Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#390560
Dit is voor mij de eerste keer dat ik bij de onderwerpen kat en kvv lees en ik heb een klein vraagje.
Het zal hier ongetwijfelt wer ergens staan maar als iemand mijn vraag kan beantwoorden is alles duidelijk.
Als ik mijn kat de gewone Carnibest Natuur geef, die mijn honden nu ook eten, dan krijgt het beestje een volledige voeding binnen die verantwoord is? Als dit zo is dan vraag ik mij af waarom er ook speciale kvv voor katten is.

Wel makkelijk als de kat gewoon met de honden mee kan eten... ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#390868
Ja, je kat kan ook gewoon de gewone CB voor de hond eten mits hij dit lust (hier vinden ze het zelfs lekkerder)

De kattenvariant is fijner gemalen en wat anders van smaak (veel katten lusten bv geen pens)
Ook zit er in de kattenvariant extra taurine in, waarom dit is ......geen idee. Volgens mij om gezeur te voorkomen omdat er in gekookte kattenvoeding tuarine toegevoegd moet worden omdat taurine verdwijnt uit het vlees als je het verhit.
De meeste mensen weten dat er vooral taurine in kattenvoer moet zitten dus willen ze dit graag op de verpakking zien.

In een rauwe verse voeding zit al voldoende taurine van nature , als je er taurine rijk voer aan toe wil voegen kun je ook geregeld een maaltijd rauwe hart verstrekken.
Door wenne
#391056
sylvia schreef: De kattenvariant is fijner gemalen en wat anders van smaak (veel katten lusten bv geen pens)
Ook zit er in de kattenvariant extra taurine in, waarom dit is ......geen idee. Volgens mij om gezeur te voorkomen omdat er in gekookte kattenvoeding tuarine toegevoegd moet worden omdat taurine verdwijnt uit het vlees als je het verhit.
De meeste mensen weten dat er vooral taurine in kattenvoer moet zitten dus willen ze dit graag op de verpakking zien.
ik heb ook wel al meermaals gelezen dat taurine ook niet helemaal stabiel zou zijn bij invriezen. Als iets langer dan 2 weken ingevroren wordt -wat bij de meeste mensen die Cb geven toch wel het geval is- zou het beter zijn dat er extra taurine toegevoegd wordt. Ideaal zou dan natuurlijk zijn dat de taurine pas toegevoegd wordt nà het ontdooien van de juiste portie, want in dit geval (waarbij de taurine al wordt toegevoegd tijdens het bereiden) gaat er ook van de toegevoegde taurine weer nog een stuk verloren.

Maar goed, ik denk dus dat dit de reden is dat taurine toch wordt toegevoegd aan een kvv: om meer zekerheid te hebben dat er nog voldoende taurine overblijft na invriezen.


Maar om op de vraag terug te komen: de hondenversie bevat toch ook meer groenten/rijst dan de kattenversie? (Ok, nog veel minder natuurlijk dan brokken, maar ikzelf laat de koolhydraten toch liever zoveel mogelijk weg voor een kat)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#391141
Nou, ik heel enthousiast een bakje met CB neer gezet maar meneer weigert het te eten en aangezien ik wat dat betreft niet zo vasthoudend ben heb ik hem vanavond z'n brokjes maar weer gegeven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heeft hij zoiets van "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet" of zou hij het niet aantrekkelijk vinden ruiken. Hij ruikt er even aan en loopt dan weg.

In ieder geval bedankt voor je duidelijke uitleg sylvia.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#391173
wenne schreef: ik heb ook wel al meermaals gelezen dat taurine ook niet helemaal stabiel zou zijn bij invriezen. Als iets langer dan 2 weken ingevroren wordt -wat bij de meeste mensen die Cb geven toch wel het geval is- zou het beter zijn dat er extra taurine toegevoegd wordt. Ideaal zou dan natuurlijk zijn dat de taurine pas toegevoegd wordt nà het ontdooien van de juiste portie, want in dit geval (waarbij de taurine al wordt toegevoegd tijdens het bereiden) gaat er ook van de toegevoegde taurine weer nog een stuk verloren.

Maar goed, ik denk dus dat dit de reden is dat taurine toch wordt toegevoegd aan een kvv: om meer zekerheid te hebben dat er nog voldoende taurine overblijft na invriezen.


Maar om op de vraag terug te komen: de hondenversie bevat toch ook meer groenten/rijst dan de kattenversie? (Ok, nog veel minder natuurlijk dan brokken, maar ikzelf laat de koolhydraten toch liever zoveel mogelijk weg voor een kat)

Dan zouden mijn katten nu onderhand dood moeten zijn want die hebben nog nooit toegevoegde taurine gehad en ze eten altijd vlees uit de vriezer.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#391174
JolandaB schreef: Nou, ik heel enthousiast een bakje met CB neer gezet maar meneer weigert het te eten en aangezien ik wat dat betreft niet zo vasthoudend ben heb ik hem vanavond z'n brokjes maar weer gegeven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heeft hij zoiets van "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet" of zou hij het niet aantrekkelijk vinden ruiken. Hij ruikt er even aan en loopt dan weg.

