Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door geer
#395016
Zucht... Ik heb al eerder geschreven over Dap, mijn kat die een beetje kalig wordt... Het gaat maar niet over...en ze ziet er nu echt heel sneu uit... En ik, slechte baas die ik ben, ben nog steeds niet met haar naar de DA gegaan. Niet naar mijn DA op de hoek omdat die geheid prednison gaat spuiten en met zijn flutterige Hills brokjes aan komt kakken, niet naar Tannetje omdat Dap net van een stressy kat aan het veranderen is in een gezellige relaxkat en ik haar liever niet dat stuk in de auto mee wil nemen...

Het begon een paar maanden geleden, volgens mij toen de honden net vlooien hadden... Ik heb toen een tijd die krengen maar niet de nek om kunnen draaien, dan zaten ze weer in huis, dan weer op de honden, dan weer op de katten... Toen heb ik in een keer het huis behandeld, de honden en katten gefrontlined en de katten een anti-vlooienbandje omgedaan. Die vlooien zijn nu volgens mij echt weg, en op Dap heb ik nooit een vlo kunnen vinden. Bij de honden heb ik echter gemerkt dat Frontline niet goed werkt...dus dat zou heel goed ook kunnen gelden voor de katten. Dus heb ik ze eergister weer allemaal met Advantage behandeld, om zeker te zijn dat Dap geen last van vlooien heeft.

Ze is nu echt op behoorlijk wat plekken zich kaal aan het bijten/likken. Haar staartaanzet is helemaal kortharig, de achterkant van haar achterpoten zijn kalig (het ziet er echt uit alsof ze het haar vlak bij de aanzet af bijt), haar flanken vertonen kale plekken. En ze zit onder de korstjes en wondjes. Ze heeft ook regelmatig een zwarte snotneus...net alsof ze met haar neus in de aarde heeft gezeten en er wat in haar neus is blijven hangen (terwijl ze nooit buiten komt)...

Vlooienallergie lijkt me sterk, omdat ze in die 4 jaar dat wij haar nu hebben, vast wel eerder vlooien heeft gehad, ik heb nooit iets aan haar gemerkt...

Ze eet alleen Carnibest, en af en toe een blikje tonijn in water. Verder niets, geen koekjes, geen snoepjes, niets waar granen of conserveringstroep inzit. Alleen CB en wat vis; ze lust ook niet zoveel.

Stress? Dat zou kunnen, al twijfel ik daaraan. Toen we haar kregen als kitten was het een super stressy kat... je kon haar amper aaien, laat staan dat ze bij je kwam zitten... Nu kan je amper gaan zitten of ze wil op schoot, geaaid worden, bij je liggen...dan begint ze te knorren als een varken en te kwijlen als een mandje. Ted is natuurlijk niet echt dol op katten en die jaagt haar dan ook wel eens op, maar het lijkt alsof Dap zich daar niet veel van aantrekt. Ze rent wel weg als ze opgejaagd wordt, maar ze probeert ook gerust om naast Ted in het zonnetje te liggen. Of ze kruipt in Ted haar mand. Ze lijkt dus echt niet stressig, ze verstopt zich niet, maar zoekt juist toenadering.

