Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamute
#392450
Na onderzoek is bij mijn 5 jarige Malamute reu vastgesteld dat de zenuw onder de kin verlamd is.
Hij kan dus zijn bek niet meer volledig sluiten en heeft moeite bij het kauwen. De DA zelf kon eigenlijk niet veel vertellen ; alleen dat het voorkom maar uiterst zeldzaam is. Hij ging nog een en ander opzoeken en een paar collega's raadplegen en daar wacht ik nu op.
Ik ben benieuwd of iemand hier soms ooit eens met dit probleem te maken gehad heeft.
Nicole
Door Peet
#392469
poeh...nee, nog nooit eerder gehoord... Heeft je hond een ongeluk gehad? Hoe is het gekomen?

Misschien kan je iets doen met St Janskruid (Hypericum)? Dat wil nog wel eens helpen bij beschadigde zenuwen.... Wat rot voor je hond :(
Door Lizzy
#392489
Jeetje nee, ik heb hier nooit eerder van gehoord. Ja, vaag staat me iets bij van spieren in de kaak die niet meer goed functioneren, maar niet van zenuwen.... Misschien dat Tannetje/Linda er ooit eerder van gehoord hebben?
Door Malamute
#392492
Er zijn drie denkpistes. 1) de hond is idd tegen een poort aangeknald, zou dus kunnen dat daar iets gebeurd is. 2)eventueel was er al iets aan de hand en is dit door een stress situatie (een groot deel teefjes is loops) naar voor gekomen. 3)misschien krijgen we straks andere symptonen te zien en dan moeten we in de richting van een hersentumor gaan denken. Eventjes als side-note meegeven dat de vader van deze hond op 4 j.1/2 gestorven is aan de gevolgen van een hersentumor.....kan toeval zijn. Het hondje wat we zo vroeg verloren zijn was het produkt van een (te) dichte line-breeding. De hond in kwestie nu is een out-cross.
Nicole
Gebruikersavatar
Door Hitam
#392664
Hoe lang speelt dit al? Er bestaat ook zoiets als een "hanging jaw" syndroom of zoiets. Weet niet zeker of dat de goede naam is, maar dat gaat vanzelf over.
Dan is de onderkaak verlamd en hangt af. Gaat na een dag of 5-10 over. Je moet alleen zorgen dat hij genoeg te eten en drinken binnenkrijgt.

Oorzaak onbekend en therapie: alles helpt
Door Malamute
#392740
Bedankt Hitam,
Dit duurt nu ongeveer twee weken. Ik maal zijn vlees en maak het aan met wat water zodat hij het makkelijker kan opnemen. Ik hoop dat het straks overgaat of dat ik een duidelijk antwoord krijg.
Nicole
Door Timmy
#393003
Tannetje bedoeld waarschijnlijk mandibularis paralyse. Daar dacht ik ook al aan. Echter wij leerden dat het wel 2-3 weken kan duren voordat 't over is en vaak krijgt de hond het vaker.

Gr.
Linda
Door Malamute
#393013
Bedankt voor jullie antwoorden, had net mijn DA aan de lijn en na overleg met collega's wist hij me te vertellen dat het Trigeminus Paralyse zou zijn. De harde klap op zijn kop zou aan de oorsprong liggen en onder normale omstandigheden zouden we herstel mogen verwachten alleen kan het weken, zelfs maanden duren. Nu dat stelt me dan gerust en we zien wel hoe het verder evolueert. Heb hem in ieder geval geboekt voor een nieuw oogonderzoek volgende week.
Nicole
Door Timmy
#393096
Malamute schreef: Bedankt voor jullie antwoorden, had net mijn DA aan de lijn en na overleg met collega's wist hij me te vertellen dat het Trigeminus Paralyse zou zijn. De harde klap op zijn kop zou aan de oorsprong liggen en onder normale omstandigheden zouden we herstel mogen verwachten alleen kan het weken, zelfs maanden duren. Nu dat stelt me dan gerust en we zien wel hoe het verder evolueert. Heb hem in ieder geval geboekt voor een nieuw oogonderzoek volgende week.
Nicole
Da's hetzelfde. Mandibularis paralyse is een gevolg van trigeminale neuritis ;D Maar ik heb nog nooit gehoord dat herstel maanden duurde ...

ieder geval: sterkte. Moet erg vevelend zijn.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door