Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marissie
#394500
Een hele foute vraag hier op het forum, maar wil hem toch graag stellen :-[.
We hebben een kitten van ongeveer 12 weken oud. Ze lust vers vlees en daar krijgt ze ook dagelijks iets van. Maar nu is ze tijdens het eten zo snel afgeleid, dat ze vaak haar vlees laat staan en om die reden geef ik haar er nu dus ook brokjes bij. Zo heeft ze de gelegenheid te eten als ze dat wil, aangezien ze erg bewegelijk en onderzoekend is, ben ik anders te bang dat ze tekorten krijgt en vlees dat zo lang staat wordt vies.
Nu mijn vraag, in de dierenwinkel zeggen ze dat kittenbrokjes echt nodig zijn, ivm extra voedingsstoffen e.d. Hier op het forum wordt gezegt dat puppy brokjes voor honden grote onzin zijn. Geldt dit ook voor katten? Ik heb nu van Nutro de Adult Chicken variant gekocht, omdat we ook een volwassen kat hebben. Kan onze kitten dit ook gewoon eten zonder iets tekort te komen of kan ik beter toch kitten brokjes erbij halen?
Tis de bedoeling dat ze op termijn allebei op versvlees van Energique over gaan. Wilde ik al eerder, maar kitten is te snel afgeleid door alle spannende dingen om haar heen en ook als ze appart eet laat ze er veel van staan.
Een heel verhaal voor 1 simpele vraag. Wie kan me helpen?

Groetjes Mariska.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#394522
Ik zou die brokjes gelijk de kliko inmikken.
Ten eerste wil je je kitten helemaal niet wennen aan de geur en smaakstoffen in brokken.

Ten tweede leer je je kitten nu dat ze haar eten niet direct hoeft op te eten.

Dus gewoon het vlees geven, eet ze niet dan heeft ze even pech tot de volgende eetronde.
Door Loeka
#394845
De dierenwinkel lekker laten l@llen, die verkopen liever het merk waar de meeste marge op zit dan een goed advies geven :P En idd kittenbrokjes zijn onzin!

Bij is een nestje geboren en die eten vanaf 4 a 5 weken niets anders dan vers. Ze komen niets te kort en groeien als kool. Ze zijn nu bijna 7 maanden en zijn zo gezond als een vis. Eten heel de dag laten staan vind ik sowieso geen juiste manier van voeren. Het kitten is nog erg jong dus kan nog niet zo heel veel tegelijk eten. Met 12 weken zou je ze nu wel al kunnen wennen aan 3 keer per dag eten.
Door Borke
#395125
Weg met die kittenbrokken, is allemaal geldklopperij.
ik heb 10 jaar lang Maine Coon katten gefokt en die kregen in het begin braaf kittenbrokken, later mee gestopt is onzin. Ze kunnen gewoon volwassen voeding eten, dat gebeurt in de natuur toch ook zo!
Die kittens die geen kittenbrokken kregen waren net zo mooi en gezond als de anderen, is dus echt niet nodig!