In ieder geval bedankt voor je duidelijke uitleg sylvia.

Blijven aanbieden, misschien even een beetje garen zodat er een luchtje afkomt.
Door Femke
#391219
JolandaB schreef: Nou, ik heel enthousiast een bakje met CB neer gezet maar meneer weigert het te eten en aangezien ik wat dat betreft niet zo vasthoudend ben heb ik hem vanavond z'n brokjes maar weer gegeven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Heeft hij zoiets van "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet" of zou hij het niet aantrekkelijk vinden ruiken. Hij ruikt er even aan en loopt dan weg.

In ieder geval bedankt voor je duidelijke uitleg sylvia.
en hoe hard het ook klinkt, geen brokken bijvoeren.

Eventueel kun je het mengen met een beeetje blikvoer(daar zitten net zoveel geur- en smaakstoffen in als in brok) en dan na een tijdje het blikvoer afbouwen.

zolang de brok erbij gegeven wordt gaan ze toch geen CB eten, tenminste dat is mijn ervaring
Door hamada
#391334
veel katten schijnen de eend/rijst van CB erg lekker te vinden. Prince is via de eend/rijst en de lam/rijst hondenversie aan het kvv geraakt. Nu eet hij de natuurversie, de kip/rijst en de lam/rijst CBmet de honden mee. De kattenversie lust hij niet :-\ maf beest ;D
Af en toe een plak rodi lamshart gaat er voor de afwisseling ook in.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#391341
Okay, ga ik dat proberen, de aanhouder wint zeggen ze toch ?

Hoelang mag een kat zonder eten, als dat te lang duurt gaat z'n lever toch vervetten of zoiets.
Een kat kan in tegenstelling tot een hond toch veel minder lang tegen niet eten.

Gr. Jolanda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#391347
JolandaB schreef: Okay, ga ik dat proberen, de aanhouder wint zeggen ze toch ?

Hoelang mag een kat zonder eten, als dat te lang duurt gaat z'n lever toch vervetten of zoiets.
Een kat kan in tegenstelling tot een hond toch veel minder lang tegen niet eten.

Gr. Jolanda
Ja een kat mag niet te lang niet eten, dus daar wel even rekening mee houden.
Door Debora
#391380
JolandaB schreef: Okay, ga ik dat proberen, de aanhouder wint zeggen ze toch ?

Hoelang mag een kat zonder eten, als dat te lang duurt gaat z'n lever toch vervetten of zoiets.
Een kat kan in tegenstelling tot een hond toch veel minder lang tegen niet eten.

Gr. Jolanda
Ik las ergens 2 dagen maximaal dat ze zonder eten kunnen. En verder inderdaad mengen met blikvoer als je kat dat wel eet. Zo heb ik het ook gedaan. Als ik soms lees hier hoe veel mensen erg veel moeite hebben moeten doen om de katten over te zetten mag ik echt mijn handjes dichtknijpen dat die van mij zeer snel over waren op CB :) Nu eten ze er zelfs eendagskuikens bij en dat vinden ze nóg lekkerder dan CB (de katers dan in ieder geval)
Succes met het overzetten! ;)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#391753
;D hij eet ;D

Ik heb mijn kat, hij heet Dr. Bibber, vanmorgen weer de CB aangeboden maar nu gemengt met blikvoer ongeveer 1 op 1. Hij komt iedere keer een beetje eten net zoals hij met brokjes doet want dat staat er de hele dag. Ik denk dat het straks de bedoeling is dat hij 2 x per dag een maaltijd krijgt want het lijkt me niet fris om dat vlees de hele dag te laten staan...
Hoeveel CB heeft een kat ongeveer nodig per dag ??

Groetjes, een hoopvolle Jolanda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#391754
Dat staat op de verpakking, volgens mij iets van 20 gr per kilo lichaamsgewicht, ik weeg nooit wat ik geef.


Enneeehhh goed hoor dat je hem kunt overtuigen :D
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 25 sep 2005, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#391834
Dr Bibber ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mijn katten eten 2x daags, en hun bakjes zijn na 5 minuten schoon leeg, en dan bedoel ik schoon ;D
Ik laat nooit eten de hele dag staan, dat deed ik met brokken ook niet. Ik heb er 5 en ik wil wel graag weten wie hoeveel eet, niet dat er een steeds niks krijgt en een ander dubbel. Ze doen het er prima op trouwens.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door