Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door jon
#384588
Hoe lang duurt het voor je bij Bachbloesems als mimmulus en larch resultaat ziet???? ???
Door amber2
#384684
Volgens mij wordt altijd gezegt dat als je binnen een paar week geen enkele verandering opmerkt (positief of misschien in de eerste instantie negatief), dat je dan een andere combinatie moet zoeken of nog iets toe moet voegen aan je mengsel. Als je al veel geprobeerd hebt en niets lijkt aan te slaan moet je misschien eerst 1 van de zogenaamde catalysator-remedies gebruiken; dit zijn Star of Bethlehem en Holly.
Door jon
#384700
Hij krijgt ze pas 3 dagen, maar ik vroeg het me gewoon af. Dat zijn angstige gedrag erger kan worden wist ik niet, goed om even rekening mee te houden. :D Dank je! :D
Door Aura
#388956
Sommige bloesems helpen al na een paar minuten. Rescue werkt meestal heel snel, maar dat moet je niet te lang gebruiken (hooguit een week ofzo). Ik heb wel eens een combinatie ingenomen, waar ik direct hoofdpijn van kreeg en een spontane niesbui ::)

Ik zou er sowieso Star of Bethlehem bijdoen. Dat is inderdaad een goede catalysator en gooit vaak blokkades open.

Als je de boeken over Dietmar Kramer's methode leest en volgt, dan zou je eigenlijk geen Mimulus moeten nemen als eerste remedie en al zeker geen Larch, omdat er dan andere bloesems omhoog komen waar je dan weer last van kan krijgen. Maar dat is vooral zo als het een chronisch probleem is en ik geloof dat het bij dieren ook erg meevalt. Niet om je bang te maken hoor!
Bij gebruik van Mimulus kan Heather- en/of Mustard-gedrag opkomen. Als je gewoon even in de gaten houdt of ze zich niet zo gaat gedragen, dan is het prima zo. Let er wel op: Niet die 3 (mimulus, heather en mustard) tegelijk geven.

Snap je het nog? Anders zal ik je even een link geven waar iets staat uitgelegd over die methode...
Door macgirlie
#388968
Kun je vast die link geven? In mijn opleiding wordt Dietmar Kramer wel behandeld maar dat met die onderliggende bloesems komt pas in latere lessen, het gaat nu alleen nog over de onderliggende huidzones. Ik wil ook nog wel het boek gaan bestellen.
Door Aura
#388981
macgirlie schreef: Kun je vast die link geven? In mijn opleiding wordt Dietmar Kramer wel behandeld maar dat met die onderliggende bloesems komt pas in latere lessen, het gaat nu alleen nog over de onderliggende huidzones. Ik wil ook nog wel het boek gaan bestellen.
Welke opleiding doe je? Ik weet alleen dat de CINT-opleiding geheel volgens Kramer's methode gaat en dat hij daar zelf ook wel eens seminars verzorgd. (Overigens heb ik zelf geen opleiding gevolgd hoor. Ik haal m'n "kennis" alleen uit boeken.... :-[ )

http://www.starremedies.nl/
Hier hangt ook een forum aan. De Ainsworth Remedies worden, als ik het goed begrepen heb, geimporteerd door de vrouw die ook de CINT-opleiding verzorgd.

http://www.cint.nl/

Hier nog een korte uitleg over de sporen:
http://www.een-handreiking.nl/han0056.htm

Ik kan je de boeken zeker aanbevelen! Het is soms best ingewikkeld, maar enorm interessant door die connectie met merideanen en acupunctuur ;)
Door jon
#389245
Aura schreef: Sommige bloesems helpen al na een paar minuten. Rescue werkt meestal heel snel, maar dat moet je niet te lang gebruiken (hooguit een week ofzo). Ik heb wel eens een combinatie ingenomen, waar ik direct hoofdpijn van kreeg en een spontane niesbui ::)

Ik zou er sowieso Star of Bethlehem bijdoen. Dat is inderdaad een goede catalysator en gooit vaak blokkades open.

Als je de boeken over Dietmar Kramer's methode leest en volgt, dan zou je eigenlijk geen Mimulus moeten nemen als eerste remedie en al zeker geen Larch, omdat er dan andere bloesems omhoog komen waar je dan weer last van kan krijgen. Maar dat is vooral zo als het een chronisch probleem is en ik geloof dat het bij dieren ook erg meevalt. Niet om je bang te maken hoor!
Bij gebruik van Mimulus kan Heather- en/of Mustard-gedrag opkomen. Als je gewoon even in de gaten houdt of ze zich niet zo gaat gedragen, dan is het prima zo. Let er wel op: Niet die 3 (mimulus, heather en mustard) tegelijk geven.