Als je gewoon verse voeding geeft, dan gaat het prima.
In brokken zitten (vooral bij kattenbrokken) veel geur- kleur- en smaakstoffen allemaal chemische troep.
Ik heb hier echter een aantal katten die daar inmiddels aan verslaafd zijn. Had ik nu echter een kitten, dan kreeg dat mooi vers en niets anders!
Door Loeka
#395607
Toevallig bij het boodschappen doen even in de Majesteit gelezen :-\ Daar staat in een artikel dat je kittens absoluut geen volwassen BROKJES mag geven omdat daar te veel zetmeel in zit dan goed is voor het kleintje... :P 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#395618
Loeka schreef: Toevallig bij het boodschappen doen even in de Majesteit gelezen :-\ Daar staat in een artikel dat je kittens absoluut geen volwassen BROKJES mag geven omdat daar te veel zetmeel in zit dan goed is voor het kleintje... :P 8)
Tis toch te erg voor woorden
Door Marieke
#396403
Weggooien die brokjes! :-X
Gewoon meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid versvlees aanbieden, daar zit alles in wat een kitten nodig heeft.
Door Nelly
#399031
Niks brokkies joh! Wegdoen die troep en lekker vers geven. Simply Red hier heeft vanaf dag 1 dat hij hier was kvv, platgemepte kippenekken en eendagskuikens gehad en hij is nu met zijn 6 maanden een mooie stevige jonge kater, met een velletje zo zacht als fluweel en een portie energie waar ik af en toe moe van wordt! ::) ;D
Door Marissie
#400049
ohhhh nee, nie nog meer energie :(. Hihihi ik ken dat, dat kleine mormeltje zit nu al zo vol energie, dat we er soms errug moe van worden en onze andere kat ook, want die wordt steeds belaagt.
Ik wil vers gaan voeren, zodra mijn vriend bij mijn woont. Nu werk ik onregelmatig, dus kan soms 's avonds geen voer geven en dan zouden de katten erg lang zonder eten zitten en dat vind ik niet zo prettig. Als mijn vriend bij me woont komt hij gewoon eind van de middag thuis en kan de katten voer geven als ik er niet ben.
Op dit moment krijgt de kitten dus gewoon de chicken brokjes van nutro en geen kitten brokjes. En ook bijna elke dag wat Energique, wat ze erg lekker vind.
Door Nelly
#400633
hoezo moe worden van de energie? En de andere katten ook? Zipper en Mistral zijn allebei 15 jaar oud en zitten dus echt niet te wachten op zo'n jonge rooie blaag van net 6 mnd. die ook nog extra energie heeft doordat hij barft en vers eet. Daarom probeer ik m'n ouwetjes 'n beetje te beschermen: Simply binnen; Zip en Mistral buiten en andersom; maar 's nachts wordt het natuurlijk een ander verhaal, want dan wil ik iedereen graag binnen hebben. En dan hoor ik vaak katten rennen, blazen en grommen en dan weet ik dat SR weer aan het treiteren is. Die rooie is een ventje met nogal een ego, en ik denk dat dat ego aan het groeien is en dat de eigenaar ervan bezig is te proberen om de HOOFDkater in huis te worden.
Door Borke
#400644
Ik weet niet of en kat van 6 maanden meer energie heeft dan de oudjes, omdat hij vers eet?
Het is normaal dat een jonge kat bulkt van de energie en dat de oudere katten wat minder energiek zijn ;D

Hier eet alleen de oudste kat vers (Franny 11.5 jaar) en ze is er wel energieker van geworden, maar dat is omdat ze een voedselintolerantie had en dus ziek werd van de brokken.
Maar de jonkies ("geef mij maar brokken") zijn toch wel energieker hoor ;D
Door Rosita
#400777
Toen mijn katten op vers gingen zag ik na een aantal weken dat ze duidelijk meer energie hadden om te spelen. Het grootste verschil zag ik bij Dayna die toen bijna 7 jaar was. Mijn 2 jongens waren pas 2, maar ook bij hun zag ik verschil. Ook mijn honden zijn een stuk fitter sinds ze vers krijgen. Ik denk dat je voornamelijk bij oudere of zieke dieren het verschil ziet tussen vers en brok. Hier in de buurt woont een hond die 2 jaar jonger is dan mijn labrador van bijna 13. Vooral de laatste paar maanden zie je gewoon dat die hond niet lekker meer in zijn vel zit. Ook mijn labrador zag er 2 jaar geleden een stuk minder fit uit, maar tegenwoordig blaakt hij weer van de energie.
Door Loeka
#401122
Hoi Nelly,

Vergeet niet dat SR ook Aby-bloed heeft. Daar zit toch wat meer pit in. Ik vind het al normaal dat ze hier zo ontzettend te keer kunnen gaan ;D Maar mijn vader zat met open mond te kijken toen de bende hier aan het rauzen was :o ;D
Door Nelly
#401677
Had kennelijk verkeerd gelezen en dus verkeerd gereageerd. Wat bedoel je met Aby bloed? Ik weet inmiddels dat een Somali in wezen een halflangharige Abessijn is. Bedoel je dat?
Door Loeka
#401739
Nelly schreef: Had kennelijk verkeerd gelezen en dus verkeerd gereageerd. Wat bedoel je met Aby bloed? Ik weet inmiddels dat een Somali in wezen een halflangharige Abessijn is. Bedoel je dat?
Yep en die zijn behoorlijk actief! ;D Ik zeg altijd, je moet er tegen kunnen 8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door