Ik weet echt niet zo goed wat ik nou met haar aanmoet. En waar dit nu zo ineens door kan komen... Mijn eigen 'chemische' DA wil ik liever vermijden, ik heb niet het gevoel dat die ooit uitkomst zal bieden. Als het binnen een week niet beter gaan (na de Advantage), dan neem ik haar mee naar m'n werk.. Maar misschien dat iemand nog suggesties heeft of dit herkent. Of zal ik eerst iets anders proberen, zonder dat ik haar de stress van de auto aandoe? Groene leem oid? Want ik vind het zo zielig voor 't kleine ding.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#395036
Ik denk dat DAP een hormonaal probleem heeft, veel katten hebben daar periodiek last van. Ik zou dat even opnemen met Tannetje (zonder dat je Dap meeneemt, neem desnoods even foto's en mail die naar Tannetje, en doe eventueel een beetje huidcellen meenemen, door een nylon kousje over je stofzuigermond te doen en haar even te stofzuigen)
Door geer
#395042
sylvia schreef: Ik denk dat DAP een hormonaal probleem heeft, veel katten hebben daar periodiek last van. Ik zou dat even opnemen met Tannetje (zonder dat je Dap meeneemt, neem desnoods even foto's en mail die naar Tannetje, en doe eventueel een beetje huidcellen meenemen, door een nylon kousje over je stofzuigermond te doen en haar even te stofzuigen)
Hmmm, zou het? Kan dat ook als ze gesteriliseerd is? En duiden die korstjes niet op iets allergie-achtigs?
Door Mevroi Kruim
#395079
De vlooienallergie van Sjors manifsteerde zich ook pas toen hij al een jaar of 7, 8 was. En precies dezelfde verschijnselen, helemaal kale Sjors met korsten, alleen nog haar op z'n kop :-X :-X Waarschijnlijk was het daarvoor ook al wel aanwezig maar viel het niet zo op, ik hield m'n beestjes altijd fanatiek vlovrij vanwege allergische hond, en pas toen die er niet meer was begon Sjors. Hij hoefde maar 1 vlo te hebben en feest :-X
Sinds ze barfen is het veel en veel minder, de afgelopen 3 jaar was het praktisch weg, alleen deze zomer vond meneer een adres voor overheerlijke brokjes en jawel hoor, kale Sjors >:( >:( >:(
Door Borke
#395205
Volgens mij kan het ook een vlooienallergie zijn, dat kan zich op latere leeftijd manifesteren, hadden wij vroeger ook bij onze oude huiskater.

Als je kat zo stresserig is in de auto dan zou ik een telefonisch consult aanvragen bij homeopatisch dierenarts Amanda van Grondelle :
http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html

Ik ben daar al vaker prima geholpen in situaties waar ik er met mijn 'gewone' (overigens prima!) dierenarts niet uit kwam.
Door geer
#395206
AstridStraver schreef: Volgens mij kan het ook een vlooienallergie zijn, dat kan zich op latere leeftijd manifesteren, hadden wij vroeger ook bij onze oude huiskater.

Als je kat zo stresserig is in de auto dan zou ik een telefonisch consult aanvragen bij homeopatisch dierenarts Amanda van Grondelle :
http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html

Ik ben daar al vaker prima geholpen in situaties waar ik er met mijn 'gewone' (overigens prima!) dierenarts niet uit kwam.
Hmmm...dat zou dus toch kunnen...

Enne, wat betreft de dierenarts, ik werk bij Tannetje (ook homp. DA), dus overleggen zonder Dap kan altijd ;)
Door Borke
#395276
geer schreef: Enne, wat betreft de dierenarts, ik werk bij Tannetje (ook homp. DA), dus overleggen zonder Dap kan altijd ;)
He dat wist ik niet....kleine wereld is het toch ;D
Door Viv
#401851
Hi, even een verlaatte reactie maar ben pas sinds kort weer online... >:(
Wij hebben hele goede ervaringen met een dierentolk. ZIj heeft ons erg geholpen als aanvulling op Tannetje en de BARF natuurlijk. Mocht je er meer over willen weten, mail me dan even een PBtje dan stuur ik je de adressen.
sterkte!
Door jeanne
#402576
Geer, ik ken een trimster die haaranalyse's doet, daar kan zij uit zien of er tekorten oid zijn aan de hond.
als je wil kan ik navragen of ze het ook bij katten kan/doet?
je hoeft geloof ik alleen maar wat haartjes op te sturen.
Door Birgit
#482922
Geer, het is al een oud bericht, maar ik ben ff in de zoekmachine bezig geweest.
Onze kat Sam heeft ook al een week of 2 kale plekken, vandaar....

Hoe is het nu ? En wat heb je eraan gedaan ?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door