Snap je het nog? Anders zal ik je even een link geven waar iets staat uitgelegd over die methode...
Nee, ik snap er niets van, ik weet ook niets over bachdruppels maar wilde wel een steuntje om mijn hond minder angstig te laten zijn. Eerder had een GT een anti-depressivicum (tenminste vlgs Tannetje was het dat)geadviseerd, maar ik wilde lhaki niet aan de pillen. Ik heb een tijd geprobeerd het zonder iets te doen maar bleef Lhaki erg angstig vinden als er andere vooral grote honden in de buurt kwamen. Ik gun het hem om regelmatig los te lopen en met andere honden te spelen maar dat is lastig als je hond er alleen maar vandoor gaat. Omdat ik geen zwaar geschut wilde heb ik Tannetje gevraagd om iets anders.... Het lijkt trouwens wel te werken. Van de week al een paar keer lekker gespeeld en zelfs met twee grotere honden. Het blijft echter belangrijk dat Lhakie eerst goed de kat uit de boom kan kijken voor hij vol enthousiasme benaderd wordt.
Laatst gewijzigd door jon op di 20 sep 2005, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aura
#389263
Hmm, dat eerdere berichtje van mij is misschien wat verwarrend...
Andere bloesems en problemen die omhoog komen, is volgens mij vooral zo bij volwassenen met een diepzittend probleem. Dan moet je niet te hard gaan woelen. Maar bij kinderen bijvoorbeeld, hoef je niet zo'n rekening te houden met die sporen. Daar geef je gewoon wat je denkt dat nodig is. Ik denk dat dat bij honden ook zo is. Kijk anders even op die laatste link die ik gaf. Daar staat het een heel klein beetje uitgelegd.


Fijn dat het nu al werkt!
Wat voor een gedrag vertoond ze precies? Want angst en onzekerheid kan zich om meer manieren uiten. Is ze heel verlegen of schuchter? Komt ze steeds jou om bevestiging vragen? Is het een panische angst waarbij ze schrikt en in paniek raakt? Heeft ze sterke vluchtneigingen?

Dit is een beetje wat ik kon vinden wat te maken heeft met angst. Als je het iets beter kan beschrijven, zal ik een kijken in m'n boek of er iets instaat waar je iets aan hebt ;)

Je kan er trouwens ook Aspen bijdoen. Dat is tegen irreele angsten.

Het lijkt me trouwens ook best eng om zo'n klein hondje te zijn waar een grote, lompe hond op afstuift. Ken je niet een sociaal hondje dat iets groter is die op een voorzichtige manier met hem kan spelen? Dan kan hij leren dat hij niet bang hoeft te zijn. En dan met een beetje hulp van de Bach Bloesems...
Door jon
#389292
Hij vlucht: hoort en ziet me niet meer tot hij denkt dat het gevaar geweken is. Tenminste dat deed ie. Sinds deze week blijft ie op een gegeven moment van een afstand kijken waar ik blijf (behalve als honden echt achter hem aan gaan, ook als dat speels bedoeld is).

Ik heb inmiddels zelf ook het een en ander opgezocht en de Mimulus/Larch-combinatie wordt veel geadviseerd bij honden die angstig zijn in bepaalde situaties. Ik merk dat Lhaki bij sommige honden dominant gedrag begint te vertonen (oudere en/of kleine honden) en veel meer initiatief neemt tot spelen. Toch is ie ook nog super onderdanig in bepaalde situaties. Vanmiddag delfde hij nog het onderspit bij een pup van een paar maanden. Zo'n vrolijk ondernemend ding dat bovenop hem sprong en lekker wild tekeer ging. Dat is niet erg, hij mag best onderdanig zijn als ie maar niet zo extreem bang is en d'r als een haas vandoor gaat. Ik denk wel dat we de goede kant op gaan.

O ja en voor sommige bekende honden (klein) is ie inmiddels niet meer bang, maar het punt is dat je onderweg altijd wel andere loslopende grote honden tegenkomt.
Laatst gewijzigd door jon op wo 21 sep 2005, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door macgirlie
#389309
Aura schreef: Welke opleiding doe je? Ik weet alleen dat de CINT-opleiding geheel volgens Kramer's methode gaat en dat hij daar zelf ook wel eens seminars verzorgd. (Overigens heb ik zelf geen opleiding gevolgd hoor. Ik haal m'n "kennis" alleen uit boeken.... :-[ )

http://www.starremedies.nl/
Hier hangt ook een forum aan. De Ainsworth Remedies worden, als ik het goed begrepen heb, geimporteerd door de vrouw die ook de CINT-opleiding verzorgd.

http://www.cint.nl/

Hier nog een korte uitleg over de sporen:
http://www.een-handreiking.nl/han0056.htm

Ik kan je de boeken zeker aanbevelen! Het is soms best ingewikkeld, maar enorm interessant door die connectie met merideanen en acupunctuur ;)

Ik doe zelf de opleiding aan de Sorag Academie, het zijn 3 modules over Bach bloesems, Ziekteleer en Anatomie en Praktijkvoering. Daarna wil ik ws. nog een op dieren gerichte module volgen. Maar voorlopig moet ik nog 4 modules afronden...

