Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door nelly255
#391019
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik hoop dat het lukt.

Omdat mijn hond Spike al sinds hij 6 mnd. oud was last had van gal spugen, okergele ontlasting en heel erg veel verharen ben ik nu een paar weken bezig met KVV en eigengemaakte maaltijden. Sindsdien zijn de problemen over ;D.

Mijn vraag is nu of de samenstelling van mijn maaltijden aardig klopt.

De afgelopen week het volgende klaargemaakt:
4 eieren, 3 teentjes knoflook, een flinke scheut kwarkyoghurt, 1 banaan, 1 ons aardbeien, 2 ons spinazie, 2,5 ons peen en een half ons alfalfa met de keukenmachine gepureerd.
Deze smurrie samen met 2 kg. kippevleugeltjes, 1 pond runderhart en 1 pond ossestaarten verdeeld over 14 porties.

Mijn hond is een herderlabradorcollie en weegt 21 kg. Hij krijgt 2x per dag eten.

Ik heb hem ook al sardientjes, tonijn, lamsribben, kippenmagen en lamsribben gegeven, maar heb tot nu toe deze verdeling aangehouden.

Wat zijn jullie opmerkingen hierover? Is het trouwens nog nodig voedingssupplementen toe te voegen? en zo ja, welke? ???
Door 202spots
#391093
nelly255 schreef: Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik hoop dat het lukt.
Yup... ;). is gelukt hoor!
Omdat mijn hond Spike al sinds hij 6 mnd. oud was last had van gal spugen, okergele ontlasting en heel erg veel verharen ben ik nu een paar weken bezig met KVV en eigengemaakte maaltijden. Sindsdien zijn de problemen over ;D..
Fijn dat de problemen over zijn
Mijn vraag is nu of de samenstelling van mijn maaltijden aardig klopt.
De afgelopen week het volgende klaargemaakt:
4 eieren, 3 teentjes knoflook, een flinke scheut kwarkyoghurt, 1 banaan, 1 ons aardbeien, 2 ons spinazie, 2,5 ons peen en een half ons alfalfa met de keukenmachine gepureerd.
Deze smurrie samen met 2 kg. kippevleugeltjes, 1 pond runderhart en 1 pond ossestaarten verdeeld over 14 porties..
Uh... , ik weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet zeggen.....dit klinkt i.d.d als smurrie.. :-X
eieren en yoghurt kan je beter vers in de bak erbij doen in plaats van te vriezen, en fruit en groentes worden ook meestal apart gegeven, dus ik ben bang dat knoflook, spinazie,wortel en alfalfa niet echt 'n groentemix genoemd kan worden... :-\
Kijk anders eerst nog even bij de verschillende menu's of op de groentelijst in de bieb?
Mijn hond is een herderlabradorcollie en weegt 21 kg. Hij krijgt 2x per dag eten.
Ik heb hem ook al sardientjes, tonijn, lamsribben, kippenmagen en lamsribben gegeven, maar heb tot nu toe deze verdeling aangehouden..
Wat zijn jullie opmerkingen hierover? Is het trouwens nog nodig voedingssupplementen toe te voegen? en zo ja, welke? ???
Misschien kan je precies opschrijven wat je hebt gegeven en hoeveel je hebt gegeven per maaltijd?
Door nelly255
#391199
Hallo,

Ik verdeel de smurrie, kippevleugels/ossestaarten en hart allemaal over de porties. De porties wegen elk ruim 200 gram, maar niet meer dan 250 gram. Spike weegt 21 kg. en krijgt 's-morgens meestal energique en 's-avonds zo'n zelfgemaakt portie. Ik hou voor de samenstelling de volgende verdeling aan voor 7 porties (1 week) erachter staat wat ik tot nu toe gegeven heb:

3 pond vleesbotten (Kippevleugels, sardientjes of lamsribben);
1/2 pond vlees (kippenmagen/-levers, runderhart kipfilet);
150gr. fruit (appel, banaan, aardbei);
300gr. groenten (alfalfa, spinazie, wortel, spinazie, witlof, peultjes).
extra: zuivel (magere yoghurt, kwarkyoghurt), 4 eieren.

Bij mijn weten kun je zuivelprodukten welke weinig tot geen vet bevatten goed invriezen. Eieren dat weet ik niet, maar als ik ze gewoon rauw door z'n eten meng trekt hij zijn neus op en wanneer ze meegepureerd worden vind hij de smurrie wel lekker.

Wat is er eigenlijk mis met een groentemix van alfalfa, spinazie en wortel? Deze staan op de groentenlijst. Wat daar overigens niet op staat zijn bv. bruine bonen, linzen e.d. kun je deze dan ook beter niet geven (geweekt dan wel te verstaan)?

Is het de bedoeling dat vlees, fruit en groenten allemaal apart gegeven worden?

