Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Aura
#388787
Vanmiddag heb ik het boekje "Mijn hond, ziek en gezond" van Juliette de Bairacli Levy gekocht. Alleen het gedeelte over kruiden vond ik bruikbaar.

Nou kwam ik een stukje tegen over hysterie en daar herkende ik die gekke buien van Sita wel in (extreem reageren op voorbij rijdende/vliegende dingen en dan al piepend en zingend rondjes rennen). Omdat de Bach bloesems maar niet aanslaan, wat ik ook probeer, ligt dat probleem waarschijnlijk toch op een ander niveau.
Zal even beschrijven wat er in het boekje staat:

"De onnatuurlijke gewoonte om honden voor langdurige perioden op te sluiten in kennels of in kleine rennen, zonder hen dagelijks voldoende beweging in de vrije natuur te geven, leidt of tot neerslachtigheid of tot een onnatuurlijke prikkelbaarheid." (voordat ze bij ons kwam heeft ze bijna 5 jaar vooral in een huisje en in de tuin gezeten, veel verder kwam ze niet.)

"Wanneer dus de honden afgesneden worden van de buitenwereld (...) is het begrijpelijk dat ze prikkelbaar en gemelijk worden, en bovendien overgevoelig vor de geringste opwinding, zodat ze geneigd zijn bij de minste of geringste aanleiding hysterische aanvallen te ontwikkelen."

"Omdat hysterische aanvallen vaak met veel gejank en geblaf gepaard gaan en de hond dikwijls een vreeswekkende indruk maakt, grijpen veel eigenaren al snel naar verdovende middelen..."

Bij de behandeling staat o.a. dat je ze taken moet geven, maar dat spreekt voor zich. Verder staat er nog een stuk over vasten en telkens weer overnieuw beginnen met een vloeibaar dieet (melk met honing) als ze weer zo'n bui heeft. Dat is hier sowieso niet te doen, omdat ze elke dag, gedurende vele uren buien heeft. (melk met honing schijnt sowieso rustgevend te zijn...?)

Verder staat er bij bruikbare kruiden vooral glidkruid (aftreksel daarvan) "dat geen verdovende werking heeft, maar de zenuwen tot rust brengt door hen te voeden."
Ook rozemarijn, hopbellen en lindebloesem hebben een gunstige uitwerking. Honing helpt ook (ik neem aan die rauwe honing).

Verder staat bij nervositeit nog:
Bladplasmatabletten, zeewierpoeder, eierdooiers, honing, brandnetels. En rozijnen, melasse, zemelen en tarwekiemen (dat rijtje doen we maar niet).
In ernstige gevallen van nervositeit: glidkruid (blauwe godsgenade), rozemarijn, ijzerkruid, pioenwortel, valeriaan (stom dat ik daar niet eerder aan had gedacht), lindebloesem of hopbellen.

Bij stuipen (daar verwees ze naar bij hysterie) staat:
glidkruid. Pioenwortel schijnt nog beter te werken.


Nou, heel verhaal weer.... :-[
Weet iemand wat ik hiermee kan?
Ik heb geen idee wat dat allemaal voor een plantjes zijn. Rozemarijn ken ik wel, maar pioenwortel en glidkruid niet.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Dat zeewierpoeder komt steeds weer terug. Zou ik daarvoor Chlorella kunnen gebruiken? Of kelp, want dat hebben we nog? En wat zijn bladplasmatabletten? ???

Ik wil het niet allemaal gebruiken hoor, maar ik zoek gewoon iets dat kan werken en wat niet te moeilijk is (anders werkt m'n moeder helemaal niet mee...)
Door Mevroi Kruim
#389001
Zeewier is volgens mij niet hetzelfde als chlorella, dat is een algje. Voor paarden wordt heel vaak IJslands zeewier gebruikt (zie bv www.paardendrogist.nl). Er zit heel veel jodium in en sporenelementen.

Pioen is de pioenroos (Paeonia officinalis http://www.desert-tropicals.com/Plants/ ... nalis.html).
"Pioenwortel, De wortel wordt in de vorm van een aftreksel tegen vallende ziekte, zenuwaandoeningen, gal en nierkoliek, hysteria, asthma en maagkramp gebruikt. De werking is antispasmodisch en tonisch. De smaak is eerst zoet, daarna bitter."

Glidkruid (Scuttelaria galericulata http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biolo ... glidkruid/)
"De belangrijkste stoffen in glidkruid zijn de glycosides: scuttelonin en scutellanein. Glidkruid heeft een breed sederend werkingsgebied en komt het best tot zijn recht in formules met hop en valeriaan."

Ziehier een kruidenmedicijn met hop, glidkruid wen valeriaan.

Of en hoe het allemaal werkt ... dat zal je moeten uitproberen.
Door Peet
#389007
Het enige waar ik voorzichtig mee zou zijn, is die rozemarijn. Dit wordt steeds populairder (ook in brokken) maar er gaan ook stemmen op dat rozemarijn bij honden epilepsie kan veroorzaken op langere termijn.

Voor de rest ben ik een absolute kruidenfan ;) maar soms is het idd even zoeken naar wat bij jouw hond 'aanslaat'.
Door Lizzy
#389033
Bladplasma is volgens mij chlorofyl.

Herbella bladplasma heeft tabletten gemaakt maar voor de chlorofyl kun je ook chlorella gebruiken.

Honing moet je inderdaad rauw geven. Een beetje rozemarijn kan geen kwaad, maar net als Peet zou ik dit ook niet iedere dag, langere tijd geven.

Hop = gewoon hop. Weet je wat je eens zou kunnen proberen?