De link van de handreiking kende ik nog niet. De overige natuurlijk wel. Verder haal ik zelf ook heel veel info uit boeken. Dr. Bach wilde ook dat zijn systeem door iedereen te gebruiken was en dat kan ook met behulp van een paar goede boeken. Zelf gebruik ik naast mijn lesmateriaal altijd Bach-remedies voor honden en paarden van Margriet Dudok van Heel.

Niettemin blijft het altijd interessant om ook wat meer over de andere, wat ingewikkelder, methodes te lezen.
Door macgirlie
#389311
jon schreef: Nee, ik snap er niets van, ik weet ook niets over bachdruppels maar wilde wel een steuntje om mijn hond minder angstig te laten zijn. Eerder had een GT een anti-depressivicum (tenminste vlgs Tannetje was het dat)geadviseerd, maar ik wilde lhaki niet aan de pillen. Ik heb een tijd geprobeerd het zonder iets te doen maar bleef Lhaki erg angstig vinden als er andere vooral grote honden in de buurt kwamen. Ik gun het hem om regelmatig los te lopen en met andere honden te spelen maar dat is lastig als je hond er alleen maar vandoor gaat. Omdat ik geen zwaar geschut wilde heb ik Tannetje gevraagd om iets anders.... Het lijkt trouwens wel te werken. Van de week al een paar keer lekker gespeeld en zelfs met twee grotere honden. Het blijft echter belangrijk dat Lhakie eerst goed de kat uit de boom kan kijken voor hij vol enthousiasme benaderd wordt.
Het werken met Bach bloesems moet je vergelijken als het pellen van een ui. Je pelt laagje voor laagje af tot je bij het werkelijke probleem bent aangeland. Bijv. iemand is zeer arrogant. Maar waarom is iemand arrogant? Dat kan bijv. zijn doordat hij de rest van de mensheid maar dom vindt maar ook omdat hij eigenlijk heel onzeker is over zichzelf en daarom dat schilletje van arrogantie om zich heeft heen getrokken. Ga je dan met succes aan die arrogantie werken dan kan die onzekerheid naar boven komen. Dus moet je je ook weer afvragen waar die onzekerheid vandaan komt... en zo kom je dus steeds dieper.

Volgens mij is deze methode vooral gericht op mensen met een diepliggend probleem. De emoties van dieren zijn veel basaler, die hebben geen verborgen agenda etc. en kunnen zich niet anders voordoen dan ze zijn.

Gezien de resultaten die je nu al ziet denk ik dat je gewoon door moet gaan met je Bach-bloesems. Bevestig de angsten niet maar laat je hond wel merken dat jij er ook nog bent om hem te ondersteunen.
Door jon
#389486
;D Het gaat dus echt harstikke goed. Vanmorgen bij het pad gelijk 3 groters: Een bordercollie, herder en een grote vervaarlijke zwarte: voor mij onbekend ras: Lhaki was aangelijnd en dat even zo gelaten. De andere honden gingen zo hun eigen gang dus Lhaki losgelaten en samen met een van de honden verder gelopen. Later kwamen we nog bekende honden tegen en Lhaki heeft heerlijk gespeeld. Was soms bang maar bleef bij mij in de buurt en kwam zelfs als ik hem riep en ging netjes zitten op bevel. Natuurlijk uitgebreid beloond!!! We zijn een uur buiten geweest en hij was al die tijd los!!!
Door jon
#389491
macgirlie schreef: Het werken met Bach bloesems moet je vergelijken als het pellen van een ui. Je pelt laagje voor laagje af tot je bij het werkelijke probleem bent aangeland. Bijv. iemand is zeer arrogant. Maar waarom is iemand arrogant? Dat kan bijv. zijn doordat hij de rest van de mensheid maar dom vindt maar ook omdat hij eigenlijk heel onzeker is over zichzelf en daarom dat schilletje van arrogantie om zich heeft heen getrokken. Ga je dan met succes aan die arrogantie werken dan kan die onzekerheid naar boven komen. Dus moet je je ook weer afvragen waar die onzekerheid vandaan komt... en zo kom je dus steeds dieper.

