Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Gaitkeeper
#38671
Wat ik me nou al tijden afvraag en daarom die vraag hier maar gewoon stel is het volgende :

Zijn de puppy-entingen op 9 weken en 12 weken of op 12/14 weken een soort basisenting vergelijkbaar met die van de paarden ? Ik bedoel daarmee dat deze entingen binnen bepaalde tijd na elkaar gegeven dienen te worden omdat alleen daardoor een goede bescherming geboden wordt ?
En als dat zo is; over welke vloeistof uit de cocktail hebben we het dan ?

Ik zie door de bomen het bos niet mee en hoe meer ik lees hoe meer bomen.
Bovendien hoef ik bij mijn dierenarts echt niet aan te komen met verzoeken om bepaalde entingen.
Er wordt gewoon de gebruikelijke cocktail in gejast en als ik mazzel heb heb ik nog net even de gelegenheid om te vragen wát hij erin wil jassen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#38679
Ik heb geen idee wat de basis enting is voor paarden.
Bij honden is de insteek dat pups door de afweer van de moeder de eerste 9 weken beschermt is,dan heb je met 9 weken de eerste enting nodig die nog niet volledig is,met 12 weken krijgen ze de cocktail en zijn ze voor een bepaalde tijd beschermt.Voorheen was dat een jaar volgens het protocol nu ligt dat aan het merk van de enting.
Als ik niet zou showen zou donna volgend jaar nog een booster krijgen en dat zou de laatste booster zijn die ze zou krijgen.Aangezien ze nog moet showen (waar ze om je boekje kunnen vragen) wordt ze gedurende de jaren dat ze uitgebracht wordt volgens geldende regels geent.
Door Gaitkeeper
#38690
Dus als je dan bijv. een week of twee weken te laat bent met die van 12 weken maakt dat geen verschil in bescherming ?

Dat wordt namelijk bedoeld met die basisenting bij de paarden, die twee moeten binnen een bepaalde periode gegeven worden (4 tot 6 weken) anders kan je weer opnieuw twee keer.
Dit gaat dan om een influenza/tetanus enting.

Da's trouwens nog iets anders wat ik me afvroeg. Ik las ergens van een hond die tetanus had gekregen en dat dat vrijwel nooit voorkomt bij honden.
Daar kan niet tegen geënt worden ?
Door crutz
#38698
Gaitkeeper schreef: Dus als je dan bijv. een week of twee weken te laat bent met die van 12 weken maakt dat geen verschil in bescherming ?

Dat wordt namelijk bedoeld met die basisenting bij de paarden, die twee moeten binnen een bepaalde periode gegeven worden (4 tot 6 weken) anders kan je weer opnieuw twee keer.
Dit gaat dan om een influenza/tetanus enting.

Da's trouwens nog iets anders wat ik me afvroeg. Ik las ergens van een hond die tetanus had gekregen en dat dat vrijwel nooit voorkomt bij honden.
Daar kan niet tegen geënt worden ?
toevallig Umi pas geent ;)
en het er ook ff met mn DA over gehad
er moet minimaal 3 weken tussen de entingen zitten, anders heeft de vervolg enting geen zin omdat de stoffen dan niet voldoende uitgewerkt zijn om weer nieuwe aanmaak van anti stoffen te stimuleren
en als er meer dan 4 weken tussen zit dan kan de hond er behoorlijk ziek van worden, vooral van de enting met levend (verzwakt) virus, omdat dan de anti stoffen te veel zijn afgenomen

verder is mijn DA voorstander van het nieuwe ent schema voor honden die naar shows gaan, de grens over gaan en waar veel mee gewerkt wordt

en

is hij er ook voorstander van om honden waar dat soort zaken niet mee gedaan worden zeker niet TE VEEL te enten,
mn kat hoeft bv al niet meer te komen (is tot zn 5de ieder jaar geent, ik wist niet beter) omdat die voldoende binnen heeft en omdat hij toch mn tuin niet uit komt
verder is hij ook erg spaarzaam met AB, pijnstillers ed en dat vind ik zelf erg prettig, tenminste een DA die er over nadenkt voor er een spuit of pil in gaat ;D

mocht het nestje van Umi er in de toekomst komen dan raadde hij mij wel aan via een titer bepaling te laten onderzoeken of zij het herpes virus bij zich draagt (en de reu ook te laten onderzoeken) want mocht zij het niet hebben en de reu wel, dan kan (let wel kan) het hele nest er aan overlijden en dat terwijl er tegenwoordig tegen geent kan worden, alleen wil hij dus niet enten als het niet nodig is, vandaar eerst de titer bepaling ;)
Door crutz
#38708
Helen schreef: volgens welk schema het jij Umi laten enten?

