Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door diana
#392820
Een vriendin van mij haar dober had
allerlij rare bulten en puisten .
begon in zijn nek .
er is een rij operatief verwijderd en hij heeft a.b gekregen en het was op kweek gezet , maar van de daarvoor gekregen a.b

daar gingen ze dus niet echt van weg dus de kuur werd verlengd
in de tussentyd is hij ook nog eens gebeten door en andere hond ,
en heeft nu dit , eosinofiele furunculose .
ze moet nu weer naar de d.a en die steld voor om nu ;
Zie hieronder haar berichtje;


{{zo ik mag dinsdag middag weer naar de DA

na de biopte en aangevalen zijn door die ene hond

schimmel er boven op

en dan weetik nu dus dat hij eosinofiele furunculose heeft

of te wel een aanslag op zijn afweer systeem waar mee hij steenpuisten heeft gekregen in zijn nek



pas geleden ben ik weer terug geweest bij de Da omdat op de plaats waar hij geopereerd was daar ontstekingkjes kwamen kleintje met pus

naar de DA geweest en een antibioticum gekregen maar ook dat heeft niet geholpen

nu weer 1 1/2 week verder ga ik morgen weer naar de DA met hem en als ik pech heb krijgt hij voor die steenpuisten Corticosteroide en daar ben ik niet zo heel blij mee

en van wat ik heb begrepen maar dat hoor ik morgen voor 6 weken lang...................

en dan nog kijken hoe en wat met die ontstekingen in zijn hals pfffff}}}}


ik heb haar gezegd om maar zo snel mogelijk te gaan beginnen met probiotica,
maar wat nog meer?????
Laatst gewijzigd door diana op di 27 sep 2005, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#392827
eosinofiele furunculose zegt me eerlijk gezegd vrij weinig... Eosinofiele cellen zijn vaak betrokken bij ontstekingsprocessen en allergische reacties en furunculose is een steenpuistenziekte. Maar, die ziekte wordt meestal veroorzaakt door een andere ziekte die het immuunsysteem ondermijnt (waardoor er een gestoord afweermechanisme is). Dus, volgens mij moet nu achterhaald worden wat de echte oorzaak is. Met andere woorden: volgens mij is de arts nog niet klaar met z'n onderzoek?

Ik vind het nu moeilijk om te zeggen welke middelen ze de hond moet geven. Volgens mij kunnen ze beter verder onderzoeken naar de oorzaak voor het ontstaan van deze steenpuisten. Ik neem aan dat er al uitgebreide bloedonderzoeken zijn gedaan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 sep 2005, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#392839
Beau heeft furunculose gehad, zij het niet die versie die jij beschrijft. Ik heb ze bij hem uiteindelijk (na een heeeeeeeel lang traject in Utrecht op de Faculteit) zelf weggekregen met een 3-traps aanpak:

1) immunsysteem tot rust brengen: geen entingen meer, geen worm of vlo bestrijding met gif, kortom alle chemische middelen achterwege laten. Weerstand opbouwen met echinacea en omega-3 (visolie)

2) het systeem niet onnodig belasten: goede voeding geven. Brokken de deur uit en de hond voorzien van gezonde voeding waar zijn systeem voor is gemaakt: dus rauw (in mijn geval KVV). Brokken bevatten teveel goedkope vulstoffen (mais, tarwe, graan, bietenpulp, veren, klauwen) en daarbij nog eens chemische geur-kleur- en smaakstoffen. Tenslotte gaat er een chemisch aangepaste vorm van vit E (of BHA/BHT) overheen om het goed te houden. Rommel dus, die een hond met een verstoorde weerstand alleen maar zieker maakt.

3) de fistels bestrijden met Silicea van VSM of Vogel, potentie D12. 3 maal daags 10 to 15 tabletjes opgelost in een klein beetje water door middel van een spuitje zonder naald in een schone bek geven (dus niet over het voer). De furunculose plekken behandelde ik met Aloe Vera Gel (90% pure gel).

Beau was binnen 2 weken van de fistels af. Af en toe een herhaal-kuurtje van de Silicea geven, wanneer nodig. De laatste 2 jaar is hij geheel fistel vrij.
Door Lizzy
#392847
Peet schreef: Beau heeft furunculose gehad, zij het niet die versie die jij beschrijft. Ik heb ze bij hem uiteindelijk (na een heeeeeeeel lang traject in Utrecht op de Faculteit) zelf weggekregen met een 3-traps aanpak:

1) immunsysteem tot rust brengen: geen entingen meer, geen worm of vlo bestrijding met gif, kortom alle chemische middelen achterwege laten. Weerstand opbouwen met echinacea en omega-3 (visolie)

2) het systeem niet onnodig belasten: goede voeding geven. Brokken de deur uit en de hond voorzien van gezonde voeding waar zijn systeem voor is gemaakt: dus rauw (in mijn geval KVV). Brokken bevatten teveel goedkope vulstoffen (mais, tarwe, graan, bietenpulp, veren, klauwen) en daarbij nog eens chemische geur-kleur- en smaakstoffen. Tenslotte gaat er een chemisch aangepaste vorm van vit E (of BHA/BHT) overheen om het goed te houden. Rommel dus, die een hond met een verstoorde weerstand alleen maar zieker maakt.