Volgens mij is deze methode vooral gericht op mensen met een diepliggend probleem. De emoties van dieren zijn veel basaler, die hebben geen verborgen agenda etc. en kunnen zich niet anders voordoen dan ze zijn.

Gezien de resultaten die je nu al ziet denk ik dat je gewoon door moet gaan met je Bach-bloesems. Bevestig de angsten niet maar laat je hond wel merken dat jij er ook nog bent om hem te ondersteunen.
Bedankt voor de toelichting, wat leuk trouwens zo'n studie. Ik heb nu een beetje zitten vogelen op internet maar ga me ook maar eens goed inlezen!
Door Doedels
#389823
jon schreef: ;D Het gaat dus echt harstikke goed. Vanmorgen bij het pad gelijk 3 groters: Een bordercollie, herder en een grote vervaarlijke zwarte: voor mij onbekend ras: Lhaki was aangelijnd en dat even zo gelaten. De andere honden gingen zo hun eigen gang dus Lhaki losgelaten en samen met een van de honden verder gelopen. Later kwamen we nog bekende honden tegen en Lhaki heeft heerlijk gespeeld. Was soms bang maar bleef bij mij in de buurt en kwam zelfs als ik hem riep en ging netjes zitten op bevel. Natuurlijk uitgebreid beloond!!! We zijn een uur buiten geweest en hij was al die tijd los!!!
Wat een succes. Lhaki doet zo heel veel goede ervaringen op. Goed zeg :D
Door Aura
#389883
macgirlie schreef: Het werken met Bach bloesems moet je vergelijken als het pellen van een ui. Je pelt laagje voor laagje af tot je bij het werkelijke probleem bent aangeland. Bijv. iemand is zeer arrogant. Maar waarom is iemand arrogant? Dat kan bijv. zijn doordat hij de rest van de mensheid maar dom vindt maar ook omdat hij eigenlijk heel onzeker is over zichzelf en daarom dat schilletje van arrogantie om zich heeft heen getrokken. Ga je dan met succes aan die arrogantie werken dan kan die onzekerheid naar boven komen. Dus moet je je ook weer afvragen waar die onzekerheid vandaan komt... en zo kom je dus steeds dieper.

Volgens mij is deze methode vooral gericht op mensen met een diepliggend probleem. De emoties van dieren zijn veel basaler, die hebben geen verborgen agenda etc. en kunnen zich niet anders voordoen dan ze zijn.

Gezien de resultaten die je nu al ziet denk ik dat je gewoon door moet gaan met je Bach-bloesems. Bevestig de angsten niet maar laat je hond wel merken dat jij er ook nog bent om hem te ondersteunen.
Dank je voor de uitleg! Zo bedoelde ik het ook, maar ik ben daar niet altijd zo handig in....

Die link van handreiking kwam in tegen na wat gegoogle op de sporen van Kramer. Daarna ben ik me iets mee gaan verdiepen en heb inmiddels deel 1, 2 en 3 van zijn boeken in huis. Nu deel 4 nog ;)


Jon, hoe kom je aan je bloesems? Ik heb thuis alle 38 bloesems en de Recovery plus en Rescue (bijna hetzelfde), dus ik kan zo een flesje maken als ik wil. Als het lastig is om dingen toe te voegen, dan kan je het laten bij Larch en Mimulus natuurlijk.

Wat ik er sowieso bij zou doen is Star of Bethlehem. Dat is een goede katalysator voor andere bloesems en helpt als andere bloesems niet goed aanslaan. Star of Bethlehem is bovendien goed voor traumaverwerking en eigenlijk heeft iedereen wel eens een trauma gehad, groot of klein. Elke keer als Lhaki zo angstig is, is dat voor hem eigenlijk ook een trauma.

Je zegt dat hij vooral schrikt en vlucht. Daar kan Rock Rose voor helpen. Dat is tegen panische angst waarbij vaak vluchtgedrag optreedt.
En dan Aspen. Dat is vaak voor irreele, ongegronde angsten. Zoals angst voor spoken. Maar het kan ook helpen als er angst is voor iets concreet (daar gebruik je meestal Mimulus voor), maar als dat wel ongegrond is, overdreven, niet terecht.

Trouwens, het is eigenlijk niet te doen om adviesen te geven via internet. Ik heb ook helemaal geen expert, maar heb gewoon een tic ;D
Probeer anders zelf ook even uit te zoeken wat welke bloesem doet en wat jij het meest geschikt vindt. Je kan het boek nemen van Dudok van Heel. Ikzelf begon met een boekje van Bianca Uittenbogaard.

Wel fijn dat het nu al zo goed gaat! Hopen dat hij nu kan leren om met andere honden te spelen ;)
Laatst gewijzigd door Aura op wo 21 sep 2005, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door