Het zijn wel een hoop vragen geworden, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Door Lizzy
#391223
nelly255 schreef: Hallo,

Ik verdeel de smurrie, kippevleugels/ossestaarten en hart allemaal over de porties. De porties wegen elk ruim 200 gram, maar niet meer dan 250 gram. Spike weegt 21 kg. en krijgt 's-morgens meestal energique en 's-avonds zo'n zelfgemaakt portie. Ik hou voor de samenstelling de volgende verdeling aan voor 7 porties (1 week) erachter staat wat ik tot nu toe gegeven heb:

3 pond vleesbotten (Kippevleugels, sardientjes of lamsribben);
1/2 pond vlees (kippenmagen/-levers, runderhart kipfilet);
150gr. fruit (appel, banaan, aardbei);
300gr. groenten (alfalfa, spinazie, wortel, spinazie, witlof, peultjes).
extra: zuivel (magere yoghurt, kwarkyoghurt), 4 eieren.
Beetje lastig rekenen zo.... Want kippenmagen en runderhart en levers is orgaanvlees en kipfilet is vlees. Deze twee kun je beter apart van elkaar zien.

Maar goed, ik kom dus op 68% vleesbotten. Dat vind ik rijkelijk veel. Ik zou zelf terug gaan naar maximaal 60%, inclusief de vis.

En ik kom op 11,5% vlees. Aangezien dit orgaanvlees + vlees is, is het wat lastig te bepalen. Ik denk dat je qua de hoeveelheid orgaanvlees wel goed zit maar dat je wat meer gewoon vlees mag gaan voeren. Bij voorkeur ook vleessoorten die je nog niet geeft. Denk aan geit, konijn, kalkoen, etc. Ik zou ook proberen wat meer afwisseling in orgaanvleessoorten te brengen. Je zou bijv. lamslever of lamsniertjes of lamshart kunnen geven of geitenlever. En het is niet verkeerd om bijv. 1 keer per week ook vuile pens te voeren.

En ik kom op 20,5% groente en fruit. Dat vind ik ook rijkelijk veel. Ik zou terug gaan naar zo'n 15% maximaal.

Dus wat je ietsjes teveel aan bot en groente/fruit geeft: daarvoor zou ik dus meer vlees (spiervlees) gaan voeren.

Je extraatjes zien er heerlijk uit!
Bij mijn weten kun je zuivelprodukten welke weinig tot geen vet bevatten goed invriezen. Eieren dat weet ik niet, maar als ik ze gewoon rauw door z'n eten meng trekt hij zijn neus op en wanneer ze meegepureerd worden vind hij de smurrie wel lekker.
OK, dan doe je het toch zo en kijk je even aan hoe het gaat! Ik heb nog nooit eieren/zuivel ingevroren maar veel kwaad zal het vast niet kunnen. Ik zou zelf alleen niet teveel mix maken (dus niet te lang in vriezen). Voor maximaal 3 weken vind ik mooi zat.
Wat is er eigenlijk mis met een groentemix van alfalfa, spinazie en wortel? Deze staan op de groentenlijst. Wat daar overigens niet op staat zijn bv. bruine bonen, linzen e.d. kun je deze dan ook beter niet geven (geweekt dan wel te verstaan)?
Misschien dat Dory bedoeld dat het wat weinig afwisseling is? Maar je bent nog maar net overgestapt op zelf samengestelde voeding volgens mij? Wil je het wat rustig opbouwen? Ik doe zelf overigens altijd minimaal 8 soorten groente in de mix. En ik kies dan eigenlijk altijd voor wat bladgroentes, wat gespruitte groentes (zoals alfalfa) en wat knolachtige zoals wortel, maar ik doe dus meer soorten groentes verwerken en deze probeer ik dan ook zoveel mogelijk af te wisselen.

Bruinen bonen en linzen zijn peulvruchten. Ze bevatten veel zetmeel en dat heeft een hond niet nodig. Bovendien verteert een hond beide slecht.
Is het de bedoeling dat vlees, fruit en groenten allemaal apart gegeven worden?
Nee hoor. Dat mag maar het mag ook door elkaar gegeven worden. Ik geef zelf nooit fruit met vlees omdat mijn honden daar windjes van gaan laten. Ik voer fruit op de nuchtere maag ('s morgens) en vlees en groente mix ik wel door elkaar.
Het zijn wel een hoop vragen geworden, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Nee hoor, tuurlijk niet! Daar is het forum voor. Stel zoveel vragen als je wilt!
Door dogsunlimited
#391232
Je kan groentemix maken van tenminste 3 soorten groene bladgroente en dat aanvullen met een handvol brocolli, wortels, paprika, andijvie, bietjes, komkommer en spercibonen (7 min. kook erover). De bladgroente is je hoofdbasis en de toevoegingen zijn altijd een handvol. Er zijn nog legio groentes wat je kan toevoegen, maar dit is wel een leuke basis om mee te beginnen. Koolsoorten bv. geef ik niet aan mijn honden ivm gasophoping etc. Andere honden doen het er weer hartstikke goed op. Er zijn mensen die maken echte groentehamburgertjes met gehakt/orgaan, ei, olie etc. erin verwerkt en vriezen het in. Ik ben voorstander van kale groentemixen invriezen en voeg de verschillende ingrediënten vers toe.
Ben geen voorstander van groente- en fruitmix bij elkaar. Daar maak ik aparte mixen van en hou 2 dagen aan tussen een groente- en een fruitmix. 4 eieren per week vind ik persoonlijk erg veel. 2 à 3 hooguit en de rest vul ik aan met visolie.