3) de fistels bestrijden met Silicea van VSM of Vogel, potentie D12. 3 maal daags 10 to 15 tabletjes opgelost in een klein beetje water door middel van een spuitje zonder naald in een schone bek geven (dus niet over het voer). De furunculose plekken behandelde ik met Aloe Vera Gel (90% pure gel).

Beau was binnen 2 weken van de fistels af. Af en toe een herhaal-kuurtje van de Silicea geven, wanneer nodig. De laatste 2 jaar is hij geheel fistel vrij.

Wat jij nu beschrijft lijkt mij sowieso een hele goede grondige verstandige aanpak. Maar was er bij Beau geen oorzaak voor het ontstaan van de furunculose? (ik las bijv. dat bij mensen de onderliggende oorzaak bijv. suikerziekte kan zijn). Maar goed, als ik jouw update zo lees, dan is de oorzaak misschien inderdaad te zoeken in iets als enten, en daar kom je dan sowieso nooit achter....
Door Peet
#392901
Bij Beau houdt men het in Utrecht op een "Duitse Herder aandoening" >:(...(daar heb je echt wat aan ppfff....) maar algemeen is men het er wel over eens dat het onder de noemer Auto-Immuun Ziektes valt. (en dat relateer ik zelf dus aan overmatig enten en ontwormen).

Maar ja...daar kan je zo weinig mee he....als er iets is wat in de wetenschap nog grotendeels een vraagteken is, dan is dat het immuunsysteem wel (kijk naar kanker en aids bijvoorbeeld... :-\)...

Het belangrijkste bij furunculose is dat je het immunsysteem niet onnodig gaat prikkelen. De witte bloedlichaampjes zijn al in een toestand van guerilla, dus als je dat nog eens extra gaat pesten, krijg je nog meer problemen. Vandaar dat ik dus ook niet meer ent, want ik kan dan op de fistels gaan zitten wachten :-X
Laatst gewijzigd door Peet op di 27 sep 2005, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#393187
Doe maar, en als ze meer wil weten kan ze hier zelf komen kijken. Ze mag mij ook altijd pb'en of mailen....helaas ben ik door Beau echt een beetje een fistel-expert geworden..... :-\
Door Doberdomenia
#393522
hoi nou hier ben ik dan
en we hebben nu antibioticum kuur 3 gekregen
de 1ste was omdat hij was aangevallen en toen kreeg hij clavubactin 500 2maal daags 1 tablet voor 7 dagen
daarna kreeg hij omdat hij ontstekingen kreeg op de plaats van de hechting sululox 500 2x daags voor 5 dagen
en dit is dus een alround antibioticum
maar omdat de DA vind dat er dus toch nog een bacterie zit in de hals om een andere antitiocum te geven maar dan voor een langere tijd
en dit heet
sulfatrim 80/400 en dan 1 1/2 tablet 1x maar daags en dit voor 14 dagen lang


en wat de steenpuisten hoopt hij dat het gaat lukken met de laatste antibioticum ook dat de ontstekingen er van weg gaan en dat de bacterie hier op gaat reageren en moet binnen een week resultaat zien
en ook dat de steenpuisten er op gaan reageren

ik heb hier het 1 en andere gelezen
jammer genoeg heb ik niet de mogenlijkheid om op versvoeding over te gaan
want dan moet ik dat met bijde honden doen en de brokken betalen moet al via een ex vriend van me en dan zou ik ook nog een grote vriezer moeten aanschaffen en ik heb daar gewoon weg het geld niet voor
en nu al die dierenarts kosten
en niet alleen mijn reu Braqul
ik heb nog een kat van 14 jaar die nu dood ziek is
er is vermoedenlijk een tumor bij haar maag en ze heeft zeker weten vocht in haarbuik wat ook niet meer weggaat en alleen maar erger wordt
heb al diverse bloed onderzoeken laten ondergaan en diverse medicijnen pffff alles begint wat op te lopen



maar ik heb nog wel een vraag over die bloed test
wat zou er uit kunnen komen als er een bloed test gedaan wordt want dat is niet gedaan
er is een biopte gemaakt er zijn dus een paar bulten verwijderd en die is op gestuurd naar het lab in utrecht

die uitslag is gestuurd naar een dermataloog en toen moest er een schimmel kweek gedaan worden en dat dat positief was moest hij dus 4x gewassen worden tegen de schimmel

ik heb die Corticosteroide gelukig niet gekregen
mijn DA hoopt echt dat het met de antibioticum lukt
ook omdat het rot medicijnen zijn
en zijn afweer systeem nu wel erg aangetast al is en met die troep nog erger wordt