groetjes Helen

met 6/6,5 week was ze bij de fokker geent,
met 10 weken heb ik haar hier laten enten en toen weer met 13 weken

ze krijgt straks eind januari nog rabies en dan na 6 weken de titer bepaling, maar dat is vanwege familie in Engeland

ze heeft met 6 weken gehad,
hondenziekte, Parvo, lepto en para invluenza
met 10 weken alleen parvo en lepto
met 13 weken parvo, lepto, HCC en para

en dan nu dus over een jaar alleen parvo en lepto
Door Helen
#38717
Ah, dank je. Ik ben allerlei info aan het verzamelen voor mijn aanstaand pupje en ben flink aan het denken mbt entingsschema.

groetjes Helen
Door Gaitkeeper
#38919
crutz schreef: [toevallig Umi pas geent ;)
en het er ook ff met mn DA over gehad
er moet minimaal 3 weken tussen de entingen zitten, anders heeft de vervolg enting geen zin omdat de stoffen dan niet voldoende uitgewerkt zijn om weer nieuwe aanmaak van anti stoffen te stimuleren
en als er meer dan 4 weken tussen zit dan kan de hond er behoorlijk ziek van worden, vooral van de enting met levend (verzwakt) virus, omdat dan de anti stoffen te veel zijn afgenomen
Hmmm.....maar de eerste was bij onze pup ook levend verzwakt en daar werd ie toch ook niet ziek van ?
Maar ik begrijp dat er dus wel een logica in zit om binnen die vier weken te enten.
Maar ik zit al ruim over die tijd heen....zou ik dan weer opnieuw beide moeten ?
Door crutz
#38956
Gaitkeeper schreef:

Hmmm.....maar de eerste was bij onze pup ook levend verzwakt en daar werd ie toch ook niet ziek van ?
nee, maar dan hebben ze natuurlijk ook nog de bescherming die ze via mams mee krijgen (denk ik)
Maar ik begrijp dat er dus wel een logica in zit om binnen die vier weken te enten.
Maar ik zit al ruim over die tijd heen....zou ik dan weer opnieuw beide moeten ?
geen idee, opzich zie ik inderdaad de logica er wel van in en kan ik me voorstellen dat als werking ernstig verminderd is dat een hond/pup dan zeker ziek kan worden van een enting met levend/verzwakt virus, maar om dat alles opnieuw te enten zou ook niet mijn voorkeur hebben

ik hoop dat anderen hier meer over kunnen vertellen
Door Lizzy
#38981
Misschien dat Tannetje daar wat over kan uitleggen?!

Ik weet ook niet precies hoe het zit... Maar wat jij zegt is dat er dus een bepaald schema is om een zo goed mogelijke bescherming te geven. Er zit een exact uitgekiend aantal weken tussen enzo. Toch? Dat is toch wat je bedoelt?
Door Lizzy
#38982
Dit zegt Don Hamilton er trouwens over (over puppy entingen):

"Als je nu besluit om te blijven vaccineren, wat moet je dan doen. Als je vindt dat vaccineren een juiste keuze is, dan kan ik de volgende aanbevelingen geven. Ik ben zelf dus tegen vaccineren, ook van puppies en kittens. Maar, als je besluit dat je wel wilt vaccineren, dan kunnen de volgende aanbevelingen helpen om tenminste zo minimaal mogelijk te vaccineren. De belangrijkste ziektes waar tegen gevaccineerd zou kunnen worden zijn: Hondenziekte (distemper), parvo, katten-leukemie en rabies. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik maken van gedoodde virus vaccinaties. Ik vind zelf dat gedoodde virus vaccines veiliger zijn op de lange termijn. Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden. Dr Ron Schultz is juist voorstander van het gebuik maken van levend/gemodificeerd virus vaccines en hij raadt het volgende schema aan:

*Hondenziekte (distemper): levend, gemodificeerd bij 10 tot 12 weken.
*Parvo: levend, gemodificeerd bij 12 tot 14 weken.
*Katten-leukemie: levend, gemodificeerd: bij 10 tot 12 weken.

Dus, als je een nieuwe pup krijgt, dan geeft 1 enting van een levend, gemodificeerd van het Distemper virus bij 10 tot 12 weken, gevolgd door 1 enting met levend, gemodicieerd Parvo virus (twee weken later) een 95% kans op een levenslange bescherming tegen deze twee ziektes. Ook 1 of 2 maal een enting tegen Rabies geeft levenslange bescherming. De resterende 5% van de honden die niet geimmuniseerd zijn bij deze entingen, zal ook niet geimmuniseerd raken bij herhalings-entingen. Bij deze 5% werkt het vaccineren gewoon niet".
Door Gaitkeeper
#39022
Lizzy schreef: Dit zegt Don Hamilton er trouwens over (over puppy entingen):

"Als je nu besluit om te blijven vaccineren, wat moet je dan doen. Als je vindt dat vaccineren een juiste keuze is, dan kan ik de volgende aanbevelingen geven. Ik ben zelf dus tegen vaccineren, ook van puppies en kittens. Maar, als je besluit dat je wel wilt vaccineren, dan kunnen de volgende aanbevelingen helpen om tenminste zo minimaal mogelijk te vaccineren. De belangrijkste ziektes waar tegen gevaccineerd zou kunnen worden zijn: Hondenziekte (distemper), parvo, katten-leukemie en rabies. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik maken van gedoodde virus vaccinaties. Ik vind zelf dat gedoodde virus vaccines veiliger zijn op de lange termijn. Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden. Dr Ron Schultz is juist voorstander van het gebuik maken van levend/gemodificeerd virus vaccines en hij raadt het volgende schema aan:

*Hondenziekte (distemper): levend, gemodificeerd bij 10 tot 12 weken.
*Parvo: levend, gemodificeerd bij 12 tot 14 weken.
*Katten-leukemie: levend, gemodificeerd: bij 10 tot 12 weken.