Rust Compositum van de Groene Os. Dat bevat o.a. ook hop en valeriaan. En bevat ook:

Magnesii citras, L-Tryptophan, Niacinamide, Pyridoxine HCl, Menthae piperitiae, Humulus lupulus - dit is de hop, Crataegi ox., Valeriana, Melissae, Hyperici, Zincum picolinate, Ginkgo biloba, Inositol
Door Lizzy
#389109
Kruimel schreef: So heee, daar zit een compleet herbarium in :o ;D ;D
Nou, dan MOET er wel iets van werken toch ;D
;D ;D ;D ;D

Vast wel ja! Als je er zoveel instopt zit er vast wel iets bij ;D
Door Aura
#389204
Oh, wat jammer dat ik dat niet eerder gezien heb. Vanmiddag ben ik even bij De Tuinen langsgegaan met m'n lijstje met kruiden. Het duurde even voor ik duidelijk kon maken wat ik zocht. Ze hadden wel valeriaan en ook iets met hop, maar de rest niet.

Ze hadden wel een kruidenmengsel "Nervositeit". Daar zit in: bedstro, melisse, st. janskruid, valeriaan en duizendguldenkruid. Dat leek me wel geschikt.
Sita krijgt 's avonds altijd Flocons bij haar vlees (geplette gele dingen :-X ) en daar moet je kokend water op gieten om het te laten wellen. Dus nu hebben we het overgoten met de thee van het kruidenmengsel en ze at het gewoon lekker op. Ik ben benieuwd of het werkt. Hopelijk wel.... :-\


Trouwens, dat L-tryptofaan, is dat hetzelfde als gewone tryptofaan?
Ik heb vorig jaar geleerd dat tryptofaan nodig is voor de aanmaak van serotonine (tekort aan serotonine kan depressie of agressief gedrag ).
"Voedsel met veel andere aminozuren, bv. fenylalanine, zorgen ervoor dat tryptofaan niet efficient door de bloed-hersenbarriere kan worden opgenomen (bv. mais, aspartaam). Tryptofaan zit in o.a. melk, bananen en kalkoen."
Tryptofaan is toch vitamine B6??
Door Doedels
#389286
Aura schreef: Tryptofaan is toch vitamine B6??
tryptofaan is een aminozuur. Het wordt vaak in combinatie met Vit B6 gegeven tegen nervositeit.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#389455
Aura schreef:
Trouwens, dat L-tryptofaan, is dat hetzelfde als gewone tryptofaan?
Ik heb vorig jaar geleerd dat tryptofaan nodig is voor de aanmaak van serotonine (tekort aan serotonine kan depressie of agressief gedrag ).
"Voedsel met veel andere aminozuren, bv. fenylalanine, zorgen ervoor dat tryptofaan niet efficient door de bloed-hersenbarriere kan worden opgenomen (bv. mais, aspartaam). Tryptofaan zit in o.a. melk, bananen en kalkoen."
Tryptofaan is toch vitamine B6??
De melk met honing van Juliëtte is hetzelfde als de tryptofaan. De honing zorgt ervoor dat de tryptofaan beter opgenomen wordt.

En rozemarijn ken ik eerder als opwekkend dan kalmerend, dus dat lijkt me niet helemaal toepasselijk.
Door Aura
#389886
Hitam schreef: De melk met honing van Juliëtte is hetzelfde als de tryptofaan. De honing zorgt ervoor dat de tryptofaan beter opgenomen wordt.

Ahha, dat is iets om te onthouden. Eigenlijk een goed-humeurdrankje dus ;D

En rozemarijn ken ik eerder als opwekkend dan kalmerend, dus dat lijkt me niet helemaal toepasselijk.
Ik dacht ook al dat het opwekkend was....


Ik weet trouwens nog niet of die kruiden al werken. Ze ligt alleen maar te slapen ;D
('s avonds, overdag schijnt ze nog wel gek te zijn, maar dan ben ikzelf niet thuis....)
Door Aura
#390038
Hitam schreef: Nou nee, meer een slaapdrankje.
Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij heeft serotonine ook weer iets te maken met melatonine of in ieder geval ook met slaap, naast de stemming. Dus dan klopt het wel ja.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#391492
Tryptofaan is een bouwstof van serotonine en dat is weer een voorloper van melatonine. Melatonine is een hormoon dat 's avonds, als het donker wordt, door de hersenen wordt afgescheiden, om je rustiger te maken om beter te kunnen slapen.

Erg handig bij een jet-lag of voor demente mensen en dieren die hun dag-en-nacht ritme omwisselen.
Daarnaast is melatonine ook een sterke antioxidant en heeft dus ook een anti-ontstekings en anti-tumor werking.
Door Aura
#392700
Stofjes in hersenen zijn zo interessant! :D


Weet iemand trouwens wanneer ik weet of het aanslaat?
Ze krijgt nu elke avond ongeveer een kop kruidenthee door haar diner. Een paar keer heeft ze het ook aan het begin van de middag gehad, maar dan met een beetje CB erdoor anders dronk ze het niet. Ik weet alleen niet of je kruidenthee kan overdoseren, dus ik doe een beetje voorzichtig.
Af en toe krijgt ze ook wat lauwe melk met honing, dat dan wel 's ochtends of 's middags.

Ik heb wel het idee dat ze heel iets rustiger is en minder gekke buien heeft, maar ik ben de hele dag in Groningen, dus ik moet op het oordeel van m'n moeder afgaan :-\

Alleen haar chagerijnige buien komen weer terug, dus ik denk dat ze toch nog een keer een Bach-mix daarvoor krijgt.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door