nou dit is het even
ik heb de uitslag van de biopte op mijn pc staan maar weet niet of je hier fotos kan plaatsen
en anders staan ze op mijn dobermann home site


groetjes Irma
Door Doedels
#393541
Hoi Irma, zo te horen is het immuunsysteen van je hond behoorlijk ondermijnd. En alle extra ab kuren maken het er niet beter op. Ik zou i.i.g. beginnen met probiotica. Eigenlijk is de aanpak van Peet de beste, maar het moet voor jouw wel haalbaar zijn natuurlijk. Is het haalbaar voor je om één of twee keer per week een vers vlees op pens dag in te stellen? Dat verbeterd de darmflora en daardoor ook het immuunsysteem. Sterkte. Ik hoop dat je hond opknapt.
Door Doberdomenia
#393562
1 of 2 dagen zou ik mischien nog welkunne opbrengen
er ruimte voor in mijn vriezer er voor kunnen maken
maar maakt het uit wat voor merk pens
of moet het een volledig diepvries voeder zijn

ik had het nog met mijn ex er over de me helpt met de kosten en alles
en had al gezecht dat het beter zou zijn als ik dat al zou doen
ik zal dan wel even moetenkijken hoeveel hij nodig heeft en wat mijn teef nodig heeft perdag dan
en dankijken wat het kost

maar als het beter is voor zijn afweer is het toch de moeite waard

groetjes Irma
Door Doedels
#393569
Doberdomenia schreef: 1 of 2 dagen zou ik mischien nog welkunne opbrengen
er ruimte voor in mijn vriezer er voor kunnen maken
maar maakt het uit wat voor merk pens
of moet het een volledig diepvries voeder zijn

ik had het nog met mijn ex er over de me helpt met de kosten en alles
en had al gezecht dat het beter zou zijn als ik dat al zou doen
ik zal dan wel even moetenkijken hoeveel hij nodig heeft en wat mijn teef nodig heeft perdag dan
en dankijken wat het kost

maar als het beter is voor zijn afweer is het toch de moeite waard

groetjes Irma
Het zou super voor je hond zijn als dat zou lukken! Het maakt niet zo veel uit welk merk je neemt. Je voert al elke dag een kompleet voer. Twee dagen iets anders hoeft niet per sé compleet te zijn. Pens bevat heel veel goede bacteriën en enzymen. Een kvv bevat meestal ook wel pens en daarnaast natuurlijk nog een hoop andere nuttige dingen. Misschien kan je een dag kvv en een dag pens geven? Van pens neem ik altijd gewoon merkloze diepvries lappen. Daarnaast kun je elk merk kvv nemen. Gewoon een die voor jou gemakkelijk verkrijgbaar en betaalbaar is.
Door diana
#394117
Irma,
leuk dat je nu ook hier bent,
zoals Peet en de rest al vertelden;
geef ze dan in ieder geval pens ,
in iedere dierenwinkel of bij de supermarkt te koop
ahv isook niet duur dat is compleet ,
maar mijn honden hebben daar meer van nodig dan wat ik nu voer en het maakt bij mij niks uit dan.
of geef hem dan s.morgens zijn brokken en s,avonds pens het gaat om de goede bacterien die er in zitten ,
ow en wat ik steeds vergeet Braqul heeft zwakke darmen he
is ook wat snel aan de dunne,
geen pens of ander vlees mengen met zijn brokken
dat kan ook al enorm schelen. :-*
Laatst gewijzigd door diana op wo 28 sep 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#394355
En start écht snel met die Silicea!!
Een potje kost je een euro of 8, maar daar doe je best lang mee, dus dat kost je je kop niet.
Door Doberdomenia
#402129
sorrie dat ik zo lang niet heb gereageerd

mijn oudste kat van 14 1/2 jaar is ziek geworden en samen met Braqul mocht ze mee naar de dierenarts
en ik heb mijn meisie moeten inslapen en had even tijd nodig en even geen puf om overal te kijken

maar ondertussen krijgt hij dus ook pribiotica van Orthica
en ik geef hem nu 2x in de week smorgens pens met wat rijst
en hij krijgt echinacea tabletten
en nob vitamine c 500

hij zit nu weer op een andere antibioticum al 2 weken en heb nu voor 3 weken verders gekregen

en ik moet nog iemand even bellen van diana omdat die er ervaring in heeft met zijn hond en dat moet ik maar even doen
en dan hopen dat die me kan helpen of nou ja Braqul dan

groetjes Irma
Door Doedels
#402140
Joh, wat verdrietig van je kat. Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Wat goed dat je nu bent begonnen met pens, probiotica en de andere middelen. Als ik het goed begrijp moet Braqul 5 weken lang aan de ab. Oei dat is nogal een aanslag op zijn immuunsysteem. Ik hoop dat het helpt. Blijf die probiotica nog maar een paar maanden daarna geven. Hou ons op de hoogte hoe het gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door