere" brok is, maar de blikvoer ga ik in ieder geval vervangen door zelfgekookte eten.
Orale triamcinolon bedoel je vast?? Dat zijn die antijeuk pilletjes die je geeft: Vetalog. Dat is toch triamcinolon?

Gr.
Linda
Door 202spots
#395662
Timmy schreef: Orale triamcinolon bedoel je vast?? Dat zijn die antijeuk pilletjes die je geeft: Vetalog. Dat is toch triamcinolon?
Oh okay...word er wel met injectie gewerkt dan?
ik had dit ook nog dan gevonden:

Pancreatitis: There may be a relationship between the use of glucocorticoids and the development of pancreatitis, however, it has not been proven. Glucocorticoids are not recommended for the treatment of pancreatitis, except if the animal is in shock.
~~
Although other compounds could be listed, over 98 percent of all steroids used in pets are either hydrocortisone, prednisone, prednisolone, triamcinolone (Vetalog), methylprednisolone (Depo-Medrol and Medrol), dexamethasone (Azium), or betamethasone (Betasone).
http://www.peteducation.com/article.cfm?articleid=1422
Door 202spots
#395663
nikèdog2000 schreef: hoi spots er zit ook varkens lever in en gluten daar krijgen een heleboel honden jeuk van.
nikèdog2000
Ik ben eigenlijk meer bezorgd over de corn....Cis is allergies voor corn, en ze begind nu ook weer te jeuken
dus ik ben op onderzoek naar 'n andere brok wat geen mais heeft, laag in protein en laag in vet moet wezen en wat lich verteerbaar is.... :-\ :-\
Door Peet
#395666
202Spots schreef: Ik ben eigenlijk meer bezorgd over de corn....Cis is allergies voor corn, en ze begind nu ook weer te jeuken
dus ik ben op onderzoek naar 'n andere brok wat geen mais heeft, laag in protein en laag in vet moet wezen en wat lich verteerbaar is.... :-\ :-\
Ik weet dat ze in de US helemaal wild zijn van Timberwolf....ik weet niet precies de ingredienten (allerlei kruiden enzo), want ze hebben veel verschillende smaken en soorten, maar misschien is dat wat?
Of innova Evo? Ik roep ook maar wat hoor....persoonlijk zou ik voor Lizzy's raad gaan en homecooked geven, maar misschien dat je hier wat mee kunt....succes :-*
Door Peet
#395667
202Spots schreef: dus ik ben op onderzoek naar 'n andere brok wat geen mais heeft, laag in protein en laag in vet moet wezen en wat lich verteerbaar is.... :-\ :-\
en als je nu zelf samenstelt, op basis van kip, turkey en vis? lichter verteerbaar is er bijna niet, en ook de vetjes heb je dan zelf in de hand...... ;)
Door 202spots
#395672
Peet schreef: en als je nu zelf samenstelt, op basis van kip, turkey en vis? lichter verteerbaar is er bijna niet, en ook de vetjes heb je dan zelf in de hand...... ;)
Hi Peet, ja ik doe nu ook al, zelf maken met rijst en kalkoen/kip/vis. en ook wat gekookte groentes erdoor.
Maar ik ben dus op zoek om iets als knabbeltje te gebruiken en als tussendoor te geven,
omdat ze meerdere keren per dag moet eten geef ik dan de zelfgekookt s'morgens en s'avonds, en dan tussen de middag 'n handje brokken om wat op te kauwen.....als ik helemaal niks kan vinden dat ga ik zelf wel brokken bakken denk ik.....maar ik ven dus nog wel aan 't zoeken ....is alleen niet zo makkelijk om wat te vinden wat aan alle eisen voldoet zonder dat 't ook weer die ethoxyquin er in heeft zitten, of TE veel vet, of TE veel eiwit....e.d
Maar ik ga wel gewoon verder met vergelijken ;)
Ik zal eaglepack kijken Eva, had ik nog niet aan gedacht!!Thanks
Door Timmy
#395941
202Spots schreef: Oh okay...word er wel met injectie gewerkt dan?
ik had dit ook nog dan gevonden:

Pancreatitis: There may be a relationship between the use of glucocorticoids and the development of pancreatitis, however, it has not been proven. Glucocorticoids are not recommended for the treatment of pancreatitis, except if the animal is in shock.
~~
Although other compounds could be listed, over 98 percent of all steroids used in pets are either hydrocortisone, prednisone, prednisolone, triamcinolone (Vetalog), methylprednisolone (Depo-Medrol and Medrol), dexamethasone (Azium), or betamethasone (Betasone).
http://www.peteducation.com/article.cfm?articleid=1422
Het is hier wel in injectievorm. Wordt meestal toch maar eenmalig gegeven, of in ieder geval niet regelmatig bij eenzelfde hond. In de bijsluiter staat dan ook dat pancreatitis een van de (vele) bijwerkingen is.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door