Dus, als je een nieuwe pup krijgt, dan geeft 1 enting van een levend, gemodificeerd van het Distemper virus bij 10 tot 12 weken, gevolgd door 1 enting met levend, gemodicieerd Parvo virus (twee weken later) een 95% kans op een levenslange bescherming tegen deze twee ziektes. Ook 1 of 2 maal een enting tegen Rabies geeft levenslange bescherming. De resterende 5% van de honden die niet geimmuniseerd zijn bij deze entingen, zal ook niet geimmuniseerd raken bij herhalings-entingen. Bij deze 5% werkt het vaccineren gewoon niet".
Oké, ik denk dat ik dan nu in de gaten krijg hoe het zit.
Indien je hond dus met gedoodde virus vaccines geënt is is het inderdaad dus belangrijk om het twee maal te laten doen binnen een bepaalde tijd (3/4 weken).
Is de hond met een levend virus geënt dan zou een eenmalige enting volstaan.

Ben inderdaad ook nog wel benieuwd of Tannetje mij kan vertellen of ik het zo goed begrijp en hoe zij daar tegen aankijkt.

Trouwens...bij mijn weten worden bij mijn dierenarts dus gewoon de levende virusentingen herhaald.
Maar dat zal wel weer komen doordat ze van die fijne cocktails gebruiken.
Door willy
#39184
Hoi,
Heb pas Tannetje gemaild ivm de enting van Denzel na 12 maanden. Zij raadde toch aan de cocktail nog 1 x (in zijn geheel) te geven.
Gr. Willy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#39896
Dat verhaal van levend en dood vaccin klopt wel. Je bent hier in Nederland alleen afhankelijk van wat voor vaccins je kunt krijgen. En bij levende vaccins is er een kleine kans dat er een (verzwakte) ziekte optreedt. met een beetje pech kun je daar de ziekte mee veroorzaken. Dat kan met dode vaccins niet.

Pups worden vaak op zes weken geënt met levend vaccin. Eigenlijk zijn ze dan nog te jong om te enten, maar ik durf het persoonlijk nog nieit over te slaan. Te vaak pups met parvo gezien.
Daarin zit normaal gesproken Parvo en hondenziekte. Deze enting kan mogelijk niet goed aanslaan als ze nog goede immuniteit van de moeder hebben. Dat is de reden dat er op 9 weken nog een keer geënt wordt.
Die sla ik meestal over.
Op 12 weken de cocktail met vijf verschillende ziektes er in, waaronder nog een keer parvo en hondenziekte.
Sommige dierenartsen doen op 16 weken ook nog een enting van parvo en leptospirose. Die kun je ook rustig overslaan.

Dan elk jaar de cocktail en dat is nu langzaam aan het veranderen in elke twee of zelfs drie jaar de cocktail. Ik adviseer meestal nog een keer met een jaar en dan niet meer of elke vijf jaar.
Leptospirose is een ander verhaal. Die enting is niet tegen een virus maar tege ee bacterie en dat soort entingen werkt aantoonbaar korter dan tegen virussen. Dat zou elk voorjaar kunnen. Ware het niet dat leptospirose niet erg veel meer voorkomt en dus de kans dat je hond het krijgt niet zo groot is.


Ik was eigenlijk van plan om eens een keer een titer te laten bepalen van de poedels. Dat moet waarschijnlijk in Amerika gebeuren, want ik heb hier nog geen lab gevonden dat dat kan/wil doen. Zij zijn volgens mij een jaar of vier/vijf geleden voor het laatst geënt. Moet ik nog even nazoeken, ben die boekjes natuurlijk gigantisch kwijt........
Gebruikersavatar
Door Hitam
#39900
Ho, nu vergeet ik dat het over de basisenting gaat. Bij dode vaccins is het zo dat die een tijdelijke verhoging van de antilichamen geven en die loopt weer af, na een week of 4. Dan moet de tweede enting inderdaad binnen vier weken herhaald worden en dan wordt de titer langer hoog. Theoretisch gezien moet je het binnen vier weken doen, maar ik heb me daar nooit ernstig aan gehouden. Geen idee of dat veel uitmaakt.

Ik zou het me niet aan laten praten dat dat nodig is.
En er ziek van worden, dat heeft niets te maken met de herhalingsfrequentie
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door