Als ik groentemix geef, dan is het de ene keer 's ochtends de helft groentemix met orgaan/spiervlees en de andere keer als avondmaaltijd spiervlees/bot met hooguit eenderde groentemix of helemaal niet. Dan weer 's middags kale groentemix met alleen visolie of een ei of een beetje cottage cheese. Zolang je maar op de 15% uitkomt en als het is 20% is, is dat nog geen ramp. Zou ook niet teveel zuivel geven, hooguit 2x per week. En ik zou een goeie visolie en IJslands zeewier toevoegen.

Misschien dat je hier wat aan hebt? Je zal zien dat iedereen het weer anders doet. Kijk goed hoe jouw hond op alles reageert en trek daarin je eigen plan.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=196
Door nelly255
#391463
Bedankt voor jullie reactie :D. Ik zal inderdaad wat minder botten en eieren en wat meer vlees geven. Ik probeer inderdaad niet allerlei verschillende dingen tegelijkertijd nieuw te geven, en ik heb moeite met het vinden van adressen waar je dat soort vlees kan halen. Ik heb intussen wel een islamitische slager gevonden, maar deze heeft geen orgaanvlees. Verder ben ik nog niet gekomen met lams/geitenvlees. Verder probeer ik een visboer te vinden die zalmkoppen af ander afval heeft, maar tot nu toe schieten ze nog net niet in de lach als ik erom vraag :-X. Je hebt zowiezo heel wat uit te leggen als je vertelt dat het voor de hond is!
Door tieneke
#391556
[quote="nelly255"]
ik heb moeite met het vinden van adressen waar je dat soort vlees kan halen.
[/quote]
Kijk even onder: vraag en aanbod bij zelf samenstellen ;)
Zeker weten dat je daar een paar lekkere adresjes ontdekt :P
Door 202spots
#391661
nelly255 schreef: Bij mijn weten kun je zuivelprodukten welke weinig tot geen vet bevatten goed invriezen.
Ja je kan van alles invriezen..
maar door yoghurt in te vriezen verliest het wel 'n gedeelte van de goeie bacterien, en juist die bacterien is de reden waarom je de yoghurt wil geven, dus waarom dan niet vers erbij doen?
Eieren dat weet ik niet, maar als ik ze gewoon rauw door z'n eten meng trekt hij zijn neus op en wanneer ze meegepureerd worden vind hij de smurrie wel lekker.
Begrijp ik eerlijk gezegd niet.... rauw door 't eten gedaan dan eet ie 't niet, maar als 't rauw bevroren is geweest dan eet ie 't wel?
Of eet ie 't niet rauw omdat je 't misschien niet goed genoeg door de rest van 't eten in de bak hebt gemixed?
Wat is er eigenlijk mis met een groentemix van alfalfa, spinazie en wortel? Deze staan op de groentenlijst. Wat daar overigens niet op staat zijn bv. bruine bonen, linzen e.d. kun je deze dan ook beter niet geven (geweekt dan wel te verstaan)?
Knoflook en Alfalfa noem ik 'n supplement en geen groente.
Dan blijft er spinazie en wortel over.....en 2 groentes maakt geen mix.
Gedroogde peulvruchten staan niet op de groentelist omdat ze niet worden gebruikt.
Gedroogde bonen word niet als rauwe "groentes" gerekend, en Lizzy heeft al uitgelegd waarom ze niet aan de honden worden gevoerd
Is het de bedoeling dat vlees, fruit en groenten allemaal apart gegeven worden?
Vlees en groentemix kan heel goed met elkaar worden gegeven, en fruit is lekker met 'n beetje yoghurt of cottage cheese.
Door Lizzy
#391700
[quote="nelly255"]
Bedankt voor jullie reactie :D. Ik zal inderdaad wat minder botten en eieren en wat meer vlees geven. Ik probeer inderdaad niet allerlei verschillende dingen tegelijkertijd nieuw te geven, en ik heb moeite met het vinden van adressen waar je dat soort vlees kan halen. Ik heb intussen wel een islamitische slager gevonden, maar deze heeft geen orgaanvlees. Verder ben ik nog niet gekomen met lams/geitenvlees. Verder probeer ik een visboer te vinden die zalmkoppen af ander afval heeft, maar tot nu toe schieten ze nog net niet in de lach als ik erom vraag :-X. Je hebt zowiezo heel wat uit te leggen als je vertelt dat het voor de hond is!
[/quote]

Mag ik vragen in welk deel van het land je woont? Misschien kunnen we je helpen aan wat adresjes.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door